Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Randeboy skrev (19 timer siden):

Tesla har vel gjort det smart taktisk her ved å bestille en haug med biler fra Kina for å levere nok før nyttår. 👍🏻

Får Tesla biler fra Kina nå? Trodde det var Berlin som produserte biler til Europa nå. Men det kan faktisk fungere svært bra. Min Kina-produserte 22-modell Y har vært 100% problemfri. Understellet ser bra ut også.

Sitat

Ser mange som mottar i desember har VIN som starter med LRW og C på 11. 

Og dette betyr Kina-produsert? Jeg har ikke fått VIN-nr. enda, så noterer meg denne.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (12 timer siden):

Får Tesla biler fra Kina nå? Trodde det var Berlin som produserte biler til Europa nå. Men det kan faktisk fungere svært bra. Min Kina-produserte 22-modell Y har vært 100% problemfri. Understellet ser bra ut også.

Og dette betyr Kina-produsert? Jeg har ikke fått VIN-nr. enda, så noterer meg denne.

Det er jo første gang på noen år, så det er nok for å ta unna etterspøselen. 
Tror ikke det er negativt eller, bilene fra Kina har vel vært bedre montert sammen.. Bedre QC. 

Biler fra Berlin er jo så som så enda tydeligvis. Hentet ut Y Performance i Trondheim på fredag med svogern, og der var spoiler montert skeivt og frunk lukket seg tregt/skeivt. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hva tenker folk om kvaliteten av Modell Y og Juniper ift. å beholde bilen ut over garantitiden? 

Har skrevet kontrakt på både Modell Y og Toyota bZ4X (som nå kommer med en stor oppgradering), står fritt til å velge en av dem og kanselere den andre. Toyota har 10 års garanti. 

Kjører Skoda Enyaq 22 modell idag, som jeg vil bytte ut før garanti går ut, men ikke hogd i stein. 

Endret av OddZen
Skrevet
OddZen skrev (6 timer siden):

Toyota har 10 års garanti.

Toyota HAR ikke 10 års garanti. Du kan kjøpe deg 10 års garanti der. Og det er slett ikke billig.

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (11 timer siden):

😲😲😲😲 om noen faller over så kjøper jeg gjerne kreditter om dere ikke får brukt de 🤣

Kanskje lese hva det er for noe først? Dette er egentlig bare Tesla sitt svar på MVA-økningen. Den skal dekke endring i MVA på opp til 50k for de som bestiller før nyttår og levering ila første kvartal 2026.

• Liker 2
Skrevet
OddZen skrev (7 timer siden):

Hva tenker folk om kvaliteten av Modell Y og Juniper ift. å beholde bilen ut over garantitiden? 

Ikke lett å vite. Tesla er fortsatt ferskvare, men frynsete rykte på de tidligere bilene. Det finnes jo ikke noen eldre Model Y. Men å å selge brukt og kjøpe nytt hvert 5. år er nok definitivt dyrere enn å ta noen verkstedregninger de neste 5 årene(i snitt, man kan være uheldig så klart).

Skrevet
Nimrad skrev (32 minutter siden):

Kanskje lese hva det er for noe først? Dette er egentlig bare Tesla sitt svar på MVA-økningen. Den skal dekke endring i MVA på opp til 50k for de som bestiller før nyttår og levering ila første kvartal 2026.

Jeg forsto det slik at det var tesla kreditter som de har hatt i årevis. Altså at en kan bruke de på det en ønsker hos Tesla. Men den infoen kan såklart være feil! 

Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Jeg forsto det slik at det var tesla kreditter som de har hatt i årevis. Altså at en kan bruke de på det en ønsker hos Tesla. Men den infoen kan såklart være feil! 

De er ikke 100% klare på at det kommer til fratrekk i fakturaen, men hvis det er kreditter kun mulig å bruke i Tesla-butikken så er det veldig villedende markedsføring på grensen til svindel.

Sitat

Tesla Bonus er gyldig for Model Y Premium Long Range Firehjulsdrift-kjøretøy bestilt mellom 3. november 2025 og 31. desember 2025 og levert mellom 1. januar 2026 og 31. mars 2026. Med forbehold om at myndighetene eventuelt endrer retningslinjene for merverdiavgift (MVA) for kalenderåret 2026, skal denne bonusen dekke en prisøkning på kjøretøyet (inkludert MVA) opp til maksimalt 50 000 kr (inkludert MVA). Dette tilbudet gjelder og vil bli reflektert i bestillingsavtaler som inngås frem til og med 9. januar 2026. Hvis du ikke har tatt levering innen 31. mars 2026, kvalisfiserer ikke bestillingen til Tesla Bonus. Hvis leveringen blir utsatt på grunn av omstendigheter under Teslas kontroll, kan du fortsatt ha rett til fordelen ved å ta levering på den første tilgjengelige datoen. Sertifiserte bruktbiler er ikke kvalifisert for dette tilbudet. Prøvekjørings- og utstillingsbiler er inkludert i dette tilbudet. Dette tilbudet gjelder ikke for operasjonell leasing. Tilbudet kan kombineres med foretrukket rente. Dette tilbudet vises på bilfakturaen din som Tesla Bonus.

Skrevet
Nimrad skrev (1 minutt siden):

De er ikke 100% klare på at det kommer til fratrekk i fakturaen, men hvis det er kreditter kun mulig å bruke i Tesla-butikken så er det veldig villedende markedsføring på grensen til svindel.

Det er bare min forståelse, jeg har ikke satt meg inn i vilkårene :) Men de sier jo "bonus", noe som normalt sett ikke fører til noe fradrag? Det er typisk noe som utbetales i mitt hode. Men om de kan bruke kreditten i fradrag på bilprisen er jo kanskje mulig men slik var det ikke før. Jeg kunne ikke bruke mine på lavere pris på bil, måtte brukes på lader etc. 

Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Det er bare min forståelse, jeg har ikke satt meg inn i vilkårene :) Men de sier jo "bonus", noe som normalt sett ikke fører til noe fradrag? Det er typisk noe som utbetales i mitt hode. Men om de kan bruke kreditten i fradrag på bilprisen er jo kanskje mulig men slik var det ikke før. Jeg kunne ikke bruke mine på lavere pris på bil, måtte brukes på lader etc. 

Tesla Bonus er vel et helt nytt begrep. Disse vervekampanjene har alltid vært tydelig på at man får kreditter som må brukes i Tesla-butikk eller superladings-kreditter.

Skrevet
8 hours ago, OddZen said:

Har skrevet kontrakt på både Modell Y og Toyota bZ4X (som nå kommer med en stor oppgradering), står fritt til å velge en av dem og kanselere den andre. Toyota har 10 års garanti. 

Kjører Skoda Enyaq 22 modell idag, som jeg vil bytte ut før garanti går ut, men ikke hogd i stein. 

To helt forsjellige biler så ganske spesielt å bestille de to må jeg si.

Som nevnt er det ikke 10år garanti på Toyotan, men du kan kjøpe deg 10år. Du må også på årlig service eller hver 15k km du kjører for å opprettholde garantien.

Tesla har 5år garanti + 8år på batteri og drivverket, og service er helt valgfritt. Ta det når det passer og ikke når du må og akkurat hvor du vil. Veldig mange tar bare servicen sin selv for det meste er veldig enkelt.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Her er skjermbilde av vilkårene:

Ja, det er jo de jeg kopierte inn i sitatboksen over, ja.

De såkalt økonomiske vikårene er vel bare lånebetingelser.

Skrevet
Nimrad skrev (38 minutter siden):

Tesla Bonus er vel et helt nytt begrep. Disse vervekampanjene har alltid vært tydelig på at man får kreditter som må brukes i Tesla-butikk eller superladings-kreditter.

ja du sier noe der! Den ordlyden har vell ikke blitt brukt før! Her var jeg nok litt snar med å poste uten å lese igjennom først :) 

Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Du må også på årlig service eller hver 15k km du kjører for å opprettholde garantien.

Og det skje hos et Toyota merkeverksted. Altså ikke fritt verkstedvalg der lenger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Og det skje hos et Toyota merkeverksted. Altså ikke fritt verkstedvalg der lenger.

Første 5 år er valgfritt. 5-10 er merkeverksted. Ca. 13 000 kroner for service på Toyotaen på 5 år. Tesla vil jeg anta ligger på 6000 ila 5 år, må jo ha litt bremseservice og filter. 

Men er Tesla noe å eie etter 5 år? Er jo mye mindre kompliserte mekanismer på Y enn f.eks modell X, og det er jo versjon 2 av Y som er aktuell, bør jo ha blitt bedre.

Endret av OddZen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...