Gå til innhold

Her er Mercedes' nye elbil i Norge


Anbefalte innlegg

Er det ikke litt merkelig at en elbil med en motor i front og en motor bak likevel har fylt kupeen med en solid mellomakseltunnel? Slikt spiser innvendig plass og gjør baksetene spesielt trange. Hva er årsaken, er dette en plattform som ikke er spesielt utviklet for elbil? Det ville jo vært langt mer fordelaktig å basere en elbil på den etterhvert så kjente skateboard modellen, med paddeflatt gulv? 

 

18C0690_004.jpg

 

• https://www.team-bhp.com/forum/international-automotive-scene/180495-mercedes-teases-electric-suv-concept-edit-now-revealed.html

 

1790632d1534477677t-mercedes-teases-elec

 

…mye godt samme historien som på Auda e-Tron Quattro. Alt er forvokst. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batterier koster penger. De kunne nok gjort det om de ville det, men det går ut over andre ting, som pris.

 

400km rekkevidde holder og er nok den rekkevidden flesteparten tenker på som "the sweetspot". Altså er det ikke noe vits å kaste mer vekt inn i bilene for å få mer rekkevidde.

Meg trenger du ikke å overbevise, jeg har kjørt elbil siden 2012. Da hadde jeg ti mil til rådighet.

 

Poenget er at mange jeg snakker med sier at når tyskerne, med sine muskler, starter med elbil, ja da kan Tesla legge ned. Nå har de begynt, men ser ikke helt spådommen gå i oppfyllelse. Mange vil at Tesla skal feile, for ingen liker en underdog. Det i seg selv er merkelig da det faktum at de ønsker at tyskerne skal fortsette å dominere bilparken for all fremtid, er veldig lite gjennomtenkt.

 

Nye tanker, som ikke har bagasje og tentakler inn i alskens oljeselskaper, er bare bra. Tesla gjør det de vil og er helt uavhengig (selv om de har lånt litt deler av Mercedes)

 

Det blir spennende med neste "Tesla-killer".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etablerte bilprodusenter kan ikke tillate seg å slippe modeller til markedet som det er usikkert om de får solgt, som ikke er gjennomtestet og som passer inn i en del av deres modellrekke.

En ny produsent kan tillate seg å slippe mer eller mindre beta produkter til ivrige testere i det tech-hungrige segmentet.

Lenke til kommentar

Meg trenger du ikke å overbevise, jeg har kjørt elbil siden 2012. Da hadde jeg ti mil til rådighet.

 

Poenget er at mange jeg snakker med sier at når tyskerne, med sine muskler, starter med elbil, ja da kan Tesla legge ned. Nå har de begynt, men ser ikke helt spådommen gå i oppfyllelse. Mange vil at Tesla skal feile, for ingen liker en underdog. Det i seg selv er merkelig da det faktum at de ønsker at tyskerne skal fortsette å dominere bilparken for all fremtid, er veldig lite gjennomtenkt.

 

Nye tanker, som ikke har bagasje og tentakler inn i alskens oljeselskaper, er bare bra. Tesla gjør det de vil og er helt uavhengig (selv om de har lånt litt deler av Mercedes)

 

Det blir spennende med neste "Tesla-killer".

Vil nok fremdeles være plass for Tesla - men det ligger ingen tvil om at de ikke vil være der alene - slik som enkelte påstår iogmed at de andre "er for seint ute". Det er bare tøys. 

 

"Spådommen gå i oppfyllelse" handler om penger. Om du faktisk kikker litt på børsmeldte meldinger, og ser pengehaugen som går inn i fremtidig teknologi hos de virkelig store gutta, så ser man at dette ikke er tull. 

 

Hvem håper at Tesla feiler? Jeg trur du missforstår folk flest. Folk liker å hakke på fanboys. Det spiller ingen rolle om det er Harley Davidson, Apple, nVidia eller Tesla. Rett og slett gratis underholdning. 

 

For å si det sånn, det er større sjanse for at en av Kineserne tar enorme markedsandeler over Europeerne og Tesla enn noen andre -imo. 

 

Har man en fot innenfor Kina med en av sine teknologier, så er det forspranget borte samme dagen som man samarbeidet med dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil nok fremdeles være plass for Tesla - men det ligger ingen tvil om at de ikke vil være der alene - slik som enkelte påstår iogmed at de andre "er for seint ute". Det er bare tøys. 

 

"Spådommen gå i oppfyllelse" handler om penger. Om du faktisk kikker litt på børsmeldte meldinger, og ser pengehaugen som går inn i fremtidig teknologi hos de virkelig store gutta, så ser man at dette ikke er tull. 

 

Hvem håper at Tesla feiler? Jeg trur du missforstår folk flest. Folk liker å hakke på fanboys. Det spiller ingen rolle om det er Harley Davidson, Apple, nVidia eller Tesla. Rett og slett gratis underholdning. 

 

For å si det sånn, det er større sjanse for at en av Kineserne tar enorme markedsandeler over Europeerne og Tesla enn noen andre -imo. 

 

Har man en fot innenfor Kina med en av sine teknologier, så er det forspranget borte samme dagen som man samarbeidet med dem. 

 

Nå er jeg ingen fanboy av noe som helst. Å være fan av et brand, ekskluderer alle andre og slikt sett er det helt ulogisk. Jeg velger det som jeg mener er best for meg, uavhengig av brand.

 

At mange ikke liker innovatører og de som tenker annerledes har vi visst i hundrevis av år. Folk som Musk og Jobs har blitt ledd av mange ganger, og slik er vi mennesker gode på. Vi liker ting som de er, det er tryggest. 

 

Asia er godt på vei til å bli en stor aktør i elbilmarkedet, de vil nok bli mye større i årene fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen fanboy av noe som helst. Å være fan av et brand, ekskluderer alle andre og slikt sett er det helt ulogisk. Jeg velger det som jeg mener er best for meg, uavhengig av brand.

 

At mange ikke liker innovatører og de som tenker annerledes har vi visst i hundrevis av år. Folk som Musk og Jobs har blitt ledd av mange ganger, og slik er vi mennesker gode på. Vi liker ting som de er, det er tryggest. 

 

Asia er godt på vei til å bli en stor aktør i elbilmarkedet, de vil nok bli mye større i årene fremover.

Greit nok det, at man velger det som er best for deg, uavhengig av "brand", men slik mange oppfører seg her inne, så virker det som om de forsvarer sitt "brand" så til de grader, at det rett og slett blir litt tragisk å bevitne. Godt mulig man i neste omgang hopper til Audi, også er det samme leksa der. Da er plutselig Audi best og alt annet dritt. Da faller man innenfor denne "fanboy" bobbla syns jeg. 

 

 

Forskjellen mellom Musk og VW, Audi, Toyota, Hyundai etc er at det ikke bare bare er å hoppe på innovasjon. De har et "brand" å tenke på, med kunder som liker deres produkter. Da må man hoppe over i en annen fil i et litt annet tempo enn mindre folk som Musk kan - når man allerede er etablert. 

 

Så nei. Folk liker innovasjon, men det må skje på en smart måte. Det at de store skulle ha hoppet  på elbiler for 10 år siden hadde ikke investorer likt, og dermed kunne de ikke gjøre det heller. Rett og slett fordi de måtte ha solgt bilene med tap grunnet batteri-situasjonen samt etterspørsel. Slik Musk gjorde. Dette ville aldri blitt tatt imot på en god måte, om inntjeningen deres gikk på bekostning av "innovasjon". Denne innovasjonen foregår bak lukkede dører, og slippes når markedet er klart for det. Litt smakebiter får vi jo her og der i form av prototyper. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke glem at Musk også er svært idealistisk og liker konkurranse, for det han har satt i gang har da virkelig fått andre produsenter til å våkne opp også. Det er litt spekulasjon selvsagt, men jeg tror ikke elbiler fra andre produsenter enn Tesla ville være like fremtredende i trafikkbildet i dag, om Tesla ikke hadde eksistert. Så om andre merker er eller blir "bedre" enn Tesla, så er det uansett for det bedre til slutt likevel, og det veit Musk også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke glem at Musk også er svært idealistisk og liker konkurranse, for det han har satt i gang har da virkelig fått andre produsenter til å våkne opp også. Det er litt spekulasjon selvsagt, men jeg tror ikke elbiler fra andre produsenter enn Tesla ville være like fremtredende i trafikkbildet i dag, om Tesla ikke hadde eksistert. Så om andre merker er eller blir "bedre" enn Tesla, så er det uansett for det bedre til slutt likevel, og det veit Musk også :)

Tesla og Elon Musk skal jo ha en masse "creed" for at han gjorde det han gjorde. Han lagde noe, og peker nå mot konkurrentene som kommer til å komme etter i et kjappere tempo enn de ellers ville gjort uten han. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som en fossilbil foran og innvendig...

 

 

Det er altfor bastant. Det er mange forskere som mener noe annet. Hvor vær forandringene kan forklares av mindre solaktivitet. Det matcher faktiske de historiske hendelsene hvor endringer er forårsaket av forandringer av gulvstrømmer og assosierte forandringer i det elektromagnetiske feltet med økte jordskjelv og vulkanske utbrudd. Ting ser ut til å gå i en sirkel. Vi har hatt slike værforhold tidligere uten menneskelig forurensning.

Det hjelper ikke om noen mener noe annet. Meninger er ubrukelige. Ser man derimot på forskningen så viser den klart og tydelig en global oppvarming, og ikke minst at det er vi som er årsken.

 

Solen kan ikke forklare oppvarmingen, blant annet fordi solen har hatt en negativ trend i flere tiår.

 

 

 

 

Gi meg den i diesel eller bensin. Har null interesse i å kjøpe et forvokst AAA batteri...

Greit nok, du liker giftige gasser, treg akselerasjon og dyrt drivstoff i en utdatert bil. Det er lov, vet du.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En ganska stor fördel Mercan har är att den är fungerande och har ett fungerande servicetilbud. Teslan står utefter vägkanterna och väntar på servicetid. Tesla har blivit som Harley var intill ett par år sedan. Jävligt häftiga bilar, men desvärre alltför ofta blir stående i väntan på rep. Då hjälper det lite om S 75 går längre på en laddning.

Godt poeng. Samtidig skal vi huske at det har blitt mye bedre.

 

Jeg måtte bytte lykt på min, da en biloppretter satt i feil etter en skade. Jeg ringte Tesla, og de så at lykten var feil i sine systemer. De hadde på lager og lurte på om de skulle sende en bil, eller om jeg ville komme innom. Jeg ba dem sende en bil, og forklarte hvor bilen sto. Mens jeg var på jobb, kom de, skiftet lykt og gjorde samtidig et par andre småting jeg ba om. Det er service.

Ja det er definitivt Tesla at det alltid er trøbbel med noen småting...
Lenke til kommentar

 

Gi meg den i diesel eller bensin. Har null interesse i å kjøpe et forvokst AAA batteri...

 

Da har du jo allerede en haug av valg å velge i mellom. Skjønner ikke hvorfor folk sutrer over at noen har lyst på et alternativ til diesel  :hmm:

Veldig enkelt forklart hvorfor jeg hater de batteripakkene folk som deg kaller biler er at resultatet av denne galskapen er at strømprisen vil fly i taket.

- Nei AAA bilene er ikke så forbanna miljøvennlige som man skal ha det til.

- Folk med dårlig råd har ikke råd til ny bil uansett om det er fossil / batteri = De med god økonomi slipper avgifter, bom etc etc er totalt på trynet.

- Vi bor i norge med nordisk vinter. Vi bor ikke i Spania.

- Ladetid er rett å slett komisk.

 

Er selvfølgelig en LANG liste som jeg rett å slett ikke gidder å liste opp her for batteri hoder som deg som ikke ser lengre en ditt eget ladepunkt. Du har bestemt deg for at strøm er veien til himmel riket.

Håper virkelig ikke at virkeligheten vil treffe deg for hardt den dagen den slår inn for fullt.

Lenke til kommentar

- Elbiler er mye mer miljøvennelige enn fossilbiler, det er så mange studier på dette nå, at du skal faen meg ha bodd under stein om du ikke har fått med deg dette
- Så grunnen til de høye strømprisene (som er lavest i Europa) er elbilene? Kilde på dette?

- Avgiftene? Så du ønsker å betale mer avgifter da eller? For FRP ser ut til å være enige med deg der, så de øker jo avgiftene på alt mulig rart om dagen
- Hva har Spania med dette å gjøre? Det finnes ingen grunn til at en Tesla (f.eks) fungerer dårligere i vinterværet enn en fossilbil
- Så bilen er for dyr? Men du vil ha tilsvarende med fossilt brennstoff? Hva koster en slik ny? 

- Å ligge å sove mens "tanken" blir full om natten? Hva er "komisk" med det? Ikke si det, nå skal jeg tippe, er du en av de som drar campingvogn rundt oppå vidda i -50 og i mer enn 400km ofte, uten pissepause? Mange av de her inne  :wee:

  • Liker 6
Lenke til kommentar

- Så bilen er for dyr? Men du vil ha tilsvarende med fossilt brennstoff? Hva koster en slik ny? 

- (...) Ikke si det, nå skal jeg tippe, er du en av de som drar campingvogn rundt oppå vidda i -50 og i mer enn 400km ofte, uten pissepause? Mange av de her inne  :wee:

 

Ikke alle har råd til nybil uansett. Skal jeg ha en elbil som praktisk og faktisk dekker mine daglige og sporadiske behov må jeg på halvmillionen. Ikke at jeg nødvendigvis sutrer av den grunn, det er bare de faktiske forhold.

 

Jeg kjører for så vidt gjerne 400-500 km uten pissepause, gjerne 5-10 ganger i året. Mer om jeg hadde hatt tid til fartingen.

Lenke til kommentar

Det er det vel med de fleste biler. Når det er sagt har det på over 1 år, aldri vært noe fjas. Mye av fjaset var på de første bilene, både S og X.

 

Nå er det ingenting.

hehehe, si det til de som er på sin tredje DU, som sliter med sort skjerm, skjerm som dør og må byttes (30000,-), at dørhåndtak ikke løser ut, langlysassistent som er treig, bil som bare lader på AC, ikke DC/CSS/superchargere, bremser som ikke fungerer etter at bilen har stått litt, feil på frunk-lås, calibration ongoing på evig tid, feil på 12v batteri, Falconwing-dører som ikke åpner seg, osv, osv. orket ikke scrolle lengre tilbake enn 23. jan..

Lenke til kommentar

hehehe, si det til de som er på sin tredje DU, som sliter med sort skjerm, skjerm som dør og må byttes (30000,-), at dørhåndtak ikke løser ut, langlysassistent som er treig, bil som bare lader på AC, ikke DC/CSS/superchargere, bremser som ikke fungerer etter at bilen har stått litt, feil på frunk-lås, calibration ongoing på evig tid, feil på 12v batteri, Falconwing-dører som ikke åpner seg, osv, osv. orket ikke scrolle lengre tilbake enn 23. jan..

Snakket om meg og min. Utover det er masse utfordringer. Det er ingen hemmelighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...