Gå til innhold

Her er Mercedes' nye elbil i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere glemmer hensikten med el-bil. Den har først og fremst med global oppvarming samt lokal forurensing å gjøre.

 

Til dere som er forbannet på elbiler og alle avgifts fordelene som følger med:

 

Jeg har en Nissan Leaf 40kw, Den kostet meg 307 tusen kroner. Når jeg lader hjemme koster det ca 40 kroner å lade den opp for så å kunne kjøre ca 20 mil. Når jeg hurtiglader koster dette meg ca 100 kroner.

 

Sammenlignet med en dieselbil som bruker en halv liter pr. mil er ikke forskjellen avskrekkende (ca 2-3kr pr. mil). Jeg kjører til daglig en strekning på 15 mil som er uten bomstasjoner, så her sparer jeg lite.

 

Det er "ingen" som kjøper elbil på grunn av miljøet. Elbil-boomen kom på grunn av at norske elbileiere generelt er gjerrige og vil spare leger på bekostning av de andre trafikantene. Hvor "grønne" elbilene er varierer også ut fra hvem du spør. Å flytte forurensningen til produksjonslandene av batterier betyr *ikke* at bilene er "grønne".

 

Jeg har en Dodge med en 6.2l bensinmotor som bruker "halvannen liter på mila". Den kostet meg 100 tusen kroner. Når jeg fyller opp bensintanken på 100 liter, så er prisen mellom 1300 og 1500 alt etter som hvor tom tanken er. På denne mengden kommer jeg 60-70 mil uansett vær, vind, temperatur og hvor mye jeg laster eller drar med tilhenger. Om jeg fyller 5 liter eller 100 liter så (og her kommer det gull-fine) så koster det dere skattebetalere 1300 til 1500. Og det koster dere to til tre ganger i uken. Jeg sparer altså mer enn deg i året og har en bil som koster en tredjedel av din. Og som garantert er bedre å kjøre og har bedre plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Og det de alle har til felles er at de alle tar feil. Og man skal være umåtelig naiv og lite oppegående for å tro på hva noen av de mener.

De som har tatt feil i sine prognoser er jo de som mener menneskelig skapt forurensning er årsak til klimaforandringer. De har allerede bommet grovt. Allikevel tar du dere spådommer for gitt og avviser alt annet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De burde jo gruse Model S 75 på rekkevidde, men det gjør de ennå ikke. Rart, men er kanskje en strategi.

 

En ganska stor fördel Mercan har är att den är fungerande och har ett fungerande servicetilbud. Teslan står utefter vägkanterna och väntar på servicetid. Tesla har blivit som Harley var intill ett par år sedan. Jävligt häftiga bilar, men desvärre alltför ofta blir stående i väntan på rep. Då hjälper det lite om S 75 går längre på en laddning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

....maksimal ladefart på hurtigladestasjon til 110 kW hvilket under helt optimale forhold betyr å lade fra 10 til 80 prosent på 40 minutter.....

 

Det vil altså si dobbelt så lenge på en 50kW stasjon? Og da har du (maksimalt, under gunstige forhold, etc) 400km rekkevidde? Latterlig, synes jeg.

 

Bruker tre minutter på full tank på min X3 og har da en rekkevidde på ca 1100km, med varmeapparat og vindusviskere på. Elbil-SUV? Neitakk. Liten el-bil i by (om jeg bodde der..) Jatakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

....maksimal ladefart på hurtigladestasjon til 110 kW hvilket under helt optimale forhold betyr å lade fra 10 til 80 prosent på 40 minutter.....

 

Det vil altså si dobbelt så lenge på en 50kW stasjon? Og da har du (maksimalt, under gunstige forhold, etc) 400km rekkevidde? Latterlig, synes jeg.

 

Bruker tre minutter på full tank på min X3 og har da en rekkevidde på ca 1100km, med varmeapparat og vindusviskere på. Elbil-SUV? Neitakk. Liten el-bil i by (om jeg bodde der..) Jatakk.

 

En "tank" som fyller seg av seg selv mens jeg sover? Ja takk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ganska stor fördel Mercan har är att den är fungerande och har ett fungerande servicetilbud. Teslan står utefter vägkanterna och väntar på servicetid. Tesla har blivit som Harley var intill ett par år sedan. Jävligt häftiga bilar, men desvärre alltför ofta blir stående i väntan på rep. Då hjälper det lite om S 75 går längre på en laddning.

Godt poeng. Samtidig skal vi huske at det har blitt mye bedre.

 

Jeg måtte bytte lykt på min, da en biloppretter satt i feil etter en skade. Jeg ringte Tesla, og de så at lykten var feil i sine systemer. De hadde på lager og lurte på om de skulle sende en bil, eller om jeg ville komme innom. Jeg ba dem sende en bil, og forklarte hvor bilen sto. Mens jeg var på jobb, kom de, skiftet lykt og gjorde samtidig et par andre småting jeg ba om. Det er service.

Endret av Dinsdale
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

....maksimal ladefart på hurtigladestasjon til 110 kW hvilket under helt optimale forhold betyr å lade fra 10 til 80 prosent på 40 minutter.....

 

Det vil altså si dobbelt så lenge på en 50kW stasjon? Og da har du (maksimalt, under gunstige forhold, etc) 400km rekkevidde? Latterlig, synes jeg.

 

Bruker tre minutter på full tank på min X3 og har da en rekkevidde på ca 1100km, med varmeapparat og vindusviskere på. Elbil-SUV? Neitakk. Liten el-bil i by (om jeg bodde der..) Jatakk.

 

En "tank" som fyller seg av seg selv mens jeg sover? Ja takk :)

Jeg rekker ikke å sovne engang på tre minutter. :-) Og du trenger sikkert ikke å lade på dagtid, holder i massevis med 400km. Eller kanskje mer reelt, 240-250km med vindusviskere, varmeapparat, etc på vinterstid og -10'. Men ok, om dette dekker ditt behov er det bra det. Momsfri bil er jo fint. Men for mitt behov; tullball.

 

En annen sak er vekten. Når min tank er full veier den kanskje 70-80kg. Når den er tom, tja ti kilo? Fulladet batteri, 700kg? Tomt batteri, fremdeles 700kg? Masse dauvekt som ALLTID er med. Men for all del, det blir ikke svevestøv av elbiler uansett hvor tunge de er, har jeg hørt. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah! Du kjører 40 mil hver dag ja, klart da stiller seg annerledes. Jeg derimot ser frem til å slippe å stå i dieselkø på YX på søndager :)

Nei, jeg gjør ikke det, men det hender. Dessuten går det garantert ikke an å kjøre 40 mil med den der vinterstid.

 

Dessuten kan jeg dra henger opp til 2400kg UTEN at det halverer den allerede korte rekkevidden en slik bil har.

Jeg drar mye campingvogn, og etter å ha lest reisedagboken til mannen med model X som hadde vært på campingtur nedover europa https://www.tocn.no/2018/09/leserinnlegg-pa-ferie-i-europa-med-model-x-og-campingvogn/ er jeg iallefall sikker på at en slik bil er og blir en kortdistansebil og som i mine øyne er meningsløs, eller i beste fall har et begrenset bruksområde.

 

Kø ved ladestasjoner, lang ladetid, kort rekkevidde (400km er ikke reelt..) er grunner nok til at jeg foretrekker en solid dieselbil med lavt forbruk og stort bruksområde. Å dra campingvogn og måtte fylle/lade i 40-50 minutter for hver 19 mil er fullstendig tullete i mine øyne. 

 

Jeg bor på fjellet og har ganske kalde vintre. https://www.tek.no/artikler/undersokelse-elbiler-mister-41-prosent-rekkevidde-i-kulden/457594 

 

Flere og flere oppdager jo at elbil faktisk ikke var himmelrike de så for seg. https://www.tv2.no/a/10412185/

 

Har ikke hatt elbil selv men kjenner en del som har/har hatt. Noen sverger til det som en religion mens andre selger og kjøper vanlig bil fordi det rett og slett ikke dekker behovet. 

 

Forresten, hvorfor skal du stå i dieselkø på xy på søndager?

Kun da det er åpent..? :-) Prisene varierer hele uken. Ingen vits i å stå i kø på søndager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, jeg gjør ikke det, men det hender. Dessuten går det garantert ikke an å kjøre 40 mil med den der vinterstid.

 

Dessuten kan jeg dra henger opp til 2400kg UTEN at det halverer den allerede korte rekkevidden en slik bil har.

Jeg drar mye campingvogn, og etter å ha lest reisedagboken til mannen med model X som hadde vært på campingtur nedover europa https://www.tocn.no/2018/09/leserinnlegg-pa-ferie-i-europa-med-model-x-og-campingvogn/ er jeg iallefall sikker på at en slik bil er og blir en kortdistansebil og som i mine øyne er meningsløs, eller i beste fall har et begrenset bruksområde.

 

Kø ved ladestasjoner, lang ladetid, kort rekkevidde (400km er ikke reelt..) er grunner nok til at jeg foretrekker en solid dieselbil med lavt forbruk og stort bruksområde. Å dra campingvogn og måtte fylle/lade i 40-50 minutter for hver 19 mil er fullstendig tullete i mine øyne. 

 

Jeg bor på fjellet og har ganske kalde vintre. https://www.tek.no/artikler/undersokelse-elbiler-mister-41-prosent-rekkevidde-i-kulden/457594 

 

Flere og flere oppdager jo at elbil faktisk ikke var himmelrike de så for seg. https://www.tv2.no/a/10412185/

 

Har ikke hatt elbil selv men kjenner en del som har/har hatt. Noen sverger til det som en religion mens andre selger og kjøper vanlig bil fordi det rett og slett ikke dekker behovet. 

 

Forresten, hvorfor skal du stå i dieselkø på xy på søndager?

Kun da det er åpent..? :-) Prisene varierer hele uken. Ingen vits i å stå i kø på søndager.

Da er jo valget enkelt da? Da driter du i å kjøre elbil, problem solved? Skjønner ikke hvorfor du skal sutre noe mer om dette i grunn

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er jo valget enkelt da? Da driter du i å kjøre elbil, problem solved? Skjønner ikke hvorfor du skal sutre noe mer om dette i grunn

 

Synes da ikke jeg sutrer. Det er kun din påstand som låter vel så sutrete... Kommer kun med mine synspunkt, samt dokumenterte fakta om elbil som kanskje ikke passer inn i din verden ettersom du har/skal ha elbil. Men ok. Jeg kjører diesel, og mener denne elbilen er meningsløs. Du kjører (sikkert) elbil og synes ikke det. Vi er uenige, der er vi enige. Problemet løst. (eller problem solved som dere urbane sier...)  :)

Lenke til kommentar

Synes da ikke jeg sutrer. Det er kun din påstand som låter vel så sutrete... Kommer kun med mine synspunkt, samt dokumenterte fakta om elbil som kanskje ikke passer inn i din verden ettersom du har/skal ha elbil. Men ok. Jeg kjører diesel, og mener denne elbilen er meningsløs. Du kjører (sikkert) elbil og synes ikke det. Vi er uenige, der er vi enige. Problemet løst. (eller problem solved som dere urbane sier...)  :)

Meningsløs er å ta litt hardt i. Gjennomsnitts nordmannen kjører litt over 30 km hver dag(personbil). Så de aller fleste klarer seg helt fint med el-bil, såfremt det ikke er snakk om en familie som trenger mye plass. Der er utvalget litt lite per i dag, men det vil forandre seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forresten, hvorfor skal du stå i dieselkø på xy på søndager?

Kun da det er åpent..? :-) Prisene varierer hele uken. Ingen vits i å stå i kø på søndager.

 

Nå interesserer ikke dine valg meg, men her er du borti nok et tema som irriterer meg som konsument. 

 

 

 

Der er ingen makroøkonomiske effekter som tilsier at drivstoffprisen skal variere med 20% over en skarve uke. Vi har allerede sett demonstrert at bensinprisen ikke har en døyt med råoljeprisen å gjøre (ennet som at når sistnevnte går opp så er dette en kjærkommen anledning til å øke snittprisen på bensin ytterligere. Fall i oljepris, derimot…)

 

 

 

Nei, dette er bare leverandørsiden som leker psykologi på kundene sine – gir dem en kunstig oppfatning av å ha gjort et godt kjøp den uka. Sette i stand litt action rundt bensinpumpa. Dette er på linje med hva et flyselskap gjorde mot meg – hevet prisen på flybilletten hver gangen jeg var å kontrollerte prisen (på nett.) Denslags 'tilpasninger' av pris etter individuell etterspørsel er vesentlig mer utbredt over dammen. Kjøpte selvfølgelig flybillett i et annet selskap.

 

Bensinstasjonene får jeg vanskeligere beskyttet meg mot. Dog fyller jeg enn så lenge bare bensin på MC, så et antall jerrykanner når langt i å beskytte meg mot deres voldsomme 'priselastisitet.'

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt merkelig at en elbil med en motor i front og en motor bak likevel har fylt kupeen med en solid mellomakseltunnel? Slikt spiser innvendig plass og gjør baksetene spesielt trange. Hva er årsaken, er dette en plattform som ikke er spesielt utviklet for elbil? Det ville jo vært langt mer fordelaktig å basere en elbil på den etterhvert så kjente skateboard modellen, med paddeflatt gulv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...