Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Spaken fungerer ikke som en vanlig mekanisk spak nei, men det kan forenkles til følgende:

Hvis blinklysene ikke allerede blinker, så vil en "halv-vipp" gi 3 blink og så slutte. En full vipp vil blinke kontinuerlig og stoppe når svingen er ferdig. Gjør den ikke det fordi svingen var for slak, så avslutter man med halv-vipp samme veien som det blinker.

Ergo: hvis blinklysene allerede blinker så må man først avslutte den blinkingen med et halvvipp samme veien, før man så blinker den veien man skal. Tok meg et par dager å automatisere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (11 timer siden):

Teste dette litt senere i dag. Høres rart ut at det er slik for alle. Da vil eg tro eg hadde oppdaget det. Men får se. 

Lenke til kommentar
ozone skrev (11 timer siden):

Gjør den ikke det fordi svingen var for slak

Og det er null tilbakemeldinger underveis om du har svingt nok, slik som på gode, gamle mekaniske spaker.

ozone skrev (11 timer siden):

Ergo: hvis blinklysene allerede blinker så må man først avslutte den blinkingen med et halvvipp samme veien, før man så blinker den veien man skal. Tok meg et par dager å automatisere.

Nja, det finnes flere moduser. Jeg har "auto"-funksjon. Da vil halv vipp blinke som full vipp, eller avslutte av seg selv ved ferdig filskifte. Bruker da halv vipp inn i rundkjøring og full vipp motsatt vei ut av rundkjøring.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

det finnes flere moduser. Jeg har "auto"-funksjon. Da vil halv vipp blinke som full vipp, eller avslutte av seg selv ved ferdig filskifte. Bruker da halv vipp inn i rundkjøring og full vipp motsatt vei ut av rundkjøring.

Jeg prøvde den modusen i sånn circa 10 minutter... Det var så ille at jeg måtte stoppe langs veien og sette tilbake til "standard". Jeg tror den "auto blinkingen" for filskifte passer bedre i USA, for her endte jeg opp med å både få vansker med å få bilen til å blinke den retningen jeg ville alt etter om jeg var i rundkjøring eller nettopp var ute av rundkjøring, og ikke minst ble det veldig vanskelig å få bilen til å slutte å blinke! Endte ofte opp med å blinke tre blink feil vei, noe som fort kan få andre trafikanter til å kjøre ut rett foran meg for de tror jeg skal svinge av veien...
Nei "vanlig" modus passet meg best. Den er bare som du sier litt mindre mekanisk klikkende og klakkende enn vi er vant med, men ellers ganske lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (20 timer siden):

Hvordan gikk det i dag @Zeph? :) 

Det gjekk bra. Brukte vel 5-10 minutt på henting etter å ha sett over bilen utvendig og innvendig. Eg orka ikkje drive med lange lister og måleband mellom panelene. Er det noko å finne så får eg finne ut av det seinare, men det var ingenting å bemerke.

Turen gjekk fint med sol, varmt og ikkje så mykje trafikk.

Eg synest ikkje den er veldig stiv, greit innanfor det eg er komfortabel med. Samanlikna med Enyaq er den kanskje litt stivare enn Enyaq med DCC på det stivaste, men ikkje så veldig ulik.

Det er meir støy enn i Enyaq, som venta, så om den får betre støydemping som M3 så er det absolutt positivt. Lyden synest eg er betre i MY, men i litt høgare hastigheiter blir den forstyrra av støy. Eg kjørte stort sett med Airpods med aktiv støydemping, som eg òg gjer i Enyaq. Det blir ei langt meir komfortabel oppleving og lyden må ikkje kjempe mot støy.

Ruta var ganske svingete, så det var ikkje stort eg fekk prøvd ACC, men lenge nok til å merke at eg ikkje likar avstanden den tar til bilen framfor. Om bilen framfor har lik fart som ACC står på er det greit nok, men kunne sjølv tenkt meg endå meir avstand. Det eg likte minst var at når bilen framfor sakka litt ned så gjekk den endå nærare, tidvis ned til eit sekund bak, tom. i 90-sone. Kanskje eg gjorde noko feil, men det var skuffande. I Enyaq-en har den god avstand på maks, uavhengig av hastigheita på bilen framfor.

På alt av infotainment og app gruser Tesla Skoda, sjølv om eg gjerne skulle hatt Carplay. Det er to ulike verdener.

På veien synest eg ikkje det var så alt for store forskjellar. MY er litt stivare og heng betre i svingane, men samtidig kan Enyaq kjennes meir stødig og cruise betre. På mine står det for øvrig 19” på MY og 20” på Enyaq.

Setene til Tesla er meir klamme, så ventilasjon er ikkje dumt, men effektiv AC er til god hjelp. Klimaanlegget justerte eg litt på underveis utan å bli heilt klok. Den kunne blåse ut kald luft på ei innstilling og varm på ei grad høgare. Ikkje så begeistra over at autofunksjonen bles luft direkte på føraren heile tida. Eg vil helst ha kupéen til riktig temperatur utan å måtte blåse direkte på meg.

Alt i alt nøgd med bilen. Begge bilane for så vidt. No håpar eg at eg klarar å halda meg unna bilkjøp på ei stund.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 minutter siden):

Det gjekk bra. Brukte vel 5-10 minutt på henting etter å ha sett over bilen utvendig og innvendig. Eg orka ikkje drive med lange lister og måleband mellom panelene. Er det noko å finne så får eg finne ut av det seinare, men det var ingenting å bemerke.

Turen gjekk fint med sol, varmt og ikkje så mykje trafikk.

Eg synest ikkje den er veldig stiv, greit innanfor det eg er komfortabel med. Samanlikna med Enyaq er den kanskje litt stivare enn Enyaq med DCC på det stivaste, men ikkje så veldig ulik.

Det er meir støy enn i Enyaq, som venta, så om den får betre støydemping som M3 så er det absolutt positivt. Lyden synest eg er betre i MY, men i litt høgare hastigheiter blir den forstyrra av støy. Eg kjørte stort sett med Airpods med aktiv støydemping, som eg òg gjer i Enyaq. Det blir ei langt meir komfortabel oppleving og lyden må ikkje kjempe mot støy.

Ruta var ganske svingete, så det var ikkje stort eg fekk prøvd ACC, men lenge nok til å merke at eg ikkje likar avstanden den tar til bilen framfor. Om bilen framfor har lik fart som ACC står på er det greit nok, men kunne sjølv tenkt meg endå meir avstand. Det eg likte minst var at når bilen framfor sakka litt ned så gjekk den endå nærare, tidvis ned til eit sekund bak, tom. i 90-sone. Kanskje eg gjorde noko feil, men det var skuffande. I Enyaq-en har den god avstand på maks, uavhengig av hastigheita på bilen framfor.

På alt av infotainment og app gruser Tesla Skoda, sjølv om eg gjerne skulle hatt Carplay. Det er to ulike verdener.

På veien synest eg ikkje det var så alt for store forskjellar. MY er litt stivare og heng betre i svingane, men samtidig kan Enyaq kjennes meir stødig og cruise betre. På mine står det for øvrig 19” på MY og 20” på Enyaq.

Setene til Tesla er meir klamme, så ventilasjon er ikkje dumt, men effektiv AC er til god hjelp. Klimaanlegget justerte eg litt på underveis utan å bli heilt klok. Den kunne blåse ut kald luft på ei innstilling og varm på ei grad høgare. Ikkje så begeistra over at autofunksjonen bles luft direkte på føraren heile tida. Eg vil helst ha kupéen til riktig temperatur utan å måtte blåse direkte på meg.

Alt i alt nøgd med bilen. Begge bilane for så vidt. No håpar eg at eg klarar å halda meg unna bilkjøp på ei stund.

Gratulerer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 timer siden):

Det gjekk bra. Brukte vel 5-10 minutt på henting etter å ha sett over bilen utvendig og innvendig. Eg orka ikkje drive med lange lister og måleband mellom panelene. Er det noko å finne så får eg finne ut av det seinare, men det var ingenting å bemerke.

Gratulerer med nybilen. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (16 minutter siden):

Ja, men då går den ut av Auto, og eg vil helst ha sånt på Auto heile tida. Det er sånt eg ikkje vil tenke på anna enn å justere temperatur opp og ned.

Hvis du setter lufte til full «spread» på førersiden, blåser den på deg da? Mener å huske at det var sånn jeg hadde den i 3ern, og da kunne jeg ha den i Auto

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Grattis ja @Zeph:) Klimanlegget på Y og 3 er ganske så rått faktisk. Det skiller seg ut ganske så kraftig fra andre biler ved at du har luft så og si hele veien som du kan spre nesten akkurat som du vil, mye mer enn man kan på andre biler. Når det gjelder autofunksjonen så varierer den på hvor lufta går, og ikke minst om AC kjører eller ikke, avhengig av hvor kaldt/varmt du skal ha det i bilen. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (34 minutter siden):

Ja, men då går den ut av Auto, og eg vil helst ha sånt på Auto heile tida. Det er sånt eg ikkje vil tenke på anna enn å justere temperatur opp og ned.

Høh..... Dette trodde eg var en profil? Ikke merket at den i auto endrer på lufta slik at eg får den i trynet. Verste eg vet eg også.... 

Skal ta en sjekk når eg er i bilen. Auto er til for å brukes! Min holdning.... 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Det gjør ikke min. Kan fint endre hvor lufta blåses og fortsatt være i automodus

Eller, mener du om den skal blåse på beina, opp mot vinduet og sånn? Det er noe jeg har tenkt på i alle biler jeg har. Hvorfor i huleste skal automodus forsvinne bare fordi jeg er varm/kald på beina og vil ha luft ned der. Har vært sånn i alle biler jeg har prøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (53 minutter siden):

Eller, mener du om den skal blåse på beina, opp mot vinduet og sånn? Det er noe jeg har tenkt på i alle biler jeg har. Hvorfor i huleste skal automodus forsvinne bare fordi jeg er varm/kald på beina og vil ha luft ned der. Har vært sånn i alle biler jeg har prøvd.

Meinte det ja, men ser no at du kan trykke på og endre luftstraumen ut ventilane som går mot setene, så eg får prøve å dra litt i dei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (44 minutter siden):

Meinte det ja, men ser no at du kan trykke på og endre luftstraumen ut ventilane som går mot setene, så eg får prøve å dra litt i dei.

Ja, du kan endre hvor luftstrømmen går akkurat som i andre biler. Skal du endre til andre luftkanaler så insisterer alle på at du ikke vil ha auto-funksjon lenger av en veldig merkelig grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...