Gå til innhold

Tesla fjerner tidslinje for billigste Model 3


Anbefalte innlegg

Rart hvordan det er så mye negativt i media ang Tesla/Musk, men det er aldri noe ang. problemene hos GM, Ford og de andre. Et eksempel som blir dratt frem ofte er gjelda til Tesla og "konkurs innen 2 år", mens den sterkt økende gjelda hos f.eks GM og Ford får Tesla sin gjeld til å virke ut som et purregebyr i forhold

https://www.stock-analysis-on.net/NYSE/Company/General-Motors-Co/Analysis/Debt

https://www.stock-analysis-on.net/NYSE/Company/Ford-Motor-Co/Analysis/Debt

 

Så er SR-tidslinjen fjernet og folk blir helt "hahaha - konkuuuuurs innen to år". Det er litt artig lesning må jeg innrømme, for alle veit hvor fossilindustrien ender innen vi teller 2050  :wee:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og vi lo. Og vi lo.

Tja, FUDdene har ledd mange ganger før og tolket hver minste ting som nærmest katastrofe for Tesla. Men så viser det seg som regel at FUDdene overanalyserer absolutt alt, og selvsagt overtolker alt til å bety dommedag for Tesla.

 

Tesla-tilhengere har også en tendens til å overanalysere, men de er i det minste ikke bitterpikker som bare er ute etter å rakke ned på noe de selv ikke er involvert i engang.

 

 

 

 

Så de dropper nok da billig segmentet hvor de ville tjent mindre pr bil, samtidig som de må lage veldig mange fler av dem for å tjene det samme som dyrere biler. Så de lar heller andre merker ta seg av billig bilene.

Nei, Tesla planlegger å produsere en enda billigere bil igjen etter Model Y.

 

 

 

 

Jeg skjønner ikke hvordan Tesla skal overleve. De har etter alt å dømme en mye høyere produksjon enn det er marked for, og markedet vil trolig bli mettet i løpet av 2019.

Jeg skjønner ikke hvordan noen bilprodusenter skal overleve. De har etter alt å dømme en mye høyere produksjon enn det er marked for, og markedet vil trolig bli mettet i løpet av 2019.

 

For alle vet jo at markedet er statisk, og at det kun finnes et gitt antall personer som trenger bil, og når disse har fått bil så vil det aldri noen sinne være noen andre som trenger bil i fremtiden.

 

Tesla er et vanvittig risikabelt prosjekt, hvor man satser knallhardt på å skape et marked. Hvis Modell 3 ikke selger veldig bra er Tesla trolig konkurs innen 2 år.

Hvorfor? De kan bare skalere organisasjonen etter etterspørsel. Hvis de selger mindre så produserer de bare mindre, og reduserer utgiftene.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart hvordan det er så mye negativt i media ang Tesla/Musk,

Er det det? Media skriver jo i hovedsak negative artikler. Solskinnshistorier selger ikke like godt.

 

Har du noe datagrunnlag til å underbygge at det er ukarakteristisk høy andel negativitet? Og i så fall kan du underbygge at dette er frikoplet fra faktiske forhold?

 

men det er aldri noe ang. problemene hos GM, Ford og de andre.

Det har da vært rikelig omtale av GM og Ford i negative vendinger som jeg har sett, også ang. gjeldbyrden. Hovedsaklig i amerikansk media naturligvis siden spesiellt GM (Som har vært mest i vinden etter de stengte noen fabrikker) ikke har noen videre tilstedeværelse utenfor USA.

 

Jeg er vel ikke overbevist om at din kommentar er noe annet enn ett utrykk for bekreftelsesbias.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, FUDdene har ledd mange ganger før og tolket hver minste ting som nærmest katastrofe for Tesla. Men så viser det seg som regel at FUDdene overanalyserer absolutt alt, og selvsagt overtolker alt til å bety dommedag for Tesla.

Jaja, så var enda en FUD-historie død:

 

"We have offered a number of variants of Model 3, including performance, dual motor, single motor, long-range and medium-range, and intend to offer in the future a variant of Model 3 at a starting price of $35,000. We are now embarking on the delivery of Model 3 in international markets and are focusing on lowering manufacturing costs while continuing to increase its production rate." (kilde: Teslas Q4-rapport til myndighetene)

 

Hvor mange ganger skal FUDdene drite seg ut før de endelig gir opp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaja, så var enda en FUD-historie død:

 

"We have offered a number of variants of Model 3, including performance, dual motor, single motor, long-range and medium-range, and intend to offer in the future a variant of Model 3 at a starting price of $35,000. We are now embarking on the delivery of Model 3 in international markets and are focusing on lowering manufacturing costs while continuing to increase its production rate." (kilde: Teslas Q4-rapport til myndighetene)

 

Hvor mange ganger skal FUDdene drite seg ut før de endelig gir opp?

For bare en måned siden sa Musk at han tippet SR-versjonen av Model 3 ville komme til sommeren.

 

Nå har Tesla fjernet all tidsangivelse og sier de har "intensjoner" om å lage en $35k-utgave "en eller annen gang i fremtiden".

 

Høres ikke ut som gode nyheter for de som venter på en $35K utgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor mange utsettelser som skal til før de med reservasjon heller velger en av de mange eksisterende og kommende konkurrentene. Jeg vil tro at de som venter på billigversjonen ikke er blant de mest merkelojale.

Hvilke konkurrenter snakker vi om som er på nivå med rekkevidde og teknologi? Kanskje noen som kommer om 3 år...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For bare en måned siden sa Musk at han tippet SR-versjonen av Model 3 ville komme til sommeren.

 

Nå har Tesla fjernet all tidsangivelse og sier de har "intensjoner" om å lage en $35k-utgave "en eller annen gang i fremtiden".

 

Høres ikke ut som gode nyheter for de som venter på en $35K utgave.

Alt avhenger jo av hvor raskt de klarer å få ned kostnadene.

 

Og sommeren er ikke her. Vi er faktisk fortsatt i en vintermåned. Sommeren er over i september.

 

Spørsmålet er hvor mange utsettelser som skal til før de med reservasjon heller velger en av de mange eksisterende og kommende konkurrentene. Jeg vil tro at de som venter på billigversjonen ikke er blant de mest merkelojale.

De har ventet i tre år, men klarer ikke vente noen måneder til? Akkurat.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Gi deg a. Du veit jo nøyaktig hva jeg prater om, jeg gidder ikke en runddans der vi diskuterer diskusjonsteknikker her nå

Nei, jeg vet ikke hva du prater om. Nettopp derfor ba jeg deg om å forelegge faktagrunnlag for din påstand. Alternativet er at jeg skal gjøre antagelser om hva du snakker om. Mine umiddelbart åpenbare valg for en slik antagelse er at:

Du bedriver med å konstruere konspirasjonsteorier.

Det faktisk ER en konspirasjon

Eller

At du tror det er en konspirasjon og setter dine observasjoner i den konteksten.

I fravær av faktainformasjon er da den siste antagelsen mest rimelige i.h.t occam noe jeg derfor påpekte.

 

Så igjen: Har du noe faktagrunnlag eller skal jeg fortsette å anta hva du prater om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rart hvordan det er så mye negativt i media ang Tesla/Musk, men det er aldri noe ang. problemene hos GM, Ford og de andre. Et eksempel som blir dratt frem ofte er gjelda til Tesla og "konkurs innen 2 år", mens den sterkt økende gjelda hos f.eks GM og Ford får Tesla sin gjeld til å virke ut som et purregebyr i forhold

 

https://www.stock-analysis-on.net/NYSE/Company/General-Motors-Co/Analysis/Debt

https://www.stock-analysis-on.net/NYSE/Company/Ford-Motor-Co/Analysis/Debt

 

Så er SR-tidslinjen fjernet og folk blir helt "hahaha - konkuuuuurs innen to år". Det er litt artig lesning må jeg innrømme, for alle veit hvor fossilindustrien ender innen vi teller 2050  :wee:

GM har vel allerede gått konkurs? Men ble reddet. Så da er jo frykten for at de går konk en del mindre. Om den amerikanske staten bailer deg ut liksom.

 

Kan du se for deg Trump la GM gå konkurs? ville vært et hardt slag for velgerbasen hans.

 

Tesla derimot? Tror du han bryr seg om Tesla? Han gjør jo alt han kan for å pushe olje og kull. Han ville bare sagt at kun ulovlige immigranter som jobber hos Tesla eller noe sånt uansett.

Lenke til kommentar

Nei, Tesla planlegger å produsere en enda billigere bil igjen etter Model Y.

Tviler ikke at de har planer om det, men det spørs om de har gjennomføringevnen. Den rimeligste Model 3 som skulle starte på noe over 300 000 kr og bli folkemodellen er enda ikke lansert og man vet ikke når det vil skje. Dette vil garantert føre til at mange som forhåndsbestilte trekker seg. Tesla har samtidig nylig sparket flere ansette for nettopp og få økonomisk krefter nok til å lansere denne modellen. Og de er fortsatt langt unna produksjon på 10 000 modeller i uken.

Det ser definitivt ikke veldig lovende ut med tanke på enda flere modeller og en rimeligere versjon enn Model Y.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har hatt høyere margin på salg av sine biler enn det som er normalt påslag på biler fra produsentene. Så regner med at Tesla har skjønt at de må bli bilenes svar på Apple for å ha god inntjening for å holde aksjonærene glade.

 

Så de dropper nok da billig segmentet hvor de ville tjent mindre pr bil, samtidig som de må lage veldig mange fler av dem for å tjene det samme som dyrere biler. Så de lar heller andre merker ta seg av billig bilene.

 

Det kan være ett feilsteg så lenge de ikke greier å holde seg foran de etablerte merkene på tilleggsfunksjoner som selvstyring og annen teknologi.

De er veldig langt unna å være Apple, eller så mener du Porsche. Du har rett i at det ikke er penger å tjene på billig modell 3. Det er fordi produksjonen av modell 3 selges fortløpende, til høyere fortjeneste. Bilene blir enklere med tiden, der er vi allerede, og batteri spesielt blir billigere, derfor blir det nok en modell 3.2 som tar opp kampen med Leaf osv.

 

Dagens modell 3 er for eksempel i Norge i et segment litt under den gamle nederste S-varianten, som nå er borte.

Lenke til kommentar

GM har vel allerede gått konkurs? Men ble reddet. Så da er jo frykten for at de går konk en del mindre. Om den amerikanske staten bailer deg ut liksom.

 

Kan du se for deg Trump la GM gå konkurs? ville vært et hardt slag for velgerbasen hans.

 

Tesla derimot? Tror du han bryr seg om Tesla? Han gjør jo alt han kan for å pushe olje og kull. Han ville bare sagt at kun ulovlige immigranter som jobber hos Tesla eller noe sånt uansett.

Det ser dårlig ut for GM og andre fossilmerker nå som Bernie Sanders stiller som presidentkandidat. Han vil sannsynligvis vinne, og vil sannsynligvis sette i gang med å straffe fossilbiler og innføre insentiver for elbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...