Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (30 minutter siden):

Syns den kan være en god "entry mode" Tesla, for folk som aldri har hatt en Tesla før. De kommer neppe til å savne det som mangler i forhold til de dyrere modellene. Håper prisen blir lav nok i Norge og Europa, da kommer denne til å selge bra.

Ja det kan nå være. Men da hadde jeg heller kjøpt en «premium»/ vanlig Y brukt. Men det er nå bare min mening. Jeg håper det kommer flere bilnyheter fra Tesla innen dette året. Passe lei Model 3 og Y, men skjønner jo at de melker de godt når de begge selger så bra. Nye Y har jo begynt å ta helt av og nye Model 3 holder seg stadig i toppsjiktet.  Jeg venter dog mer på hva neste helt nye bil blir fra Tesla. 

Som du sier så burde de ha kommet med en litt mindre og billigere til til si, max 350k, så gjerne et par premiumbiler til i det litt dyrere segmentet.  Viktig å ha et godt utvalg med biler i alle prisklasser spør du meg. Gjerne med større og bedre utvalg på interiør og lakk i tillegg. 

Endret av Iterion
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nimrad skrev (35 minutter siden):

Jeg kan ikke forestille meg at det er verdt det i kroner og øre.

Sliter også med å forstå at å beholde glasstak men legge på trekk skal bli billigere for tesla....

Skrevet
49 minutes ago, Hanhijnn said:

Ser 2 fordeler med å beholde glasstaket utvendig. 1 - minimal endring av produksjonslinjen = billig for Tesla. 2 - ser mer ut som en vanlig Tesla utenfra = det "lyser ikke" Temu-Tesla av den.

Men savner enda den 25000 dollar Tesla'en som Musk annonserte for noen år siden. MY Standard kan ikke erstatte den.

10 minutes ago, Jotun said:

Sliter også med å forstå at å beholde glasstak men legge på trekk skal bli billigere for tesla....

Glasstak er sterkere enn metalltak. Taket er en del av bærende konstruksjon, og å endre det ville kreve nye kollisjonstester mest sannsynlig.

Kanskje de kler det inn fordi det er billigere enn å legge solskjerming i glasset? Slik at de kan bruke så billig glass som mulig.

Skrevet
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Kanskje de kler det inn fordi det er billigere enn å legge solskjerming i glasset? Slik at de kan bruke så billig glass som mulig.

Godt poeng. Det kan fort være. Solskjerming er nok coating eller noe så de kan jo bruke samme glass.

Skrevet
1 hour ago, Nimrad said:

Godt poeng. Det kan fort være. Solskjerming er nok coating eller noe så de kan jo bruke samme glass.

Men kan ikke helt skjønne at sota glass koster så mye mer enn klart. Så kan være at Elon bare vil at bilen skal se dritkjipt ut sånn at alle velger den ett hakk opp, som de sikkert har mer margin på.

Leste noen rykter om at han forsøkte å legge til en ny solid white hvitfarge, som så skikkelig døll ut, fordi altfor mange gikk for den svarte standardfargen på model 3. 

Men så skjønte de hvor mange SKU som måtte legges til for å introdusere en ny farge, og forkastet det, og gjorde den hvitfargen de hadde som standard i stedet.

• Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (2 timer siden):

a det kan nå være. Men da hadde jeg heller kjøpt en «premium»/ vanlig Y brukt. Men det er nå bare min mening.

Det er to forskjellige kundesegment. Nybil-kunder og bruktbil-kunder. Du faller da inn under sistnevnte.

Tror ikke det ligger noen ny Tesla-modell i noenlunde nær framtid. Er vel robot-taxi som er satsingsområdet nå på bil. Og robot i tillegg. Når det gjelder Tesla så ryktes det som regel hva som er på gang, og det er vel ikke noen troverdige rykter om noen nye bilmodeller, som jeg har fått med meg i hvertfall.

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (2 timer siden):

Billigere enn å bytte ut glasstaket med stål kanskje, men jeg forstår godt hva du mener.

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Glasstak er sterkere enn metalltak. Taket er en del av bærende konstruksjon, og å endre det ville kreve nye kollisjonstester mest sannsynlig.

Ja jeg tenker at du har mye rett i det.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Billigere enn å bytte ut glasstaket med stål kanskje, men jeg forstår godt hva du mener.

Men de har en helt annen front uten LED-stripe... Hva kan den LED-stripa koste? 100 kroner?

Skrevet
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Men de har en helt annen front uten LED-stripe... Hva kan den LED-stripa koste? 100 kroner?

Som @bzzlink er inne på, så er det vel et poeng at den skal se litt "kjipere" ut, for å motivere kunder til å velge den dyrere modellen.

Skrevet
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Det er to forskjellige kundesegment. Nybil-kunder og bruktbil-kunder. Du faller da inn under sistnevnte.

Tror ikke det ligger noen ny Tesla-modell i noenlunde nær framtid. Er vel robot-taxi som er satsingsområdet nå på bil. Og robot i tillegg. Når det gjelder Tesla så ryktes det som regel hva som er på gang, og det er vel ikke noen troverdige rykter om noen nye bilmodeller, som jeg har fått med meg i hvertfall.

Kjøper man nybil har man jo garanti. I Norge er den så lang at nyere bruktbil vil fremdeles ha noe garanti igjen, mens i andre land, deriblant USA, er vel garantien bare 2 år. Da vil man gjerne kjøpe nybil om man har råd. Og en billigere TMY vil fort gjøre den mer oppnåelig enn den tidligere billigste utgaven.

Men selv i Norge tror jeg det vil være noen som er godt interessert i å få en ny TMY så billig som mulig, så det man "mister" er ikke noe de vektlegger så veldig mye. Viktigere å få en god og solid bil så rimelig som mulig. Og da beholdes gjerne bilen i minst 5 år, som er det garantien holder, og kanskje enda lengre.

Samme med som leiebil, der tror jeg det vil gå med mange. Billigst mulig innkjøpspris, så øker det marginene til utleieselskapene. Man ser jo at flere av utleieselskapene ikke har prioritert GPS, så om det er tilleggskostnad, så kommer det vanligvis ikke på utleiebilen, Koble heller til telefonen for slikt...

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Men selv i Norge tror jeg det vil være noen som er godt interessert i å få en ny TMY så billig som mulig, så det man "mister" er ikke noe de vektlegger så veldig mye. Viktigere å få en god og solid bil så rimelig som mulig. Og da beholdes gjerne bilen i minst 5 år, som er det garantien holder, og kanskje enda lengre.

Ja særlig for folk som kjøper sin første Tesla, så vil den økonomiske terskelen være lavere, og de savner ikke nødvendigvis det som mangler i forhold til de dyrere modellene. Jeg tror definitivt at det er et marked for disse bilene både i Norge og Europa ellers.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Samme med som leiebil, der tror jeg det vil gå med mange. Billigst mulig innkjøpspris, så øker det marginene til utleieselskapene. Man ser jo at flere av utleieselskapene ikke har prioritert GPS, så om det er tilleggskostnad, så kommer det vanligvis ikke på utleiebilen, Koble heller til telefonen for slikt...

Enig! Men personlig vil jeg sjelden gå for en leiebil uten GPS. I hvertfall ikke når jeg er på reise, og befinner meg i et område hvor jeg ikke er kjent. Men hvis det er snakk om en leiebil mens min er på verksted, så kan jeg godt akseptere en uten GPS. Alt til sitt bruk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...