Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Magnus Rydningen said:

Er det justerbar lårstøtte jeg ser der? Spent på om denne kommer til Europa.

Lårstøtte er bra!

Men de nakkeputene så forferdelige ut. Vanskelig å bedømme uten å faktisk sitte i setet da men. Jeg er ikke fan av «utstikkende» nakkestøtter slik at man må lene hodet inntil hele tiden.

Skrevet (endret)
1 hour ago, bzzlink said:

Lårstøtte er bra!

Men de nakkeputene så forferdelige ut. Vanskelig å bedømme uten å faktisk sitte i setet da men. Jeg er ikke fan av «utstikkende» nakkestøtter slik at man må lene hodet inntil hele tiden.

Tro om det er knapp for justering man ser på siden? Eller høytaler/mikrofon for aktiv støydemping eller handsfree 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ja ser ut som det blir justerbar støtte til ben og justering for hodet. Litt morsomt at dette kommer ut i fra Kina egentlig da folk generelt sett er større i både USA og Europa, men jeg klager ikke 😛 Ser ut som det blir en hel del andre goodies også! Svart tak har jeg ventet på LENGE! ryktes om varme i armlen og mer

EDIT: Tesla ser nok på konkurentene i Kina og hva de tilbyr over en lav sko. Og det gjør de smart i, noe resten av bransjen kanskje bør begynne å gjøre også å fjerne de laaaange opsjonslistene og bare levere. 

EDIT2: Vistnok nytt understell også, med "continuous variable damping".

EDIT3: Hodestøttene er dessverre justert manuelt(ingen motor), som jo er kjipt ift førerprofil! Men bedre enn ingenting tenker jeg! håper bare ikke hodet stikker for mye frem pga puten. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

Tesla ser nok på konkurentene i Kina og hva de tilbyr over en lav sko. Og det gjør de smart i, noe resten av bransjen kanskje bør begynne å gjøre også å fjerne de laaaange opsjonslistene og bare levere. 

Absolutt! Her er det mange produsenter som må gå i seg selv. Jeg har en Zeekr X som leiebil nå, fy flate så høy finish det er på interiør og så komfortabel den er! 

Tesla har en veg å gå på interiøret sitt for å si det sånn. 

• Liker 2
Skrevet

Prøvekjørte nylig en Zeekr 7X og en Xpeng G9. For all del – flotte biler, men den adaptive cruise-kontrollen var helt ubrukelig. Så fort det kom en liten sving, slakket de ned til meningsløse hastigheter, for så å akselerere igjen når veien rettet seg ut. Resultatet ble en konstant jo-jo-kjøring.

Zeekr 7X er riktignok helt ny på markedet her til lands, så man kan håpe at fremtidige programvareoppdateringer løser dette. Xpeng G9 har derimot vært ute en stund uten at problemet er blitt rettet. I tillegg fungerer ikke cruise-kontrollen i det hele tatt i tilhengermodus, og mobilnøkkelen virket svært ustabil.

På 7X opplevde jeg også at skjermen gikk i svart og måtte resettes av forhandler, og flere av «appene» i infotainmentsystemet responderte ikke da jeg prøvde å teste dem og dørene ville ikke alltid åpne seg når jeg trykte inn håndtakene. Det er egentlig litt rart at Zeekr fremstår som et såpass beta-produkt, med tanke på at de har samme eiere som Polestar og Volvo – merker som ligger helt i toppen når det gjelder programvare. Likevel virker det som systemene er altfor segmenterte i stedet for å flyte mer sømløst på tvers mellom merkene, for her har Zeekr enormt mye å hente fra sine søsken.

Alt i alt er det lett å bli sjarmert av kinesiske biler og alle de fancy funksjonene de pakker inn. Men ser man bak fasaden, er det fortsatt veldig mye teknisk som skurrer. Når så grunnleggende funksjoner som ACC i praksis er ubrukelige med mindre du nesten bare kjører på motorvei, blir bilene lite aktuelle for mitt bruk i det minste. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Rart om ikke YL kommer til Europa. Ser jo ut som en bra bil, og ikke mange konkurrenter i 6+ kategorien. 

Noen  specs: 

Høyere bakkeklaring, Adaptive støtdempere, elektrisk justering av lårstøtte, Større skjerm foran, ventilerte seter 1. og 2. seterad + elektrisk justerbart armlene. Alle setene bak legges ned/opp elektrisk. 

Bilen har samme batteri og motorer som Juniper, litt høyere forbruk så man må regne med litt kortere rekkevidde. 

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Polestar og Volvo – merker som ligger helt i toppen når det gjelder programvare.

Nuja... Min svoger fikk levert en Polestar 3 her i sommer og kan melde om lignende ting. Ikke så ekstremt som du forteller, men allikevel bugs og ting som var uferdige. Forhandleren forberedte han også på det og sa noe sånn som at veldig mange bugs hadde blitt fikset den siste tiden og at de opplevde betydelig lavere trykk i det siste, men at de fortsatt jobbet hardt for å fikse på softwaren.

Skrevet
Randeboy skrev (9 minutter siden):

Bilen har samme batteri og motorer som Juniper, litt høyere forbruk så man må regne med litt kortere rekkevidde. 

Har du kilde på det? CLTC har jo 1 km lenger rekkevidde enn ordinær Long Range:

image.png.5de367ff65f70f3db1c7a71ce6b0151f.png

Skrevet
Nimrad skrev (18 minutter siden):

Mener også på at det var noen endringer på batterisiden

Skrevet
Nimrad skrev (46 minutter siden):

Så nettopp en Kinesisk test av bilen. 

Skrevet

Må rett og slett bare øke familien nå så jeg har en god grunn til å bytte for her er det mye nice! Min er litt trang å ligge bak i selv om jeg ikke er lengre enn 187. Så kanskje det er godt nok til å overbevise meg selv at jeg trenger den når den kommer 😛

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Må rett og slett bare øke familien nå så jeg har en god grunn til å bytte for her er det mye nice! Min er litt trang å ligge bak i selv om jeg ikke er lengre enn 187. Så kanskje det er godt nok til å overbevise meg selv at jeg trenger den når den kommer 😛

Jeg trodde du kjøpte alle nye Tesla-modeller uansett?;)

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde du kjøpte alle nye Tesla-modeller uansett?;)

Å neida, har ikke hatt X engang! Og det er jo litt på samme punktet, det er egentlig mye mer enn jeg trenger. 

Men Y er topp, og dette e en enda bedre Y. Så da blir det vanskelig å la være. Egentlig ganske happy med at denne kun er Kina så langt, så jeg ikke trenger å bytte så snart 😛

Skrevet

Hvis Tesla følger sitt vante opplegg blir det uansett for meg å vente noen måneder etter lansering for å sikre seg en rentekampanje.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Evil-Duck said:

Prøvekjørte en 2024 Xpeng G6 en periode.
Jeg skal ærlig innrømmmme at jeg fant aldri ut hvordan man skrur av ACC på en elegant måte, eller litt rettere sagt: I Teslaen bruker man dødsonen på bremsepedalen som en knapp, og  så får man en liten margin for å treffe riktig mengde på gasspedalen mens den bruker et sekund på å koble ut..... jeg fant aldri ut av de på G6en i låneperioden.
Og så var det pippingen da....

Men. Gode seter

Skrevet
Nimrad skrev (5 timer siden):

Nuja... Min svoger fikk levert en Polestar 3 her i sommer og kan melde om lignende ting. Ikke så ekstremt som du forteller, men allikevel bugs og ting som var uferdige. Forhandleren forberedte han også på det og sa noe sånn som at veldig mange bugs hadde blitt fikset den siste tiden og at de opplevde betydelig lavere trykk i det siste, men at de fortsatt jobbet hardt for å fikse på softwaren.

Har kun erfaring med Polestar 2 og Volvo EX40 av nyere Volvo som i det minste etter mine kriterier har veldig god software, eller software er kanskje feil ord å bruke, tenker kanskje mest på HMI. Har ikke nok erfaring med de til å dømme softwaren som en helhet annet enn hvordan det er å bruke infotainment og bilfunksjoner. Broderen fikk nylig en EX90 så får kanskje prøve å trykke å teste ut litt forskjellig på denne i tiden fremover 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...