Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
31 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Mener du får avkorting av forsikringsutbetaling om du kjører betydelig over 1250 km/mnd og havner i en ulykke. Slik jeg skjønner det vil de regne nøyaktig hvor mange km du har betalt for til ulykkesdatoen og sammenligne med km-standen.

Ja du får avkortning, men ikke mer en hva det hadde kostet deg å utvide forsikringen med det du har kjørt over.

Dersom det er snakk om en mange dobling av km, så kan det vel hende de tar i litt, og forsøker å kjøre bedrageri sak mot deg, eller sier at dersom du hadde vært ærlig med de, så ville de ikke forsikret deg osv. 

Men for en normal overkjøring av km, så er det ikke sånn at du ikke er forsikret i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

tror en skal prøve å "jukse" så lite som mulig med forsikringsselskapene. Worst case blir en svartelistet og da sliter en, 

Ingen har heldigvis argumentert for å jukse, selv om jeg påpekte hvordan man måtte jukse for å få mere km. Det var selvsagt ikke oppfordring, men sammen med resten av teksten, egentlig en klar advarsel. Blir du tatt "med buksene nede", så kan det straffe seg hardt!

Og som sagt, kjører man opp hele årssummen på 6 mnd og så bytter, så oppgis km-stand tilbake til forrige selskap, som da kan sende tilleggsregning for "overskytende".

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Salvesen. said:

Sjekk coverme, du får pris på "sekundet" på nettsidene. Det er ett estimat men jeg opplevde iallefall at det stemte. 

Havnet på ca 2520 kr/mnd alt inkludert. Ikke spesielt billig der.

Tror kanskje adressen min slår ut feil av en eller annen grunn. Er by.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Heldigvis har moderne biler begynt å få mekanismer for å detektere dette, men personlig er erfaringen min ikke så bra for disse systemene. Enten er de for sensitive og trigger konstant, eller trigger de "aldri". Forhåpentligvis blir de bedre :)

Kjørte en Mustang e for litt siden. Turen varte en time, men etter kun 5 min. begynte den å mase om at "trett fører observert" elns... Et evinnelig mas som bare gjorde turen mer stressfull.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Kjørte en Mustang e for litt siden. Turen varte en time, men etter kun 5 min. begynte den å mase om at "trett fører observert" elns... Et evinnelig mas som bare gjorde turen mer stressfull.

Opplevde det samme med en leiebil i Nederland. Tror det var noe fransk skit, husker ikke helt men den også startet omtrent med en gang. Jeg var dog ikke fører. 

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Mens du lader... ;)

Da må powernap koordineres med ladedestinasjon. Powernap bør taes ved behov og ikke tynes til man er fremme et sted. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

Sånn var det faktisk på min Kona og, så den funksjonen ble raskt slått av.

Synd egentlig at løsninger som skal øke sikkerheten blir så plagsom at den blir slått av. Og da vil den jo ikke kunne virker når det hadde vært mer behov for slikt!

Har dog ikke slått den på for å se om den har blitt bedre med nye oppdateringer!

Skrevet
Snowleopard skrev (41 minutter siden):

Ingen har heldigvis argumentert for å jukse, selv om jeg påpekte hvordan man måtte jukse for å få mere km. Det var selvsagt ikke oppfordring, men sammen med resten av teksten, egentlig en klar advarsel. Blir du tatt "med buksene nede", så kan det straffe seg hardt!

Og som sagt, kjører man opp hele årssummen på 6 mnd og så bytter, så oppgis km-stand tilbake til forrige selskap, som da kan sende tilleggsregning for "overskytende".

Det var mer et spørsmål om det lovlig kunne gjøres slik. Man er jo ikke bundet i tid mot et selskap så dersom jeg avslutter forsikringen før tiden og har brukt opp kilometer så vil ikke selskap kreve penger for de kilometerne man har kjørt over når man sier opp. Har aldri vært med på et "sluttoppgjør" der man får igjen eller må betale inn for km en av veiene.

Si at jeg ikke skal registrere den igjen før om et halvår da (f.eks bil man fjerner forsikring på om vinteren) så ser jeg ikke helt forskjell om jeg da kontakter nytt selskap og forsikrer et halvår senere. For nye 15k km den sesongen. Da er det ok med et halvår etterpå selv om bilen ikke har vært i bruk de 6mnd?

Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Synd egentlig at løsninger som skal øke sikkerheten blir så plagsom at den blir slått av. Og da vil den jo ikke kunne virker når det hadde vært mer behov for slikt!

Litt på samme måte med den plingingen som alle nye biler har nå, straks du er 1 km/t over fartsgrensen. Særlig på leiebiler, hvor man ikke setter seg grundig inn i meny-systemet, så blir det fort et svært forstyrrende element, som man gjerne roter rundt i menyene for å få slått av. For hver bidige tur...

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (4 minutter siden):

Det var mer et spørsmål om det lovlig kunne gjøres slik. Man er jo ikke bundet i tid mot et selskap så dersom jeg avslutter forsikringen før tiden og har brukt opp kilometer så vil ikke selskap kreve penger for de kilometerne man har kjørt over når man sier opp. Har aldri vært med på et "sluttoppgjør" der man får igjen eller må betale inn for km en av veiene.

Si at jeg ikke skal registrere den igjen før om et halvår da (f.eks bil man fjerner forsikring på om vinteren) så ser jeg ikke helt forskjell om jeg da kontakter nytt selskap og forsikrer et halvår senere. For nye 15k km den sesongen. Da er det ok med et halvår etterpå selv om bilen ikke har vært i bruk de 6mnd?

Den diskusjonen skal jeg ikke påstå å gi deg 100 % rett eller gslt på, den må du nesten ta med forsikringsselskapet. Men du betaler jo for et år, så da forventer de i utgangspunktet for at du bruker dette på et år, ikke på et halvt år.

Men saken er nettopp det at du har kjørt opp et års forbruk på et halvt år, så du skulle reelt sett oppgitt 30K for et helt år, for at den skal reflektere den reelle risikoen.

Men jeg viste jo i et tidligere svar på hvordan snitt ikke blir korrekt, når du skal ta høyde for at man kanskje legger mye av kjørelengden basert på bilferien om sommeren. Siden man avtaler for ett år om gangen, så det naturligvis bli en skjevhet der.

Om du kan overbevise dem om at dette var tilfelle, men du besluttet å bytte for grunner som er private og ikke oppgis, etter at feriekjøringen er gjort unna. Og for neste år hos nytt selskap, så har du da tatt høyde for lang kjøring neste sommer og!

Sånn kan det forklares og grunngis, men de trenger jo ikke tro deg helt når du har kjørt opp hele rekkevidden på 6 måneder. Hadde du hatt f.eks. 3000 igjen, så er det nok mer plausibelt. Gitt at dette er på rett tid av året til å kunne forklare det med ferietiden! ;) 

Skrevet (endret)
15 minutes ago, Hanhijnn said:

Litt på samme måte med den plingingen som alle nye biler har nå, straks du er 1 km/t over fartsgrensen. Særlig på leiebiler, hvor man ikke setter seg grundig inn i meny-systemet, så blir det fort et svært forstyrrende element, som man gjerne roter rundt i menyene for å få slått av. For hver bidige tur...

Ja, ganske irriterende. Jeg vurderte å kjøpe Tesla commander for å få deaktivert det pernament på Juniper, men tror jeg vil venne meg til å slå av varselet umiddelbart etter å ha satt bilen i drive. I mitt syn er plingingen en sikkerhetsrisiko. Hvis man ikke slår den av før man setter i gang å kjøre så er man garantert å måtte bruke 2-3 sekunder på et tilfeldig tidspunkt under kjøringen der man må ta oppmerksomheten vekk fra veien for å få slått av plingingen. Tar man 1000 kjøreturer i løpet av året er det opp mot 50 minutter per år man har fjernet oppmerksomheten fra veien.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Ja, ganske irriterende. Jeg vurderte å kjøpe Tesla commander for å få deaktivert det pernament på Juniper, men tror jeg vil venne meg til å slå av varselet umiddelbart etter å ha satt bilen i drive. I mitt syn er plingingen en sikkerhetsrisiko. Hvis man ikke slår den av før man setter i gang å kjøre så er man garantert å måtte bruke 2-3 sekunder på et tilfeldig tidspunkt under kjøringen der man må ta oppmerksomheten vekk fra veien for å få slått av plingingen. Tar man 1000 kjøreturer i løpet av året er det opp mot 50 minutter per år man har fjernet oppmerksomheten fra veien.

holder på å bli gal! Jeg har commander men ikke rett kabel til å koble den til og venter på at det skal komme på lager 😛

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Har dog ikke slått den på for å se om den har blitt bedre med nye oppdateringer!

Meget irriterende at selger ikke fortalte meg hvordan jeg skulle deaktivere alt dette da jeg prøvekjørte EV3. I tunnel på e6 da det slo seg vrangt var det litt sent å begynne å faffe med.

Og tretthetssensorene på alle biler hater skjegget mitt.. 🙄

Skrevet
On 5/30/2025 at 9:23 PM, bzzlink said:

Hmm nå har jeg ikke finlest den garantien, men å bare kunne lade til 30% ville jeg sammenlignet med driftsstans på bilen, og krevd lånebil?

Sorry sent svar, men ja det spurte jeg om og da var svaret nei. Det var dog når vi først fikk feilmeldinga og hadde 50% kapasitet, så har kanskje glemt å nevne det til support 😂 litt kjipt men, Junippern kommer senest neste uke sies det. 

Anyway, noen som har prøvd det Glaco glassforseglingsgreiene? Ser jo billig og enkelt ut. 

Skrevet
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Kan de ha prioritert Norge i starten, og de resterende landene først ser veksten for juni-salget?

De selger nok dårlig. Punktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...