Gå til innhold

Tesla fjerner tidslinje for billigste Model 3


Anbefalte innlegg

For 42k får man autopilot, som er fullstendig overlegent Niros system. Men ja, det koster penger, og Niro er billigere - det nevnte jeg.

Saken er at veldig mange kan tenke seg standard cruisekontroll uten å samtidig betale 42 000 for å være forsøkskanin i et evig betaprogram.

 

Service og kvalitet vil jeg si taler for Model 3, i mitt syn, men de er litt forskjellige på området. Model 3 har service kun hver andre år, og bedre garanti på batteri og drivlinje (8 år/192k km vs 7 år/150k km). Niro har derimot bedre garanti på selve bilen (7 år/150k km vs 5 år/100k km).

 

Niro er kanskje billigere å drifte (ville ikke overraske meg om servicene koster under halvparten enn hos Tesla), mens Model 3 er mer praktisk, ettersom den krever service sjeldnere.

Tesla S/X er i en egen bunnkategori når det gjelder kvalitet. Det viser statistikkene. Model 3 er enda verre utfra det som kommer frem. TrueDelta har Model 3 på absolutt sisteplass av samtlige biler. Det skal bli interessant å se mer offisielle statistikker på den etter hvert.

 

Når det gjelder Service så er det bare å se på Forbrukerrådets statistikk. Tesla med sin håndfull kunder konkurrerer i klager med gigantiske Telenor. Ingen andre bilprodusenter er i nærheten. Selv ikke forhatte Møller.

 

Jeg er enig i at Model 3 har mye konkurranse. Masse fossile konkurrenter som BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, osv. Niro er kanskje nærmeste elektriske konkurrent, men er ikke en helt direkte konkurrent.

Som sagt. Den sammenligningen der gjøres av de 0,01-prosenterne som ikke kan tenke seg noe annet enn Tesla. Ser man på byggekvalitet, service og hva man får spekket opp på en C-klasse eller 3-serie så skjønner man at det er divisjonsforskjeller.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla S/X er i en egen bunnkategori når det gjelder kvalitet. Det viser statistikkene.

Det stemmer jo ikke. Model S har konsekvent kommet bedre ut enn f.eks Mercedes S-klasse på rangeringen til Consumer Reports. Model X har hatt en vanskelig oppstart, men det har blitt mindre og mindre feil over tid. Sier man Model S og Model X er nært gjennomsnittlig på pålitelighet så bommer man ikke veldig.

 

Model 3 er enda verre utfra det som kommer frem. TrueDelta har Model 3 på absolutt sisteplass av samtlige biler. Det skal bli interessant å se mer offisielle statistikker på den etter hvert.

Nå har ikke jeg hørt om TrueDelta før, men Model 3 har hatt noen utfordringer til å begynne med som det er mulig at kan ha blitt plukket opp av statistikk. Dette gikk over i begynnelsen av 2018, og alt tyder på at Model 3 er nå den mest pålitelige bilen til Tesla, med en god margin. Når Consumer Reports oppdaterer rangeringen, så ville det ikke overraske meg om Model 3 går fra average til above average eller good.

 

Når det gjelder Service så er det bare å se på Forbrukerrådets statistikk. Tesla med sin håndfull kunder konkurrerer i klager med gigantiske Telenor. Ingen andre bilprodusenter er i nærheten. Selv ikke forhatte Møller.

Klagene går i hovedsak på lang ventetid, ikke på bilene.

 

Om du hadde sagt at Hyundai/Kia har bedre verkstedkapasitet enn Tesla, så er jeg helt med. Men nå snakket vi om bilene.

 

Som sagt. Den sammenligningen der gjøres av de 0,01-prosenterne som ikke kan tenke seg noe annet enn Tesla. Ser man på byggekvalitet, service og hva man får spekket opp på en C-klasse eller 3-serie så skjønner man at det er divisjonsforskjeller.

Tesla Model 3 legger definitivt press på BMW og de andre i USA. Det er nesten bare å forvente at det samme vil skje i Europa.

 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-20/is-tesla-a-cult-a-dealer-wonders-as-musk-takes-bite-out-of-bmw?srnd=technology-vp

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Model 3 er et teknologisk monster og har fantastiske kjøreegenskaper, men med delvis lav byggekvalitet og mye veistøy. Ellers er det den perfekte bil, mener jeg, og gir utrolig masse valuta for pengene, selv til over 500 000 kr.

Nåja. Sitat fra en test:"

Understellet er verken spesielt mykt eller sportslig, men havner i en slags mellomposisjonen som hadde fortjent adaptive dempere. Bilen tilbyr på ingen måte dårlige kjøreegenskaper, men tyskerne er ganske enkelt bedre på å tune understell.

 

På middels ujevn vei fungerer det godt, men det blir en del banking når de norske vinterveiene utfolder seg på sitt verste. Presser du på i svingene blir det ingen dans, men heller ingen skikkelig kamp mot kreftene. Når du nærmer deg grensene, får du en trygg understrying som kommer snikende.

 

Om vi skal peke på noe konkret er det litt utfordrende å kjøre aktivt på en presis måte fordi det er veldig lite feedback gjennom rattet - og spesielt rundt nøytral posisjon er det liten sensitivitet.

 
Kanskje perfekt bil for deg. For min del virker ikke kjøreegenskapene som gode nok, selskapet har et dårlig serviceapparat, det har vært mye feil med Tesla bilene, liker ikke ustikkende skjermen og at det ikke finnes mekaniske knapper, håndtakene fryser lett, trang åpning til bagasjerommet og det lekker vann inn når den åpnes og det ligger vann på bilen. Dessuten er ladetiden altfor lang, tilsvarende andre elbiler foruten Porsche Taycan.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken rolle spiller det? Evne til å gi service på bilen er like mye del av bilen som alt annet.

Personlig syns jeg det er bedre å fjerne behovet for verkstedopphold, enn at man skal få time på dagen. Nå skal jeg ha min Model X på andre årlige service i mars, pluss utbedring av noen garantisaker. Det syns jeg er helt greit etter 62.000 km. Jeg vet noen biler har serviceintervall nede i 15k km. Og dette må man overholde for å beholde garantien! Det er jo latterlig - da må man jo ha bilen på verksted hele tiden.

 

De fleste Model 3 som leveres ut i disse dager kan man forvente at først må innom verksted for service i 2021. Det er jo bra. Og så kan man jo håpe at ventetiden har falt ned til under en måned i hvert fall innen den tid.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg det er bedre å fjerne behovet for verkstedopphold, enn at man skal få time på dagen.

Planlagt service er en mindre detalj, det kan man jo pr. def planlegge for. Det er sikkerheten for å få rettet uplanlagte feil, mangler og skader på en rask måte som er en essensiell del av bilens totale pålitelighet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg det er bedre å fjerne behovet for verkstedopphold, enn at man skal få time på dagen. Nå skal jeg ha min Model X på andre årlige service i mars, pluss utbedring av noen garantisaker. Det syns jeg er helt greit etter 62.000 km. Jeg vet noen biler har serviceintervall nede i 15k km. Og dette må man overholde for å beholde garantien! Det er jo latterlig - da må man jo ha bilen på verksted hele tiden.

 

De fleste Model 3 som leveres ut i disse dager kan man forvente at først må innom verksted for service i 2021. Det er jo bra. Og så kan man jo håpe at ventetiden har falt ned til under en måned i hvert fall innen den tid.

https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans

 

Stemmer jo ikke helt overens med hjemmesidene? Der står det service hvert år, eller 20k kilometer? Så ved dine 62k km så skal du vell ha vært der 3 ganger? Hvis man ikke gjør som hos flere andre, hopper over de første 20k kilometerne? 

 

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

 

Dette med at TM3 hopper over annahvert år, kan være en like så god forklaring rundt serviceproblemene fra før av som at bilen i seg selv er så mye bedre enn Model S/X at den kun trenger halvparten av det man betaler for i service. For prisen er den samme - eller? Om prisen er den samme, så hadde jeg lett tatt service hvert år, fremfor annahvert år. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Mener du Rallycross? Det er uansett vært snakk om en racing-serie som heter Electric GT som har Model S

Ja, mente Rallycross. Eventuelt bilcross - neeeida. :p

 

Electric GT var ny, så takk for den. Må søke den opp litt, og se hvem som stiller opp med lag. Viktig å ha en "on-road" serie samt at vi senere også vil få se Rally elektrifisert i 2023 trur jeg det var? 2022? 

 

Hadde vært stilig om Rally ble som på 80 tallet, med deltagere fra "alle" igjen. 

 

EDIT: Electric GT er Tesla only? Isåfall var det ikke det jeg mente. Jeg ønsker å se et fabrikat-mesterskap, med flere merker som konkurrerer. Det er jo utrolig mye fra bilsportens historie som vi drar nytte av idag på våres hverdagsbiler. 

 

Virker ikke som om Tesla er med i Electric GT, men at dette bare er en lukket "identical car" løp, der de valgte å bygge om en bråta Tesla Model S biler? Det finner jeg lite interessant. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Planlagt service er en mindre detalj, det kan man jo pr. def planlegge for. Det er sikkerheten for å få rettet uplanlagte feil, mangler og skader på en rask måte som er en essensiell del av bilens totale pålitelighet.

Stort sett tas alvorlige uplanlagte feil samme dag/uke hos Tesla, så fremt de har de nødvendige delene. Det er først når det er vanlig årlig service og mindre alvorlige feil at man må vente noen måneder. Og så kan man så klart diskutere om Tesla alltid klarer å vurdere alvorlighetsgraden riktig.
Lenke til kommentar

Stemmer jo ikke helt overens med hjemmesidene? Der står det service hvert år, eller 20k kilometer? Så ved dine 62k km så skal du vell ha vært der 3 ganger? Hvis man ikke gjør som hos flere andre, hopper over de første 20k kilometerne?

Servicene er anbefalte, men ikke påkrevd for å beholde garantien. Jeg går litt lengre mellom hver service enn det anbefalte invervallet, av praktiske hensyn. (Det er uansett ikke mye de gjør på servicen. De gjør noen inspeksjoner, bytter vindusviskere, nøkkelbatteri og kupeluftfilter, stort sett.)

 

Men selv om jeg skulle fulgt det anbefalte intervallet, så hadde jeg nå vært på 3. service, der jeg måtte ha hatt 4. service på eksempelvis e-Niro.

 

På Model 3 blir det mer ekstremt. Etter 80.000 km tar man andre service, mens på Niro ville man vært forbi 5. service.

 

Dette med at TM3 hopper over annahvert år, kan være en like så god forklaring rundt serviceproblemene fra før av som at bilen i seg selv er så mye bedre enn Model S/X at den kun trenger halvparten av det man betaler for i service. For prisen er den samme - eller? Om prisen er den samme, så hadde jeg lett tatt service hvert år, fremfor annahvert år.

Vet ikke prisene til Model 3. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

På Model 3 blir det mer ekstremt. Etter 80.000 km tar man andre service, mens på Niro ville man vært forbi 5. service.

Jeg forstår ikke helt tankegangen i at det er positivt at man får færre runder gjennom service på en bil? Som jeg skrev tidligere, så ville jeg heller ha tatt bilen min på service 1 gang i året, fremfor hvert andre år for samme prisen. Det å få bilen sjekket og små-fikset på er jo noe jeg er interessert i å få gjort. 

 

Ved 80,000km så hadde jeg satt en pluss hos eNiro med 5 ganger på service kontra 2 på en TM3. Ved utgangspunktet at service prisingen er det samme, selvsagt. Koster det 1,5x mer hos Niro for samme serviceavtalen så ser jeg jo argumentet. Men gjør den det? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt tankegangen i at det er positivt at man får færre runder gjennom service på en bil? Som jeg skrev tidligere, så ville jeg heller ha tatt bilen min på service 1 gang i året, fremfor hvert andre år for samme prisen. Det å få bilen sjekket og små-fikset på er jo noe jeg er interessert i å få gjort. 

 

Ved 80,000km så hadde jeg satt en pluss hos eNiro med 5 ganger på service kontra 2 på en TM3.

Det er en fordel at bilen bare fungerer uten å hele tiden måtte ha tilsyn av produsenten.

 

Jeg ønsker ikke å stå opp tidlig for å kjøre bilen til verkstedet, så komme meg til jobb på en eller annen måte, og så måtte dra fra jobb tidligere enn vanlig for å finne veien tilbake til verkstedet på en eller annen måte innenfor arbeidstiden, slik at jeg får betalt og får tilbake nøklene. Det blir ganske irriterende om jeg må gjøre dette 2-3 ganger i året, eller miste garantien.

Lenke til kommentar

Ja, mente Rallycross. Eventuelt bilcross - neeeida. :p

 

Electric GT var ny, så takk for den. Må søke den opp litt, og se hvem som stiller opp med lag. Viktig å ha en "on-road" serie samt at vi senere også vil få se Rally elektrifisert i 2023 trur jeg det var? 2022? 

 

Hadde vært stilig om Rally ble som på 80 tallet, med deltagere fra "alle" igjen. 

 

EDIT: Electric GT er Tesla only? Isåfall var det ikke det jeg mente. Jeg ønsker å se et fabrikat-mesterskap, med flere merker som konkurrerer. Det er jo utrolig mye fra bilsportens historie som vi drar nytte av idag på våres hverdagsbiler. 

 

Virker ikke som om Tesla er med i Electric GT, men at dette bare er en lukket "identical car" løp, der de valgte å bygge om en bråta Tesla Model S biler? Det finner jeg lite interessant. 

 

Det er ikke uvanlig å gjøre i fossil-racing heller. I racing er det noe som heter Homologations. Man kan ikke bare kaste en haug biler sammen å si "kjør". Så man må sette ned bestemte regler for hvilke type biler, krav til produksjonstall per år, baner, effekt, modifikasjoner, osv osv osv. Det er enklere å kjøre løp med like biler, sånn som Electric GT og Formula E. Sånt koster uansett en haug av penger og er svært tidkrevende, og man har vel heller ikke bilutvalget enda til å kunne gjøre noe slikt, elbil-markedet er litt for ferskt enda. Det er ikke det samme som om det aldri vil komme, men ser ikke helt for meg at dette dukker opp med det aller første. Men det er lov å håpe 

Lenke til kommentar

Stort sett tas alvorlige uplanlagte feil samme dag/uke hos Tesla, så fremt de har de nødvendige delene. Det er først når det er vanlig årlig service og mindre alvorlige feil at man må vente noen måneder. Og så kan man så klart diskutere om Tesla alltid klarer å vurdere alvorlighetsgraden riktig.

Her ble det mange forbehold. Tatt i betraktning hvor du stort sett står i enhver diskusjon som omhandler Tesla tegner dette et temmelig dårlig bilde at servicesituasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en fordel at bilen bare fungerer uten å hele tiden måtte ha tilsyn av produsenten.

 

Jeg ønsker ikke å stå opp tidlig for å kjøre bilen til verkstedet, så komme meg til jobb på en eller annen måte, og så måtte dra fra jobb tidligere enn vanlig for å finne veien tilbake til verkstedet på en eller annen måte innenfor arbeidstiden, slik at jeg får betalt og får tilbake nøklene. Det blir ganske irriterende om jeg må gjøre dette 2-3 ganger i året, eller miste garantien.

Kan du komme med kilder på at dette er en låst avtale? På hjemmesidene så står det at de er flinke til å avtale med kundene rundt service. 

 

"Kia routinely offers competitive servicing deals, including fixed-price plans that can cover all of the car’s obligatory servicing requirements up to five years."

 

Det å levere bilen 1 gang i året for service ser jeg ikke akkurat som noe uvanlig, eller som en ulempe. Gjennomsnittlig kilometerstand er uansett under Kia's serviceintervaler, før man eventuelt forhandler om det hos dem. 

 

Både Kia og VW har en ordning her hvor jeg bor, hvor man bare leverer fra seg lånebilnøkkelen i en "postkasse" inn til forhandleren og henter sine nøkler hos bensinstasjonen i nærheten. Dermed kan man hente bilen når som helst uten å tenke på stengetider hos forhandleren. 

 

Så jeg trur ikke det er så sort-hvit som du skal ha det til, selv om du har funnet Kia som "worst case scenario" for å sammenligne mot Tesla. Men godt mulig det er sånn. Har ikke Kia selv. 

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig å gjøre i fossil-racing heller. I racing er det noe som heter Homologations. Man kan ikke bare kaste en haug biler sammen å si "kjør". Så man må sette ned bestemte regler for hvilke type biler, krav til produksjonstall per år, baner, effekt, modifikasjoner, osv osv osv. Det er enklere å kjøre løp med like biler, sånn som Electric GT og Formula E. Sånt koster uansett en haug av penger og er svært tidkrevende, og man har vel heller ikke bilutvalget enda til å kunne gjøre noe slikt, elbil-markedet er litt for ferskt enda. Det er ikke det samme som om det aldri vil komme, men ser ikke helt for meg at dette dukker opp med det aller første. Men det er lov å håpe 

Joda, det er jeg klar over. Det er flere motorsporter som har annonsert elektrifiserte versjoner av sporten, eventuelt at hele sporten går over til å bli elektrifisert i fremtiden. 

 

Le-Mans, Rally og Rallycross er jo noen av dem som skal bli elektrifisert. Det jeg da håper på, er at Tesla slenger seg på rekken av andre fabrikanter slik at man får sett hvordan ståa er. Hvilke fabrikanter har teknologien til å vinne over et helt år? Det syns jeg er mye mer spennende. 

 

Motorsport der man tvinger frem samme type bil syns jeg er fryktelig kjedelig å se på, og jeg tipper at Formula E, samt Electric GT ikke kommer til å bli det helst store i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...