Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Emsal skrev (21 minutter siden):

Ja jeg kjører med den på. Men den pleier å pipe som en gal hvis jeg ikke bremser fort nok. Jeg endret også til at den skal være «treg» i responsen så den piper ikke like ofte lenger. Det var bare det jeg synes var merkelig.

Fikk et rykk når jeg trykka inn pedalen også gikk den ikke noe fortere jo mer jeg trykket. Tror jeg nesten hadde den i bånn på et tidspunkt.

Planen er å sjekke loggen i bilen når jeg får tid for å se om det ble registrert der.

Snakker dere kanskje om 2 forskjellige features. Tror jeg leste litt for fort.

Ja du snakker om collision ett eller annet. Den jeg snakker om er bare flagg så en kan ikke velge tidlig osv :) sjekk om den er på

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Forward collision warning" er den som piper når man nærmer seg en forankjørende bil uten å bremse ned raskt nok. Jeg syns egentlig den er fortsatt ganske overivrig selv på "Late" i nye Model Y. Mye mer ivrig enn min tidligere 2017 Model X selv på "Early". (Men Model Xen hadde radar.) Jeg syns den kan være litt nyttig. Det har hendt at jeg har blitt litt overrasket av at biler plutselig bremser ned helt uten grunn, og da har det hendt at varslingen har hjulpet.

"Obstacle-Aware Acceleration" er den som begrenser effekten når man akselererer mot noe bilen mener er en hindring. Den er ment å redusere antallet ulykker med pedalforvirring o.l, der folk kjører inn i butikker eller gjennom vegger i parkeringshus og garasjer, osv. Jeg har aldri hatt bruk for den, men har den på, ettersom det er vanskelig å vite om man noensinne vil ha behov for den. Pedalforvirring kan skje selv de beste, ettersom det krever bare et par sekunders forvirring. (Men skjer i hovedsak for uerfarne sjåfører og eldre.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Tesla skal vistnok øke robot taxi dekningen i Austin denne helgen! Her går det unna 😲

Vistnok måneder borte i fra andre områder.

MEN, dette er kommentarer i fra tid lyst løgneren Musk;p

Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Tesla skal vistnok øke robot taxi dekningen i Austin denne helgen! Her går det unna 😲

Vistnok måneder borte i fra andre områder.

MEN, dette er kommentarer i fra tid lyst løgneren Musk;p

Har han nok folk å sette i bilene vil det nok gå fint

Skrevet
ProphetSe7en skrev (26 minutter siden):

Hvilken forsikring har dere valgt på deres bil? Toppkasko som er det naturlige valget her?

Jeg har alltid gått for full pakke. Mange mener det er unødvendig på nye biler, men jeg gidder ikke å muligens oppdage at det er feil for småpenger. Det er stort sett ansvar + kasko som utgjør majoriteten av kostnaden.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (På 4.7.2025 den 12.01):

Husk å kjøp en som kan rotere oscillerende, tilsvarende den i den andre videoen. :thumbup:

Da har jeg fått polert skaden. Sendte mail til Garasjetid og spurte etter anbefaling til produkt. Ble mye bedre! Men vises fortsatt en del (kun konturen til ripene) i direkte sollys hvis man vet om skaden. Jeg fant 2 andre steder på døra hvor det var en del riper også. Fatter ikke hvordan dette har skjedd. Mulig det har vært noen unger eller noe som har lekt rundt bilen eller noe. Kan ikke skjønne at dette er gjort av en annen bil.

Før og etter bilder:

Media(65).thumb.jpg.8e5266eb1787d10652151179b99085e0.jpgMedia(64).thumb.jpg.207c2f78ea920f0477b9e14f075887e5.jpgMedia(63).thumb.jpg.84496e727d38fa2bc9d1d21c15e26da2.jpg

Bilen ble så blank at det ble vanskelig og fokusere bilde 😅 

• Liker 3
Skrevet
PanserJohan skrev (2 timer siden):

0% rente på TM3 AWD og Performance i tre år. De kjører hardt Tesla, det skal de ha. 

Ja så det jeg også. De kjører på hardt nå, Tesla. Kommer nok ikke til å bite på selv om det er fristende. Mye bil for pengene absolutt, men kjenner det frister med noe annet enn Tesla 3/Y nå som neste bil. 

Skrevet
Papirkurven skrev (3 minutter siden):

Da har jeg fått polert skaden. Sendte mail til Garasjetid og spurte etter anbefaling til produkt. Ble mye bedre! Men vises fortsatt en del (kun konturen til ripene) i direkte sollys hvis man vet om skaden. Jeg fant 2 andre steder på døra hvor det var en del riper også. Fatter ikke hvordan dette har skjedd. Mulig det har vært noen unger eller noe som har lekt rundt bilen eller noe. Kan ikke skjønne at dette er gjort av en annen bil.

Før og etter bilder:

Bilen ble så blank at det ble vanskelig og fokusere bilde 😅 

Takk for at du melder resultatet! Godt å se at tipset slo til, og at du dermed sparte en fin slump penger! :thumbup:

• Liker 1
Skrevet

Rødfargen en kan bestille på model y, er det den mørkerøde som jeg ser en sjelden gang på Tesla, eller er det den lysere rødfargen en får?

Synes den mørkerøde er fin, men ikke fan av den andre rødfargen 

Skrevet
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Rødfargen en kan bestille på model y, er det den mørkerøde som jeg ser en sjelden gang på Tesla, eller er det den lysere rødfargen en får?

Synes den mørkerøde er fin, men ikke fan av den andre rødfargen 

Det er i utgangspunktet tre rødfrger som har vært tilgjengelig på markedet. Den standard røde man ser på gamle TM3, TMY, TMS og TMX, er ikke lengre tilgjengelig. Den var grei, men litt "flat" og egentlig kjedelig.

Senere kom en nesten lilla/bordeaux-aktig versjon, som bare var mulig å bestille på TMY produsert på Berlinfabrikken. Den er temmelig dyp og mørk. Jeg er ikke selv helt fan av denne, men her er veldig mye snakkom preferanser. Det var mye mer "spill" i fargene, fra mer klar lilla i sollys fra rett vinkel, til temmelig mørk ved lite lys.

Sener kom en "Ultra Red" som nå er overtatt som rødfarge over hele linja. Den er langt mer liv i og speil i sammenlignet med de to andre, og den er så flott, nesten opp mot Mazda sin utrolig fine rødfarge, men likevel endel forskjellig.

Den kom vel mer eller mindre på nyere versjoner av TMS og TMX først, og ble vel og den de gikk for på nye TM3 Highland. Og senere har den altså tatt over som rødfarge og på TMY, uansett fra hvilken fabrikk den kommer fra.

De fargen kom ca samtidig som den flotte mørke, nesten svarte gråfargen som nå er å finne som alternativ på alle modeller. Den tok også åver for den Berlin-spesifikke sølvgråe fargen som kom tilnærmet samtidig som den dype, mørke bordeaux-aktige fargen ble tilgjengelig i forbindelse med åpningen av Berlin-fabrikken!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (38 minutter siden):

Ikke for å hijacke, men hvilken rødfarge er det i denne videoen? (Mistenker folie av noe slag)

Får den liksom ikke til å stemme helt med noen av dem røde jeg har sett i real life, men jeg tar sikkert feil. Mulig snev av fargeblindhet? 😅

Skrevet (endret)
Duriello skrev (7 timer siden):

Ikke for å hijacke, men hvilken rødfarge er det i denne videoen? (Mistenker folie av noe slag)

Får den liksom ikke til å stemme helt med noen av dem røde jeg har sett i real life, men jeg tar sikkert feil. Mulig snev av fargeblindhet? 😅

Dette er nok Ultra Red, altså den nyesste. Den rødfargen der er helt nydelig, og den kunne helt klart fått meg til å velge rødt om jeg skulle hoppa på rentekampanjen...

Selv om TM3H er en absolutt lekker bil, og jeg syntes den var veldig behagelig å kjøre, så tilsier mine behov at TMYJ er den Teslaen som hadde vært mest aktuell.

Jeg kunne riktignok falt for en TMS i samme farge, og med Arachnid-felger, nå som man kan dra henger med den og den har den store bakluka.

Dessverre er det grusomt lav nyttelast på den (364 på en jeg fant på Finn.no) og på TM3 (356 på en slik som jeg fant på finn.no). Faktisk overrasket over hvor lav nyttelasten og er på en CT jeg og fant der (465), men det kommer sikkert av de norske reglene og at CT er såpass tung i seg selv, at det nok er lite trolig å få godkjent mer om en ikke registrerer den som C1 (og reskaffer den førerkortet), da den ikke er så ulik hva en "ny" TMS koster nå.

Men siden Tesla foreløpig ikke kommer med V2L og HUD-løsning (3.parts er bare jalla-løsninger som kan blokkeres ut når som helst av Tesla, og jeg orker ikke noe som må dras med som f.eks. bærbare V2L-opsjoner), så da ender jeg sikkert opp med en KIA eller en Ioniq av et slag, som har både det og sin versjon av Camper mode.

Og leste nå nylig at EV5 vil få Dog/Pet Mod OTA iløpet av 2025 eller 2026, som nok helt sikkert vil rulles ut til andre KIA og Hyundai-modeller kort tid etterpå!

EDIT! Klar over at CT har V2L, så den løser ihvertfall ett av problemene...

Endret av Snowleopard
Se Edit
  • Liker 1
Skrevet (endret)
11 hours ago, Snowleopard said:

Dette er nok Ultra Red, altså den nyesste. Den rødfargen der er helt nydelig, og den kunne helt klart fått meg til å velge rødt om jeg skulle hoppa på rentekampanjen...

Selv om TM3H er en absolutt lekker bil, og jeg syntes den var veldig behagelig å kjøre, så tilsier mine behov at TMYJ er den Teslaen som hadde vært mest aktuell.

Jeg kunne riktignok falt for en TMS i samme farge, og med Arachnid-felger, nå som man kan dra henger med den og den har den store bakluka.

Dessverre er det grusomt lav nyttelast på den (364 på en jeg fant på Finn.no) og på TM3 (356 på en slik som jeg fant på finn.no). Faktisk overrasket over hvor lav nyttelasten og er på en CT jeg og fant der (465), men det kommer sikkert av de norske reglene og at CT er såpass tung i seg selv, at det nok er lite trolig å få godkjent mer om en ikke registrerer den som C1 (og reskaffer den førerkortet), da den ikke er så ulik hva en "ny" TMS koster nå.

Men siden Tesla foreløpig ikke kommer med V2L og HUD-løsning (3.parts er bare jalla-løsninger som kan blokkeres ut når som helst av Tesla, og jeg orker ikke noe som må dras med som f.eks. bærbare V2L-opsjoner), så da ender jeg sikkert opp med en KIA eller en Ioniq av et slag, som har både det og sin versjon av Camper mode.

Og leste nå nylig at EV5 vil få Dog/Pet Mod OTA iløpet av 2025 eller 2026, som nok helt sikkert vil rulles ut til andre KIA og Hyundai-modeller kort tid etterpå!

EDIT! Klar over at CT har V2L, så den løser ihvertfall ett av problemene...

Har brukt Scan My Tesla, og nå S3XY appen som "hud" i 6 år. Skulle tro Tesla hadde blokkert det for lenge siden om det var ett problem for dem..

De har vel faktisk gitt tilgang til mere data der i årenes løp

Endret av Complexity
Skrevet

Tesla ekspanderer I Austin i dag, etter kun 3 uker. Det ryktes også at det 'bare' har vært 2 overtakelser. Men alt dette er såklart ikke backet up av noe som helst.

Vi lever i en utrolig spennende tid, det må jeg si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...