Gå til innhold

Tesla slår knockout på alt og alle: Har levert over 3000 Model 3 denne måneden


Anbefalte innlegg

Hjelper ikke å selge når du etterpå ringer kundene og ber dem oppgradere til dyrere modell fordi den billigste varianten ikke vil bli levert på lenge enda.

Det nytter tydligvis, siden de gjør det..

 

Forøvrig leverer de den allerede, flere som har SR+ nå, altså billigversjonen med utstyrspakke. Noe som er helt normalt i bransjen nå, først må en kjøpe med utstyrspakke. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har reservert en model Y da jeg vil ha elektrisk 7-seters familietraktor uten å bikke 7 sifre. Den leveres dog ikke før i 2021 og jeg er nyskjerrig på om det kommer alternativer i mellomtia.

 

Model 3/Y er litt billig i utførelsen gitt prislappen. Hvis Hyundai klarer å lage en Kona til 350k penger, burde de klart å lage en litt større MPV til 500k . . .

Lenke til kommentar

Merkelig måte å rekne på. Bilene kunne vel bestilles fra ca. 2 år siden, også kom alle på en mnd. Andre bilmerker leverer fortløpende, derfor lavere tall hver mnd. Blir som om jeg skal skryte på meg 1,4 millioner i måneslønn, men jeg har ikke mottatt en krone de to siste årene, og fikk 2 årslønninger utbetalt denne måned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har reservert en model Y da jeg vil ha elektrisk 7-seters familietraktor uten å bikke 7 sifre. Den leveres dog ikke før i 2021 og jeg er nyskjerrig på om det kommer alternativer i mellomtia.

 

Model 3/Y er litt billig i utførelsen gitt prislappen. Hvis Hyundai klarer å lage en Kona til 350k penger, burde de klart å lage en litt større MPV til 500k . . .

Jeg har bare hatt en X og nå en 3P.

Men området hvor ingen kan "ta" model 3 eller Y på, er da superlader V3.

 

Den eneste konkurrenten som skal kunne lade raskere, er Porsche sin bil som ikke fins enda.

Men det er jo en 4 seter sportsbil med lite bagasjeplass, der Model 3 har ca samme kupeplass som model S (men mindre bagasje).

 

Model Y som du vurderer tror jeg er veldig bra kjøp, jeg tror du også kan rekke å få den RETT FØR momsen begynner å komme på elbiler. Det er ikke "bare bare" å lage elbiler, Tesla har veldig lav luftmotstand, samt de har veldig høy tetthet av superladere. Ingen andre bilprodusenter har hittil oppdatert og forbedret bilene etter de er solgt.

 

I natt fikk jeg 5% ekstra motorkraft, gjennom en OTA oppdatering for eksempel!

 

Med Model 3 og Model Y kan du også lade på Ionity og andre, men kjøper du en bil fra en konkurrent, blir du veldig innsnevret i hvilke "korridorer" du kan kjøre på langtur.

Endret av Olavxxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig måte å rekne på. Bilene kunne vel bestilles fra ca. 2 år siden, også kom alle på en mnd. Andre bilmerker leverer fortløpende, derfor lavere tall hver mnd. Blir som om jeg skal skryte på meg 1,4 millioner i måneslønn, men jeg har ikke mottatt en krone de to siste årene, og fikk 2 årslønninger utbetalt denne måned.

 

Problemet er bare at det ikke stemmer, de har ikke levert alle bilene denne måneden. De leverte feks ut over 500 biler i dag og er nå over 4000 levert denne månenden, i tillegg til de som de leverte sist måned og det de leverer neste måned og fremover. 

Lenke til kommentar

Snerten bil i byen. Men ikke noe for meg med hytte langt unna, hund og enebolig. Så lenge det ikke finnes alternativ til Avensis st. vogna mi blir det og kjøre fossilt.

All ære til alle som bruker så mye penger på og hjelpe miljøet. Men for meg blir det en avvejning mellom økonomi og idealisme. Og da vinner økonomien.

Altså.. eneste alternativ med plass nok kanskje er Tesla suven. Men den koster nærmere 900.000. Idioti og bruke en årslønn på en bil generellt. Isteden for en strøken brukt st.v. til 250.000 gått 50.000km må jeg da låne 600.000 til! Dårlig deal for meg.

Kjøpe elbil for og bruke på jobb? Joda.. men ennå dårligere idè. 2 biler med avgifter, lån, forsikringer, service og Gud vet hva.

Nei, rimeligste og beste alternativ er fremdeles min ene Avensis. Enn så lenge..

Lenke til kommentar

Snerten bil i byen. Men ikke noe for meg med hytte langt unna, hund og enebolig. Så lenge det ikke finnes alternativ til Avensis st. vogna mi blir det og kjøre fossilt.

All ære til alle som bruker så mye penger på og hjelpe miljøet. Men for meg blir det en avvejning mellom økonomi og idealisme. Og da vinner økonomien.

Altså.. eneste alternativ med plass nok kanskje er Tesla suven. Men den koster nærmere 900.000. Idioti og bruke en årslønn på en bil generellt. Isteden for en strøken brukt st.v. til 250.000 gått 50.000km må jeg da låne 600.000 til! Dårlig deal for meg.

Kjøpe elbil for og bruke på jobb? Joda.. men ennå dårligere idè. 2 biler med avgifter, lån, forsikringer, service og Gud vet hva.

Nei, rimeligste og beste alternativ er fremdeles min ene Avensis. Enn så lenge..

De med lang distanse til hytta (og bompenger til jobb) sparer mest på elbil. Ser mange har hund i baksetet i USA, men hvis du har baksetepassasjerer og er jeg enig i at Avensis er best for deg. Model 3 og (Model Y) skal kommer med tilhengerfeste, men de har ikke sagt når. Du får de nesten med takbøyler (de har litt problemer med produksjonen). Men alt i alt er jeg enig i at dersom du kun skal ha en bil er Avensis en glimrende bil, som jeg og har hatt før jeg gikk over til Model S, og nå over til Model 3. Reell rekkevidde på opp mot 50 mil om sommeren på Model 3. Du kan og få tak i Nissan E-NV200 7-seter til 330.000 med svær bagasjeplass og litt krok, men setene ser ganske kjipe ut der....og under halve rekkevidden.

Lenke til kommentar

Jeg har reservert en model Y da jeg vil ha elektrisk 7-seters familietraktor uten å bikke 7 sifre. Den leveres dog ikke før i 2021 og jeg er nyskjerrig på om det kommer alternativer i mellomtia.

 

Model 3/Y er litt billig i utførelsen gitt prislappen. Hvis Hyundai klarer å lage en Kona til 350k penger, burde de klart å lage en litt større MPV til 500k . . .

Du kan jo kjøpe en Nissan E-NV200 til 330.000, som er 7-seter (har bare 40kWh batteri). Sikkert perfekt til daglig kjøring, selv om setene ser kjipe ut. Ser at eierne er fornøyd.

Lenke til kommentar

Hvor mange av disse 300 pluss nyansettelsene kan faktisk utføre teknisk servicearbeid? Tesla har en lang vei å gå på å nærme seg noe nærheten av hva som er akseptabelt. Selv det å svare på mail og telefon sliter de med.

Man trenger da ikke kunne teknisk servicearbeid for å svare på mail og telefon?

 

Når de sliter med å svare på mail og telefon så er det fordi de har ansatt for få. Men så tar det tid å få nye inn også.

Lenke til kommentar

Når fallet til X er 15% siste år og S er over 40% (enda høyere om en bare regner siste halvåret) så betyr det at marginene til tesla også er i fritt fall.

For å krisemaksimere mer så ignorerer vi bare Model 3. Så greit da!

 

Marginene på de dyreste Model 3 ligger vel opp mot 20-30% eller så.

 

 

 

Du tror de kun har levert ut biler bestilt i desember?

En jeg kjenner får sin etter 3 uker ventetid.

Syns ikke dette tyder på noen enorm kø av kjøpere akkurat.

Der andre merker har 1 år eller så kø, leverer andre biler på et par uker. 

Sier litt om etterspørsel og tilgjengelighet.

Nei, de har ikke kun levert ut biler bestilt i desember. Det er det som er så utrolig - det er veldig mange nye kunder som kun har bestilt nå i det siste. Etter hvert som Model 3 blir mer utbredt så er det flere som får øynene opp for den og dermed legger inn en bestilling.

 

Det er fortsatt kø av kjøpere, men Tesla har gått "all in" for å få ut biler utenfor USA.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Salvesen og Olavxxx, om dere kjøpte bilen med selvkjøring pakken?

 

Hvorfor, evt hvorfor ikke?

Nei, jeg bestilte i perioden der en ikke kunne legge dette til i konfig. Etter de endret dette fikk vi slengt på FSD gratis. Så jeg får pakken, men har ikke betalt for den.

 

Jeg har den dog i model S som jeg har i dag, og har betalt for den. God investering hehe:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg trenger faktisk Model S plassen og tenker derfor å kjøpe en brukt 2014 modell nå. Noen tips om hvor billig/kmstand som er sweetspot eller andre generelle råd? 

Litt i samme båt, og har vel konkludert med at bruktmarkedet er litt merkelig på Tesla Model S, spesielt på finn.no er det meste relativt overpriset, og det ser ut til at du kan gjøre de beste kjøpene på bruktbil hos Tesla selv:

https://www.tesla.com/no_NO/used?model=ms&sort=price|asc

 

Disse er jo i tillegg inspisert, og med 2 års garanti (+ gjenværende 8 års garanti på batteri og drivenhet) .

 

Ellers er jeg nok like clueless som deg, historikk på bilen er nok viktig å inspisere, da de tidlige modellene hadde en del barnesykdommer, som det ble laget forbedret deler til, så at en god del av disse er tatt er jo en fordel.

F.eks. var det en del feil på dørhåndtakene i starten, men de ble utbredt på  de nye delene.

 

Ellers er jo Tesla et ungt selskap enn så lenge, så det er vanskelig å si noe om hvordan de over tid vil holde seg.

Hadde ikke kjøpt en 2014 Model S for å behold den så mye mer enn de 2 årene jeg fikk garanti på uansett.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Er det ingen som synes det er viktig at det er levelig i baksetet på en familiebil over litt lengre distanser? Baksetet i Tesla diskvalifiserer dessverre bilene for meg. Altfor lav sittepute så man blir sittende med knærne opp i lufta uten støtte til lårene. Dette gjelder også model 3. Er man høyere enn 160 er baksetet ren tortur på langtur. De har i hvert fall økt utsymet i 3ern, i forhold til grotta man føler man sitter i i S'en.

 

Kan det være så himla vanskelig å få gjort noe med baksetet med tanke på alle de faktisk vanskelige problemene Tesla har løst?

 

Har du prøvd baksetene? Jeg prøvde i en bil levert forrige uke, og satt overraskende bra. Jeg er 179cm, og har nok litt korte bein og lang rygg. Hvis jeg retttet meg skikkelig opp subbet hodet såvidt i taket, men hadde støtte under hele låret og god beinplass, omtrent som i Passat og Octavia.

 

De tidlige modellene, hvertfall i USA, hadde mye lavere bakseter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig måte å rekne på. Bilene kunne vel bestilles fra ca. 2 år siden, også kom alle på en mnd. Andre bilmerker leverer fortløpende, derfor lavere tall hver mnd. Blir som om jeg skal skryte på meg 1,4 millioner i måneslønn, men jeg har ikke mottatt en krone de to siste årene, og fikk 2 årslønninger utbetalt denne måned.

 

Man kunne forhåndsbestille bilen for snart 3 år siden. Men bestillingene i Norge åpnet ikke før i desember 2018 (først da kunne man bestille bilen slik man ønsket den- i tillegg er det en del som fortsatt venter på å få kunne bestille Standard Range). De har kapasitet til å produsere over 5000 biler i uka, da går det fort å få sendt avgårde en god del biler til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har reservert en model Y da jeg vil ha elektrisk 7-seters familietraktor uten å bikke 7 sifre. Den leveres dog ikke før i 2021 og jeg er nyskjerrig på om det kommer alternativer i mellomtia.

 

Model 3/Y er litt billig i utførelsen gitt prislappen. Hvis Hyundai klarer å lage en Kona til 350k penger, burde de klart å lage en litt større MPV til 500k . . .

Jeg er i samme situasjon som deg(utenom at jeg ikke trenger 7 seter). Det kan godt være det kommer konkurrenter, men jeg har lært at jeg ikke tror det før jeg ser det. Hyundai klarer/vil ikke levere nok biler(Kona) og vil jo kanskje bruke opp mot to år før de metter det norske markedet etter første bil ankom. Samme med Kia(e-Niro); de første har allerede fått bilene sine, men de klarer ikke mette markedet før langt ut i 2020. Og dette er snakk om nåværende modeller. Hvis Tesla denne gangen klarer å holde tidsskjemaet så kommer jo nesten Model Y samtidig som disse konkurrentene, eller hvertfall ikke langt bak. Og når den først kommer, så tipper jeg at det kommer mange av den. Kun toppmodellene fra starten av, men Kia og Hyundai har aldri indikert å selge noe annet enn toppmodellene sine her til lands.

 

I bunn og grunn er jeg skeptisk til hvilke andre konkurrenter som skulle klare/ville levere nok elbiler i crossover-klassen i 2021. Det vil jo vise seg med tiden, og risikofaktoren med Model Y er jo at de tradisjonelt sett har satt seg litt for hårete tidsmål. Jeg velger derfor å se det litt an.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Og når ungene har vokst litt, setter de nok pris på bedre benplass/støtte, så da kan du oppgradere til en Tesla Model Y.

Også når de er såpass gamle at de kjører selv, og midtlivskrisen tikker inn, kan du oppgradere til en Tesla Roadster 

 

Det jeg tenker er at Model S dekker alle punkter en Model 3 gjør, pluss litt mer. 

 

En Model S har kortere rekkevidde ja, så for dem som ikke har kjøpt Model S fordi den ikke har lang nok rekkevidde vil Model 3 treffe bra. 

 

De fleste Model S som er 2-3år har vel AP2 hardware?

 

Model 3 er mindre, men det er ikke en liten/kompakt bil med tanke på norske veier. (med tanke på dem som har lyst på en liten bil). 

 

Du skulle tatt kontakt med Salvesen :-) da kunne du oppgradert fra S85 til 75D på direkten.

 

Det er helt klart små detaljer, er jo Tesla sedaner begge to. Men så er det jo ofte små detaljer som skaper slike følelser. Også er det en haug med psykologi inni der. F.eks karosseri i aluminium, så føles det på en måte bare bedre å ha noe som er mer eksklusivt, selv om en ikke direkte merker forskjellene (en kan jo ikke velge om en vil kjøpe en Model S i stål). Samme med gratis superlader. Er ikke nødvendigvis fordi en sparer mye penger, men en får en liten sånn "premium" følelse over det. 

 

Det var nok av folk som mente skjerm løsninger til andre bil produsenter ettersom det virket som den bare var ut stikkende og improvisorisk ettermontert, og ikke sømløst innrammet som i Model S. Og stille ble dem når Model 3 kom med sin løsning... 

 

Jeg er litt enig at løsningen til Model S ser bedre ut, men med tanke på sikkerhet, ser jeg mye fordeler med å løfte skjermen opp der som den befinner seg i Model 3. Skulle bare ønske de kom med en skjerm bak rattet også.

 

Interessant spekulasjon om prisfall... Tenker du da på 75kWh modellene, eller generelt for Model S?

 

Om du synes 50k og 2år er litt i overkant lenge, er du på mange måter immun mot bom kjøp og garantert nye opplevelser.. som igjen alltid vil gjøre deg fornøyd. Nye ting er alltid kjekt.  

Hovedproblemet med S for oss er egentlig den fysiske størrelsen. Den er en skikkelig kjip bil å ha i flere parkeringshus, å lete etter parkering ved kjøpesenter, svingradius etc. Dørhåndtakene på Model S er en ting jeg virkelig ikke liker, klemt fingrene flere ganger, dyre å fikse om de ryker (vært heldig jeg, men vet om flere som har måttet fikse de mange ganger), Model 3 sine er heller ikke optimale, men foretrekker mekanisk åpning må jeg si. Om man ser bort ifra en mer effektiv drivlinje og bedre batterier i Model 3 så et Model S bedre på de fleste områder, men så var det dette med stor utvendig størrelse da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...