Gå til innhold

Forslag til valg av stol til lange timer foran skjermene?


Anbefalte innlegg

Den fetisjen må du nesten få profesjonell hjelp til andre steder, det er lite vi kan gjøre for deg her.

På den andre siden skader du jo ingen, så kjør på, noen liker mora ... andre liker kontorstolen til far?

Visste du at på gamlehjem så har de egne sitteputer som er spesial-designa for å absorbere promp?

 

Nå vet du det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visste du at på gamlehjem så har de egne sitteputer som er spesial-designa for å absorbere promp?

 

Nå vet du det.

 

Håper virkelig ikke du har hatt nesen opp i det, for de har nok absorbert mer enn bare promp.

 

Men tilbake til trådens tema, hvorfor får man kun en "bra stol" hvis man må ut med mangfoldige tusen? Ser flere skrive det. Jeg spør fordi jeg oppriktig er nysgjerrig. Er det konstruksjonen, eller materialet den er laget av? Individuelle forskjeller må vel også spille inn; høyde, vekt etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg driver på med en del video- og bilderedigering, noe spilling (ikke noe hardcore, altså) samt at jobben min krever at jeg bruker flere timer (alt fra 4-5 timer til 10+ timer) om dagen foran skjermene. Jeg begynner nå å kjenne på nedre del av ryggen at jeg trenger en ordentlig stol å sitte på fremfor den jeg har nå. Har en crappy "kontorstol" uten armelenere og kun opp/ned-justeringsmuligheter... For meg spiller det liten rolle om stolen er en "gamingstol" eller kontorstol. Så lenge stolen er behagelig og god å sitte på, så er jeg fornøyd. Er ikke så nøye om den kan låses bakover da jeg sjelden lener meg bakover. Sitter for det mest rakt.

Har hatt denne i snart 10 år, og funker fremdeles kjempefint. Eneste jeg synes er teit er stoffet som er på puta. Det er falsk skinn, så kjøp deg en som har et annet stoff istedenfor (den som vises her på bildet er den gode varianten): 

 

https://www.ikea.com/no/no/p/markus-arbeidsstol-vissle-mork-gra-70261150/

 

 

0324506_PE517017_S5.JPG?f=xs

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Men tilbake til trådens tema, hvorfor får man kun en "bra stol" hvis man må ut med mangfoldige tusen?

Fordi en 'bra' stol må kunne være justerbar i flere dimensjoner - faktisk må setet kunne justeres på minst tre forskjellige måter (omtrent som et fly), og ryggstøtten likeså. Da er man plutselig oppe i ikke bare en flat fjøl, men et mekanisk apparat.

OG, så må stolen være istand til å tåle slitasje i alle disse dimensjonene, over tid. Det blir fort dyrt da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du bør nok høre på meg ^^ Kjøp en stressless. Hadde det før og savner det.

 

Um, for å sitte foran PC'en er ikke det optimalt overhode. Helt enig med Slemskurk her, det er ikke bra for ryggen eller noe annet for den slags skyld. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Lol, slemskurk er crazy om dagen ^^

 

Så det er bedre for ryggen, særlig korsryggen, å sitte i en stiv kontorstol? Det beste er vel å avlaste ryggen og musklene i ryggen mest mulig? Så kan man heller trene og være aktiv på den riktige måten i mellomtiden.

 

I dette tilfellet har han rett. 

Lenke til kommentar

Så det er bedre for ryggen, særlig korsryggen, å sitte i en stiv kontorstol? Det beste er vel å avlaste ryggen og musklene i ryggen mest mulig?

Nå handler vel denne tråden om å utforske alternativer og utveksle erfaringer, ikke å sette ting opp mot hverandre som om det kun fantes TO forskjellige løsninger?

 

Spør en hvilken som helst ergoterapeut, og vedkommende kan forklare deg at en stressless bøyer ryggen din fremover, og det er INGEN god kombinasjon i NOEN tilfeller - spesielt ikke hvis du trenger å jobbe samtidig. De skrå støttemusklene rundt solar plexus sliter noe vanvittig da, og det gjør også trapesius samt deltoidene og den lange ryggmuskelen.

 

En stressless er laget for å sitte maks en halvtime i om gangen, helst ikke mer enn tre ganger om dagen. Og, spesielt, for folk som har arbeidet hardt med ryggen.

 

...men, jeg har jo blitt beskyldt for å være 'gal' før, da. Gjerne av folk som ikke har peiling og derfor synes at det jeg sier høres så 'far out' ut at de gjenkjenner ikke kunnskapsgrunnlaget jeg har for å uttale meg.

Endret av slemskurk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

....jeg trenger en ordentlig stol å sitte på fremfor den jeg har nå....

For den som sitter minst 8 timer pr dag er det Håg som funker i minimum 20 år - bekreftet !

 

Armlener, tilt, korsryggstøtte og støtte mellom skulderbladene - ingen over - ingen ved siden !

 

post-226353-0-43787200-1551254654.jpg

post-226353-0-43787200-1551254654_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Problemet med alle kontorstoler, er at de tillater ikke side-til-side bevegelse. Da stivner de skrå støttemusklene uansett.

 

Vi snakker da om at de som sitter i yrkessammenhenger bruker disse. Sjekk selv hva de sitter på, observer litt.

 

Linker: https://www.facebook.com/salli.sadelstol/ , https://salli.com/

 

post-511500-0-01561300-1551255123_thumb.png

 

(balla får forresten også godt med luft og kjøling med en sadel, samt at penisroten ikke blir klemt isammen hele dagen. Godt for både rygg og pikk!)

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Sikkert fordi det er en fantastisk stol laget for de som sitter mye.

Har man mulighet til å få en av NAV er det jo fint, men de selges også direkte til hvem som helst, men de koster over ti lapper.

 

Så for enkelte spesielle grupper kanskje, så gis slik stol som gulerot for å ha personer med fysiske handicap elns. i arbeid?

Lenke til kommentar

Bare for å ta ballen om stressless opp igjen. Dersom man skal game og se Netflix i stuen. Er det da andre ting som er bra som ikke ser helt mongo ut plassert der.

 

Vet jo at slike sofaer med et horisontalt utstikk for beina er populært. Har lenge hatt lyst på sånn. Men jeg tipper at den vinkelen der neppe kan være godt for en som gamer daglig i stuen? Jeg selv har satt en toseter på tvers, og fyllet den opp med all slags snadder av puter og sånn. Funker det også.

 

Men har fått slitt slark i det ene kneet, som jeg tror skyldes det ene armlene som da nyttes til å ha beina liggende over. Sovnet halve natta på sofa i syden nylig med anklene liggende på et høyt trearmlene, og beina liggende fritt i luften stive ut. Også var det aquagym-tilbud der. Skulle aldri ha sovnet med press på kneet. Virket deilig når jeg sovnet. Men det var jævlig vondt å våkne igjen midt på natta. Også beinbevegelsen i vannet under aquagym viste slarken i det ene kneet.

 

Tviler på at en omgang på sofa i syden har lagd denne slarken, så jeg mistenker toseteren hjemme.

 

Billigmannsgaming i stuen er visst ikke så sunt for kroppen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bare for å ta ballen om stressless opp igjen.

...kan dere ikke bare høre på meg og kjøpe en jævla sitteball da i Fluenes Herre, Allmektige Belzebubs navn (ære være hans hellige summing): http://www.gmsport.no/Shop/Product/Sitteballer-Sit'n-gym-55-cmD/K-%2089-55

 

Bare finn en litt større.

 

Når det er sagt, her har vi også en kar som sliter med å bli forstått og hørt og mister hele styringa for åpen scene:

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...