Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Nei

Ser noen felg-leverandører opererer med forskjellig liste for Juniper og pre-Juniper. D.v.s. listen for Juniper er TOM enda. Det betyr sikkert bare at de mangler info om Juniper foreløpig.

  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Er det bare i California-vær, da? 

Nei ser ut til å være i "altslags" vær, og ikke bare i California :) Dog lite snø enda, men det kommer vell de neste månedene. 

Jeg tenker ikke at de har løst FSD på nivå 5. Men at de nå har fått det så stabilt at de iallefall bør nærme seg nivå 3 godkjenning i diverse områder og nivå 4 etterhvert. Det later til å virke slik, iallefall. 

Kan ikke huske sist jeg så FSD gjøre en feil. Men, dette kan jo også skjules såklart og en er lurt av influenserene. Det er jo en mulighet. 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Nei ser ut til å være i "altslags" vær, og ikke bare i California :) Dog lite snø enda, men det kommer vell de neste månedene. 

Jeg tenker ikke at de har løst FSD på nivå 5. Men at de nå har fått det så stabilt at de iallefall bør nærme seg nivå 3 godkjenning i diverse områder og nivå 4 etterhvert. Det later til å virke slik, iallefall. 

Kan ikke huske sist jeg så FSD gjøre en feil. Men, dette kan jo også skjules såklart og en er lurt av influenserene. Det er jo en mulighet. 

Mange av disse influenserne eier nok tesla aksjer. Tviler på om det kommer noe negativt derfra. Må nok vente til myndigheter godkjenner. Har de søkt om nivå 3 eller 4 noe sted?

  • Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Mange av disse influenserne eier nok tesla aksjer. Tviler på om det kommer noe negativt derfra. Må nok vente til myndigheter godkjenner. Har de søkt om nivå 3 eller 4 noe sted?

I begynnelsen viste de jo feil, det var så og si på alle videoene. Men kan godt være de skjuler mer nå, vanskelig å si. Men at det har blitt bedre klarer de ikke skjule 😛

Skrevet
14 minutes ago, Trestein said:

Mange av disse influenserne eier nok tesla aksjer. Tviler på om det kommer noe negativt derfra. Må nok vente til myndigheter godkjenner. Har de søkt om nivå 3 eller 4 noe sted?

Går det an å søke om nivå 3 og 4 i Europa? Noen som vet om testkriterier er laget, og man blir godkjent om man når dem?

Da tenker jeg ikke på sånn «køkjøring på motorvei kl. A i under 60km/t» men faktisk full selvkjøring overvåket og uovervåket

Skrevet
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Går det an å søke om nivå 3 og 4 i Europa? Noen som vet om testkriterier er laget, og man blir godkjent om man når dem?

Da tenker jeg ikke på sånn «køkjøring på motorvei kl. A i under 60km/t» men faktisk full selvkjøring overvåket og uovervåket

Spurte Chat GPT

1. Hvordan Tesla prøver å få godkjenning (og hvorfor det er vanskelig)

Tesla forsøker egentlig ikke å få nivå 4-godkjenning enda. De prøver å få nivå 3 først.

Tesla sin strategi:

  • De vil bruke kun kameraer (ingen radar, ingen lidar) → dette gjør godkjenning ekstremt vanskelig.

  • De kjører masse data-trening i stedet for klassisk regelbasert sikkerhetsvalidering.

  • De mangler i dag:

    1. SOTIF-analyse (Safety Of The Intended Functionality) som kreves i EU

    2. ISO 26262 ASIL-D dokumentasjon for hele systemet

    3. Redundans i sensorer og kontrollsystemer

    4. Bevis på at systemet oppdager alle objekter i alle relevante scenarier

Det største problemet:

Nivå 3 krever lovmessig at:

Bilen må ha 100 % pålitelig objekt- og hendelsesdeteksjon (OEDR) for sin ODD.

Et rent kamerabasert system sliter med:

  • lave solhøyder

  • motlys

  • tåke, regn, snø

  • mørke uten veimerking

  • feilklassifisering av objekter

Tesla FSD oppfører seg som et av de beste sjåførassistansesystemene i verden, men myndigheter godkjenner ikke prestasjon — kun dokumentert sikkerhet.

Tesla har ingen dokumentasjon i godkjent format, kun “se hvor bra dette fungerer i praksis”.

Det holder ikke.

Skrevet
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Går det an å søke om nivå 3 og 4 i Europa? Noen som vet om testkriterier er laget, og man blir godkjent om man når dem?

Da tenker jeg ikke på sånn «køkjøring på motorvei kl. A i under 60km/t» men faktisk full selvkjøring overvåket og uovervåket

Det som er kommet er ekstremt uinteressant. Kan kun brukes rett frem, i lav hastighet og en kan bare se noen få plasser.

Jeg vill mye heller ha full fsd der jeg må se hele tiden enn det der.

Elon har jo sagt at folk i USA snart kan bruke mobilen, så hinter jo om nivå 3 uten å si det. Men så var det dette med tidslinjen hans da. Snart kan fort være 10 år for han😅🤣

 

 

Skrevet
24 minutes ago, Trestein said:

Bevis på at systemet oppdager alle objekter i alle relevante scenarier

Det blir jo litt vanskelig å bevise ja. 
liste over «alle» objekter er jo ganske lang mener jeg

 

IMG_4262.jpeg

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Det blir jo litt vanskelig å bevise ja. 
liste over «alle» objekter er jo ganske lang mener jeg

 

IMG_4262.jpeg

Tror ikke systemet trenger å fortelle deg om det er en katt eller en hare. Bare oppdage den. Det tror jeg min bil ville ha gjort

Skrevet
Trestein skrev (26 minutter siden):

Tror ikke systemet trenger å fortelle deg om det er en katt eller en hare. Bare oppdage den. Det tror jeg min bil ville ha gjort

Men skiller den på katt og Taco?

Skrevet
Salvesen. skrev (19 timer siden):

Det som er kommet er ekstremt uinteressant. Kan kun brukes rett frem, i lav hastighet og en kan bare se noen få plasser.

Ford sin BlueCruise funker vel i opptil 130 km/t på svingete motorvei.

Skrevet
frohmage skrev (43 minutter siden):

Nei, det er sant. Man er fortsatt nødt til å følge med, men det er man vel helt opp til nivå 5.

Nei det slutter ved nivå 3. dog veldig begrenset. 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Nei det slutter ved nivå 3. dog veldig begrenset. 

Jeg brukte denne oversikten fra en artikkel i motor. Der må man være oppmerksom på nivå 4 også. 

image.png.4ee42dd2a588f380040d14ea194739ef.png

Edit: Unnskyld, leste mere om det nå, og det ser ut som at man på nivå 4 ikke trenker å følge med hele tiden.

Endret av frohmage
Skrevet
frohmage skrev (3 minutter siden):

Jeg brukte denne oversikten fra en artikkel i motor. Der må man være oppmerksom på nivå 4 også. 

image.png.4ee42dd2a588f380040d14ea194739ef.png

Edit: Unnskyld, leste mere om det nå, og det ser ut som at man på nivå 4 ikke trenker å følge med hele tiden.

Nivå 3 kan en ta øynene av i begrensede situasjoner. Dette har vi allerede. 
 

nivå 4 kan en sette seg bak, men bilen klarer ikke alle situasjoner så en må ha mulighet til å ta over.

 

nivå 5. bilen håndterer ‘alt’.


så vi har nivå 3 i det private og waymo og slikt holder på med 4.

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Nivå 3 kan en ta øynene av i begrensede situasjoner. Dette har vi allerede. 
 

nivå 4 kan en sette seg bak, men bilen klarer ikke alle situasjoner så en må ha mulighet til å ta over.

 

nivå 5. bilen håndterer ‘alt’.


så vi har nivå 3 i det private og waymo og slikt holder på med 4.

Ja, jeg misforsto teksten om nivå fire. Takk for oppklaringen.

Skrevet

Venter på model 3 LR AW. Bor på Vestlandet. Bør jeg investere i rustbeskyttelsepakke med deksler og montering hos f.eks Funderud antirust nå, eller kan jeg vente et par år uten å bekymre meg ?  https://www.motor.no/bil/311720

tidligere undersøkelse av 3 år gammel m3 viste ingenting enn sand og skitt som samlet seg i kanaler etc bak deksler. Om en venter med å beskytte etter noen år, og har normal vask på vinter og sommer, kan det gjerne være godt nok?

videre er det å vurdere ppf på utsatte plasser. Steinsprut vil en jo få garantert. Har lest at ppf bak skvettlapper bakhjul er lurt. Andre «nødvendige» plasser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...