Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

9 hours ago, ozone said:

Don't! Denne "nye funksjonaliteten" gjør ingen forskjell for oss som har Tesla.
Det nye nå er at TWC også kan gjøre det meste av det Tesla sine biler allerede kan når det gjelder planlagt lading, strømstyrker o.l. 
Dette har vi styrt fra bilen og appen lenge, så den store forskjellen er kun for alle dem som har TWC, men et annet bilmerke.
EDIT: Jeg har selv "bare" TWC gen 2, men har full kontroll i Tesla-appen 👍

De fleste har nok ikke behov for å styre laderen nei, men jeg har ønske om å få lettere kontroll på hvem som kan bruke laderen min. Nå har jeg den åpen for alle siden det er så knotete å logge inn å endre dette etter behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting som hadde vært kjekt å få en oversikt på for de av oss som er interessert i ekstrautstyr på bilen sin, både interiør og eksteriør, er tredjeparts sider dere kjøper dette utstyret fra! Jeg kan starte. Av norske sider så langt har jeg brukt begood.no. Handla allværsmatter og skvettlapper derfra blant annet. Også har jeg nylig bestilt noe extra utstyr fra Tesery. Hva med dere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ting jeg har lagt merke til i disse dagen med Teslaen :) 

- Vision fungerer helt fint til parkering, jeg ser faktisk ikke helt hva som er "greia". Ok, den er kanskje litt sensitiv, men jeg bruker både speil og kameraer i tillegg, parkere denne bilen er barneskirenn

- Regnsensoren er milevis bedre i dag enn det den var i gamledager. Den er minst like godt som på Toyotaen min. Fungerer utmerket

- Spylervæske spyler like lite som før, den er litt for dårlig i mine øyne. Men ok, holde bilen ren

- Auto high beam fungerer helt fint, helt ypperlig. Godt lys. Håper Matrix kommer snart, men det er vel ikke godkjent i USA enda, tror jeg

- Den går som hakka møkk. Trenger ikke være raskere, selvom jeg kanskje må ha meg boost etterhvert (får se)

- Anlegget syns jeg er bedre enn i min gamle 3er, masse bass! Genialt med TuneIn og Apple Music i bilen, har alle podcaster tilgjengelig heletiden. 

- God støydemping med 19 Gemini og Hankook dekk. Undrer på om dette er de beste dekkene, mulig kanskje man får enda bedre, men det er litt igjen på disse heldigvis

- Quicksilver er utrolig kul i forskjellige lys, den endrer endel karakter fra solskinn til skygge og mørket
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 minutter siden):

- Vision fungerer helt fint til parkering, jeg ser faktisk ikke helt hva som er "greia". Ok, den er kanskje litt sensitiv, men jeg bruker både speil og kameraer i tillegg, parkere denne bilen er barneskirenn

Sensitiv? Har du prøvd det ordentlig? Vision har jo null peiling på hvor langt ting er bak. Jeg kan kjøre rundt en halv meter etter den skriker "STOPP!". Jeg bruker ikke Vision i det hele tatt til parkering, for det er i mine øyne helt ubrukelig. Den hopper jo opp og ned +/- 20 cm selv når jeg står helt stille. Og så er den TREG. Hvis jeg står bak en bil i et kryss/rundkjøring og følger etter den så skriker den også stopp da den ikke får med seg at bilen fremfor beveger seg før et par sekund etterpå.

Parkering er ikke barneskirenn med Tesla, men Vision er ikke hovedproblemet, mangel på 360-kamera er hovedproblemet. Så lenge man rygger inn går det stort sett veldig fint, men det som er "vanskelig" er å treffe beint. Jeg har en trang garasje hvor jeg må stå helt perfekt parkert for å få igjen garasjeporten samtidig som jeg skal få opp bagasjeluka. Med Outlanderen og 360-kamera var det veldig lett å se at man parkerte nøyaktig beint og ikke stod skjevt. Med Teslaen er det dessverre ganske stress.

bshagen skrev (14 minutter siden):

- God støydemping med 19 Gemini og Hankook dekk. Undrer på om dette er de beste dekkene, mulig kanskje man får enda bedre, men det er litt igjen på disse heldigvis

Det er ikke de beste. Du kan få bedre støyforhold og mykere opplevelse med andre dekk, men da går det på bekostning av rekkevidde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (22 minutter siden):

Alt begood og bilkomponenter har får du på Ali til en fjerdedel av prisen.
Noe lenger ventetid, men worth it 😛 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjøpte flere ting fra Bilkomponenter fordi det var billigere enn å kjøpe utenlands fra:

  • "3D-matter": AliExpress skulle ha 1600 i fraktkostnader. Den i baksetet går jo nesten hele bredden av bilen så det blir en enorm pakke å sende fra Kina. 1300-ish fra Bilkomponenter med gratis frakt.
  • Auto Frunk: 4900 fra EVoffer.com + MVA hadde blitt 6100 kroner. 5400-ish på bilkomponenter ink frakt.

Men "hundeburet" de selger var mye billigere å kjøpe fra leverandør. Og så kjøpte jeg alt sånne småting fra AliExpress (oppbevaringsbokser og div)

bshagen skrev (6 minutter siden):

@Nimrad Jeg kommer fra en 5m lang kassebil. Så jeg står fast ved at å parkere Teslaen er barneskirenn :p 

Hehe, ja, hvis du sammenligner med det verste som finnes der ute så 😛 Poenget er vel at sammenlignbare biler har mye smidigere løsninger.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 minutter siden):

Meh, ligner for mye på de originale aero kapslene til Model 3 spør du meg. Jeg har bestilt disse til min Model 3 nå: IMG_20230915_170308.thumb.jpg.a2a74a833ebfde8d9c287ed720165e5b.jpg

Lenke til kommentar

Fra Yeslak :) Der får man tak i mye tøft ekstrautstyr for de som er interessert i sånt 😎 Jeg er ganske så nerd på akkurat dette. Har også bestilt rattrekk i alcantara. Synes rattet i vegansk skinn føles billig og får ikke noe skikkelig grep på rattet. Får litt mer premium følelse av alcantara og/eller ekte skinn :)

Lenke til kommentar

Eg brukar heller ikkje Vision noko særleg. Saknar 360-kamera som Enyaq-en har. Sjølv om Tesla har kamera bak og på sidene så får du ikkje same oversikten og kontroll over kvar bilen er.

Av utstyr så kjøpte eg matter, jack pad og ventilasjonsgitter. Ser det er delte meiningar om behovet for skvettlappar bak.

Det er så mykje utstyr du kan få kjøpt at du kan sikkert bruke like mykje på det som bilen kosta.

Einig med kommentaren om rattet. Det har ikkje noko god kjensle samanlikna med skinnratt, men har ikkje planar om å kjøpe noko trekk. Synest rattet er på grensa til litt for tjukt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjøpte flere ting fra Bilkomponenter fordi det var billigere enn å kjøpe utenlands fra:

  • "3D-matter": AliExpress skulle ha 1600 i fraktkostnader. Den i baksetet går jo nesten hele bredden av bilen så det blir en enorm pakke å sende fra Kina. 1300-ish fra Bilkomponenter med gratis frakt.
  • Auto Frunk: 4900 fra EVoffer.com + MVA hadde blitt 6100 kroner. 5400-ish på bilkomponenter ink frakt.

https://www.bilkomponenter.no/products/3d-gulvmatter-tmy

 

https://www.aliexpress.com/item/1005002605610857.html?spm=a2g0o.productlist.main.3.4bb71b9dfUMC0L&algo_pvid=ea426fa6-e43e-48bb-87a5-1387e8033ff7&algo_exp_id=ea426fa6-e43e-48bb-87a5-1387e8033ff7-1&pdp_npi=4%40dis!NOK!3859.70!1968.45!!!360.00!!%40210321c716947948368474290e6164!12000035213942938!sea!NO!917649992!S&curPageLogUid=WyjXnCDSLpZA

Free shipping 😛 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...