Gå til innhold

Vegdirektøren: – Det er teknisk mulig å erstatte bompenger med veiprising


Anbefalte innlegg

Men en slik løsning regulerer ikke f.eks. rushtidstrafikk. Og veiutbyggingen vil aldri greie å holde tritt med økning i antall biler på veiene..

Vi bor i Norge, ikke Los Angeles, så det er i utgangspunktet et langt mer begrenset problem. Kostnader til parkering og eierskap vil uansett alltid begrense antallet biler, så det er ikke sånn at Norge vil flomme over av biler om bommene forsvant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bor i Norge, ikke Los Angeles, så det er i utgangspunktet et langt mer begrenset problem. Kostnader til parkering og eierskap vil uansett alltid begrense antallet biler, så det er ikke sånn at Norge vil flomme over av biler om bommene forsvant.

 

Kø på hovedveiene til Oslo alene koster samfunnet mange milliarder i året. Det er avgjørende med tiltak som gjør at ikke alle reiser på jobb samtidig. Rushtidsavgift er et slikt tiltak, ikke parkering eller eierskapkostnader.

https://www.nrk.no/valg2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

Lenke til kommentar

 

Vi bor i Norge, ikke Los Angeles, så det er i utgangspunktet et langt mer begrenset problem. Kostnader til parkering og eierskap vil uansett alltid begrense antallet biler, så det er ikke sånn at Norge vil flomme over av biler om bommene forsvant.

 

Kø på hovedveiene til Oslo alene koster samfunnet mange milliarder i året. Det er avgjørende med tiltak som gjør at ikke alle reiser på jobb samtidig. Rushtidsavgift er et slikt tiltak, ikke parkering eller eierskapkostnader.

https://www.nrk.no/valg2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

Milliarder i tapt arbeidsinntekt. Det vil si at dette er et tap, hvis alle i køen jobbet istedet. Nå må dem bare betale mer for å komme seg på jobb. Så dem tjener mindre enn dem burde og må betale mer enn dem kanskje synes også.

Jeg er heller enig i ene forslaget om at man må fordele statlige jobber, som ikke trenger å være i sentrum, ut av sentrum. Eventuelt gi skattelette for å få en del av jobbene ut av Oslo.

Hvis dem skal ha folk til å jobbe mer, istedet for å stå i kø, så er det jo flere andre løsninger også.

Gi folk skattelette for å drive med "innarbeiding", hvor dem jobber lengre i perioder, for perioder med fri.

Gratis, eller billigere buss, med mange pendlerparkeringer.

Rushtidsavgift er bare en måte å gjøre det på, som i tillegg gir inntekt.

Brukes pengene riktig, så kan det være noe i det. Hvis ikke, er man jo like langt.

 

For å få inn tapet, så holder ikke bare disse tiltakene, men at man må gi grunner til folk å jobbe 2-4 timer ekstra hver dag også. Ellers vil dette tapet alltid være der.

Jeg ser ikke for meg noe scenario hvor folk plutselig jobber 10 timer mer hver uke, fordi dem ikke står i kø.

Lenke til kommentar

Staten har over 100 milliarder kroner i inntekter fra alt som er forbundet med bil og vei. Da snakker vi om moms og avgifter på nybilkjøp, drivstoff og hele pakka. Inntekter fra bompengene er ca 10 mrd mener jeg. UT så går det ca 30 milliarder til Statens vegvesen og utbygging av vei. Resten av pengene går til å finansiere andre prosjekter politikerne mener pengene kan brukes til.

Bil er landets største melkeku, vi betaler helt hinsides med avgifter, og det kommer nok aldri til å forandre seg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Staten har over 100 milliarder kroner i inntekter fra alt som er forbundet med bil og vei. Da snakker vi om moms og avgifter på nybilkjøp, drivstoff og hele pakka. Inntekter fra bompengene er ca 10 mrd mener jeg. UT så går det ca 30 milliarder til Statens vegvesen og utbygging av vei. Resten av pengene går til å finansiere andre prosjekter politikerne mener pengene kan brukes til.

Bil er landets største melkeku, vi betaler helt hinsides med avgifter, og det kommer nok aldri til å forandre seg..

 

Nå vil jeg muligens påstå at avgiftene på hydrokarboner fra sokkelen er en litt større melkeku.

Lenke til kommentar

Slapp av! Vi skal sørge for at alt du handler i butikken kun har blitt transportert på veier du har sett siste måneden.

Du skjønner vel at dette er en del av prisen på varen? De selger ikke med tap, og når du har 20 tonn varer og 3000 i bompenger, så blir det ikke rare summen per vare?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit.. Hva er i det heletatt poenget i utgangspunktet? I jura-tiden så ble bompenger brukt til å finansiere ett stykk veg. Så har hele konseptet sklidd ut så nå betaler så godt som ALLE som har en bil bompenger i hue og ræva.

Men om vi ser litt stort på det så kommer pengene fra det samme hullet i bakken. Jeg tror faktisk vi i snitt ville tjent på det om ALT av bomringer og bom-relatert blir demontert, solgt og nedlagt. Så tar man finansieringa over skatteseddelen istedet. Mindre hassle, mindre privat inngripen og samfunnsøkonomisk billigere!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Staten har over 100 milliarder kroner i inntekter fra alt som er forbundet med bil og vei. Da snakker vi om moms og avgifter på nybilkjøp, drivstoff og hele pakka. Inntekter fra bompengene er ca 10 mrd mener jeg. UT så går det ca 30 milliarder til Statens vegvesen og utbygging av vei. Resten av pengene går til å finansiere andre prosjekter politikerne mener pengene kan brukes til.

Bil er landets største melkeku, vi betaler helt hinsides med avgifter, og det kommer nok aldri til å forandre seg..

 

"I 2016 fikk staten inn 60 milliarder kroner fra beskatning av biler og andre kjøretøy. Samtidig brukte staten over 70 milliarder kroner på veitransport."

https://www.tu.no/artikler/utgiftene-til-veier-gar-opp-mens-bilavgiftene-gar-ned/415139

 

Og etter dette har inntektene fra bilavgifter gått videre nedover og utgiftene gått opp. I tillegg kommer ulykker, forurensning, støy og kø. Marginalkostnader fra veitrafikk i 2011: ca 35 milliarder

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Marginale-eksterne-kostnader-ved-vegtrafikk/id2010116/

 

Ikke mye melkeku å se her. Snarere en stor utgiftspost.

Lenke til kommentar

 

 

Når man snakker om dynamisk veiprising er hensikten å bruke informasjonen til å prise den enkeltes kjøreatferd.

Ideen er god den, du betaler kun for den strekningen du bruker og ikke mer.

 

Men når vi først har fått overvåking av alle kjøretøyer er det enklere og dra bruken lengre, hva med og gi bøter til de som ligger over fartsgrensen, kjører på rødt, kjørevaner/mønster, etc.

 

Da er vi enda et hakk nærmere en autoritær stat.

Det er jo bare bagateller. Når vi vet hva slags rettsikkerhet vi har her i landet: Hva med hver gang noen blir voldtatt, drept o.l. så hanker de bare inn alle "mistenkelige" (les: folk med rulleblad, innvandrere, østeuropeere osv) som kjørte i nærheten. Man skal være rimelig naiv for å tro at at ikke politiet på en eller annen måte vil få tilgang til dataen. "I rikets sikkerhet".

 

PST og E-tjenesten vil jo selvfølgelig også få tilgang. Og NAV selvfølgelig.

Taksameter har eksistert svært lenge.

 

Om man ved hjelp av dette «utstyret» fortløpende kan lese hva det koster vil det gjøre noe med kjøremønsteret, og man vil tenke mer alternativt der og da.

 

Slik som det er i dag med bommbrikker og telefoner blir Du jo overvåket hele tiden, men kostnadene får Du bare se en gang i månaden, og knapt det om Du bruker auto-giro.

 

Teori om samfunnsøkonomi anbefaler å skjule kostnader og spre avgiftene utover. Det kan man for så vidt si er en dårlig teori, da det pulveriserer det som heiter realkalkulasjon og evnen til å ta valg på basis av dette.

Joda, autonome biler kommer, og veiprising kan medføre en lettere overgang til å sitte fleire i en liten kasse med hjul på, for å redusere kostnader.

 

Blir «autonome» biler rullet ut i hele sin bredde om 10 år fordi der er gigantiske summer å tjene på det vil varehandelen bli forandret dagen etterpå.

Det er en stor forandring, kansje større enn da elektrisiteten kom. Det er uungåelig, og man kan komme i den heldige posisjon at man får overkapasitet i vegnettet.

Og at også jernbanens funksjon blir redefinert, da Elektisitet og Tog på sett og vis er samme sak.

 

Ett eksempel som eg synest er herlig er «aksjerobboter» og forså vidt AI også. Funksjonen dei har er å manipulere markedet, pussje penger og varer. Og Du er med på det siden Du sitter linket opp til Internett, og les TU.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Kan vi ikke bare registrere kilometerstanden en gang i året? På altinn eller lignende.

Det kan ikke koste mange penger (under en mill for hele prosjektet).

Så kan de ta en pris per km.

Lenke til kommentar

GPS-blokkere virker på langt hold. Her trengs bare et svakt felt på nært hold, utstyret blir umulig å forby.

Man kaller jo opp GSM telefoner hele tiden i dag, les av skilt nummer automatisk og sammenkobler det. Tror ikke noen stikkprøver, bøter og kvervsetjing av biler er et problem i år heller.

Joda, man tester nok vertfall ut dei som ikkje ber på seg telefon eller annen identifikasjon. Det vere seg på vegen, i luften eller på Internett.

Selv bruker eg Posten, det er enklere.

 

Husker litt dårlig men eg tror det var NYPD som fikk kriminaliteten betraktelig ned, dei ordnet opp i egner rekker tror eg. Kva dei eksakt gjorde er det all grunn til å studere, da slike feil nok kan opptre i mange slags systemer.

Dei fikk jo IBM til å lage en ekstraserie med kulehodeskrivemaskiner, og logget neppe svertebandene heller.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...