Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent hentet ut sin splitter nye Tesla for ca. 4 uker siden og når jeg så åssen de sorte matte felgene på den bilen så ut så ble jeg nesten målløs. Full av riper og småskader etter dekkomlegg og bilen ellers så rett og slett ikke bra ut i lakken. 

Forhandler svarte at dem skulle fikse opp i dette, men at grunnen var tidspress under klargjøring. Hvordan kan dem spare tid når dem må gjøre jobben to ganger?

Ganske tydelig at vert fall han ble utsatt for kvantitet fremfor kvalitet. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bjerknez skrev (59 minutter siden):

Forhandler svarte at dem skulle fikse opp i dette, men at grunnen var tidspress under klargjøring. Hvordan kan dem spare tid når dem må gjøre jobben to ganger?

Det virker som om det er strategien deres. De skal få ut bilene FORT og følger helt sikkert et veldig standard oppsett for utlevering. Det hadde sikkert spart dem tid på akkurat denne bilen separat å fikse med en gang, men muligens de sparer tid i det store bildet så lenge de aller fleste leveres uten problemer.

Skrevet

De fleste har ikke kompetanse eller interesse til å se at bilen er under standard. De ser bare en stor skjerm inne i bilen og tenker WOW, så godtar de bilen.

Skrevet
Nimrad skrev (2 minutter siden):

... men muligens de sparer tid i det store bildet så lenge de aller fleste leveres uten problemer.

Eller fordi enkelte kunder ikke bryr seg kanskje?

Kjøper man en helt ny bil, så skal denne være prikkfri ved levering. Jeg godtar vert fall intet mindre. 

Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

De fleste har ikke kompetanse eller interesse til å se at bilen er under standard. De ser bare en stor skjerm inne i bilen og tenker WOW, så godtar de bilen.

Det tror jeg også gjelder mange. JEG er vertfall mer kravstor enn det...

Skrevet

Ja dessverre er det ymse kvalitet på utleveringer, spesielt i travle perioder som det nå har vært pga innføring av moms osv. 

Vet ikke hvordan det er nå, men her i byen brukte de flere forskjellige 3 parter i svært travle tider og det var varierende kvalitet i mellom de. Jeg har vell hatt en bil jeg har sendt tilbake da lakken var skampolert, ellers har de vært ok nok til at det fungerer for meg. Jeg er ikke veldig opptatt av dette, så lenge det ikke er åpenbart sjenerende. Jeg vasker også bilen i børster og tar heller å leverer den inn til polering om det blir for mye etterhvert. Det er ikke så dyrt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Bjerknez said:

En bekjent hentet ut sin splitter nye Tesla for ca. 4 uker siden og når jeg så åssen de sorte matte felgene på den bilen så ut så ble jeg nesten målløs. Full av riper og småskader etter dekkomlegg og bilen ellers så rett og slett ikke bra ut i lakken. 

Ganske tydelig at vert fall han ble utsatt for kvantitet fremfor kvalitet. 

Sparer ikke tid, men de sprer arbeidet. Å fikse opp i lakk gjøres vel gjerne av en 3epart og. 

Tesla leverte i gjennomsnitt 90-100 biler per dag i 2025 i Norge. (Og de leveres gjerne i puljer)

BMW leverte i gjennomsnitt 27 biler per dag i 2025. 

Det er nok litt forsjeller i hvordan det må handteres da..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Sparer ikke tid, men de sprer arbeidet. Å fikse opp i lakk gjøres vel gjerne av en 3epart og. 

Tesla leverte i gjennomsnitt 90-100 biler per dag i 2025 i Norge. (Og de leveres gjerne i puljer)

Hvis dem sparer arbeid, så sparer dem også tid. Men dem må uansett rette feilen i etterkant og da sparer dem ikke arbeid/tid allikevel...

For meg virker det som om norske forhandlere ikke er rustet for å levere såpass mange biler. 

• Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Hvis dem sparer arbeid, så sparer dem også tid. Men dem må uansett rette feilen i etterkant og da sparer dem ikke arbeid/tid allikevel...

For meg virker det som om norske forhandlere ikke er rustet for å levere såpass mange biler. 

Det er ingen som bygger organisasjoner for utliggere av leveringer. Som vi har sett nå. Dette er noe Tesla har "slitt" med lenge, spesielt før fabrikken i Tyskland. Da kom det biler på båter i store kvantum hvert kvartal eller noe slik. Da var det store drops med utleveringer og de ga ikke mening at de hadde like mange i arbeid i de to månedene det ikke var like mange utleveringer. Derfor var det kreative løsninger med midlertidig personell og 3 parts løsninger og de utfordringene de gir.

Skal jeg tippe får 3 part betalt pr bil, slik at de "tjener" på å gjøre kjapt og slett arbeid og håpe på lite reklamasjoner. 

Og, Tesla er ikke kjent for kvalitet. Det er vell ganske kjent etterhvert. Så i en presset situasjon så blir det absolutt ikke bedre. Dessverre. Ønsker en premium i alle ledd kjøper en noe annet, enkelt og greit :)

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Ja dessverre er det ymse kvalitet på utleveringer, spesielt i travle perioder som det nå har vært pga innføring av moms osv. 

Vet ikke hvordan det er nå, men her i byen brukte de flere forskjellige 3 parter i svært travle tider og det var varierende kvalitet i mellom de. Jeg har vell hatt en bil jeg har sendt tilbake da lakken var skampolert, ellers har de vært ok nok til at det fungerer for meg. Jeg er ikke veldig opptatt av dette, så lenge det ikke er åpenbart sjenerende. Jeg vasker også bilen i børster og tar heller å leverer den inn til polering om det blir for mye etterhvert. Det er ikke så dyrt. 

Det er nettopp DET som er poenget mitt. Tesla eiere er vel generelt sett litt mer slepphendte med hvordan ting ser ut virker det som. Å da kan det hende en middelmådig klargjøring slipper i gjennom.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er ingen som bygger organisasjoner for utliggere av leveringer. Som vi har sett nå. Dette er noe Tesla har "slitt" med lenge, spesielt før fabrikken i Tyskland. Da kom det biler på båter i store kvantum hvert kvartal eller noe slik. Da var det store drops med utleveringer og de ga ikke mening at de hadde like mange i arbeid i de to månedene det ikke var like mange utleveringer. Derfor var det kreative løsninger med midlertidig personell og 3 parts løsninger og de utfordringene de gir.

Skal jeg tippe får 3 part betalt pr bil, slik at de "tjener" på å gjøre kjapt og slett arbeid og håpe på lite reklamasjoner. 

Og, Tesla er ikke kjent for kvalitet. Det er vell ganske kjent etterhvert. Så i en presset situasjon så blir det absolutt ikke bedre. Dessverre. Ønsker en premium i alle ledd kjøper en noe annet, enkelt og greit :)

Helt enig :) 

Skrevet
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Det er nettopp DET som er poenget mitt. Tesla eiere er vel generelt sett litt mer slepphendte med hvordan ting ser ut virker det som. Å da kan det hende en middelmådig klargjøring slipper i gjennom.

Tja, tror ikke det nødvendigvis er en ting eiere er kjent for. Tror heller det er forventningen, det er ganske kjent at Tesla ikke er ledende på premium i alle ledd og har sine utfordringer med kvalitet. Så da er forventningen der etter. Ønsker en premium betaler en premium pris og går for en annen leverandør. 

• Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tja, tror ikke det nødvendigvis er en ting eiere er kjent for. Tror heller det er forventningen, det er ganske kjent at Tesla ikke er ledende på premium i alle ledd og har sine utfordringer med kvalitet. Så da er forventningen der etter. Ønsker en premium betaler en premium pris og går for en annen leverandør. 

Det er sant. 

Helt enig som sagt.

Skrevet
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Det er sant. 

Helt enig som sagt.

Ja ble litt knotete med to tråder mellom oss he, så jeg så ikke svaret ditt på den andre før jeg svarte osv 😛

Men det sagt er jeg helt enig i det som din venn har gjort her. Det skal ikke være så dårlig og Tesla eiere bør være bedre på å klage å si i fra når ting ikke er rett slik at det forhåpentligvis blir en sak og forbedre internt hos Tesla. Uten skjer det som kjent lite :)

Håper hen blir fornøyd etter runde to og ellers med eierskapet! :)

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja ble litt knotete med to tråder mellom oss he, så jeg så ikke svaret ditt på den andre før jeg svarte osv 😛

Men det sagt er jeg helt enig i det som din venn har gjort her. Det skal ikke være så dårlig og Tesla eiere bør være bedre på å klage å si i fra når ting ikke er rett slik at det forhåpentligvis blir en sak og forbedre internt hos Tesla. Uten skjer det som kjent lite :)

Håper hen blir fornøyd etter runde to og ellers med eierskapet! :)

Men ellers så er jo Tesla en bil jeg egentlig har litt sansen for. Men bakdelen for min del er at jeg mister den premium følelsen. Det er liksom ikke en bil som noen slenger øynene etter, selv om den slett ikke er stygg... 

Men de matte sorte felgene kunne dem gjerne lagt litt mer flid i. Jeg liker felgene til Performance modellen mye bedre. Men disse kan man vist ikke få til den vanlige utgaven har jeg hørt. 

Skrevet
24 minutes ago, Complexity said:

De har ganske mye flere utleveringer pr forhandler i året ja. Her er en oversikt jeg lagde før jul ifjor når vi diskuterte. (telte forhandlere selv, så kan være at jeg har bommet på noen få)

Hvis du ber en av BMW forhandlerne om å 4x utleveringene sine, så skal du se at logistikken faller sammen. 

De matte svarte felgene til Tesla, i hvert fall de Model Y 21 tommerne jeg har vært borti, er jo helt krise lakk på. Kan nesten ripe de med neglen.

Screenshot2026-02-11at09_49_06.png.d06b4cfdc8ae8c923695a275c27856fb.png

• Liker 2
Skrevet
Bjerknez skrev (1 time siden):

Eller fordi enkelte kunder ikke bryr seg kanskje?

Kjøper man en helt ny bil, så skal denne være prikkfri ved levering. Jeg godtar vert fall intet mindre. 

Det kan du gjerne spekulere i hvis du vil, men det var ikke tilfelle for meg. Jeg fikk min levert ut med en knøttliten ripe i lakken. Den var så liten at jeg ikke hadde sjans å se den, men det ble informert om ved utlevering. På det tidspunktet hadde de eksternt lakkeringsverksted så valget hadde vært å vente et par mnd ekstra før utlevering eller bruke bilen og levere den inn en dag selv. Veldig god opplevelse. Skulle jeg krevd "prikkfri ved levering" hadde jo bare det betydd 2mnd ekstra venting på en fillesak.

• Hjerte 1
Skrevet
Nimrad skrev (49 minutter siden):

Det kan du gjerne spekulere i hvis du vil, men det var ikke tilfelle for meg. Jeg fikk min levert ut med en knøttliten ripe i lakken. Den var så liten at jeg ikke hadde sjans å se den, men det ble informert om ved utlevering. På det tidspunktet hadde de eksternt lakkeringsverksted så valget hadde vært å vente et par mnd ekstra før utlevering eller bruke bilen og levere den inn en dag selv. Veldig god opplevelse. Skulle jeg krevd "prikkfri ved levering" hadde jo bare det betydd 2mnd ekstra venting på en fillesak.

Du hadde" ikke sjans til å se den"... men du så den allikevel? 

Min bil ble levert ferdig polert og var HELT fri for riper. Det var noen fingermerker, men selger så dem og tørket dem av. Ikke noe krise med fingermerker så klart, men det viser bare hvor viktig det er for BMW i mitt tillfelle og levere i fra seg et tipp topp produkt og gi en førsteklasses førstegangsopplevelse. 

Jeg leverte den uansett til en proff coating jobb etterpå for å få ekstra beskyttelse. 

Men de tskal sies at jeg ikke har spesielt god erfaring med VW heller. Bilene dem leverer ut helt nye er slett ikke 100% i lakken. Akkurat DER synes jeg BMW leverer :) 

En kollega av meg hentet en flunkende ny Nio for et par måneder siden. Han har ikke fått nøklene enda og må bruke mobilen. Fantastisk...

• Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Du hadde" ikke sjans til å se den"... men du så den allikevel? 

Nei, selgeren informerte om at det var en liten skade der etter jeg hadde sett over bilen selv. På den tida var fokuset på "panel gaps", som så helt fint ut. Jeg klarte ærlig talt ikke se skaden før jeg kom hjem og finkjemmet område med lykt så jeg kunne se den i riktig lys.

Skrevet

Tror nok og at de som har brukt en million på en BMW er litt mere kresen på utlevering enn de som har brukt 3-500 tusen på en bruksbil (Tesla)

Jeg har vært med på 7 utleveringer av ny Tesla, og det har aldri vært noe eier har klaget på. To av utleveringene hadde lakkskader som Tesla selv ønsket å utbedre men hvor eier ikke ønsket det ettersom det var mere bryderi enn nytte og det uansett ikke var så nøye.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...