Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
oOF skrev (1 time siden):

Han bøyde seg ned og skulle plukke opp noe stod det vel i artikkelen. Om det er slik det står, syns jeg han har en dårlig sak om jeg skal være ærlig.

Det er vel ikke noe problem? Elon Musk hadde for lengst i beste sendetid vist seg selv kjørende med hendene av rattet, mens han sa at bilen var i stand til å kjøre selv uten problemer. Det sier seg selv at enkelte mennesker ville ha stolt for mye på systemet til å tillate seg å kikke bort fra veien mer enn normalt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 hours ago, oOF said:

Han bøyde seg ned og skulle plukke opp noe stod det vel i artikkelen. Om det er slik det står, syns jeg han har en dårlig sak om jeg skal være ærlig.

Når du kjører på natta, og det er veiarbeidsområde med blinkende varsellys. Så skal du bøye deg ned å plukke opp de solbrillene bra lenge for å ikke se blinkende lys på natta.

Vår vinkelsliper har en helt fantastisk gnistfanger! Den stopper omtrent alle gnister ved vanlig bruk.*

*Du må fortsatt bruke vernebriller til enhver tid, ellers kan du få smelta metall i øya.

- Jeg fikk smelta metall i øya, jeg saksøker fordi jeg trodde at en gnistfanger fanget opp alle gnistene. Det at de kalte det gnistfanger og ikke gnistskjold gjør at det er produsenten sin skyld!

  • Liker 2
Skrevet
5 hours ago, oophus said:

Det er vel ikke noe problem? Elon Musk hadde for lengst i beste sendetid vist seg selv kjørende med hendene av rattet, mens han sa at bilen var i stand til å kjøre selv uten problemer. Det sier seg selv at enkelte mennesker ville ha stolt for mye på systemet til å tillate seg å kikke bort fra veien mer enn normalt. 

Absolutt, og jeg gjør det selv. Slår på autopiloten for å finne frem musikk på skjermen, google hvor jeg bør parkere i byen jeg nærmer meg, og svare på den snappen.

Men har trafikken blitt farligere av at vi har fått bedre ADAS systemer? Jeg tror ikke det. Jeg tror den har blitt tryggere.

Kjører motorsykkel i trafikken rundt Oslo, og da sitter jeg høyt og kjører ofte imellom filene. Kødder ikke når jeg sier at 6 av 10 sitter med nesa i mobilen. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 hours ago, oOF said:

Han bøyde seg ned og skulle plukke opp noe stod det vel i artikkelen. Om det er slik det står, syns jeg han har en dårlig sak om jeg skal være ærlig.

Du kan godt få et ansvar for forutsigbart misbruk av det du lager. Når de markedsfører og designer systemene slik slik at de leder til villfarelse om hvordan de kan brukes da kan de utmerket godt stå ansvarlige for negative utfall. 

Det er ikke urimelig å kreve at systemer designes slik at veldig lett forutsigbart feil bruk skal hindres, og når det ikke blir gjort at de blir rettslig ansvarlige. 

Det er jo påfallende hvordan denne typen feil bruk bare later til å skje i biler fra tesla, samtidig som andre bilmerker setter mye tydeligere grenser for operasjonsområder og kapabiliteter for hva bilen kan gjøre på egen hånd.

  • Liker 2
Skrevet
11 hours ago, sverreb said:

andre bilmerker setter mye tydeligere grenser for operasjonsområder og kapabiliteter for hva bilen kan gjøre på egen hånd.

Vel denne grensesettingen består stort sett i at bilen når som helst bare slår av systemet og sender deg i grøfta.

Det er ikke grensesetting, de klarer bare ikke bedre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (På 2.8.2025 den 8.08):

Absolutt, og jeg gjør det selv. Slår på autopiloten for å finne frem musikk på skjermen, google hvor jeg bør parkere i byen jeg nærmer meg, og svare på den snappen.

I tid, hvor stor er sannsynligheten for at du tillater deg selv til å kikke bort litt lengre enn før bilene hadde ADAS? 

bzzlink skrev (På 2.8.2025 den 8.08):

Men har trafikken blitt farligere av at vi har fått bedre ADAS systemer? Jeg tror ikke det. Jeg tror den har blitt tryggere.

Hvor ligger listen for "trygghet"? ADAS vil hjelpe mot antall ulykker ettersom antall ulykker inkluderer alle små "fenderbenders" som ikke inkluderer personskade. Men selv om ADAS kan hjelpe statistikken rundt ulykker og ta den nedover, så vil ulykkene som først inntreffer med ADAS på være mye mer alvorlig ettersom vi da som oftest snakker om ulykker på hovedveiene. 

 

bzzlink skrev (På 2.8.2025 den 8.08):

Kjører motorsykkel i trafikken rundt Oslo, og da sitter jeg høyt og kjører ofte imellom filene. Kødder ikke når jeg sier at 6 av 10 sitter med nesa i mobilen. 


Køferdsel er jo faktisk den første typen ferdsel som allerede har nivå 3 ADAS da, så det ville ikke overrasket meg. Selv rimelig enkel Adaptive Cruise Controll gjør det jo enkelt å la bilen ferdes autonomt i kø. Skjer det noe galt i 10km/t så er heller ikke det veldig alvorlig. Dog ACC innunder kø har jo trafikkbildets enkleste operasjonsområde. 

Problemet dukker opp i mye større grad om du kan kjøre forbi folk på motorveien og se samme type oppførsel der. Med ADAS så øker vi nok sannsynligheten betydetlig for at folk kikker mer bort fra veiene enn før, og reaksjonstiden er økt betydelig når det først skjer noe galt. 

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (11 timer siden):

Det er ikke grensesetting, de klarer bare ikke bedre. 

Grensesetting gjøres fra utviklerne. De bestemmer hvor systemet skal kunne brukes, når det skal kunne brukes, og hvordan man sørger for at mennesket følger med på systemet og dens grensesetting. Tesla's grensesetting må være bransjens dårligste. 

  • Liker 2
Skrevet
17 hours ago, bzzlink said:

Vel denne grensesettingen består stort sett i at bilen når som helst bare slår av systemet og sender deg i grøfta.

Det er ikke grensesetting, de klarer bare ikke bedre. 

Hvorfor mener du at du havner i grøfta? Kjører du ikke bilen? Det at systemer som ikke er 100% til å stole på til å klare seg selv kopler ut tidlig er en god ting. Det gjør at føreren ikke kopler ut  og er fortsatt engasjert i kjøringen. Det er ikke før du har et SAE level 3 system at du kan tillate at føreren ikke er direkte engasjert i kjøringen til enhver tid, og SAE level 2 og lavere systemer må ikke skape et inntrykk av at de kan kjøre selv selv om de statistisk skulle kunne klare det 99.99% av tiden.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
7 hours ago, oophus said:

I tid, hvor stor er sannsynligheten for at du tillater deg selv til å kikke bort litt lengre enn før bilene hadde ADAS? 

Hvor ligger listen for "trygghet"? ADAS vil hjelpe mot antall ulykker ettersom antall ulykker inkluderer alle små "fenderbenders" som ikke inkluderer personskade. Men selv om ADAS kan hjelpe statistikken rundt ulykker og ta den nedover, så vil ulykkene som først inntreffer med ADAS på være mye mer alvorlig ettersom vi da som oftest snakker om ulykker på hovedveiene. 

 


Køferdsel er jo faktisk den første typen ferdsel som allerede har nivå 3 ADAS da, så det ville ikke overrasket meg. Selv rimelig enkel Adaptive Cruise Controll gjør det jo enkelt å la bilen ferdes autonomt i kø. Skjer det noe galt i 10km/t så er heller ikke det veldig alvorlig. Dog ACC innunder kø har jo trafikkbildets enkleste operasjonsområde. 

Problemet dukker opp i mye større grad om du kan kjøre forbi folk på motorveien og se samme type oppførsel der. Med ADAS så øker vi nok sannsynligheten betydetlig for at folk kikker mer bort fra veiene enn før, og reaksjonstiden er økt betydelig når det først skjer noe galt. 

De samme argumentene kan (og har blitt) brukes om ABS, ESP, 4hjulstrekk, sette de beste dekka bak osv.

Så lenge statistikken sier at det blir færre ulykker med sikkerhetssystemer aktivert, så må vi leve med noen ulykker

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (På 2.8.2025 den 0.29):

Håper ikke den dommen blir stående. Men alt kan vel skje in the land of the free.

Hvis man er for dum til å overleve, så bør man ikke kunne saksøke folka som lagde tingene du brukte når du var dum.

Føreren sovna bak rattet garantert

Skadeerstatningen er selvsagt hinsides for høy, slik det ofte er i USA, men dommen er definitivt riktig. "Autopilot" og andre såkallte selvkjøresystemer skulle vært forbudt frem til de faktisk fungerte.

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

De samme argumentene kan (og har blitt) brukes om ABS, ESP, 4hjulstrekk, sette de beste dekka bak osv.

Så lenge statistikken sier at det blir færre ulykker med sikkerhetssystemer aktivert, så må vi leve med noen ulykker

Det kan de umulig ha gjort, da det ikke kan sammenlignes i det hele tatt. 

Skrevet
12 hours ago, AL123 said:

Skadeerstatningen er selvsagt hinsides for høy, slik det ofte er i USA, men dommen er definitivt riktig. "Autopilot" og andre såkallte selvkjøresystemer skulle vært forbudt frem til de faktisk fungerte.

Bør forbudet gjelde fly og båter også tenker du?

  • Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Bør forbudet gjelde fly og båter også tenker du?

Å sammenligne autopilot på bil med båt og fly må være et av de mest patetiske forsøkene på whatabaoutism jeg har lest. Gratulerer

  • Liker 2
Skrevet
Fckbutton skrev (4 minutter siden):

Å sammenligne autopilot på bil med båt og fly må være et av de mest patetiske forsøkene på whatabaoutism jeg har lest. Gratulerer

Ingenting er perfekt ved første iterasjon, feil oppdages ettersom man tester ut. Selv om man har satt veldig dyktige folk på dette, vil dert alltid være noe man ikke har tatt høyde for, eller feilberegnet effekten av.

Så det sarkastiske svaret hans, var for å antyde at da hadde heller ikke dette kunne blitt lansert...

  • Liker 3
Skrevet

Definitivt båter hvertfall. Svigerfar sin autopilot kjører beint fram uansett. 

Åsså får de allikevel lov å kalle det autopilot 😳

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Så det sarkastiske svaret hans, var for å antyde at da hadde heller ikke dette kunne blitt lansert...

Autopilot ble kastet ut til det de andre bransjene uten særlig med testing mener du? De bare testet dette med passasjerer ombord og kjørte ei "YOLO!" mens man kastet ut lovord om at dette er mye bedre enn mennesker ved første iterasjon? 

Hvorfor stoppet Mobileye å samarbeide med Tesla igjen? 

"Mobileye's CTO and co-founder Amnon Shashua told Reuters that the electric vehicle maker was using his company's machine vision sensor system in applications for which it had not been designed."

Tesla med Elon Musk i spissen har dratt i strikken siden 2016 og har gjot det nå i snart 10 år, og de holder på fremdeles. 

"Email exchanges between Tesla and California regulators obtained by Politico reveal a comical discrepancy between what Elon Musk is saying his Robotaxi services can do publicly, and what the automaker is actually telling authorities behind closed doors."
These Behind-the-Scenes Emails From Tesla Meekly Begging the State of California to Allow Its Horrible Robotaxis Are Unintentionally Hilarious

 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
22 minutes ago, Fckbutton said:

Å sammenligne autopilot på bil med båt og fly må være et av de mest patetiske forsøkene på whatabaoutism jeg har lest. Gratulerer

Googlet akkurat whataboutism, og jeg klarer ikke helt å få definisjonen til å passe på mitt utsagn.

For å sammenligne autopiloten på bil (Tesla) med autopilot på fly, så ser jeg er ikke helt den store forskjellen, bortsett fra at fly legger til et par akser til som må styres. Kan du fortelle ditt synspunkt på hva forskjellen er?

Dersom Tesla skal dømmes for noe, så måtte det være at sjåfører har blitt villedet til å tro at de ikke trengte å følge med på veien. Men så mye som bilen min nagger om at jeg skal følge med, så synes jeg det er en stretch å anklage de for.

What is an autopilot

An autopilot is a mechanical, electrical or hydraulic system used to guide a vehicle without human help. The term is mainly employed to refer to an airplane, although it also exists for boats and cars.

In the early days of air transport, in order to fly safely, aircrafts required constant attention to pilot controls. This caused great fatigue to the crew so a system that could perform some of the pilot’s tasks, and thus relieve the workload, was designed. This system not only improved flight efficiency, but also increased safety by allowing the crew to focus on the critical aspects of flight operation and its supervision.

https://worldaviationato.com/en/aircraft-autopilot/

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 minute ago, oophus said:

Autopilot ble kastet ut til det de andre bransjene uten særlig med testing mener du? De bare testet dette med passasjerer ombord og kjørte ei "YOLO!" mens man kastet ut lovord om at dette er mye bedre enn mennesker ved første iterasjon? 

Hvorfor stoppet Mobileye å samarbeide med Tesla igjen? 

"Mobileye's CTO and co-founder Amnon Shashua told Reuters that the electric vehicle maker was using his company's machine vision sensor system in applications for which it had not been designed."

Tesla med Elon Musk i spissen har dratt i strikken siden 2016 og har gjot det nå i snart 10 år, og de holder på fremdeles. 

"Email exchanges between Tesla and California regulators obtained by Politico reveal a comical discrepancy between what Elon Musk is saying his Robotaxi services can do publicly, and what the automaker is actually telling authorities behind closed doors."
These Behind-the-Scenes Emails From Tesla Meekly Begging the State of California to Allow Its Horrible Robotaxis Are Unintentionally Hilarious

 

Nå blander du inn robotaxi. 

Jeg diskuterte ADAS system, og at det er bra at det fungerer som en autopilot.

Mobi EYE og Tesla avsluttet samarbeidet fordi: patenter. 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jotun skrev (4 minutter siden):

Definitivt båter hvertfall. Svigerfar sin autopilot kjører beint fram uansett. 

Åsså får de allikevel lov å kalle det autopilot 😳

Hehe, jeg regner med at du kødder litt. Eventuelt hvis du trur at autopilot på et skip kun styrer gassen og ingenting annet så rop ut. ^^ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...