Jump to content
Brattus

CDON reklamasjon | Åpnet produkt sent

Recommended Posts

Hei,

Jeg kjøpte et produkt fra CDON.no og mottok dette 30/11/2017. Jeg har ikke åpnet produktet før januar 2019 (Ja, det var et spontant BF-tilbud) og klarte ikke å lade produktet.
Jeg fikk først beskjed om at garantitiden var kun på 1 år og at de ikke kunne hjelpe.

Skrev derfor at jeg ønsket å reklamere på produktet, men fikk til svar:

 

 

Takk for din mail.

 

Dessverre kan vi ikke hjelpe deg med dette.

Siden du ikke har åpnet og sjekket dette før nå så kan vi dessverre ikke hjelpe deg videre da det har gått for lang tid fra du fikk den til du åpnet den.  

 

Har de riktig eller er det noe jeg kan gjøre her?

Share this post


Link to post

De tror tilsynelatende på deg når du sier at du ikke har åpnet den, og da er det ikke for sent reklamert (Jeg antar du reklamerte en eller annen gang i januar eller februar, siden du allerede har korrespondert en del). Så lenge dette kan sannsynliggjøres, så løper den relative reklamasjonsfristen ut først 2md. etter at du faktisk oppdaget mangelen. Den absolutte reklamasjonsfristen er på to eller fem år fra du kjøpte produktet og har dermed heller ikke løpt ut. Dette følger av fkjl. § 27. Det har ingenting å si at du burde åpnet den før så lenge du ikke faktisk gjorde det.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Skal ikke ha noe å si når du åpnet det innenfor 5 års reklamasjons-perioden

Nei, dette gjelder ikke alle produkter. Det kommer helt an på hva produktet kostet og hva det er.

Share this post


Link to post

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon).

Det er de to understrekede som CDON vil støtte seg på. At kjøper burde ha sjekket at produktet han fikk faktisk var i orden i rimelig tid etter han mottok det. Så han trenger en håndfast paragraf eller noe som kan ugyldigjøre dette. Hvis det er et ord. :p

Edited by sedsberg
  • Like 1

Share this post


Link to post

Det er de to understrekede som CDON vil støtte seg på. At kjøper burde ha sjekket at produktet han fikk faktisk var i orden i rimelig tid etter han mottok det. Så han trenger en håndfast paragraf eller noe som kan ugyldigjøre dette. Hvis det er et ord. :p

Jeg vil foreslå neste setning i samme paragraf. Som du kunne funnet frem til hvis du leste mitt innlegg, tre innlegg før ditt.

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen

  • Like 3

Share this post


Link to post

Jeg vil foreslå neste setning i samme paragraf. Som du kunne funnet frem til hvis du leste mitt innlegg, tre innlegg før ditt.

 

Si det til CDON. Ikke til meg. Jeg sier bare hva de kommer til å henge seg opp i. Så blir det å krangle om hva som veier mest.

Share this post


Link to post

Pris har vel ingenting med reklamasjon å gjøre?

Jo, det er stor innvirkning i forbrukerkjøpsloven som brukes ved reklamasjon.

Share this post


Link to post

Du har kjøpt ett produkt med batteri, og så latt det ligge to år før du prøvde å lade det - og det vil ikke lade?

Sannsynligvis har batteriet tappet seg alt for lavt av å ligge så lenge og sikkerheten på batteriet vil ikke godta ladingen siden spenningen er for lav.

 

Så det er sansynligvis ett problem du ikke ville opplevd om du testet produktet i 2017.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jo, det er stor innvirkning i forbrukerkjøpsloven som brukes ved reklamasjon.

alt de nevner er forventet levetid. et vaffeljern til 500 kr har i følge dem forventet levetid på 5 år. mens andre ting som kan like så godt koste dobbelt så mye, kan ha 2 års forventet levetid. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

På hvilken måte?

 

 

alt de nevner er forventet levetid. et vaffeljern til 500 kr har i følge dem forventet levetid på 5 år. mens andre ting som kan like så godt koste dobbelt så mye, kan ha 2 års forventet levetid.

Du får aldri gjennomslag for at noe som koster under 1000 kr er forventet å leve i 5 år, og kunden vil normalt kun kunne reklamere på det i 2 år. Men det er fremdeles unntak. Slik som at noen mener laptop tastatur og betterier er forbruk og vil kun dekke de i inntil 6 mnd.

Share this post


Link to post

Tull. Du må gjerne henvise til hvor det står i regelverket. En vannkoker til kr 799 vil for eks lett ha en forventet levetid vesentlig lengre enn 2 år, og du har derfor 5 års reklamasjonsrett. Og jeg har selv benyttet meg av dette.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Tull. Du må gjerne henvise til hvor det står i regelverket. En vannkoker til kr 799 vil for eks lett ha en forventet levetid vesentlig lengre enn 2 år, og du har derfor 5 års reklamasjonsrett. Og jeg har selv benyttet meg av dette.

Derfor jeg sa "hva det koster og hva det er". Det er forskjell. Men noe med batteri som koster under 1000 kr har jeg høy tvil om at skal kunne leve lengre enn 2 år.

Share this post


Link to post

Takk for svar :)
Når det er sagt var dette en julegave (så ble ikke mulighetfor å bli åpnet før i slutten av desember 2017).
Dette var et backup-headset til trening som har ligget uåpnet grunnet jeg har et annet. Så det vil si at det har ligget hos meg i 1 år og 1 mnd (ikke 2 år som noen nevnte) og nå får jeg ikke til å lade produktet.

 

 

 

Dette følger av fkjl. § 27. Det har ingenting å si at du burde åpnet den før så lenge du ikke faktisk gjorde det. 

Skrev en e-post med dette som utgangspunkt til de. Får bare se hva de svarer 

 

Tror jeg aldri har hatt en god opplevelse/erfaring med CDON sin kundeservice. Virker ut som om de alltid ønsker å gjøre det så vanskelig som mulig. I denne saken har jeg nok noe av skylden selv - men vi får se hvordan det går.

Share this post


Link to post

Om det ikke går veien så kan du nok åpne å lurlade batteriet. Er nok å få det til å komme deg opp på en 2.8-3V før det vil fungere å lade normalt igjen. Har fikset mange ting på denne måten men du må vite hva du gjør så det ikke eksploderer i hånda di.

  • Like 1

Share this post


Link to post

CDON er det verste man får av kundeservice når det gjelder reklamasjoner. Jeg er overbevist om at de er instruert til å prøve å villede forbrukere med hva de faktisk har krav på. 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...