Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Min TMY har da varme for vindusviskerne?

Hvor effektiv den er kan diskuteres da. Nesten så jeg lurer på om jeg bare har symbolet for vindusviskervarme, ikke selve varmetråden.. :p

Jeg setter ofte viskeren i servicemodus så jeg får gravd ut snø og banket is fra viskerne. Sist gang jeg brukte den så jeg endret oppførsel på viskeren. Før så hoppet viskeren ut av servicemodus med en gang jeg satt bilen i gir eller brukte viskeren. Denne gangen var den låst i servicemodus og lot seg ikke ta ut av servicemodus før bilen sto i park. Fryktelig upraktisk når jeg akkurat hadde kjørt ut på motorveien igjen. :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
koots skrev (1 minutt siden):

Vet om trikset for å sette viskere i servicemodus slik at luften på frontruta treffer de, men dette fungerer ikke når man kjører.

Jeg snakker ikke om noe triks, jeg har en knapp rett ved knappen for rattvarme som varmer selve vindusviskerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Kahuna Jeg også kødder endel med den Service modusen, at den noen ganger ikke vil gå ned igjen når man setter bilen i D. Så må i P, så D igjen for at den skal avslutte. Virker noe buggy dette, de skulle hatt det slik at man kunne manuelt sette den tilbake i vanlig ved at man bare trykte på knappen i menyen igjen. Litt teit at måten man kansellerer moduset på er at man må kjøre avgårde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (4 timer siden):

Dagens lille Tesla(Model-Y)-rant. Manglende varme for vindusviskere!

Kjørte hjem fra fjellet i snøværet i går, og så lenge hastigheten er slik at snøen ikke legger seg på ruta, så går det fint, og så lenge man kjører kontinuerlig sakte nok til at man hele tiden må bruke viskerene så går det fint. Men med litt jojo-hastighet og opphold i bruk av vindusviskere så samlet det seg slush og vann som kjapt frøs på viskerene som gjorde at de ikke visket ordentlig, og jeg flere ganger måtte stoppe for å banke løs is fra de, for å kunne se ordentlig.

Dette er vel ganske vanlig problem på de fleste biler. Her har vel Ford vært smarte, mener å huske at de faktisk har varmetråder i selve ruta.

Dermed er det langt mindre sjanse for at slikt skal opptre, men ikke umulig om det er rette forholdene for det. Har selv vært ute i vær der nedbør nesten momentant fryser når det treffer ruta, og da kan det nok hende også de bilene vil få problemer.

Slik Tesla har løste, ihvertfall slik jeg har lest, så varmer de opp selve viskeren i stedet. Men Obs, her kan det hende jeg har lest feil, så veldig gjerne korriger meg om det er varmetråder i selve ruta. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Dette er vel ganske vanlig problem på de fleste biler. Her har vel Ford vært smarte, mener å huske at de faktisk har varmetråder i selve ruta.

Dermed er det langt mindre sjanse for at slikt skal opptre, men ikke umulig om det er rette forholdene for det. Har selv vært ute i vær der nedbør nesten momentant fryser når det treffer ruta, og da kan det nok hende også de bilene vil få problemer.

Slik Tesla har løste, ihvertfall slik jeg har lest, så varmer de opp selve viskeren i stedet. Men Obs, her kan det hende jeg har lest feil, så veldig gjerne korriger meg om det er varmetråder i selve ruta. 

Dette værfenomenet opplevde jeg her på nordre Romerriket nyttårsaften. -7 grader, men yr i lufta som glaserte frontruta med en gang det traff.

måtte kjøre viskere på nesten fullt og full defrost for å holde fri sikt. På Model Y’en.

både VAG, Ford og Volvo vet jeg at man på endel modeller kunne krysse av for varmetråder i frontruta. I noen lyssituasjoner så kan de oppleves sjenerende, men i de aller fleste situasjoner legger man ikke merke til de.

Tesla sitt oppsett på vindusviskere er dårlig for nordiske forhold. 
viskerne sitter veldig lavt ned på ruta og under panseret for å bedre luftmotstand. Det gjør at de ikke kan vippes opp når man skal koste bilen uten å sette de i service modus

det gjør også at varmen fra defrost ikke kommer til og får tint vekk isdannelse mens man kjører

itillegg så er det dårlig spredning og lite spylevæske som kommer ut

og det er dårlig trykk mot ruta fra viskerne

bærer preg av å være designet i California …

Lenke til kommentar
8 hours ago, Snowleopard said:

Dette er vel ganske vanlig problem på de fleste biler. Her har vel Ford vært smarte, mener å huske at de faktisk har varmetråder i selve ruta.

Ford har hatt varmetråder i frontruten siden iallefall 80 tallet, ref en Ford Scorpio jeg eide som hadde det, og en del nyere ford siden.

Det er veldig flott på vinteren, men om sommeren er varmetrådene veldig synlige og irriterende.

Edit: litt usikker på hva som egentlig ble diskutert, men Ford har iallefall brukt å ha varmeteåder i hele frontruta og ikke bare viskerne.

Subaru har hatt alt for kraftige varmetråder til viskerne sine, så man var garantert sprekt frontrute om man aktiverte dem i skikkelig kulde.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
On 2.1.2024 at 12:11 PM, Snowleopard said:

Slik Tesla har løste, ihvertfall slik jeg har lest, så varmer de opp selve viskeren i stedet. Men Obs, her kan det hende jeg har lest feil, så veldig gjerne korriger meg om det er varmetråder i selve ruta. 

Nope. Det er fortsatt varmetråder i vindusruta der viskerne hviler. Men de er så godt som usynlige.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar
23 hours ago, bzzlink said:

Tesla sitt oppsett på vindusviskere er dårlig for nordiske forhold. 

viskerne sitter veldig lavt ned på ruta og under panseret for å bedre luftmotstand. Det gjør at de ikke kan vippes opp når man skal koste bilen uten å sette de i service modus
 

Det er faktisk en tradoff jeg er ok med. Mesteparten av året er ikke snø og is ( der jeg bor ) et så stort problem.

23 hours ago, bzzlink said:

det gjør også at varmen fra defrost ikke kommer til og får tint vekk isdannelse mens man kjører

itillegg så er det dårlig spredning og lite spylevæske som kommer ut

og det er dårlig trykk mot ruta fra viskerne

bærer preg av å være designet i California …

Problemene du nevner har jeg ikke hatt heldigvis. men jeg har nok ikke vært ute i like ille ruskevær som deg med min S. Jeg vil tro varmetråder i vindusvisker område vil hjelpe en god del.

Jeg må inrømme at motivasjonen til å bygge garasje ble sterk etter en vinter med en Tesla :D

 

Endret av Locrin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (På 2.1.2024 den 10:29 PM):

Varmetrådene til Ford er fine på vinterstid, men i motsol er de nokså usportslige

Kan ikke si jeg har tenkt over det i min Seat Mii. Den har varmetråder i frontruta. Har bare hatt den som bil nr 2 siden mai typ, men det har ikke slått meg at det er noe problem.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Whiteshit said:

Angåande kulde. Lader de batteriet med jamne mellomrom? Eg tenker då på startbatteriet(12v?) så klart - alle lader vel bilen sin ^^

 

Tesla klarer helt fint å passe på sitt 12/16V batteri ja, men andre produsentene virker å slite veldig med å la lade på bilene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...