Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, AL123 said:

Bilen bør definitivt ikke kjøpes usett, selv om en har sett/prøvd Model 3 som har stort sett samme kvalitet. Kjørekomforten er en helt annen, og vil kunne være en dealbreaker for mange. Du finner mange biler i den prisklassen, hvilken som er best vil variere etter behov. Hvis en ser kun på innvendig plass eller på hva den klarer 0-100 på, så er det ikke mange konkurenter, men en basic Model Y performance koster vel over 560k, over 650k med utvidet kjøreassistanse og fsd, og det finnes mange gode elbiler opptil den prisen.

Problemet er jo kjørelengde og plass. Har sett på enyaq og id5 som alternativer. Da med over 500km rekkevidde og suv. Det er hvert fall de som dukker opp på filteret mitt på finn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Emsal skrev (13 minutter siden):

Problemet er jo kjørelengde og plass. Har sett på enyaq og id5 som alternativer. Da med over 500km rekkevidde og suv. Det er hvert fall de som dukker opp på filteret mitt på finn.

Hvis id5 blir for liten, så er nok Model Y det eneste alternativet i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Emsal skrev (30 minutter siden):

Kan man kjøpe FSD og sånn senere når man ikke velger det som en del av pakken? 

Ja, du trenger ikke kjøpe det nå. Du må uansett betale mva på prisen av disse, da bilen koster over 500K uten dette. Nå kan selvsagt prisen på pakkene gå opp med tiden, dess nærmere man kommer at FSD (og FSD Beta) kommer, også til våre breddegrader. 

Mange "drevne" Tesla-eiere sier det ikke er noe poeng å kjøpe disse pakkene nå, da det meste er utilgjengelig i Norge. Om noe, så er det Navigate on Autopilot og Summon (ikke smart summon, så bare frem og tilbake i rett linje) som for noen kan være en viss verdi i. Disse ligger i Enhanced/Utvide Autopilot. Autopilot kommer som standard uansett.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Emsal skrev (8 timer siden):

Problemet er jo kjørelengde og plass. Har sett på enyaq og id5 som alternativer. Da med over 500km rekkevidde og suv. Det er hvert fall de som dukker opp på filteret mitt på finn.

Skal du kjøpe nybil? Konkurrentene til Model Y blir stort sett alltid en del dyrere, spesielt om du speccer opp med utstyr som er inkl i Model Y. Dersom du kan klare deg uten diverse småting er det mulig å se på andre biler til ca samme pris som har andre fordeler. CarPlay, HUD/skjerm bak rattet, støynivå og ventilerte seter var det som trakk ned Model Y for min del. På resten var den best in class, og med utstyret jeg personlig ønsker var konkurrentene typisk 100k dyrere(nå har Model Y gått opp 20k siden jeg kjøpte skal sies). Så mye var det ikke verdt for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Skal du kjøpe nybil? Konkurrentene til Model Y blir stort sett alltid en del dyrere, spesielt om du speccer opp med utstyr som er inkl i Model Y. Dersom du kan klare deg uten diverse småting er det mulig å se på andre biler til ca samme pris som har andre fordeler. CarPlay, HUD/skjerm bak rattet, støynivå og ventilerte seter var det som trakk ned Model Y for min del. På resten var den best in class, og med utstyret jeg personlig ønsker var konkurrentene typisk 100k dyrere(nå har Model Y gått opp 20k siden jeg kjøpte skal sies). Så mye var det ikke verdt for min del.

Trenger ikke nødvendigvis være fabrikkny, selv om det er deilig med tanke på garanti. Det med HUD er noe som trekker ned for min del også, i tillegg til at det meste er styrt igjennom en touch skjerm. Har hørt at det er noen snarveier for å få opp instillinger på f.eks vindusviskere. Så jeg håper jeg ikke må bruke skjermen så altfor mye under kjøring.

Synes f.eks etron hadde vært den perfekte bilen siden jeg synes de er stilige med god plass, men jeg er bekymret for rekkevidden og lademuligheter på reise.

Med rentekampanjen som er ut å gå, så er det veldig vanskelig å ikke gå for tesla også.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Emsal said:

Trenger ikke nødvendigvis være fabrikkny, selv om det er deilig med tanke på garanti. Det med HUD er noe som trekker ned for min del også, i tillegg til at det meste er styrt igjennom en touch skjerm. Har hørt at det er noen snarveier for å få opp instillinger på f.eks vindusviskere. Så jeg håper jeg ikke må bruke skjermen så altfor mye under kjøring.

Synes f.eks etron hadde vært den perfekte bilen siden jeg synes de er stilige med god plass, men jeg er bekymret for rekkevidden og lademuligheter på reise.

Du blir meget fort vandt til det.

HUD kan du ettermontere om det absolutt er noe du må ha. Mange modeller nå å velge mellom.

Om det bare er farten du vil se fremfor deg får man billige GPS speedometer som bare trenger USB power for å funke. De funker ikke i tuneller da men ellers ganske bra.

E-tron er jo en bil i ganske motsatt klasse av Tesla da, hvor komfort er prioritert fremfor teknologi.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (2 minutter siden):

Trenger ikke nødvendigvis være fabrikkny, selv om det er deilig med tanke på garanti. Det med HUD er noe som trekker ned for min del også, i tillegg til at det meste er styrt igjennom en touch skjerm. Har hørt at det er noen snarveier for å få opp instillinger på f.eks vindusviskere. Så jeg håper jeg ikke må bruke skjermen så altfor mye under kjøring.

Synes f.eks etron hadde vært den perfekte bilen siden jeg synes de er stilige med god plass, men jeg er bekymret for rekkevidden og lademuligheter på reise.

Hvilken e-tron? De er vel ganske mye dyrere enn en Model Y.

 

Ellers; koster et par hundrelapper å få en liten sånnen i dashboardet hvis du vil. Den viser de tingene man bruker mest

image.thumb.png.5498452b974162f79d4d3a053c02867f.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

E-tron er jo en bil i ganske motsatt klasse av Tesla da, hvor komfort er prioritert fremfor teknologi.

 

Når du sier det på den måten høres det jo ut som man ikke kan kjøre i en tesla i mer enn 1 time før man får vondt i rumpa xD Jeg kan verdsette komfort. Har en Volvo V60 D6 2014 mod i dag som jeg synes er komfortabel. Vi prøve den i dag. Problemet med komfort er at jeg ikke får testet det så godt da man gjerne skulle kjørte en lenger strekning på 2+ timer.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Nimrad said:

Hvilken e-tron? De er vel ganske mye dyrere enn en Model Y.

 

Ellers; koster et par hundrelapper å få en liten sånnen i dashboardet hvis du vil. Den viser de tingene man bruker mest

image.thumb.png.5498452b974162f79d4d3a053c02867f.png

Jeg så på denne f.eks, med størst batteri av de.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298689748

Prisen er overkommelig, men blir fort dyrere med renter.

Det er greit tips med gadgets!

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Emsal skrev (12 minutter siden):

Når du sier det på den måten høres det jo ut som man ikke kan kjøre i en tesla i mer enn 1 time før man får vondt i rumpa xD Jeg kan verdsette komfort. Har en Volvo V60 D6 2014 mod i dag som jeg synes er komfortabel. Vi prøve den i dag. Problemet med komfort er at jeg ikke får testet det så godt da man gjerne skulle kjørte en lenger strekning på 2+ timer.

Hvis du synes komfort er viktig, sp er Model Y definitivt ikke bilen for deg, men som noen andre her skrev, en q8 e-trin er i en helt annen prisklasse dersom man skal ha en godt utstyrt bil.

edit: så linken din nå. Dette er en bil av en helt annen klasse og kvalitet enn Teslaen, men det er også en 2 år gammel bruktbil i motsetning til en helt ny bil

Endret av AL123
Lenke til kommentar
Emsal skrev (12 minutter siden):

Jeg så på denne f.eks, med størst batteri av de.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298689748

Prisen er overkommelig, men blir fort dyrere med renter.

Det er vel den kjipeste modellen som finnes? Jeg er ikke helt oppdatert på Audi da de er litt utenfor min prisklasse, men jeg ville sjekket utstyrspakken her. Tipper den er ganske så strippet. Den du linker til har heller ikke det store batteriet, så rekkevidden er lavere enn standard model y til 430k. Flere av de andre du snakker om er jo ikke akkurat de kjappeste elbilene. Hvorfor ser du på Performance Model Y? Husk at det ikke bare er fordeler med Performance. Long Range kommer med 19"-felger som både er rimeligere å skifte og gir mindre støy/bedre komfort. I tillegg får du 565 vs 514 i estimert rekkevidde.

 

AL123 skrev (2 minutter siden):

Hvis du synes komfort er viktig, sp er Model Y definitivt ikke bilen for deg, men som noen andre her skrev, en q8 e-trin er i en helt annen prisklasse dersom man skal ha en godt utstyrt bil.

"Definitivt ikke" er alt for overdrevet. Dyrere konkurrenter er bedre generelt sett, men langt i fra sånn som det presenteres her som om den er direkte ukomfortabel å kjøre. Vi som kommer til å skifte fra en Mitsubishi Outlander 2017 PHEV føltes som å sette seg inn i en luksusbil når vi prøvekjørte Model Y. Forskjellene mot Ariya, Enyaq, id.4/5 og Ioniq 5 føltes da marginale da samtlige var på et helt annet nivå.

Endret av Nimrad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nimrad said:

Det er vel den kjipeste modellen som finnes? Jeg er ikke helt oppdatert på Audi da de er litt utenfor min prisklasse, men jeg ville sjekket utstyrspakken her. Tipper den er ganske så strippet. Den du linker til har heller ikke det store batteriet, så rekkevidden er lavere enn standard model y til 430k. Flere av de andre du snakker om er jo ikke akkurat de kjappeste elbilene. Hvorfor ser du på Performance Model Y? Husk at det ikke bare er fordeler med Performance. Long Range kommer med 19"-felger som både er rimeligere å skifte og gir mindre støy/bedre komfort. I tillegg får du 565 vs 514 i estimert rekkevidde.

Jeg får opp 533 på long range og 514 på performance på kalkulatoren hos tesla. Hvor får du 565 fra? I tillegg så skiller det 35k mellom de to modellene så det er ikke det store hoppet i pris syne jeg.

Lenke til kommentar
Emsal skrev (3 minutter siden):

Jeg får opp 533 på long range og 514 på performance på kalkulatoren hos tesla. Hvor får du 565 fra? I tillegg så skiller det 35k mellom de to modellene så det er ikke det store hoppet i pris syne jeg.

565 er rekkevidden med 19" felger. 533 er målt på de større 20"-felgene.

image.png.884bd6ae96da654b82f898efa08df594.png

Nei, det har blitt mindre forskjell etter forrige prisjustering, så det er jo mer fristende med Performance. Bare viktig å være klar over at du også gir opp en del med å gå for Performance-utgave.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Emsal said:

De kjører lukrativ rentekampanje på bilene så prisen synes jeg er nesten altfor god. 3 år med 1.99% rente? 

Vet egentlig ikke om hva jeg skal spørre om. Greit å kjøpe nå med den rentekampanjen? Hvor ofte kjører de slike kampanjer?

Legg merke til at det er flytende rente på kampanjen. Den er kanskje 1,99% i dag, men kan justeres opp i takt med rentenivået i samfunnet ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Skavold said:

Legg merke til at det er flytende rente på kampanjen. Den er kanskje 1,99% i dag, men kan justeres opp i takt med rentenivået i samfunnet ellers.

Har jeg forstått det feil da at renten ikke er låst til 1.99 i 3 år?

8 minutes ago, Nimrad said:

565 er rekkevidden med 19" felger. 533 er målt på de større 20"-felgene.

image.png.884bd6ae96da654b82f898efa08df594.png

Nei, det har blitt mindre forskjell etter forrige prisjustering, så det er jo mer fristende med Performance. Bare viktig å være klar over at du også gir opp en del med å gå for Performance-utgave.

Takk for tips! Det har jeg ikke lagt merke til i konfiguratoren. 

Lenke til kommentar
Emsal skrev (40 minutter siden):

Problemet med komfort er at jeg ikke får testet det så godt da man gjerne skulle kjørte en lenger strekning på 2+ timer.

Hvordan er ryggen din? ;)

Jeg synes setene på både TM3 og TMY er gode men nå har jeg ikke spesielt med ryggproblemer og da skal det litt til før jeg merker særlig forskjell. Fra tidligere, når jeg faktisk hadde litt vondt i ryggen, kunne jeg lettere merke forskjell på de forskjellige bilsetene.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kahuna said:

Hvordan er ryggen din? ;)

Jeg synes setene på både TM3 og TMY er gode men nå har jeg ikke spesielt med ryggproblemer og da skal det litt til før jeg merker særlig forskjell. Fra tidligere, når jeg faktisk hadde litt vondt i ryggen, kunne jeg lettere merke forskjell på de forskjellige bilsetene.

Ung og sprek enn så lenge. Spørs om en gravid dame vil synes det samme.

Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt ikke valgt performance om du er opptatt av komfort. Den vanlige Y er stiv nok som den er.

Det er absolutt ingen verdi i de ekstra kjøreassistent pakkene til Tesla. Ikke kjøp de.

Tesla Y er litt større enn id4 og dermed Enyaq og Q4, og lik som fat E-tron i "antall banankasser man får med seg" testen til Tesla Bjørn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...