Gå til innhold

Volkswagens elbil skal bli den første klimanøytrale bilen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke FUD å påpeke at VW har lovet og lovet og lovet i mange år. Det er ikke FUD å håpe at de endelig leverer.

Ikke vanskelig å lese litt mellom linjene på hva du sier der. Disse børsmeldte lovnadene du til stadighet sier at de har brutt, har jeg prøvd å få deg til å gi oss - men har ikke fått noen kilder da gitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg påpeker bare det åpenbare, jeg også veit at det ikke vil skje med det første :)

Greit nok - men det virker som om du peker mot VW og mener de er problemet, og ikke etterspørselen. 
Etterspurnaden er definitivt ikkje problemet. Ventelistene til ulike elbilmodellar berre i Noreg tilsvarer meir enn det totale salet av nye bilar i eit heilt kvartal, og det er lange ventelister i andre land òg. I fleire land – ikkje berre i Noreg – går salet av bilar totalt nedover, fordi folk heller stiller seg i kø for elbil enn å kjøpe ein ny dinosaur.

 

Når du ser nærare på elbilsatsinga til VW, er det meir skryt enn reelt. Ved utgangen av 2021 har VW planar om å produsere like mange elbilar i veka som Tesla gjer i dag. Samstundes er salet av eksosbilar globalt synkande. Av det fylgjer at VW kjem til å krympe, med mindre dei girar opp produksjonen av elbilar fortare enn dei har planlagt. Tesla har ingen planar om å bremse veksten for å vente på VW. Heller ikkje andre konkurrentar. Tvert imot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ikke FUD å påpeke at VW har lovet og lovet og lovet i mange år. Det er ikke FUD å håpe at de endelig leverer.

Ikke vanskelig å lese litt mellom linjene på hva du sier der. Disse børsmeldte lovnadene du til stadighet sier at de har brutt, har jeg prøvd å få deg til å gi oss - men har ikke fått noen kilder da gitt. 
Det ville då vere heilt absurd å børsmelde ein slik lovnad. Kanskje du ber om noko du veit ikkje finst, fordi du ynskjer å krangle heller enn å diskutere sakleg?
Lenke til kommentar

Etterspurnaden er definitivt ikkje problemet. Ventelistene til ulike elbilmodellar berre i Noreg tilsvarer meir enn det totale salet av nye bilar i eit heilt kvartal, og det er lange ventelister i andre land òg. I fleire land – ikkje berre i Noreg – går salet av bilar totalt nedover, fordi folk heller stiller seg i kø for elbil enn å kjøpe ein ny dinosaur.

 

Når du ser nærare på elbilsatsinga til VW, er det meir skryt enn reelt. Ved utgangen av 2021 har VW planar om å produsere like mange elbilar i veka som Tesla gjer i dag. Samstundes er salet av eksosbilar globalt synkande. Av det fylgjer at VW kjem til å krympe, med mindre dei girar opp produksjonen av elbilar fortare enn dei har planlagt. Tesla har ingen planar om å bremse veksten for å vente på VW. Heller ikkje andre konkurrentar. Tvert imot.

Er det nok etterspørsel for å stoppe å produsere fossile alternativer? 

 

Hvor mye av køene, som stort sett foregår hos samtlige fabrikanter kan skyldes batteri-produsentene, og råmaterialer? 

 

De får en (to?) ny fabrikk (eller omstrukturert fabrikk) som skal starte å produsere i slutten av dette året. Dette har de børsmeldt med tall, som i så måte kommer til å havne i regnskapet deres, som investorer m.m. får innblikk i.

 

Denne fabrikken omhandler storsatsningen MEB plattformen. Plattformen stort sett all elektriske biler skal havne på, fra Seat, Audi, Skoda, Bently, Bugatti, VW etc. Også mener du det er skryt? Kom igjen da.. Ikke vær såpass tåpelig. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ville då vere heilt absurd å børsmelde ein slik lovnad. Kanskje du ber om noko du veit ikkje finst, fordi du ynskjer å krangle heller enn å diskutere sakleg?

Alt jeg ber om, er kilden til hva det nå enn prates om. Slik at jeg kan vurdere selv om det var en "lovnad" eller om det var prognoser og ønsker sett fra deres side. Hvis det ikke var fra en børsmeldt melding, hvor kom det fra da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det ville då vere heilt absurd å børsmelde ein slik lovnad. Kanskje du ber om noko du veit ikkje finst, fordi du ynskjer å krangle heller enn å diskutere sakleg?

Alt jeg ber om, er kilden til hva det nå enn prates om. Slik at jeg kan vurdere selv om det var en "lovnad" eller om det var prognoser og ønsker sett fra deres side. Hvis det ikke var fra en børsmeldt melding, hvor kom det fra da? 
I børsmeldingar finn du resultatvarsel og slikt. Dersom du ventar å finne lange utgreiingar om strategiske framtidsplanar der, leitar du feil stad.

 

VW legg strategiplanar for fem år i slengen. Elektrifisering var ein viktig del av strategiplanen i 2013. Originalen, arkivert frå sidene til Volkswagen, ligg sikkert ein stad på waybackmachine. Den gidd ikkje eg leite fram no, men eg fann ei pressemelding som forklarer elektrifiserings-strategien på sidene til VW: https://www.media.vw.com/en-us/releases/145

 

At the Los Angeles Auto Show, Volkswagen outlined its strategy to electrify all segments of its vehicle lineup across the globe and to become a worldwide industry leader in e-mobility by 2018.

 

“We are going to electrify all segments,” Krebs vowed.

 

vow .tr.

1. To promise solemnly; pledge. See Synonyms at promise.

2. To make a pledge or threat to undertake: vowing revenge on their persecutors.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Det ville då vere heilt absurd å børsmelde ein slik lovnad. Kanskje du ber om noko du veit ikkje finst, fordi du ynskjer å krangle heller enn å diskutere sakleg?

Alt jeg ber om, er kilden til hva det nå enn prates om. Slik at jeg kan vurdere selv om det var en "lovnad" eller om det var prognoser og ønsker sett fra deres side. Hvis det ikke var fra en børsmeldt melding, hvor kom det fra da?
I børsmeldingar finn du resultatvarsel og slikt. Dersom du ventar å finne lange utgreiingar om strategiske framtidsplanar der, leitar du feil stad.

 

VW legg strategiplanar for fem år i slengen. Elektrifisering var ein viktig del av strategiplanen i 2013. Originalen, arkivert frå sidene til Volkswagen, ligg sikkert ein stad på waybackmachine. Den gidd ikkje eg leite fram no, men eg fann ei pressemelding som forklarer elektrifiserings-strategien på sidene til VW: https://www.media.vw.com/en-us/releases/145

 

At the Los Angeles Auto Show, Volkswagen outlined its strategy to electrify all segments of its vehicle lineup across the globe and to become a worldwide industry leader in e-mobility by 2018.

 

“We are going to electrify all segments,” Krebs vowed.

 

vow .tr.

1. To promise solemnly; pledge. See Synonyms at promise.

2. To make a pledge or threat to undertake: vowing revenge on their persecutors.

Dem ble skikkelig "ledere" innenfor feltet i 2018 ...lol. VW har mistet all troverdighet og viser hvordan kapitalisme kan sammenliknes som kreft. Nei, jeg sier ikke all kapitalisme er dårlig, men kapitalisme uten etikk, moral eller den absolutt minste tanke av ansvar for miljø og mennesker bør det tas et oppgjør med. Håper folk kjøper biler fra andre slik at dem kanskje en gang for alle lærer noe. Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flotte ord iallefall! Selv sliter jeg litt med å stole på Volkwagen av en eller annen grunn, husker ikke helt hvorfor. Mulig fordi at de er skruppeløse kjeltringer. All erfaring viser at de prioriterer profitt langt forran klima.

Så finnes det bilprodusenter som ikke prioriterer profitt ?

Om du prøver å antyde at man trenger profitt for å overleve så vil jeg rett og slett si meg helt enig. Det er jo det vi fleste driver med. Men å svindle kundene sine med å jukse på utslippsmålinger viser tydelig at de gir blanke faen i klimaet og kundene sine så lenge de sitter igjen med så mye penger som mulig. Så når de utgir seg for å være opptatt av miljø så finner jeg det vanskelig å stole på noe som helst av hva de sier. Om noen år viser det seg nok at vindmøllene de hevder de brukte for å produsere elbilene sine egentlig var kraftverk drevet på råolje og gamle brenselsstaver de fikk billig fra det lokale nedlagte atomkraftverket. Helt uten at noen i ledelsen "ante" hva som foregikk selfølgelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke vanskelig å lese litt mellom linjene på hva du sier der. Disse børsmeldte lovnadene du til stadighet sier at de har brutt, har jeg prøvd å få deg til å gi oss - men har ikke fått noen kilder da gitt.

Jeg har ikke snakket om "børsmeldte lovnader". Det er det andre som har gjort. Jeg har bare vist til hva VW selv har lovet i mange år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I børsmeldingar finn du resultatvarsel og slikt. Dersom du ventar å finne lange utgreiingar om strategiske framtidsplanar der, leitar du feil stad.

 

VW legg strategiplanar for fem år i slengen. Elektrifisering var ein viktig del av strategiplanen i 2013. Originalen, arkivert frå sidene til Volkswagen, ligg sikkert ein stad på waybackmachine. Den gidd ikkje eg leite fram no, men eg fann ei pressemelding som forklarer elektrifiserings-strategien på sidene til VW: https://www.media.vw.com/en-us/releases/145

 

At the Los Angeles Auto Show, Volkswagen outlined its strategy to electrify all segments of its vehicle lineup across the globe and to become a worldwide industry leader in e-mobility by 2018.

 

“We are going to electrify all segments,” Krebs vowed.

 

vow .tr.

1. To promise solemnly; pledge. See Synonyms at promise.

2. To make a pledge or threat to undertake: vowing revenge on their persecutors.

Det er enda bedre, de har løfter tilbake til 2010:

 

https://vwpress.co.uk/en-gb/releases/1082

 

De skulle de "become the market leader in e-mobility". Snodig nok så bruker de nøyaktig samme frase i 2018:

 

https://www.volkswagenag.com/en/news/2018/03/ID_VIZZION.html

 

De hadde til og med en detaljert plan tilbake i 2010:

 

https://www.treehugger.com/cars/volkswagen-plans-to-sell-300000-electric-cars-a-year-by-2018.html

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Greit nok - men det virker som om du peker mot VW og mener de er problemet, og ikke etterspørselen.

VW har i aller høyeste grad vært en del av problemet ja. Om de nå har snudd på flisa og bestemt seg for å være en del av løsningen er det bra men jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk. Du kan spørre meg igjen når norske veier fylles opp av elbiler fra VW med god rekkevidde og fornuftig pris.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du prøver å antyde at man trenger profitt for å overleve så vil jeg rett og slett si meg helt enig. Det er jo det vi fleste driver med. Men å svindle kundene sine med å jukse på utslippsmålinger viser tydelig at de gir blanke faen i klimaet og kundene sine så lenge de sitter igjen med så mye penger som mulig. Så når de utgir seg for å være opptatt av miljø så finner jeg det vanskelig å stole på noe som helst av hva de sier. Om noen år viser det seg nok at vindmøllene de hevder de brukte for å produsere elbilene sine egentlig var kraftverk drevet på råolje og gamle brenselsstaver de fikk billig fra det lokale nedlagte atomkraftverket. Helt uten at noen i ledelsen "ante" hva som foregikk selfølgelig.

Det jeg vil frem til er at ingen som driver en bedrift gjør det utifra rene miljøhensyn, er miljøet førsteprioritet uten hensyn til inntjening er det stor sannsynlighet for at bedriften får tilført midler.

 

Mange bedrifter påstår at de tar miljøet alvorlig men det er bare fine ord. De vil selvfølgelig tjene penger og kan de gjøre det samtidig fremstå som "grønne" er det positivt. Foreksempel det firmaet som transporterte el-biler til Norge med gamle utrangerte lastebiler for å spare penger.

Lenke til kommentar

I børsmeldingar finn du resultatvarsel og slikt. Dersom du ventar å finne lange utgreiingar om strategiske framtidsplanar der, leitar du feil stad.

 

VW legg strategiplanar for fem år i slengen. Elektrifisering var ein viktig del av strategiplanen i 2013. Originalen, arkivert frå sidene til Volkswagen, ligg sikkert ein stad på waybackmachine. Den gidd ikkje eg leite fram no, men eg fann ei pressemelding som forklarer elektrifiserings-strategien på sidene til VW: https://www.media.vw.com/en-us/releases/145

 

At the Los Angeles Auto Show, Volkswagen outlined its strategy to electrify all segments of its vehicle lineup across the globe and to become a worldwide industry leader in e-mobility by 2018.

 

“We are going to electrify all segments,” Krebs vowed.

 

vow .tr.

1. To promise solemnly; pledge. See Synonyms at promise.

2. To make a pledge or threat to undertake: vowing revenge on their persecutors.

Bra nok kilde dette, og den viser jo nettopp det jeg mener. Dette er prognoser. 

 

"At the Los Angeles Auto Show, Volkswagen outlined its strategy to electrify all segments of its vehicle lineup across the globe and to become a worldwide industry leader in e-mobility by 2018."

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Ingen kan spå fremtiden. Ingen kan se 100% hvilke hindre man skal over, eller etterspørselen man ønsker at skal være der. Prognoser er ment for å vise hvor man ønsker å være, men det er ikke som om man skjærer dette inn i stein og bruker det som de ti bud. 

 

Hvor er neste Los Angeles Auto Show rapport etter dette? Jeg tipper de fint forklarer hvorfor de må dytte tilbake tidsperspektivet ett eller annet sted, siden dette fint er spørsmål de må ha fått på et tidspunkt fra investorer. Var MEB plattformen påtengt og planlagt på dette tidspunktet? Første gangen jeg leste om denne platformed var rundt 2017. Om denne kom inn på et senere tidspunkt, så er det god nok forklaring - sett fra investorers side til at det gir mening. Det er ikke løgn, det er prognoser som naturlig nok blir forandret - siden ingen av dem har spåkuler. 

 

Prognoser gjør Tesla også. De bommer på datoer de også. Hvorfor denne dobbeltmoralen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I børsmeldingar finn du resultatvarsel og slikt. Dersom du ventar å finne lange utgreiingar om strategiske framtidsplanar der, leitar du feil stad.

 

VW legg strategiplanar for fem år i slengen. Elektrifisering var ein viktig del av strategiplanen i 2013. Originalen, arkivert frå sidene til Volkswagen, ligg sikkert ein stad på waybackmachine. Den gidd ikkje eg leite fram no, men eg fann ei pressemelding som forklarer elektrifiserings-strategien på sidene til VW: https://www.media.vw.com/en-us/releases/145

 

At the Los Angeles Auto Show, Volkswagen outlined its strategy to electrify all segments of its vehicle lineup across the globe and to become a worldwide industry leader in e-mobility by 2018.

 

“We are going to electrify all segments,” Krebs vowed.

 

vow .tr.

1. To promise solemnly; pledge. See Synonyms at promise.

2. To make a pledge or threat to undertake: vowing revenge on their persecutors.

Bra nok kilde dette, og den viser jo nettopp det jeg mener. Dette er prognoser. 

 

"At the Los Angeles Auto Show, Volkswagen outlined its strategy to electrify all segments of its vehicle lineup across the globe and to become a worldwide industry leader in e-mobility by 2018."

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Ingen kan spå fremtiden. Ingen kan se 100% hvilke hindre man skal over, eller etterspørselen man ønsker at skal være der. Prognoser er ment for å vise hvor man ønsker å være, men det er ikke som om man skjærer dette inn i stein og bruker det som de ti bud. 

 

Hvor er neste Los Angeles Auto Show rapport etter dette? Jeg tipper de fint forklarer hvorfor de må dytte tilbake tidsperspektivet ett eller annet sted, siden dette fint er spørsmål de må ha fått på et tidspunkt fra investorer. Var MEB plattformen påtengt og planlagt på dette tidspunktet? Første gangen jeg leste om denne platformed var rundt 2017. Om denne kom inn på et senere tidspunkt, så er det god nok forklaring - sett fra investorers side til at det gir mening. Det er ikke løgn, det er prognoser som naturlig nok blir forandret - siden ingen av dem har spåkuler. 

 

Prognoser gjør Tesla også. De bommer på datoer de også. Hvorfor denne dobbeltmoralen? 

Forskjellen er at Tesla faktisk gjør noe kontra prat. VW er blitt en gubbe-organisasjon som ikke vet annet enn å snakke for å forsøke å ikke bli for hardt straffet på børs.

Mitt råd (til VW): Hold kjeft og faktisk gjør noe!

Inntil da har dem null troverdighet.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...