Gå til innhold

Tesla fjerner tidslinje for billigste Model 3


Anbefalte innlegg

Service og kvalitet vil jeg si taler for Model 3, i mitt syn, men de er litt forskjellige på området. Model 3 har service kun hver andre år, og bedre garanti på batteri og drivlinje (8 år/192k km vs 7 år/150k km). Niro har derimot bedre garanti på selve bilen (7 år/150k km vs 5 år/100k km).

 

Niro er kanskje billigere å drifte (ville ikke overraske meg om servicene koster under halvparten enn hos Tesla), mens Model 3 er mer praktisk, ettersom den krever service sjeldnere.

Servicene kan man ta på vanlige verksteder. De gjør gjerne akkurat samme jobben for halve prisen av merkeverksted. Slik har jeg tenkt å gjøre det ihvertfall. Leser man vilkårene til Tesla, så behøver man faktisk ikke ta servicer i det hele tatt for at garantien skal gjelde. Egentlig ganske utrolig. Kan være greit med noe vedlikehold annethvert år likevel tenker jeg. Uansett så har ikke jeg tenkt å betale kanskje 1500 kr for at Tesla skal skifte viskerblad for meg og kanskje 3000 for at de skal rotere hjulene. Sånt gjør jeg utmerket lett selv. Er vel i den prisklassen det blir om de er som Bertel O. Steen, som tar 3500 kr for å bytte 4,5 liter olje og et oljefilter på service.

Endret av Veselen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer jo ikke. Model S har konsekvent kommet bedre ut enn f.eks Mercedes S-klasse på rangeringen til Consumer Reports. Model X har hatt en vanskelig oppstart, men det har blitt mindre og mindre feil over tid. Sier man Model S og Model X er nært gjennomsnittlig på pålitelighet så bommer man ikke veldig.

Model X er på Consumer Reports liste over de 10 bilene med mest problemer. I WhatCar så kom ikke bare Model S helt sist, men det var et hav opp til nest siste plassen.

 

Nå har ikke jeg hørt om TrueDelta før, men Model 3 har hatt noen utfordringer til å begynne med som det er mulig at kan ha blitt plukket opp av statistikk. Dette gikk over i begynnelsen av 2018, og alt tyder på at Model 3 er nå den mest pålitelige bilen til Tesla, med en god margin. Når Consumer Reports oppdaterer rangeringen, så ville det ikke overraske meg om Model 3 går fra average til above average eller good.

Ingen ting som tyder på at problemene med Model 3 er over. Designproblemene er der fremdeles(vann strømmer inn i bagasjerommet + en del annet) og rapportene om horrible problemer med lakk, byggekvalitet og ting som slutter å virke strømmer på. Nå sist fra de som har fått utlevert bil i Tyskland.

 

Model 3 fikk en foreløpig average rating i CR fordi det var for lite grunnlag til å konkludere. Du tipper den får høyere score, jeg tipper at den lander godt under snittet.

 

Tesla Model 3 legger definitivt press på BMW og de andre i USA. Det er nesten bare å forvente at det samme vil skje i Europa.

Tviler sterkt på det. Når blodfansen har fått sin så kommer den ikke til å selge spesielt mye.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du mener den video til Bjørn Nyland? Jeg bare ELSKER hvordan du får en slik bagatell til å bli at vannet bare strømmer inn, som om det er en elv med vann som kommer inn i bagasjen. For en råtten diskusjonsteknikk du fører, uname - pil råtten  :wee:

Ja, virker ikke som han har til hensikt å argumentere på en helt ærlig måte. Han påstod "Det er en liten upraktisk sedan med begrenset rekkevidde. Kona og e-Niro vil slå denne bilen på omtrent alle områder." Faktum er jo at det er ingen elbiler per i dag som har bedre rekkevidde enn Model 3 LR med sitt 75 kWh-batteri. Ikke en gang Model S med 100 kWh - de har omtrent lik rekkevidde. Bortsett fra med Type 2, så har Model 3 har attpåtil raskere lading enn Model S og Model X, og den har bedre lademuligheter. Det er nemlig ingen andre biler enn Model 3 som kan lade både på Superchargers, med CCS (Ionity/Fortum/Grønn kontakt m.m.) og med Type 2.

Endret av Veselen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Le-Mans, Rally og Rallycross er jo noen av dem som skal bli elektrifisert. Det jeg da håper på, er at Tesla slenger seg på rekken av andre fabrikanter slik at man får sett hvordan ståa er. Hvilke fabrikanter har teknologien til å vinne over et helt år? Det syns jeg er mye mer spennende.

Gatebiler og racingbiler er vidt forskjellige. Det skal de også være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når Consumer Reports oppdaterer rangeringen, så ville det ikke overraske meg om Model 3 går fra average til above average eller good.

Model 3 fikk en foreløpig average rating i CR fordi det var for lite grunnlag til å konkludere. Du tipper den får høyere score, jeg tipper at den lander godt under snittet.

Jøss, det tok ikke lang tid før man fikk et svar på disse spådommene. Akkurat nå har CR gjort en oppdatering og Model 3 mistet sin "recommended" status.

 

Tesla Model 3 Loses CR Recommendation Over Reliability Issues

 

Edit: Fikset link

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jøss, det tok ikke lang tid før man fikk et svar på disse spådommene. Akkurat nå har CR gjort en oppdatering og Model 3 mistet sin "recommended" status.

 

Tesla Model 3 Loses CR Recommendation Over Reliability Issues

 

Edit: Fikset link

Outch. Er det så viktig å prøve å produsere 5000 biler i uken, at de fremdeles lar det gå ut over QA? Eller har amerikanerne bare satt listen for QA lavere enn resten av verdenen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg også, ser den hver dag. Veldig ålreit bil syns jeg, kanskje bittelitt liten og synd at den ikke kommer i AWD, men jeg tror det er en bil som er midt i blinken for over halvparten av folk som er ute etter ny bil i dag. Sett en med litt fine sorte hjul på også, noe som gjorde et godt inntrykk :)

Lenke til kommentar

Jøss, det tok ikke lang tid før man fikk et svar på disse spådommene. Akkurat nå har CR gjort en oppdatering og Model 3 mistet sin "recommended" status.

 

Tesla Model 3 Loses CR Recommendation Over Reliability Issues

Tenkte ikke over at disse alltid ser noen måneder bakover i tid. Resultatene av forbedringene fra siste halvdel av 2018 vil nok ikke vises i statistikken før neste år.
Lenke til kommentar

Tenkte ikke over at disse alltid ser noen måneder bakover i tid. Resultatene av forbedringene fra siste halvdel av 2018 vil nok ikke vises i statistikken før neste år.

 

Model S har forøvrig vært i produksjon siden 2012 og er rated "below average" av CR og er ikke "recommended". Men det blir sikkert bra til "neste år".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og Mercedes S-klasse har vært i produksjon siden 1972, og er rated "poor", og er ikke anbefalt.

Med andre ord. De som er ute etter en holdbar hverdagsbil med få feil bør velge vekk Mercedes S-klasse og samtlige av Teslas modeller.

 

Tipper forresten at eiere av Mercedes S-klasse slipper å vente i månedsvis på deler om noe skulle svikte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Model S har forøvrig vært i produksjon siden 2012 og er rated "below average" av CR og er ikke "recommended". Men det blir sikkert bra til "neste år".

Haha. Dagens. Alltid like komisk å lese hvordan Tesla aksjonærene vrir all til det positive. Men faktaene er ganske nedslående. Er dette en bil man enten må være aksjonær/entusiast, dum eller naiv for å kjøpe? Man kan jo lure.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tiden vil vise. Konkurransen hardner til. VW nærmer seg rimelige elbiler og flere andre har modeller på vei. Både e-Tron, i-Pace og Mercedes EQ utfordrer nå de dyrere Teslaene og BMW og BYD er heller ikke så langt unna med sine.

Man har hørt "konkurransen hardner til" i flere år alt... Når vil det faktisk skje?

 

Nåja. Sitat fra en test:"

Det er vel Performance de har testet her. Den er nok justert litt annerledes enn vanlig Long Range.

 

Dessuten er ladetiden altfor lang, tilsvarende andre elbiler foruten Porsche Taycan.

Eh, hva? Lang ladetid? Hvor har du det fra?

 

Og Taycan? Er den tilgjengelig nå?

 

 

 

 

Ganske brukbart. I år er det registrert flere Jaguar i-Pace enn Model S/X tilsammen.

Men i desember 2018 solgte Tesla ti ganger flere biler enn Jaguar. Kanskje du skal vente litt med begeistringen til slutten av kvartalet, siden det er da Tesla pleier å levere biler til Norge?

 

Når det er sagt så er dette et ganske spesielt kvartal siden Model 3 har begynt å ankomme.

 

Jeg har forøvrig sett den flere ganger. Utrolig stilig bil.

Og med masse panel-gaps, som visstnok betyr død og fordervelse hver gang noen ser det i en Tesla :D

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...