Gå til innhold

Her er Mercedes' nye elbil i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det leser jo man hele tiden i disse debattene. Det er "tilstrekkelig rekkevidde for og si alle", og sier man noe annet så blir man motsagt med en gang. Som om batteri folket vet hva som er best for alle. 

 

Å si at moderne elbiler har tilstrekkelig rekkevidde for alle er ganske lett når en ser på statistikk. Men, det betyr ikke at det passer alle av den grunn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herregud Uganda! F..f.. så saklig du er!

 

Du har reisst til Alnabru, høres det ut som - lengre har du ikke kommet ut i verden.

 

Men bra at du har bestemmt deg for at du slutter med trolling!

 

Jepp, tilbrakt hele sist uke i stuttgart og landet akkurat i Seoul. Reiser ca 50% av arbeidsåret. Men det har absolutt ingenting med saken å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, tilbrakt hele sist uke i stuttgart og landet akkurat i Seoul. Reiser ca 50% av arbeidsåret. Men det har absolutt ingenting med saken å gjøre. 

Hvis du virkelig reiser så mye hvorfor har du da ikke oppdaget at de aller fleste mennesker på denne kloden ikke har mulighet for hjemme ladning? Usaklighet i argumentasjonen kamuflerer uvitenhet!

 

 

Selv om Oslo har nada å si i det store bildet ref elbiler og hjemmeladingsmuligheter:

 

Denne linken som skal indirekte vise til at over 3/4 av alle husstander i Oslo har egen lademulighet. er ikke en kilde som beviser det. Da må man lese denne NAF undersøkelsen selv og se hva de faktisk har målt.

 

 

Jeg har ikke fasit svar, men tar gjerne et veddemål at 3/4 av alle husstander i Oslo ikke har egen dedikert lademulighet. 

Endret av foxy
Lenke til kommentar

Om

 

 

Det har jeg jo allerede gjort...

 

En undersøkelse fra NAF antyder at mellom 60 og 70 tusen mangler mulighet for lading hjemme ....

Dette er ingen eksakte tall. Det er også andelsleieligheter i bygårder som er utelatt her.

At det senere etter et eventuelt nytt lovforslag finns en eller to ladeplasser på en fellesparkering som må deles mellom et høyt antall beboere er ikke «egen ladeplass hjemme».

 

I Oslo er det 72% blokkleiligheter. Det er 7 av 10. (kilde ssb)

Vi vet at en stor del av disse ikke har garasjeanlegg/biloppstillingsplass utføra beliggenhet og eldre byggeår og må ty til offentlig gateparkering. Gateparkering som i tillegg legges ned og strekt reduseres i mange bydeler . ref https://minsak.no/sak/1433

 

Tallet 3/4 har mulighet for hjemmelading i Oslo kan ikke være korrekt.(kanskje det er basert på tallet eksisterende elbil eiere)

 

I permanent hjemmelading legger jeg at man har egen p-plass med sin egen ladeboks.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En undersøkelse fra NAF antyder at mellom 60 og 70 tusen mangler mulighet for lading hjemme ....

Dette er ingen eksakte tall. Det er også andelsleieligheter i bygårder som er utelatt her.

At det senere etter et eventuelt nytt lovforslag finns en eller to ladeplasser på en fellesparkering som må deles mellom et høyt antall beboere er ikke «egen ladeplass hjemme».

 

I Oslo er det 72% blokkleiligheter. Det er 7 av 10. (kilde ssb)

Vi vet at en stor del av disse ikke har garasjeanlegg/biloppstillingsplass utføra beliggenhet og eldre byggeår og må ty til offentlig gateparkering. Gateparkering som i tillegg legges ned og strekt reduseres i mange bydeler . ref https://minsak.no/sak/1433

 

Tallet 3/4 har mulighet for hjemmelading i Oslo kan ikke være korrekt.(kanskje det er basert på tallet eksisterende elbil eiere)

 

I permanent hjemmelading legger jeg at man har egen p-plass med sin egen ladeboks.

Du må gjerne fremlegge kilder som tilbakeviser naf sin undersøkelse.

 

Såklart finnes det feilmarginer, ingen kommer til å ringe alle i Oslo...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snittkjørelengde er ca 1/10 av moderne elbilers rekkevidde. Det er godt innenfor.

Snitt er uinteressant. Det er det ekstreme behovet i løpet av et år som er avgjørende. Slik som min ferie nordpå der vi la ut på impulsiv tur i dieselbil. Den turen kan ikke gjennomføres før en har biler med reell rekkevidde på 500km i tøvær om vinteren.

 

Samme for tyskerne. Fire timer i strekk i 140-150km/t må på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snitt er uinteressant. Det er det ekstreme behovet i løpet av et år som er avgjørende. Slik som min ferie nordpå der vi la ut på impulsiv tur i dieselbil. Den turen kan ikke gjennomføres før en har biler med reell rekkevidde på 500km i tøvær om vinteren.

 

Samme for tyskerne. Fire timer i strekk i 140-150km/t må på plass.

Poenget er at når en isolert sett ser på kjørelengder passer det(nordmenn) svært godt store deler av tiden. Men ja, en må gjerne offre en lading ila året på langtur eller mer.

 

Som igjen kommer til det andre punktet mitt, selv om det passer med kjørelengde betyr ikke det at elbil automagisk passer disse menneskene. Det kan være andre ting som ikke er ønsket eller det er behov for. En ting er hurtiglading på langtur osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må gjerne fremlegge kilder som tilbakeviser naf sin undersøkelse.

Såklart finnes det feilmarginer, ingen kommer til å ringe alle i Oslo...

Ja ,tilbakevising er SSB. Samt at NAF snakker om mulighet til lading i borettslag hvor man inkluderer delte plasser, ikke en permanent p-plass med egen ladeboks som mulighet - som er definisjonen på hjemmelader (trygg lading over natten på egen plass)

Merkelig at folk fra alle andre kanter av landet har slik inngående kjennskap til denne byen.

Naf er ikke i nærheten engang. Jeg velger å ikke anerkjenne den artikkelen fra Naf som noen pålitelig kilde for påstanden om at 3/4 boliger i Oslo i dag har tilgang til egen permanent bilplass med egen hjemmelader.

Er dette eneste kilden du har å fremvise for å underbygge påstanden ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Snittkjørelengde er ca 1/10 av moderne elbilers rekkevidde. Det er godt innenfor.

Snittet er ikke intressant. Du kan ikke konkludere med at alles behov er dekt av elbiler bare fordi de kjører mye lengre enn en snittdistanse. De lange kjøreturene er mye mye mer enn snitt eller mediandistanse.

 

Siden du bruke begrepet 'alle' er heller ikke statistiske betraktninger videre brukbart, da du trenger å bevise analytisk at det ikke kan finnes noen med rekkeviddebehov som ikke er dekt av dagens elbiler.

Lenke til kommentar

Snittet er ikke intressant. Du kan ikke konkludere med at alles behov er dekt av elbiler bare fordi de kjører mye lengre enn en snittdistanse. De lange kjøreturene er mye mye mer enn snitt eller mediandistanse.

 

Siden du bruke begrepet 'alle' er heller ikke statistiske betraktninger videre brukbart, da du trenger å bevise analytisk at det ikke kan finnes noen med rekkeviddebehov som ikke er dekt av dagens elbiler.

Om du åpner øynene å leser det jeg skriver så hadde du sluppet dette innlegget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du åpner øynene å leser det jeg skriver så hadde du sluppet dette innlegget.

Jeg kan ikke se at du har kommet med noen utredning som underbygger din påstand om at rekkevidden er tilstrekkelig for alle, fortell meg i såfall hvilket innleggsnummer du mener å ha gjort dette.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at du har kommet med noen utredning som underbygger din påstand om at rekkevidden er tilstrekkelig for alle, fortell meg i såfall hvilket innleggsnummer du mener å ha gjort dette.

Nei, men jeg har sagt at det ikke gjelder alle. Det finnes selvfølgelig folk med unormale behov. Om jeg sa alle i første del var det såklart uheldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snittkjørelengde er ca 1/10 av moderne elbilers rekkevidde. Det er godt innenfor.

En bils absolutte behov faller ikke inn gjennom snitt-bruk. 

 

Når man prater om et behov hos en bil, så snakker man om friheten. Man skal være trygg på at man får kjørt kona til sykehuset når hun skal føde. Man skal føle seg trygg på at man får kjørt bilen til flyplassen når man skal ut og fly. etc. selv om dette kun utgjør ei lita brøkdel av bruken av bilen.  

 

Det å bruke gjennomsnittlig bruk på en bil for å vise til et totalt behov blir ikke rett. Det er jo ytterpunktene man skal ta stilling til. Hva kan man, og hva kan man ikke gjøre med en elbil? Hvis du sier at man kan gjøre alt med en elbil så tar du da sannelig feil. Da handler det isåfall om flaks. Skjer ikke at jeg tar elbilen opp kl 04 om morgenen hvis jeg skal rekke flyet kl 06 og må lade på vei opp. Hva skjer om ladestasjonen er nede? Om det er kø? Jo lengre frem i fremtiden vi tar elbilene, jo større blir problematikken siden ladestasjonene blir oppført etter behov, og ikke før. 

Lenke til kommentar

Enig i at man må ta hensyn til en rekke ytterpunkter. 100 km rekkevidde er ca 3 ganger snittet for dagling kjørelengde, og det er for lite for de fleste. På 350 km rekkevidde er man på ca 10 ganger snittet, og da begynner det å bli mer aktuelt.

 

De fleste har under 350 km til sykehus, skole, barnehage, jobb, flyplass, kjøpesenter, osv. Selv de fleste hytter er innenfor 350 km. Da kan man ende opp med at det er kun lengre ferieturer det er behov for hurtiglading.

 

Så klart, man må ta hensyn til at det kan være behov for påfølgende kjøreturer, uten mulighet for lading. F.eks om man ska kjøre til/fra jobb, så tur/retur hytta uten lademulighet der, og så ha minst 50 km igjen på batteriet når man kommer hjem for å kunne komme seg til sykehus e.l, ved behov. Men jo lengre rekkevidde man får, jo mindre og mindre aktuelle blir slike problemstillinger. Og de aller fleste lever fint med noe hurtiglading, selv i noenlunde hverdagslige situasjoner som hytteturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bils absolutte behov faller ikke inn gjennom snitt-bruk.

 

Når man prater om et behov hos en bil, så snakker man om friheten. Man skal være trygg på at man får kjørt kona til sykehuset når hun skal føde. Man skal føle seg trygg på at man får kjørt bilen til flyplassen når man skal ut og fly. etc. selv om dette kun utgjør ei lita brøkdel av bruken av bilen.

 

Det å bruke gjennomsnittlig bruk på en bil for å vise til et totalt behov blir ikke rett. Det er jo ytterpunktene man skal ta stilling til. Hva kan man, og hva kan man ikke gjøre med en elbil? Hvis du sier at man kan gjøre alt med en elbil så tar du da sannelig feil. Da handler det isåfall om flaks. Skjer ikke at jeg tar elbilen opp kl 04 om morgenen hvis jeg skal rekke flyet kl 06 og må lade på vei opp. Hva skjer om ladestasjonen er nede? Om det er kø? Jo lengre frem i fremtiden vi tar elbilene, jo større blir problematikken siden ladestasjonene blir oppført etter behov, og ikke før.

Når en snakker kjørelengder i 10x så dekker de slike behov for de fleste, jo. Og ja, skal en kjøre til Spania må en lade. Men de fleste slipper å kjøre 49200404 mil til sykehuset for at kona skal føde.

 

Jeg mener at det går fint for de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...