Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slutte i gammel jobb og begynne i ny


Anbefalte innlegg

God dag.

Jeg har jobbet tre år hos et IT-salg selskap og har nå fått et jobbtilbud fra en av våre leverandører.

Jeg vil slutte i min nåværende jobb på en mest mulig gunstig måte og begynne i ny jobb med vilkår som er mest gunstig.

 

Jeg har tre måneder oppsigelsestid og seks måneder none-compete klausul i kontrakt hos min nåværende arbeidsgiver.

 

Jeg er ikke dyktig med slike forhandlinger og kan ikke regelverket og mine rettigheter.

Hvordan forteller jeg til min nåværende arbeidsgiver at jeg vil slutte og begynne hos en leverandør?

Hva kan jeg kreve fra min nye arbeidsgiver? Det er nye arbeidsgiveren som tilbydde meg jobb uten at jeg spurte de om jobb hos dem.

 

Burde jeg få tak i en advokat/expert for å hjelpe meg med slik overgang fra gammel til ny jobb?

Det er også verdt å nevne at jeg bor i Bergen med kone og barn og alle vi må flytte til Tromsø pga min nye jobb.

 

Håper dere kan svare meg. Takk

 

Mvh Tore

Endret av Sommeralltid2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg regner med du har vurdert NCC-en din på 6 måneder opp mot ansettelsestidspunkt hos ny arbeidsgiver. Burde umidellerbart ikke være noe problem med en arbeidsgiver i dag i Bergen og ny arbeidsgiver som både er “bak” (leverandør til denne og i Tromsø, men husk dette må sjekkes og dobbeltsjekkes, ellers kan det bli ubehageligheter. Skulle du se noen farer her kan en samtale med advokat, kyndige innen bransjen eller lignende gjøre seg, er farvannet på det området rent er det ingen grunn til å bruke tid og penger på slikt. 

 

Når denne siden er avklart bare ber du om en samtale med din overordend. I denne forteller du at du kommer til å si opp fra (tre fulle måneder frem), at det gjør du pga (grunnen(e) som fikk deg til å velge ny beitemark, om det er sannheten, bare sannheten og hele sannheten, så presiser at dette INTET har med nåværende arbeidsgiver å gjøre, bare at du fikk et tilbud du ikke la gå deg forbi pga xxxxx) og at si opp gjør du formelt slik (overleverer oppsigelse skriftlig - ha gjerne med to eks og få en “mottatt” og signatur på den ene), samtidig som du takker for tiden du og din arbeidsgiver har hatt sammen og presiserer noen konkrete positive opplevelser der. 

 

Hos din nye arbeisgiver kan du kreve det dere har avtalt, no more, no less. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommunikasjon er bra ja. Men kompensasjon for flyttekostnader og hjelp med denne prosessen er jo langt bedre. Det er ikke noe du kan kreve såvidt jeg vet, med mindre dere har avtalt det. Ikke bare pengemessig sett, men et selskap i en ny by kan gjøre hele prosessen langt mer behagelig for hele familien. Det finnes jo flere ting du kan spørre om på den fronten.

 

Annen tilretteleggelse i den nye byen er jo også noe å vurdere, tilretteleggelse som ikke rent har med flytting å gjøre, men mer kommer på toppen. Deilig å kunne flytte uten bekymringer og ha alt det du har behov for tilgjengelig med en gang, slippe papirarbeid og ventetid på internett og slike ting. Begge parter er tjent med en best mulig overgang. Restaurantbudsjett/fritidsbudsjett de første 3 månedene f.eks, slik at ting går enklest mulig og du kan bli kjent med byen.

 

Sikkert mye du kan spør om. Men sånn med en gang er vel det de viktigste jeg kan tenke meg.

 

Flytting kan være alt fra dritt til luksus og alt imellom. Bare å tegne en linje, og tenke på hva som kan gjøre ting som best mulig i forhold til flytting for deg og familien og forhandle deg så nær mulig "luksus" på den linjen som du kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan utmerket være nok til bråk mht NCC-klausulen din.

Riktig. Derfor bør man skriftlig be om avklaring fra nærværende arbeidsgiver om de vil benytte seg av klausulen, og evt i hvilken grad.

 

Det er også verdt å merke seg at arbeidsgiver er pliktig i å betale lønn i perioden du ikke får jobbe for konkurrentene. Av denne grunn er det svært skjelden arbeidsgiver benytter seg av slike klausuler - i hvert fall i min erfaring.

Lenke til kommentar

Det er også verdt å merke seg at arbeidsgiver er pliktig i å betale lønn i perioden du ikke får jobbe for konkurrentene. Av denne grunn er det svært skjelden arbeidsgiver benytter seg av slike klausuler - i hvert fall i min erfaring.

 

Hvilken bestemmelse bygger du det på? Jeg vet det er sedvane i noen bransjer, men hvilken bestemmelse bygger du "pliktig" på? 

 

Edit: Uteglemt tegn 

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Hvilken bestemmelse bygger du det på? Jeg vet det er sedvane i noen bransjer, men hvilken bestemmelse bygger du "pliktig" på?

 

Edit: Uteglemt tegn

Arbeidsmiljøloven §14 A-3 https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14a-3

Kapittel 14 A trådte i kraft 1. januar 2016 - i hvert fall med den nåværende ordlyd, så den er relativt ny.

 

Dersom en konkurranseklausul gjøres gjeldende, skal arbeidsgiver betale arbeidstakeren kompensasjon tilsvarende 100 prosent av arbeidstakerens arbeidsvederlag opp til 8 G, og deretter minst 70 prosent av arbeidstakerens arbeidsvederlag over 8 G.

...

 

Til TS: Du bør lese igjennom hele kapittel 14A i arbeidsmiljøloven som jeg linket til over, hvis du ikke kjenner til den fra før. Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig. Derfor bør man skriftlig be om avklaring fra nærværende arbeidsgiver om de vil benytte seg av klausulen, og evt i hvilken grad.

 

Det er også verdt å merke seg at arbeidsgiver er pliktig i å betale lønn i perioden du ikke får jobbe for konkurrentene. Av denne grunn er det svært skjelden arbeidsgiver benytter seg av slike klausuler - i hvert fall i min erfaring.

I min kontrakt med nåværende arbeidsgiver står det at hvis NCC-klausulen blir benyttet av dem, så betaler de halv månedslønn i seks måneder

Lenke til kommentar

I min kontrakt med nåværende arbeidsgiver står det at hvis NCC-klausulen blir benyttet av dem, så betaler de halv månedslønn i seks måneder

Og det var helt OK for tre år siden, men ikke i dag. Ser de reglene Herr Brun henviser til ble gjort gjeldende for gamle avtaler fra 2017. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I min kontrakt med nåværende arbeidsgiver står det at hvis NCC-klausulen blir benyttet av dem, så betaler de halv månedslønn i seks måneder

Det strider mot en ufravikelig lov og dermed er det punktet i avtalen ugyldig. Som sitert over skal du ha full lønn opp til 8G, 70% av det over.

 

Det er dog verdt å merke seg at arbeidsgiver kan kreve fradrag for annen inntekt du har i perioden klausulen gjelder, opp til halvparten av kompensasjonen. Det kan altså være best å bare ligge på stranda dersom situasjonen skulle oppstå, for man sitter ikke nødvendigvis igjen med så mye ekstra dersom man jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det var helt OK for tre år siden, men ikke i dag. Ser de reglene Herr Brun henviser til ble gjort gjeldende for gamle avtaler fra 2017. 

1. Jeg leste Arbeidsmiljøloven § 14 A-3. Slik jeg forstår så er det nye regelverket til min fordel. Har jeg forstått det riktig?

2. Hvis det er til min fordel så er det mer sannsynlig at min nåværende arbeidsgiver kommer ikke til å benytte seg av NCC-klausul. Fordi de ser hvor dyrt det blir og kanskje ikke verdt prisen å betale. Eller hva tenker dere?

mvh Tore

Endret av Sommeralltid2
Lenke til kommentar

1. Jeg leste Arbeidsmiljøloven § 14 A-3. Slik jeg forstår så er det nye regelverket til min fordel. Har jeg forstått det riktig?

2. Hvis det er til min fordel så er det mer sannsynlig at min nåværende arbeidsgiver kommer ikke til å benytte seg av NCC-klausul. Fordi de ser hvor dyrt det blir og kanskje ikke verdt prisen å betale. Eller hva tenker dere?

mvh Tore

1) Ja.

 

2) Ja. Jeg kjenner mange med slike klausuler, men har aldri opplevd at arbeidsgiver bruker den og betaler lønn.

Lenke til kommentar

Be om en samtale med din overordend. I denne forteller du at du kommer til å si opp fra (tre fulle måneder frem), at det gjør du pga (grunnen(e) som fikk deg til å velge ny beitemark, om det er sannheten, bare sannheten og hele sannheten, så presiser at dette INTET har med nåværende arbeidsgiver å gjøre, bare at du fikk et tilbud du ikke la gå deg forbi pga xxxxx) og at si opp gjør du formelt slik (overleverer oppsigelse skriftlig - ha gjerne med to eks og få en “mottatt” og signatur på den ene), samtidig som du takker for tiden du og din arbeidsgiver har hatt sammen og presiserer noen konkrete positive opplevelser der. 

 

 

 

Takk for ditt svar. Jeg har et spørsmål angående den tiden fra man sier i fra at man vi slutte i gamle jobben og de tre månedene framover. Da vet de jo at jeg skal slutte snart, hvilken nytte har det for dem å ha meg ansatt, de kommer sikkert ikke til å invitere meg på interne møter og ikke dele mye informasjon med meg. Så jeg kommer til å være isolert fra alle i tre måneder. Jeg syns det kommer til å bli en rar situasjon å være i. Går det an å si og argumentere at jeg vil slutte ila et kortere periode, feks to uker?

De sparer penger på det og jeg kan fokusere på andre ting fortere etter at jeg har sluttet.

Mvh Tore

Endret av Sommeralltid2
Lenke til kommentar

Takk for ditt svar. Jeg har et spørsmål angående den tiden fra man sier i fra at man vi slutte i gamle jobben og de tre månedene framover. Da vet de jo at jeg skal slutte snart, hvilken nytte har det for dem å ha meg ansatt, de kommer sikkert ikke til å invitere meg på interne møter og ikke dele mye informasjon med meg. Så jeg kommer til å være isolert fra alle i tre måneder. Jeg syns det kommer til å bli en rar situasjon å være i. Går det an å si og argumentere at jeg vil slutte ila et kortere periode, feks to uker?

De sparer penger på det og jeg kan fokusere på andre ting fortere etter at jeg har sluttet.

Mvh Tore

Det er ingenting i vegen for å bli enige om å sjå vekk frå oppsigelsestida, men det krever at begge er enige.

Du står fritt til å fri ta arbeidsgiver frå lønnsplikta, og arbeidsgiver står fritt til å frita deg frå arbeidsplikta.

 

Dersom arbeidsgiver vil ha deg i arbeid så pliktar arbeidsgiver også å påsjå at arbeidsmiljøet ditt er forsvarleg, og at du får arbeidsoppgåver som ligg til stillinga di.

 

Sidan arbeidsgiver uansett har lønnsplikt i heile oppsigelsesperioda (og heile karantenetida dersom den blir gjort gjeldande) så bør du ikkje inngå anna avtale utan at du har sikra at du ikkje taper på det. Altså at du går direkte til ny jobb.

 

Enkelte opplever også at arbeidsgiver fortsetter å betale deg lønn, men samtidig forbyr deg å møte opp på jobb. Altså at arbeidsgiver fritek deg for arbeidsplikta utan krav om at du skal gjere det same.

Lenke til kommentar

Enkelte opplever også at arbeidsgiver fortsetter å betale deg lønn, men samtidig forbyr deg å møte opp på jobb. Altså at arbeidsgiver fritek deg for arbeidsplikta utan krav om at du skal gjere det same.

Ofte gunstig for arbeidstaker, men det er også rettsstridig hvis ikke vilkårene for suspensjon er oppfylt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...