Gå til innhold

Tesla fjerner tidslinje for billigste Model 3


Anbefalte innlegg

Tviler ikke at de har planer om det, men det spørs om de har gjennomføringevnen. Den rimeligste Model 3 som skulle starte på noe over 300 000 kr og bli folkemodellen er enda ikke lansert og man vet ikke når det vil skje. Dette vil garantert føre til at mange som forhåndsbestilte trekker seg. Tesla har samtidig nylig sparket flere ansette for nettopp og få økonomisk krefter nok til å lansere denne modellen. Og de er fortsatt langt unna produksjon på 10 000 modeller i uken.

Det ser definitivt ikke veldig lovende ut med tanke på enda flere modeller og en rimeligere versjon enn Model Y.

Selvsagt har de gjennomføringsevnen. De har vist gjennomføringsevne med Model 3, og bekreftet senest i går at den billigste utgaven er på vei. Om noen som har forhåndsbestilt trekker seg så er det ikke noe stort problem. En stor majoritet av de som kjøpte Model 3 i USA forrige kvartal hadde ikke forhåndsbestilt.

 

Men de vil neppe trekkes seg nå, helt plutselig. De har ventet i tre år, og klarer noen måneder til.

 

Tesla har sparket flere ansatte, men de utgjør en liten andel av alle de ansatte i løpet av 2018. De sparker ansatte som jobber med ting der det ikke er behov for like mange lenger.

 

 

 

 

Du har rett i at det ikke er penger å tjene på billig modell 3.

Jo, det er det. Marginene vil være lavere, men de vil ikke selge uten at de tjener på det.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tiden vil vise. Konkurransen hardner til. VW nærmer seg rimelige elbiler og flere andre har modeller på vei. Både e-Tron, i-Pace og Mercedes EQ utfordrer nå de dyrere Teslaene og BMW og BYD er heller ikke så langt unna med sine.

Vi får se ja. Jeg hører at forhandlere i USA har begynt å tilby opp til $8000 i rabatt på nye i-Pace, i tillegg til 0% rente. Salget kan ikke gå så bra.
Lenke til kommentar

Tror det er viktig at spesielt Model S blir oppgradert snart. Helst noe bedre kjøreegenskaper og mulighet for mer luksuriøst interiør. Lengre rekkevidde er ikke å forakte, men ikke så viktig i forhold til konkurrentene. Og så må driftsikkerheten bli god.

 

Kjøper du en Model S da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart hvordan det er så mye negativt i media ang Tesla/Musk, men det er aldri noe ang. problemene hos GM, Ford og de andre. Et eksempel som blir dratt frem ofte er gjelda til Tesla og "konkurs innen 2 år", mens den sterkt økende gjelda hos f.eks GM og Ford får Tesla sin gjeld til å virke ut som et purregebyr i forhold

 

https://www.stock-analysis-on.net/NYSE/Company/General-Motors-Co/Analysis/Debt

https://www.stock-analysis-on.net/NYSE/Company/Ford-Motor-Co/Analysis/Debt

 

Så er SR-tidslinjen fjernet og folk blir helt "hahaha - konkuuuuurs innen to år". Det er litt artig lesning må jeg innrømme, for alle veit hvor fossilindustrien ender innen vi teller 2050  :wee:

Gjeld i forhold til EK per 31.12.18:

 

GM: 1,71 (1,96 Q1-18, altså nedadgående trend)

Tesla: 2,43

Ford: 2,8 (Nedadgående trend. Selskapet har hatt lange perioder med negativ EK)

Lenke til kommentar

Vi får se ja. Jeg hører at forhandlere i USA har begynt å tilby opp til $8000 i rabatt på nye i-Pace, i tillegg til 0% rente. Salget kan ikke gå så bra.

Regner med du har kilder på det? :)

 

Hva er egentlig "FUD" og hvordan definerer man hva som er, og hva som ikke er "FUD" her inne? 

Definisjonen på FUD ser ut til å være annerledes her inne, enn definisjonene jeg finner på nett - så jeg er nysgjerrig. 

FUD er definert med alt som er negativt mot Tesla :p

 

Hvertfall hvis du spør folk her i tråden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tenker du på små upraktiske sedaner med en liten batteripakke på 50 kWh? Vet ikke.

Venter fortsatt svar fra deg?

 

 

Hva med takboks, 40/20 deling av bakseteerygg for ski og hengerfeste? Vil si det er noe som er praktisk å ha. Det er en liten upraktisk sedan med begrenset rekkevidde.

 

Kona og e-Niro vil slå denne bilen på omtrent alle områder.

 

Den YT-kanalen er vanskelig å¨skille fra parodi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med takboks, 40/20 deling av bakseteerygg for ski og hengerfeste? Vil si det er noe som er praktisk å ha. Det er en liten upraktisk sedan med begrenset rekkevidde.

 

Kona og e-Niro vil slå denne bilen på omtrent alle områder.

Den har støtte for takboks. Hengerfeste kommer senere. 40/20/40 deling har vel ikke Niro eller Kona heller. Hva er det du egentlig mener de er bedre på?

 

Model 3 har bedre rekkevidde, raskere hurtiglading, raskere treglading, bedre temperaturkontroll på batteripakken, bedre interiør, bedre utseende, mye mer bagasjeplass enn Kona og noe mer bagasjeplass enn Niro, firehjulstrekk, app, bedre fjæring, bedre akselerasjon, bedre topphastighet, lavere forbruk i høy hastighet, bedre infotainment, bedre seter, osv.

 

De har riktignok noen småting som Model 3 ikke har; HUD, oppvarmet ratt, ventilerte seter, mm. Og så klart lavere pris.

 

Jeg tror det vil fortsatt selges en del Kona og Niro, men Model 3 er en veldig god deal.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den har støtte for takboks. Hengerfeste kommer senere. 40/20/40 deling har vel ikke Niro eller Kona heller. Hva er det du egentlig mener de er bedre på?

 

Model 3 har bedre rekkevidde, raskere hurtiglading, raskere treglading, bedre temperaturkontroll på batteripakken, bedre interiør, bedre utseende, mye mer bagasjeplass enn Kona og noe mer bagasjeplass enn Niro, firehjulstrekk, app, bedre fjæring, bedre akselerasjon, bedre topphastighet, lavere forbruk i høy hastighet, bedre infotainment, bedre seter, osv.

 

De har riktignok noen småting som Model 3 ikke har; HUD, oppvarmet ratt, ventilerte seter, mm. Og så klart lavere pris.

 

Jeg tror det vil fortsatt selges en del Kona og Niro, men Model 3 er en veldig god deal.

Du jeg gidder ikke gjenta den utrolig lange listen over hva du får i en e-niro og ikke i en Model 3. Det får den nøytrale kjøper finne ut av selv. Som for eksempel at om du vil ha ACC(radarbasert cruisekontroll) så er det inkludert på e-Niro ,mens du på en Model 3 må ut med 42 000. Og takboks er enda ikke kommet i en versjon som både er godkjent og som ikke står i fare for å sprekke opp glasstaket. Så har man byggekvalitet og service som ikke taler til Model 3 sin fordel.

 

Den opprinnelige påstanden var at Model 3 var uten konkurranse og det mener jeg er feil utenom for en stadig mindre gruppe kjøpere som mener at alt utenom Tesla er uaktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du jeg gidder ikke gjenta den utrolig lange listen over hva du får i en e-niro og ikke i en Model 3. Det får den nøytrale kjøper finne ut av selv. Som for eksempel at om du vil ha ACC(radarbasert cruisekontroll) så er det inkludert på e-Niro ,mens du på en Model 3 må ut med 42 000. Og takboks er enda ikke kommet i en versjon som både er godkjent og som ikke står i fare for å sprekke opp glasstaket. Så har man byggekvalitet og service som ikke taler til Model 3 sin fordel.

 

Den opprinnelige påstanden var at Model 3 var uten konkurranse og det mener jeg er feil utenom for en stadig mindre gruppe kjøpere som mener at alt utenom Tesla er uaktuelt.

Espen Hugaas Andersen har helt rett. Model 3 er overlegent alt annet av elbiler (og dermed alle biler i grunn) på markedet nå, bortsett fra kanskje Model S og X. Selv dem utkonkurrerer den på enkelte punkter. Kanskje først og fremst rekkevidde, ladehastighet og lademuligheter. Model 3 er et teknologisk monster og har fantastiske kjøreegenskaper, men med delvis lav byggekvalitet og mye veistøy. Ellers er det den perfekte bil, mener jeg, og gir utrolig masse valuta for pengene, selv til over 500 000 kr.

 

Model 3 i standardutgaven til 300 000 kr kommer til å bli tidenes norske bilkupp. Får håpe det ikke drøyer for lenge til den kommer. Sleng på Autopilot til 42 000 kr og/eller oppgradert interiør til samme pris, og du har en bil som i stor grad har gjort Niro m.m. overflødige. Bare om man gir blaffen i rekkevidde, teknologi, ytelse, kjøreegenskaper, stil og økonomi vil man da gå for Niro eller Kona istedet.

Endret av Veselen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du jeg gidder ikke gjenta den utrolig lange listen over hva du får i en e-niro og ikke i en Model 3. Det får den nøytrale kjøper finne ut av selv. Som for eksempel at om du vil ha ACC(radarbasert cruisekontroll) så er det inkludert på e-Niro ,mens du på en Model 3 må ut med 42 000. Og takboks er enda ikke kommet i en versjon som både er godkjent og som ikke står i fare for å sprekke opp glasstaket. Så har man byggekvalitet og service som ikke taler til Model 3 sin fordel.

For 42k får man autopilot, som er fullstendig overlegent Niros system. Men ja, det koster penger, og Niro er billigere - det nevnte jeg.

 

Service og kvalitet vil jeg si taler for Model 3, i mitt syn, men de er litt forskjellige på området. Model 3 har service kun hver andre år, og bedre garanti på batteri og drivlinje (8 år/192k km vs 7 år/150k km). Niro har derimot bedre garanti på selve bilen (7 år/150k km vs 5 år/100k km).

 

Niro er kanskje billigere å drifte (ville ikke overraske meg om servicene koster under halvparten enn hos Tesla), mens Model 3 er mer praktisk, ettersom den krever service sjeldnere.

 

Den opprinnelige påstanden var at Model 3 var uten konkurranse og det mener jeg er feil utenom for en stadig mindre gruppe kjøpere som mener at alt utenom Tesla er uaktuelt.

Jeg er enig i at Model 3 har mye konkurranse. Masse fossile konkurrenter som BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, osv. Niro er kanskje nærmeste elektriske konkurrent, men er ikke en helt direkte konkurrent.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...