Gå til innhold

Tesla slår knockout på alt og alle: Har levert over 3000 Model 3 denne måneden


Anbefalte innlegg

Kjekke tall.

 

Selv forstår jeg ikke hvorfor folk kjøper Tesla Model 3, fremfor å heller kjøpe en 2-3år Tesla Model S til samme pris.

 

Vil si en får betydelig mye mer bil i en S enn en 3.

 

Jeg aner ikke hvordan andre tenker, men for min del er det et enkelt valg. Model S er for stor, særlig for bred. Model 3 er langt mer moderne, har bedre batteriteknologi, mye lavere forbruk, mye høyere ladefart, større rekkevidde, og er sikrere. En ny bil med fem års fabrikksgaranti er også å foretrekke fremfor en brukt med mye kortere garantitid. Model S har mer plass, men det er åpenbart ikke nok til å være "mer bil" (tenk Nissan e-NV200 Evalia). Og Model 3 har nok plass til å være familiebil.

 

Etter mitt skjønn, om man ikke trenger mye mer plass enn i typiske familiebiler i Norge, er Model S nevneverdig bedre bare på ett punkt: hvor enkel bagasjeplassen er å utnytte, spesielt med større ting som barnevogner. Det at Model 3 er en sedan og ikke en hatchback gjør det mindre praktisk å frakte store ting. Men jeg har ikke det behovet, og fraværet av en tverrbjelke å hengsle bakluka i gjør at M3 har ypperlig takhøyde også bak, men samtidig har svært lav luftmotstand. Model Y får 10% mindre rekkevidde ved blandet kjøring, du kan trygt regne med at det er minst 20% i motorveifart. Vil du kjøre en tur til solkysten i Spania klarer du deg med ca halvparten så mye ladetid som Model S trenger — og enda mindre fra slutten av 2019 når V3 av superladerne rulles ut i Europa.

 

Så for meg er det nesten mottatt. Med unntak av småbarnsforeldre skjønner jeg meg ikke på folk som heller kjøper en brukt Model S enn en helt ny og langt bedre Model 3.

 

Forøvrig tror jeg Tesla skjøt seg selv i foten ved å lansere Model Y så lenge før den blir tilgjengelig. De som må eller absolutt vil ha en hatchback, til tross for at den blir mindre effektiv, har nå god grunn til å vente på Model Y heller enn å kjøpe brukt S/X...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er vel viten kjent at vi eksporter mesteparten av den rene strømmen vi produserer, og importerer "skitten" strøm fra utlandet.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/06/28/195410782/mesteparten-av-strommen-norge-forbrukte-i-2017-var-fossil-eller-atomkraft

 

Resultatet blir jo det samme om man ser på det med norske øyner, men om man tror at vi nordmenn redder planeten av å kjøre elektrisk, så er man på bærtur.

Nei, det vi eksporterer er opprinnelsesgarantier. Det har absolutt ingenting med fysisk strøm å gjøre. For å illustrere det kan jeg nevne at Island også selger opprinnelsesgarantier til utlandet for hele sin kraftproduksjon (som også er fornybar). Men Island har ikke en eneste kraftoverføringskabel til utlandet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Modell S må vel snart være klar for en full oppdatering vel? Den oppdateringen som kom var jo minimal og er vel for en midtlivsoppdatering å regne. 

 

Skulle gjerne sett modell S i oppgradert versjon, men ennå større fokus på premium følelsen siden det er et ord Tesla liker å bruke. Dashbordet er virkelig modent for å endres, og den store skjermen føles litt 2012 - det kunne vært løst på en langt mer visuell måte. 

 

Og når de nå engang tegner en ny front på modell S så bør det virkelig forsøke å være litt mer praktisk og tegne inn hovedlys som er på nivå som andre premium biler. Akkurat det med lys der har Tesla en bit vei å gå. 

 

Og kunne de klart å levere en ny S med hengerfeste som tilvalg ville jo det vært kjekt. 

Jeg tror ikke Tesla kommer til å fornye Model S, tvert imot tror jeg den fases ut på sikt. Den faller mellom to stoler nå. Litt større enn Model 3, men MYE dyrere. For 5% til får man Model X, som er en ekstremt mye bedre familiebil enn Model S. 

 

Tesla satser uansett på massemarkedet, ikke på luksusmarkedet. De måtte starte i high-end delen av markedet for å overleve som ny produsent, men beveger seg nå mer og mer vekk fra det. Model 3 og Model Y blir volummodellene, som får alle ressurser. Model X vil nok også nedprioriteres og kanskje fases ut på sikt tipper jeg, når Model Y leveransene er i full sving. 

 

Lenke til kommentar

Octavia'en er nok litt mer forutsigbar, selv om det kan jo oppstå alt slags på en bruktbil.

 

Problemet med elbiler er jo den dagen batteriet dør utenfor garanti, da kan det fort vært like greit å frakte den til dynga, selv om du gjerne kunne fått 150-200 000 for den dagen før.

Prisene på batteri går hele tiden ned, Musk har vel slengt runt med 100$ for 1kWh i 2018-2019, men realistisk så ser det ut som den er rundt 200$ for 1kWh per dags dato.

cv-factsheets-ev-battery-cost.png

 

Så bare prisen på batteriet blir:

85 kWh * 200$ = 17 000$

Eller 145 000NOK før arbeid.

72500 om målet om 100$/kWh blir oppnådd, som ikke akkurat er gratis det heller.

 

Så litt tilbake til det at jeg ville nok ikke risikert å eid 2014 Model S når både den ene og den andre garantien utløp i 2021-2022.

$200 er nok langt fra sannheten nå, ting tyder på ca. halvparten:

 

https://electrek.co/2018/11/20/tesla-gigafactory-battery-cells-made-cost-advantage-panasonic-lg-report/

 

Forøvrig er det mange rimelige batterier fra kondemnerte elbiler å få hos bilopphuggerne. Ingen grunn til å kjøpe fabrikknytt om man skulle trenge nytt batteri (noe som er ganske lite sannsynlig). I tillegg får man godt betalt for det gamle batteriet da disse er populære for slakting og bruk til andre ting. Batteriet mitt på hytta er f.eks laget av moduler fra Leaf-batterier. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

$200 er nok langt fra sannheten nå, ting tyder på ca. halvparten:

 

https://electrek.co/2018/11/20/tesla-gigafactory-battery-cells-made-cost-advantage-panasonic-lg-report/

 

Forøvrig er det mange rimelige batterier fra kondemnerte elbiler å få hos bilopphuggerne. Ingen grunn til å kjøpe fabrikknytt om man skulle trenge nytt batteri (noe som er ganske lite sannsynlig). I tillegg får man godt betalt for det gamle batteriet da disse er populære for slakting og bruk til andre ting. Batteriet mitt på hytta er f.eks laget av moduler fra Leaf-batterier. 

Hverken du eller artikkelen var særlig definitiv, og som jeg skrev, ikke akkurat gratis om det er $100 heller.

 

Ang. kondemnerte, så virker det fryktelig lite interessant med et batteri som det har vært krasjet med.

Og har vi virkelig tro på at fryktelig mange av Model S blir kondemnert av andre grunner at de har krasjet eller at batteriet er gåent de kommende årene?

Da vil jeg gjerne vite hva, for da er det eventuelt enda en svakhet det kan være greit å være obs på.

 

Ikke at det var særlig mye å velge i heller pdd.: https://www.nbfbildeler.no/nbf/S%C3%B8k/?q=batteri&brand=Tesla&models=Model+S+2013-

5 stk hos hele NBF, må nesten være heldig for å få den rette batteripakken da.

 

Og du kan umulig å ha noe grunnlag for å si at det er lite sannsynlig at batteriene på Model S ryker, det finnes forsatt ikke en eneste Model S som er over 8 år.

Og det finnes jo nok av historier om folk som har fått nytt batteri på garanti.

 

For alt i verden, glimrende om batteriene varer i 15-20 år, men det er ikke noe jeg bokstavelig talt ville satt flere hundretusen på, med så lite info vi har pdd.

Lenke til kommentar

Hverken du eller artikkelen var særlig definitiv, og som jeg skrev, ikke akkurat gratis om det er $100 heller.

 

Ang. kondemnerte, så virker det fryktelig lite interessant med et batteri som det har vært krasjet med.

Og har vi virkelig tro på at fryktelig mange av Model S blir kondemnert av andre grunner at de har krasjet eller at batteriet er gåent de kommende årene?

Da vil jeg gjerne vite hva, for da er det eventuelt enda en svakhet det kan være greit å være obs på.

 

Ikke at det var særlig mye å velge i heller pdd.: https://www.nbfbildeler.no/nbf/S%C3%B8k/?q=batteri&brand=Tesla&models=Model+S+2013-

5 stk hos hele NBF, må nesten være heldig for å få den rette batteripakken da.

 

Og du kan umulig å ha noe grunnlag for å si at det er lite sannsynlig at batteriene på Model S ryker, det finnes forsatt ikke en eneste Model S som er over 8 år.

Og det finnes jo nok av historier om folk som har fått nytt batteri på garanti.

 

For alt i verden, glimrende om batteriene varer i 15-20 år, men det er ikke noe jeg bokstavelig talt ville satt flere hundretusen på, med så lite info vi har pdd.

 

Ville du vært skeptisk til å kjøpt motoren fra en bil som f.eks var påkjørt bakfra? Hvis ikke, hva er problemet med å kjøpe batteri fra kondemnert bil? Er batteriet helt utenpå er det etter all sannsynlighet også ok innvendig. Det er ingenting der som ikke tåler betydelige G-krefter. 

 

Du trenger ikke å kjøpe helt nøyaktig samme batteri heller. En 75kWh og 100kWh batteri går f.eks om hverandre, det samme gjelder 85kWh og 60kWh til RWD-biler. 

 

Ja, det har blitt byttet en del batterier, i all hovedsak pga. problemer med kontaktoren som ikke tålte strømstyrken over tid. Stort sett alle disse byttes nok på garanti. Nå bytter ikke Tesla batteriene lengre heller, de reparerer de på verkstedene. Tidligere ble de byttet, og batteriet sendt til Nederland for å få ny kontaktor. Deretter havnet det i en annen bil med samme feil. 

 

Av de nyere batteriene med inconel-kontaktor har jeg knapt hørt om en eneste feil. 

Lenke til kommentar

Tja, det er vel viten kjent at vi eksporter mesteparten av den rene strømmen vi produserer, og importerer "skitten" strøm fra utlandet.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/06/28/195410782/mesteparten-av-strommen-norge-forbrukte-i-2017-var-fossil-eller-atomkraft

 

Resultatet blir jo det samme om man ser på det med norske øyner, men om man tror at vi nordmenn redder planeten av å kjøre elektrisk, så er man på bærtur.

 

Verden reddes ikke av at vi kjører elektrisk fremfor fossilt, men nærmiljøet og menneskene som bor og oppholder seg der tjener veldig, i form av mindre dårlig helse og renere luft. Dess større by og mere folk per m2, dess mer er detå spare, selv om andel biler per person selvsagt har sitt å si.

 

Forøvrig henviser jeg til svar over, som omhandler sertifikatsalg. Forøvrig anser jeg hele markedet med sertifikater som et makkverk som gjør at det er mulig å maskere hvor mye enkelte nasjoner faktisk forurenser.

 

Oljen trengs, vi er alt for avhengig av den på så mange områder, samt at vi vet ikke hvor mye drivverdig olje vi kan finne. Da er det bedre at større andel av energiforbruket kommer fra ikke-fossil, fornybar energi, og så kan oljen rekke for langt flere generasjoner. Men er dessverre alt for mange som ser kortsiktig på dette, og tror vi bare kan forbruke så mye vi vil.

 

Det største problemet vil likevel være overbefolkning, krig og sult kombinert, og kanskje også "moder jord" bidrar med noen nye sykdommer for å tynne ut i rekkene. Alternativt at vi klarer å tyne ressursene langt mere, til tross for stadig økende folkemengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er alle de små tingene som får en til å føle at det av premium du fikk med Model S er skrapt bort for å gi en mindre luksuriøs bil.

 

*Siste sjangs å se bort om du ikke liker mine personlige meninger*

Livstid gratis supercharging.

Karosseri i aluminium.

Høyere kvalitet følelse på rattet og dens knapper.

Motorisert bagasjerorom luke, som også er stor.

Bedre gjennomførte og integrerte løsninger på skjermene.

Enklere dørhåndtak (mulig å åpne med en finger).

 

Er ellers litt usikker på luft vs "vanlig", bortsett fra at luft sies å være bedre..

 

Et par ting jeg liker med Model 3 er at de har klart å flytte kupé lyset til bak passasjerene i midten av B-stolpen, mot det forferdelig blendende valget Model S har i sidene av C-stolpen.

Er også mer 'fan' (å så morsom jeg er..) av klimaanlegg løsningen til Model 3 som styres fra skjerm mot Model S sine tradisjonelle spjell.

 

 

Men på en annen side går du fra den "kjipeste" Model S versjonen til den beste og dyreste Model 3 versjonen uten å betale noe ekstra for en ny bil :-)

 

Tja, jeg vill si de fleste materialer i model 3 gir meg samme premium følelse som i S en, men jeg har ikke kjørt den mye enda så her kan det være jeg skifter mening over tid da! La merke til litt småting som var mindre premium på dørene og ikke alcantara i tak. Men ellers synes jeg det var bra og setene bedre. Men som sagt, jeg må gi det tid tror jeg. Skikkelig premium finner en ikke i Tesla uansett, det er greit+. 

 

Superlading, absolutt ett godt poeng for de eldre bilene! Men, jeg lader veldig lite på superlading så for min del er dette ett ikke tema. Men for andre er det absolutt en større greie! vet om ett par typer som presser ut tusenvis av km pr måned osv mer eller mindre gratis! 

 

Karosseri i aluminium, absolutt ett godt poeng. For min del har jeg ikke biler lenge nok til at dette blir ett problem dog, ift rust og slikt. 

 

Ratt, her vill jeg si rattet i model 3 passer meg bedre. Det føles bedre. Men absolutt litt skralt ift knapper og slikt! 

 

Motorisert bakluke er ett godt poeng! Kommer nok til å savne dette. Men med springloaded løftere så tror jeg det går ok. 

 

Skjerm, her er jeg usikker på hva du mener? At den står i bilen? Personlig liker jeg løsningen til 3 bedre, alltid syntes at skjermen i S sitter dårlig i dash og ser ikke helt bra ut. Men det er jo en personlig greie. 

 

Dørhåndtak, absolutt enklere! Men igjen er de jo veldig dårlig designet... Mulig X er best her.

 

Vill si det du lister opp er noen av de tingene jeg bryr meg minst om, små detaljer osv. Jeg går nok mer etter den nye teknologien. Bare dette med skikkelig nøkkelløst opplegg er verdt mye for en distre person som meg. 

 

I tillegg skal det sies at det er ett økonomisk motiv for meg her også, jeg tror S'en vill bli oppgradert snart og de eldre bilene vill få ett drastisk prisfall. I tillegg begynner min å nærme seg 50k km og er over to år. Det er lengre enn jeg ønsker å ha en bil sånn egentlig. 

 

Satser på jeg blir fornøyd, det blir utskiftning til noe større om ett par år uansett, så får jeg ha lekebil i mens :) 

Jeg var reservasjonsholder på M3 fra 31mars ‘16, men var egentlig allerde lei M3 før den kom til Norge fordi den allerde har vært i US i nesten halvannet år. Trodde faktisk at tidlige reservasjonsholdere som også eier en Tesla skulle bli belønnet med en eksklusiv og tidlig batch før «bermen».

Har derfor bestemt meg for å droppe model3 og beholde S75D (fullspekket inkl FSD) og bestilt model Y (fullspekket performance). Det blir vel beskjedent nysalg av ModelS fremover og da vil prisene stabilisere seg når «byttebølgen» har gitt seg.

 

Liker ikke sedan løsningen på M3. Hvis du åpner bagasjelokket i regnvær renner vannet på bakruta og deretter renner alt vannet fra både bakluka og vinduet ned i bagasjerommet.

 

Ny model S kommer til å ligge langt over model3 i pris. Kommende Mva + gratis SC + lav rente + høyere terskel for ev ny model S gjør at jeg tror den kommer til å holde seg OK i pris. Samt at vi trenger den ekstra plassen i S vs 3. Model 3 var egentlig tiltenkt å byttes mot konas Leaf. Nå bytter vi Lefan mot en Y istedenfor. Beholder antakelig S75D også etter anskaffelsen av Y, og da kan vi balansere langkjøring km. over begge Teslaene. Slik det er i dag blir Leafen brukt kun til bykjøring. Er derfor ikke plaget med trange p-hus med S’en. Uansett så summumer jeg teslaen ut av luken om noen har «parkert med inne»...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hehe, neida det tåler jeg helt fint :) Som sagt er det jo mitt eget valg å gå fra model S til Model 3. Som jeg har veid over lenge, og det er absolutt ingenting som holder meg igjen fra å bytte. Dog vill jeg gjerne savne soltaket som kan åpnes og muligens luftbelgene(avhengig av hvor stiv den nye er) ellers ser jeg bare negative ting med å beholde S'en.

 

Ett stort poeng her er at jeg ikke trenger plassen, dette kan være avgjørende for folk :)

 

Å takk :)

Er alle de små tingene som får en til å føle at det av premium du fikk med Model S er skrapt bort for å gi en mindre luksuriøs bil.

 

/SNIP

Det er kanskje det latterligeste jeg har hørt. Nå har jeg ikke eid noen premiumbiler før, men min Model S kan IKKE klassifiseres som premium når det kommer til kvalitet hvertfall.

 

- Ett evig knirk i hele bilen når det er sol.

- Håpløst buggy software

- Navigasjon? Kjør heller etter stjernene

- Vindusviskere som knapt nok tørker ruta.

- Spylerveske? Må bruke 2 liter for att ruta skal bli red.

- Halvparten av panelene på bilen min er skeive, nå er jeg på 18mnd før jeg får time.....

 

Jaggu sa jeg premium gitt...

Hvis det er elektrisk bakluke og ingen ramme rundt vinduer man trenger for å kalle en bil premium så skjønner jeg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva som skjedde etter at Tesla satt rekord? Hva er nytt nå som gjør det så fantastisk?

Utifra denne siden: https://elbilstatistikk.no/

Så er det registrert 4319 nye TM3 i Mars, nærmer seg en dobling av av den forrige rekorden til Leaf.

I tillegg er 4319 biler nesten nok til å havne på 5. plass for mest solgte biler i hele 2018.

 

Det er jo om ikke noe annet, litt oppsiktsvekkende.

Lenke til kommentar

Utifra denne siden: https://elbilstatistikk.no/

Så er det registrert 4319 nye TM3 i Mars, nærmer seg en dobling av av den forrige rekorden til Leaf.

I tillegg er 4319 biler nesten nok til å havne på 5. plass for mest solgte biler i hele 2018.

 

Det er jo om ikke noe annet, litt oppsiktsvekkende.

 

Men Leaf leverte biler både før og etter dette. Tesla leverer jo bevisst alle som reserverte bilene helt tilbake til 2016 nå på en måned. 

Det gir oss ingen indikasjon på hva som vil skje resten av året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men Leaf leverte biler både før og etter dette. Tesla leverer jo bevisst alle som reserverte bilene helt tilbake til 2016 nå på en måned. 

Det gir oss ingen indikasjon på hva som vil skje resten av året.

Rekorden til Leaf var fra den måneden den nye modellen kom, så det er faktisk ukorrekt det du sier der om at de solgte noe særlig av den før.

I tillegg var det jo og levering av forhåndsbestillinger, selv om ikke like langt tilbake i tid som for TM3.

 

Men for alt i verden, kan jo være de ikke selger en eneste TM3 resten av året, det får jo tiden vise.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men hvordan er utviklingen av ladestasjoner i forhold til leveransen av nye biler? Hvis Tesla klarer å levere bortimot 5000 biler i bare Mars-måned, så må jo også presset på eksisterende ladestasjoner bli betydelig høyere, og etterspørselen etter flere øke voldsomt?

Har ikke peiling, faller vel under samme kategori som: Kommer servicesenterne til å henge med, selv om de har forbedret seg for denne økningen?

Tesla har vel første og fremst satset på dekningsgrad, at man skal kunne kjøre hvor som helst med en Tesla.

Med det sagt, så har jeg vel til gode å se noe særlig med trafikk på Tesla chargerene jeg har kjørt forbi.

Type2 (?) laderne virker det ut til å være verre med.

Lenke til kommentar

Jeg var reservasjonsholder på M3 fra 31mars ‘16, men var egentlig allerde lei M3 før den kom til Norge fordi den allerde har vært i US i nesten halvannet år. Trodde faktisk at tidlige reservasjonsholdere som også eier en Tesla skulle bli belønnet med en eksklusiv og tidlig batch før «bermen».

Har derfor bestemt meg for å droppe model3 og beholde S75D (fullspekket inkl FSD) og bestilt model Y (fullspekket performance). Det blir vel beskjedent nysalg av ModelS fremover og da vil prisene stabilisere seg når «byttebølgen» har gitt seg.

 

Liker ikke sedan løsningen på M3. Hvis du åpner bagasjelokket i regnvær renner vannet på bakruta og deretter renner alt vannet fra både bakluka og vinduet ned i bagasjerommet.

 

Ny model S kommer til å ligge langt over model3 i pris. Kommende Mva + gratis SC + lav rente + høyere terskel for ev ny model S gjør at jeg tror den kommer til å holde seg OK i pris. Samt at vi trenger den ekstra plassen i S vs 3. Model 3 var egentlig tiltenkt å byttes mot konas Leaf. Nå bytter vi Lefan mot en Y istedenfor. Beholder antakelig S75D også etter anskaffelsen av Y, og da kan vi balansere langkjøring km. over begge Teslaene. Slik det er i dag blir Leafen brukt kun til bykjøring. Er derfor ikke plaget med trange p-hus med S’en. Uansett så summumer jeg teslaen ut av luken om noen har «parkert med inne»...

 

Jeg var i samme båt som deg, altså fullspekket 75D. Får min nå, så ble også skuffet over "kølappen", men det er nok over på mandag når bilen er i havn. 

 

Personlig tar jeg ikke risken med å eie en model S nå, jeg tror de lager ny og langt bedre versjon snart og at prisene på de gamle gruses. Men, det er jo bare meg :) 

 

Nei, de har fikset bakluken på EU modellene. 

Lenke til kommentar

Hva som skjedde etter at Tesla satt rekord? Hva er nytt nå som gjør det så fantastisk?

 

Hva mener du? Hva er poenget egentlig? De knuser en rekord, thats it. Jeg sier ikke det er noe fantastisk, skulle likt å se de ta det mer med ro egentlig og prioritere rekkefølge feks. Men, jeg staterer en åpenbar virkelighet, thats it. Skjønner ikke hvorfor det trigger ett hav av følelser. 

Lenke til kommentar

Rekorden til Leaf var fra den måneden den nye modellen kom, så det er faktisk ukorrekt det du sier der om at de solgte noe særlig av den før.

I tillegg var det jo og levering av forhåndsbestillinger, selv om ikke like langt tilbake i tid som for TM3.

 

Men for alt i verden, kan jo være de ikke selger en eneste TM3 resten av året, det får jo tiden vise.

 

Nissan Leaf er solgt i Norge siden 2013, så jo det er faktisk korrekt at det ble solgt biler før 2018 og etter. 

Det er ganske innlysende..

Lenke til kommentar

Hva mener du? Hva er poenget egentlig? De knuser en rekord, thats it. Jeg sier ikke det er noe fantastisk, skulle likt å se de ta det mer med ro egentlig og prioritere rekkefølge feks. Men, jeg staterer en åpenbar virkelighet, thats it. Skjønner ikke hvorfor det trigger ett hav av følelser. 

 

Å score mål de første 5 minuttene i en fotballkamp er ikke det samme som å si at man har vunnet kampen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å score mål de første 5 minuttene i en fotballkamp er ikke det samme som å si at man har vunnet kampen. 

 

Nei har jeg sagt de har vunnet noe som helst? De slår rekorden på mest solgte biler ila en måned, verken mer eller mindre. Herregud så butthurt en skal være. Det er en enkel faktoid.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...