Gå til innhold

Forslag til valg av stol til lange timer foran skjermene?


Anbefalte innlegg

Jeg har denne stolen: https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingstol-og-bord/gamingstol/AROTORRETTAGY/arozzi-torretta-gamingstol-gra?scid=Pricecomparison2988

 

Som er tydligvis på tilbud nå (Frem til klokka 23:59 i dag), har hatt den i 3år, og er veldig fornøyd med den.. :)

 

Valget for min del var at den var god å sitte i, og gode justeringsmuligheter for armlenene og ryggen :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

And it's a great conversation-starter too. We have a winner, folks. This man gets it.

 

'...so do you sometimes, you know... put those things up your asshole and jump up and down on it all over your living room?'

 

Det holder ikke helt opp til nivå en South Park-episode krever da, men.. Godt forsøk likevel. Jeg har rette humoren for sånt :)

Satt og tenkte litt på det etter valget falt på melkespener, men syntes melkespener var så søte i forhold.

 

 

 

 

Jeg har denne stolen: https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingstol-og-bord/gamingstol/AROTORRETTAGY/arozzi-torretta-gamingstol-gra?scid=Pricecomparison2988

 

Som er tydligvis på tilbud nå (Frem til klokka 23:59 i dag), har hatt den i 3år, og er veldig fornøyd med den.. :)

 

Valget for min del var at den var god å sitte i, og gode justeringsmuligheter for armlenene og ryggen :)

 

Synes slikt som selges som gamingstoler virker litt billige og slarkete i oppbygging. Men, det kan jo hende at noe av det som finnes er godt å sitte i. Greit innspill dersom den hjelper for deg.

 

Har du litt ryggvondt du også innimellom?

Endret av G
Lenke til kommentar

Lol, slemskurk er crazy om dagen ^^

 

Så det er bedre for ryggen, særlig korsryggen, å sitte i en stiv kontorstol? Det beste er vel å avlaste ryggen og musklene i ryggen mest mulig? Så kan man heller trene og være aktiv på den riktige måten i mellomtiden.

 

Jo, det er mye bedre for ryggen å sitte i en stiv kontorstol med skikkelig korsryggstøtte som gjør at du sitter i ergonomisk sittestilling med ryggen så ben som mulig. En stressless vil naturlig skape en dårlig sittestilling og er ikke anbefalt for lengre perioder. Det er en grunn til at de absolutt fleste profesjonelle kontorbedrifter bruker svindyre kontorstoler fra eksempelvis Herman Miller, kinnraps eller HÅG. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg begynte som nettstudent kjente jeg også raskt at ryggen begynte å verke etter lange timer foran skjermen og den ikkejusterbare kontorstolen ikke lenger var "up to the task".

 

Alt som det står "gaming" foran betyr stort sett bare at det er dyrere enn det trenger å være - både komponenter og møbler - jeg kjøpte en stol lignende markus på staples som kostet under tusenlappen og er justerbar på alle punkter. Jeg anbefaler staples da de hadde godt utvalg av billige kontorstoler som var mer justerbare enn mange av de dyre andre steder.

 

I samtale med fysioterapeut ble jeg rådet til at justering for støtte frem og tilbake i korsryggen er særdeles viktig; styr dermed unna "gaming" stoler da disse ofte bare har en pute som skal kompensere for dette.

Jeg ble også tipset til å kjøpe en gummiball fra en hvilken som helst sportsbutikk og sitte på denne i 20 minutter hver dag i stedet for stolen for å få en bedre stilling til variasjon. Disse ballene koster bare noen kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå handler vel denne tråden om å utforske alternativer og utveksle erfaringer, ikke å sette ting opp mot hverandre som om det kun fantes TO forskjellige løsninger?

 

Spør en hvilken som helst ergoterapeut, og vedkommende kan forklare deg at en stressless bøyer ryggen din fremover, og det er INGEN god kombinasjon i NOEN tilfeller - spesielt ikke hvis du trenger å jobbe samtidig. De skrå støttemusklene rundt solar plexus sliter noe vanvittig da, og det gjør også trapesius samt deltoidene og den lange ryggmuskelen.

 

En stressless er laget for å sitte maks en halvtime i om gangen, helst ikke mer enn tre ganger om dagen. Og, spesielt, for folk som har arbeidet hardt med ryggen.

 

...men, jeg har jo blitt beskyldt for å være 'gal' før, da. Gjerne av folk som ikke har peiling og derfor synes at det jeg sier høres så 'far out' ut at de gjenkjenner ikke kunnskapsgrunnlaget jeg har for å uttale meg.

 

1) Ja, jeg vet det. Hvorfor angriper du meg? Jeg er den som kommer med alternativer og blir angrepet og forsvarer meg. Angrip angriperne, ikke de som kommer med forslag!

 

2) Takk for info, men jeg vil gjerne ha lenker til gode kilder før jeg tror på tilfeldig post på internett. Jeg skal dog spørre fastlegen neste gang. Jeg skriver ut fra personlig erfaring. og én ting jeg burde ha nevnt: Når man "sitter" i stressless, så mener jeg mest at man nærmest "ligger". Man strekker ut beinlenet eller hva det kalles. I de to-tre årene jeg brukte den stresslessen, slappet jeg skikkelig av, var lettere å konsentrére seg osv foran pc og tv. Dog sofaen jeg har nå ikke er så verst.

 

3) Vil gjerne ha kilder på det her. Er dette noe produsenten anbefaler i en bruksanvisning?

 

4) Ja nei, jeg er interessert i objektiv, ren fakta, -eller- svært god førstehåndserfaring. Gjerne dokumentert grundig. Når jeg skriver noe, så er det i 99% av tilfeller basert på førstehåndserfaring. For at utvikling skal skje, og i noen tilfeller, kan det være fordélaktig å spekulére litt. Men er selvsagt svært nøye med hvor og når man gjør det. Tuller ikke med folk.

 

 

Ja, vurdérte å nevne gymball, men det blir jo urealistisk.

 

 

 

Jo, det er mye bedre for ryggen å sitte i en stiv kontorstol med skikkelig korsryggstøtte som gjør at du sitter i ergonomisk sittestilling med ryggen så ben som mulig. En stressless vil naturlig skape en dårlig sittestilling og er ikke anbefalt for lengre perioder. Det er en grunn til at de absolutt fleste profesjonelle kontorbedrifter bruker svindyre kontorstoler fra eksempelvis Herman Miller, kinnraps eller HÅG. 

 

Se punkt 2 i denne post.

 

Skulle likt å se dokumentasjon og lenker til disse svindyre stolene, om de virkelig har en så forebyggende effekt som påstått. Mener ikke at det ikke har det da. Men hvis en stol koster 50 000, da burde man virkelig ha en god rygg etter 10 år med jevnlig bruk.

Lenke til kommentar

Jeg måtte bruke stressless over en lengre periode for å holde beinet høy, pga at jeg hadde fått kneskålen ut av ledd (den var satt tilbake på plass selvsagt, og brukte en kne-ortese), og kunne ikke da sitte på en kontorstol over lengre stunder uten å få veldig vondt.

 

Jeg  brukte da også en sånn:

Support_Case_Back.jpg

 

Det største problemet for meg med å sitte så mye i en stressless, var at jeg ble veldig stiv i ryggen etter bare noen dager. Men beinet fikk ihvertfall mye hvile. :)

 

Jeg har en AK Racing Gaming stol, men den er ikke helt å anbefale egentlig. Et av beina har knekt/ble skjev, sikkert fordi jeg veide over 100kg når den knakk, så min far hjalp meg med å rette ut det beinet på den, og skrudde på en treplate under, og monterte hjulene under treplaten.

Over til komforten: 

Den kan være litt hard å sitte i noen ganger, og rygg puten er litt kronglete å justere noen ganger, da den sklir fort ned, så jeg mister ofte den gode posituren med rett rygg. Armlenene kan justeres opp og ned, dog ikke fram og tilbake, ryggen kan justeres bakover til nærmest liggestilling. Nakkeputen er dog veldig behagelig, men kan kanskje ligge litt langt ned for de som er endel lengre enn det jeg er (168cm). :)

 

Denne har jeg

Endret av Sarcoex - Gnålern
Lenke til kommentar

Jeg har denne stolen: https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingstol-og-bord/gamingstol/AROTORRETTAGY/arozzi-torretta-gamingstol-gra?scid=Pricecomparison2988

 

Som er tydligvis på tilbud nå (Frem til klokka 23:59 i dag), har hatt den i 3år, og er veldig fornøyd med den.. :)

 

Valget for min del var at den var god å sitte i, og gode justeringsmuligheter for armlenene og ryggen :)

 

Denne tråden har gått av hengslene. Takk for innspillet ditt. Har forsøkt å se litt rundt. Har funnet ut at jeg iallfall vil ha en stol som tillater ryggjustering (bak- og fremover), noe den der ikke har, dessverre.

 

Skal sjekke ut den IKEA-stolen også som ble nevnt tidligere. :)

 

Noen flere forslag?

Lenke til kommentar

 

Jeg har en AK Racing Gaming stol, men den er ikke helt å anbefale egentlig. Et av beina har knekt/ble skjev, sikkert fordi jeg veide over 100kg når den knakk, så min far hjalp meg med å rette ut det beinet på den, og skrudde på en treplate under, og monterte hjulene under treplaten.

Over til komforten: 

Den kan være litt hard å sitte i noen ganger, og rygg puten er litt kronglete å justere noen ganger, da den sklir fort ned, så jeg mister ofte den gode posituren med rett rygg. Armlenene kan justeres opp og ned, dog ikke fram og tilbake, ryggen kan justeres bakover til nærmest liggestilling. Nakkeputen er dog veldig behagelig, men kan kanskje ligge litt langt ned for de som er endel lengre enn det jeg er (168cm). :)

 

Denne har jeg

 

Som en som veier 100+ kilo selv kan jeg skrive under på at AK Racing er noe skikkelig dritt. Hadde først en DX-Racer stol med en form for saksemekanisme for gyngingen som holdt fra 2010 til 2015 uten mekaniske feil annet enn at "skinnet" på den ble litt lurvette. Byttet denne it med en AK-Racing stol som skulle tåle 150 kilo som jeg heldigvis er langt ifra å veie. Den varte ca ett år før den knakk på infestngen til gynge mekanisme, fikk en flunkende ny stol med komplett, ett år senere skjedde akkurat det samme i akkurat samme infestningen, knakk rett av på sveisen. Ga da opp på hele sulamitten å kjøpte meg en noblechair med samme saksemekanismen som DX Racer stolen hadde som så langt har vært langt bedre enn AK-Racing skiten. 

 

Denne typen stoler er riktignok ikke spesielt ergonomiske eller fornuftige å kjøpe uansett, men jeg sitter for det meste på en go kinnarps stol på jobben og prøver ikke å sitte like lenge forran PCen hjemme.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Som en som veier 100+ kilo selv kan jeg skrive under på at AK Racing er noe skikkelig dritt. Hadde først en DX-Racer stol med en form for saksemekanisme for gyngingen som holdt fra 2010 til 2015 uten mekaniske feil annet enn at "skinnet" på den ble litt lurvette. Byttet denne it med en AK-Racing stol som skulle tåle 150 kilo som jeg heldigvis er langt ifra å veie. Den varte ca ett år før den knakk på infestngen til gynge mekanisme, fikk en flunkende ny stol med komplett, ett år senere skjedde akkurat det samme i akkurat samme infestningen, knakk rett av på sveisen. Ga da opp på hele sulamitten å kjøpte meg en noblechair med samme saksemekanismen som DX Racer stolen hadde som så langt har vært langt bedre enn AK-Racing skiten. 

 

Denne typen stoler er riktignok ikke spesielt ergonomiske eller fornuftige å kjøpe uansett, men jeg sitter for det meste på en go kinnarps stol på jobben og prøver ikke å sitte like lenge forran PCen hjemme.

Jeg veier selv 120 kg. Har hatt problemet med at stoler knekker og at stolene fort blir harde å sitte på. Jeg kjøpte en AK Racing ProX, og det er nok den stolen jeg har hatt som har holdt lengst.

 

Hvilken AK Racing stol var det du kjøpte?

Lenke til kommentar

Jeg veier selv 120 kg. Har hatt problemet med at stoler knekker og at stolene fort blir harde å sitte på. Jeg kjøpte en AK Racing ProX, og det er nok den stolen jeg har hatt som har holdt lengst.

 

Hvilken AK Racing stol var det du kjøpte?

 

En ProX, god stol, men selve vippe mekanismen var vertfall svært dårlig på de 2 stolene jeg har hatt. 

 

Ante fred å ingen fare på morgenkvisten når stolen plutselig endte opp slik, grei måte å våkne på ka en si. 

 

0h4sntQ.jpg

 

 

Her var punktet som feilet.

 

Chcop4G.jpg

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, hadde en lignende situasjon selv ^^ Kjøpte noen billige kjøkkenstoler på IKEA en gang jeg flyttet, hvor jeg brukte den éne foran pc'en. Etter noen uker begynte den å vingle, men jeg fant ut at det bare var at den løsnet i noen punkter, så jeg "skyvde" de tilbake på plass, så virket den stabil igjen. Men etter noen flere uker, eller måneder, og selv etter at jeg hadde blitt vant til denne rutinen, så merket jeg plutselig at stolen begynte å seile bakover, og plutselig klappet den sammen bakover og jeg landet på ryggen ^^ Lo godt da gitt!

Lenke til kommentar

Så og si alle kontorstoler slites over tid. Det blir belastninger i metallet som til slutt gjør at det revner p.g.a mikroskader forårsaket av bevegelse. Selv gode stoler med tykke bolter og metall-deler varer ikke evig.

 

Hadde en "tanks" av en SAVO kontorstol med hjul hvor ryggen knekte så fikk litt ufrivillig yoga bakover. Var ikke noe forvarsel, bare en plutselig knekk når ikke nok metall var igjen til å supportere. Var vel minst 4mm tykt metall på belastningspunktene der det knakk. Ting designes ikke heller for å vare evig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Så og si alle kontorstoler slites over tid. Det blir belastninger i metallet som til slutt gjør at det revner p.g.a mikroskader forårsaket av bevegelse. Selv gode stoler med tykke bolter og metall-deler varer ikke evig.

 

Hadde en "tanks" av en SAVO kontorstol med jul hvor ryggen knekte så fikk litt ufrivillig yoga bakover. Var ikke noe forvarsel, bare en plutselig knekk når ikke nok metall var igjen til å supportere. Var vel minst 4mm tykt metall på belastningspunktene der det knakk. Ting designes ikke heller for å vare evig.

 

Nei, men en forventer jo at en kontorstol til 4000 skal vare litt lenger enn et år :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...