Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

AL123 skrev (33 minutter siden):

Tallene om lønn er basert på hva jeg fikk opplyst i intervju med Tesla, hva jeg fikk som endelig tilbud, samt hva jeg fikk opplyst fra norske teknikere da jeg vurderte jobb der i 2021.

Husker du sånn ca hva du ble tilbudt i lønn og hva de andre hadde? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (9 minutter siden):

Husker du sånn ca hva du ble tilbudt i lønn og hva de andre hadde? 

Ja, og det vil jeg ikke si, men kan si at jeg av og til jobber litt for et uavhengig verksted i nærheten av nevnte Teslaverksted og tilbudet var ca 25% under det jeg har her. Mao ikke sjokkerende lavt og ikke noen grunn i seg selv til å snakke om sosial dumping, men i den nedre del av skalaen. Og det samtidig som Tesla fakturerer ut i den høyere del av skalaen.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (På 24.2.2024 den 4:56 PM):

Skulle trodd at etter 20 minutter forvarming så trengte man ikke automatisk avdugging.

Åjoda..... 45 grader i hodehøyde er digg 😅

Med anlegget i manuell stoppa automatisk avdugging. Ikkje ideellt, men kan vere ein grei måte å omgå problemet på den tida av året det skjer.

Lenke til kommentar

Og Dan O'Dowd kjøper 3 Tesla roadsters som er i bortimot "mint condition", bortsett fra batteriene som nok har tatt kvelden fordi de ikke har blitt koblet fra som de burde for langtidslagring.

Tro hva han tenker gjøre som stunt med disse...

https://carup.se/elon-musks-varsta-fiende-kopte-otroliga-tesla-fyndet/

"Dan O’Dowd försöker nu rädda bilarna med hjälp av “Doctor Roadster,” Carl Wedlock för att återställa bilarna helt i nyskick. Främst är det batterierna som behöver bytas, kanske även motorer och andra delar i drivlinan. Vad Dan O’Dowd har för syfte med köpet är oklart. Han säger sig älska Tesla men hata Full Self Driving, som han i kampanjer för miljontals kronor kallar livsfarligt. Till saken hör att han äger rättigheterna till ett konkurrerande system. Nypriset för bilarna var 1,6 miljoner styck, vad slutpriset blev för de tre bilarna är än så länge okänt."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 timer siden):

Hvilket system er det han dowd duden eier rettighetene til?

Han eier et firma "Green Hills Software" som har utviklet et eget autopilot-system, som gjør at fyren virker som snurt for at han ikke får solgt dette til bl.a. Tesla, og at det derved er genuin interessekonflikt involvert her.

https://www.motortrend.com/features/tesla-full-self-driving-ban-attempt-elon-musk-dan-odowd/

Problemet er at hans "videobevis" helt klart viser at fyren jukser for å få Tesla sin AP og FSD-beta til å fremstå langt værre enn det er i praksis. Altså direkte skittent spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

En påsatt brann har satt Teslas kjempefabrikk utenfor Berlin ut av spill. Venstreekstrem gruppe påtar seg ansvaret.

https://www.finansavisen.no/teknologi/2024/03/05/8106052/brann-stanser-tesla-fabrikken-utenfor-berlin-kan-vaere-pasatt

Dette var jo stjerne-eksempel på clickbait-overskrift.

Nå trodde jeg et sekund at de hadde tent på selve fabrikken (visstnok forsøkt før, men mislyktes), så var det "bare" en strøm-mast de har tent på, som har gitt strømstans for Tesla-fabrikken og fastboende i samme område.

Håper disse folkene blir saksøkt, ikke bare som gruppe, men de enkeltindividene som tror terror-virksomhet og sabotasje er godkjente/legitime handlinger. Men spørs om disse har noe eiendom som eventuelt kan inndras for å dekke bittelitt av de tapene Tesla har pga dette, selv om en forsikring kanskje hjelper Tesla litt!

Forøvrig bommer "journalisten" tildels stort, når han sier "miljøvernere" har vært på Tesla siden de åpnet. Faktum er at de var på fra det ble klart at Tesla skulle bygge fabrikk og hvor de skulle bygge. Altså i mange år før det igjen.

Dette har ført til at tillatelser har gått runder i rettsapparatet og i diverse byråkratisk fjas over lang tid. Fabrikken stod derfor "ferdig" flere år på etterskudd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (46 minutter siden):

Dette var jo stjerne-eksempel på clickbait-overskrift.

Nå trodde jeg et sekund at de hadde tent på selve fabrikken (visstnok forsøkt før, men mislyktes), så var det "bare" en strøm-mast de har tent på, som har gitt strømstans for Tesla-fabrikken og fastboende i samme område.

Håper disse folkene blir saksøkt, ikke bare som gruppe, men de enkeltindividene som tror terror-virksomhet og sabotasje er godkjente/legitime handlinger. Men spørs om disse har noe eiendom som eventuelt kan inndras for å dekke bittelitt av de tapene Tesla har pga dette, selv om en forsikring kanskje hjelper Tesla litt!

Forøvrig bommer "journalisten" tildels stort, når han sier "miljøvernere" har vært på Tesla siden de åpnet. Faktum er at de var på fra det ble klart at Tesla skulle bygge fabrikk og hvor de skulle bygge. Altså i mange år før det igjen.

Dette har ført til at tillatelser har gått runder i rettsapparatet og i diverse byråkratisk fjas over lang tid. Fabrikken stod derfor "ferdig" flere år på etterskudd.

Rart de ikke har bacup på strømmen på en slik fabrikk. Strømbrudd er jo vanlig i store deler av verden. Plutselig er tusenvis av arbeidere uten noe å gjøre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Rart de ikke har bacup på strømmen på en slik fabrikk. Strømbrudd er jo vanlig i store deler av verden. Plutselig er tusenvis av arbeidere uten noe å gjøre? 

Nå kan jo ikke Tesla selv velge å anlegge strømgater inn til fabrikken. Og det er jo og spørsmål om hvor stabilt nettet er, når man skal vurdere hvilke backupløsninger som ansees som nødvendig.

Kanskje vil svaret etterhvert bli at de hopper på det med SMR-reaktorer for "grønn", stabil strøm, og heller blir en netto strømleverandør til lokalområdet og kanskje og tildels hele Berlin. :thumbs:

PS! Den siste der skal nok holde hardt, siden Tyskland har lagt ned alle atomkraftverk, og vil erstatte dette med sol og vindkraft, og med gass  som balansekraft. Og gassen vil nok etterhvert erstattes av hydrogengass!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål, broren min kjøpte en brukt tesla i forrige uke fra en seriøs bruktbilforhandler hvor det var forespeilet "gratis lading" i kjøpekontrakten/bildata, etter handelen og omregistrering viste det seg at det ikke var lading inklusive allikevel, de ble enige til slutt og broren min fikk en noe nyere bil til en bedre pris uten lading "ca. 50K i avslag"

Det jeg stusset på ar at det ble sagt at gratis lading forsvinner hvis bilen blir solgt av en forhandler, dvs den blir ikke videreført. Det firmaet har allerede brent seg noen ganger på dette ved og ta innbyttebil som i teorien skulle ha gratis lading ble det sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Nautica said:

Et spørsmål, broren min kjøpte en brukt tesla i forrige uke fra en seriøs bruktbilforhandler hvor det var forespeilet "gratis lading" i kjøpekontrakten/bildata, etter handelen og omregistrering viste det seg at det ikke var lading inklusive allikevel, de ble enige til slutt og broren min fikk en noe nyere bil til en bedre pris uten lading "ca. 50K i avslag"

Det jeg stusset på ar at det ble sagt at gratis lading forsvinner hvis bilen blir solgt av en forhandler, dvs den blir ikke videreført. Det firmaet har allerede brent seg noen ganger på dette ved og ta innbyttebil som i teorien skulle ha gratis lading ble det sagt.

Er jo ikke unaturlig at det er en klausul om at gratis lading forsvinner når bilen eies av et firma.

Sånn at ikke alle med gratis lading ender opp som taxier etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (12 minutter siden):

Bilfirmaet, broren min handlet som privatperson. det er når bilselger er mellommann på salget at gratis-ladingen forsvinner.

Kommer jo an på hva som var i tilbudet til Tesla da bilen ble kjøpt. Er flere av de "nyere" der gratis lading bare gjaldt første eier, og at det da forsvinner når bilen blir flyttet til en annen bruker.

Hadde man forutsett at dette ville skje, kunne første eier kjøpt en bil på en Tesla-konto knyttet til en mailadresse som eier har opprettet for akkurat det kjøpet, og laget kun for å benyttes på denne.

Da kan ny eier få passord til denne (og kan bytte dette selv), og knytte eget kort til den bilen (forrige eier sletter eget kort først), samt endre navn. Da burde gratis SuC-lading følge med.

Mulig det ikke funker når man bytter navn i kontoen, og at det registres som et eierbytte, så det er nok ingen garanti for noe som helst!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Kommer jo an på hva som var i tilbudet til Tesla da bilen ble kjøpt. Er flere av de "nyere" der gratis lading bare gjaldt første eier, og at det da forsvinner når bilen blir flyttet til en annen bruker.

Hadde man forutsett at dette ville skje, kunne første eier kjøpt en bil på en Tesla-konto knyttet til en mailadresse som eier har opprettet for akkurat det kjøpet, og laget kun for å benyttes på denne.

Da kan ny eier få passord til denne (og kan bytte dette selv), og knytte eget kort til den bilen (forrige eier sletter eget kort først), samt endre navn. Da burde gratis SuC-lading følge med.

Mulig det ikke funker når man bytter navn i kontoen, og at det registres som et eierbytte, så det er nok ingen garanti for noe som helst!

Ja, litt diffust dette.

Bilfirmaet hadde inntrykk av at det var "gratis lading" sikker via informasjon fra tidligere eier som byttet inn bilen. Dem selger brukte teslaer i bøtter og spann og ofte med gratis lader, men har i det siste opplevd dette problemet på noen salg. En følge av dette er at de nå sier at de slutter å reklamere med "gratis lading" når de averterer brukte teslaer som i utgangspunktet skal ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Nå kan jo ikke Tesla selv velge å anlegge strømgater inn til fabrikken. Og det er jo og spørsmål om hvor stabilt nettet er, når man skal vurdere hvilke backupløsninger som ansees som nødvendig.

Kanskje vil svaret etterhvert bli at de hopper på det med SMR-reaktorer for "grønn", stabil strøm, og heller blir en netto strømleverandør til lokalområdet og kanskje og tildels hele Berlin. :thumbs:

PS! Den siste der skal nok holde hardt, siden Tyskland har lagt ned alle atomkraftverk, og vil erstatte dette med sol og vindkraft, og med gass  som balansekraft. Og gassen vil nok etterhvert erstattes av hydrogengass!

Tesla skal vel ha batteri backupløsninger som de selger? Ville være rart om de ikke brukte dette. Må være ganske kjipt ved strømbrudd når en bil er halveis  i lakkboksen, halvveis oppe av galaniseringskaret, bolter halveis trekt til osv osv. Pluss alle computerne som styrer robotene? Veit i alle fall om flere bill fabrikker med egne kraftforsyning. Trodde det var vanlig. I alle fall for et firma som selger backupløsninger for hele land(Australia)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Tesla skal vel ha batteri backupløsninger som de selger? Ville være rart om de ikke brukte dette. Må være ganske kjipt ved strømbrudd når en bil er halveis  i lakkboksen, halvveis oppe av galaniseringskaret, bolter halveis trekt til osv osv. Pluss alle computerne som styrer robotene? Veit i alle fall om flere bill fabrikker med egne kraftforsyning. Trodde det var vanlig. I alle fall for et firma som selger backupløsninger for hele land(Australia)

De har kanskje for å kjøre noen få timer maks, slik at de kan stenge ned det som er kritisk. Men ikke for hele fabrikken i et helt døgn, da det ville nok krevd sinnsykt mye batterier, tenker jeg.

Men tenker det og var pga giftig gass/røyk at de ble evakuert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...