Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (55 minutter siden):

Eg aner ikke. Men hadde vært gøy å bare visst nøyaktig hva som foregår. 

Det er nok hverken rakettforskning eller trolldom. Når man kaster ufattelig mengde risikovillig kapital inn i hundrevis av startups, der de fleste ikke engang kommer til startstreken og kun noen få dusin ender opp med salgbare produkter, så skulle det vel bare mangle at en eller to klarer å lage både brukbare produkt, og en foretningsmodell som er holdbare over tid.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Det er en kostnad som mange ikke tenker på. Når man allerede har betalt for nybilen så ruller og går jo verditapet uansett om den er levert eller ikke. Også må man holde seg med en annen bil i mellomtiden. Det er heller ikke gratis. Har ikke regnet på det men jeg vil anta at kunden har et tap i størrelseorden 7-12k på den 1,5 måneden leveringen utsettes. Leverandørene fraskriver seg denne kostnaden i kontrakten og lemper det rett over på kundene.

Helt fri til å ikke ta i mot om en ikke er fornøyd... Giga svart maling som vanlig. Alt for høyt verditap også om du ikke snakker om plaid eller noe annet svindyrt. Basert på empiri og ikke følelser..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (12 minutter siden):

Det er nok hverken rakettforskning eller trolldom. Når man kaster ufattelig mengde risikovillig kapital inn i hundrevis av startups, der de fleste ikke engang kommer til startstreken og kun noen få dusin ender opp med salgbare produkter, så skulle det vel bare mangle at en eller to klarer å lage både brukbare produkt, og en foretningsmodell som er holdbare over tid.

Ja og det blir jo en form for subsidiering det også. For regner ikke med pengene til disse kommer fra privat personer.... I stor grad.

Vet du ikke har troa på kineserne. Men personlig, ikke isolert sett på bil, så er kineserne skummelt langsiktige. Kjøper opp, bidrar i land, tar over og dominerer på veldig mange viktige områder.

Vi i vesten har gitt de lillefingeren men de er nok klar for å ta resten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
16 hours ago, sverreb said:

Tesla prøver å kompensere for manglende sensorer med mer regnekraft, så kan man diskutere om hvorvidt det kan føre frem teknisk, men mer fundamentalt er det at det ender å være dyrere å skalere opp regnekraft enn å bare bruke fler og bedre sensorer som gir en direkte avlesing av 3d miljøet bilen er i uten å gå om komplekse 2D - 3D AI modeller. 

Med en gang man begynner å produsere de egnede radarene og lidarene i volum blir de billige. De består av relativt små silisiumselementer man kan få hundrevis eller tusenvis av pr. wafer og lite eller ingen ekstra ram.

Vi har etter hvert alle sett hvor det har bært avgårde med kostnadene for store mengder regnekraft som nevralnett krever: Prosessorer du bare yielder 20-50 av pr. wafer og titalls GB med ram. Og siden moores lov for lengst er død og begravet så kommer det ikke noen nye magiske prosessteknologier som kan gjøre regnekraft dramatisk billigere på noen rimelig tid. 

Jeg sier ikke at kineserne ikke subsidierer bilene, men du trenger ikke det som forklaringsmodell på hvorfor de kan skalere ned kostnadene bedre her. 

Nå som Tesla har startet med FSD beta i Kina så begynner det å komme side ved side sammenligninger mellom Tesla og de kinesiske som bruker Huawei software og lasermålere.

Sånn jeg skjønte det så er Tesla et hestehode foran?

Men man kan jo komme ut for veldig mange fringe cases i tester at det ikke er så lett å kåre en vinner

Blir litt som å kåre en vinner mellom macOS og Windows eller Android og iOS. Svaret blir: It depends.

Her vinner Tesla

Her går det ikke så bra

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (3 minutter siden):

Ja og det blir jo en form for subsidiering det også. For regner ikke med pengene til disse kommer fra privat personer.... I stor grad.

Vet du ikke har troa på kineserne. Men personlig, ikke isolert sett på bil, så er kineserne skummelt langsiktige. Kjøper opp, bidrar i land, tar over og dominerer på veldig mange viktige områder.

Vi i vesten har gitt de lillefingeren men de er nok klar for å ta resten.

Mesteparten er nok private penger, selv om det også foregår subsidier, slik det i ulike former foregår i Europa og USA. Ikke så mye kommunisme å spore i Kina lengre. Selv om mange av selskapene har statlig eierskap, så er mesteparten styrt som aksjeselskap. Jeg har troen på kineserene, men mener mye av det man ser i dagligpressen og på YouTube ikke har rot i virkeligheten. Noen selskaper ,som BYD, er kommet for å bli, andre vil være mer i et sakte race mot bunnen, mens mesteparten aldri vil komme opp på et konkuransekraftiv nvå. Blir litt som japanerene, flinke folk med konkuransedyktige produkter som begynnte å slite allerede for 30 år siden når kostnadene økte, og i dag er det vel ingen som tror at japanerene kommer til å utslette vestlig bilindustri. Mange ser ut til helt å glemmer den store pris og lønnsveksten Kina har opplevd de siste 15 årene. For mange industrier har det betydd enten utflagging eller flytting innover til mer rurale områder av landet. Guess What? En bilfabrikk som skal bygge mange tusen biler i døgnet må ligge ved kysten av logistiske grunner.

• Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (1 time siden):

Mesteparten er nok private penger, selv om det også foregår subsidier, slik det i ulike former foregår i Europa og USA. Ikke så mye kommunisme å spore i Kina lengre. Selv om mange av selskapene har statlig eierskap, så er mesteparten styrt som aksjeselskap. Jeg har troen på kineserene, men mener mye av det man ser i dagligpressen og på YouTube ikke har rot i virkeligheten. Noen selskaper ,som BYD, er kommet for å bli, andre vil være mer i et sakte race mot bunnen, mens mesteparten aldri vil komme opp på et konkuransekraftiv nvå. Blir litt som japanerene, flinke folk med konkuransedyktige produkter som begynnte å slite allerede for 30 år siden når kostnadene økte, og i dag er det vel ingen som tror at japanerene kommer til å utslette vestlig bilindustri. Mange ser ut til helt å glemmer den store pris og lønnsveksten Kina har opplevd de siste 15 årene. For mange industrier har det betydd enten utflagging eller flytting innover til mer rurale områder av landet. Guess What? En bilfabrikk som skal bygge mange tusen biler i døgnet må ligge ved kysten av logistiske grunner.

Enig i det meste her. Litt overrasket over at så mange kaster private penger i hullet. 

Når rurale områder ikke kan brukes blir det nord korea next. De har jo god kystlinje og masse billig arbeidskraft. :p 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

Det er en kostnad som mange ikke tenker på. Når man allerede har betalt for nybilen så ruller og går jo verditapet uansett om den er levert eller ikke. Også må man holde seg med en annen bil i mellomtiden. Det er heller ikke gratis. Har ikke regnet på det men jeg vil anta at kunden har et tap i størrelseorden 7-12k på den 1,5 måneden leveringen utsettes. Leverandørene fraskriver seg denne kostnaden i kontrakten og lemper det rett over på kundene.

Det er ingen kostnad som andre er inne på. Det er vel også en ganske normal leveringstid for andre enn Tesla. Poenget var bare at de nå åpenbart selger mer enn de klarer å lage og at salgstallene derfor trolig hadde vært enda høyere i mai (og trolig juni) om de klarte å levere alle bestillingene.  

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (13 timer siden):

Det er en kostnad som mange ikke tenker på. Når man allerede har betalt for nybilen så ruller og går jo verditapet uansett om den er levert eller ikke.

Kan du forklare meg nøyaktig hvor det verditapet ligger på en bil som hverken er levert, registrert eller påbegynt finansiering av.

Vet at jeg kan ha litt tungt for det, men denne forsto jeg ingenting av. Hadde den blitt servert av et av trolla her, så hadde jeg forstått det...

Ventet over 2 år fra jeg bestilte til jeg tok ut min Model Y, men det kostet meg ikke et øre. Ventet bare med å selge gammelbilen.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Sitter i første gen Y nå og bakluke har ekstremt vindstøy. Sitter jo aldri bak i mine så aner ikke om jeg har hatt dette tidligere, noen andre? 

Ganske så tyst i min 2022 Model Y. Ingen lyd bakfra heller. Litt hjulstøy i motorveihastighet, men sjelden jeg er på motorvei. Kun på langturer.

• Liker 1
Skrevet

Nå tester Tesla ut FSD (Full Self-Driving) i europeiske storbyer. Nærmere bestemt Roma og Paris. De gjør det ikke lett for seg selv.

https://www.motor.no/aktuelt/her-tester-tesla-selvkjoring-i-europa/318410

Tesla sier at: «Virkelig data viser allerede at avanserte førerassistanse­funksjoner dramatisk øker sikkerheten på veiene i dag – i første kvartal 2025, var det ti ganger mindre sannsynlig for sjåfører som bruker Autopilot-teknologi å være involvert i en ulykke enn for en gjennomsnittlig sjåfør.»

Og det MÅ jo være en god ting.

• Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (14 timer siden):

Du betaler jo selvsagt ikke bilen, selv med 100%-finansiering, før bilen er klar for utlevering. Normalt dagen før.

Sorry, min feil. Jeg tenkte man betalte ved bestilling siden det er et nettkjøp/fjernkjøp med 14 dager reklamasjonsrett.

Salvesen. skrev (14 timer siden):

Helt fri til å ikke ta i mot om en ikke er fornøyd... Giga svart maling som vanlig. Alt for høyt verditap også om du ikke snakker om plaid eller noe annet svindyrt. Basert på empiri og ikke følelser..

"Alt for høyt" og "giga svartmaling" tyder på at du har et (lavere) regnestykke på det. Hva er dine tall?

Hanhijnn skrev (56 minutter siden):

Kan du forklare meg nøyaktig hvor det verditapet ligger på en bil som hverken er levert, registrert eller påbegynt finansiering av.

Det er flerdelt:

• Inflasjon og tapte renter på det utestående beløpet når man har betalt og venter på levering. Avkreftet som vi snakket om.
  • Man selger jo gjerne forrige bil i forbindelse med kjøpet av ny så man slipper overlapp. Det kan bety at man blir nødt til å leie bil i gapet mellom gammel og ny. Noen dager er et lavt beløp vi kan ignorere, men når man har fått forventning om en dato og så utsettes dette i flere runder med totalt 1,5 måned så begynner leiekostnaden å bli betydelig.
  • Alternativet til å leie er å utsette salget av den gamle. Da vil man få et verditap på den de 1,5 månedene det varer + eventuell tid det tar å selge bilen, siden man venter til levering før man legger den ut for salg og salgsprosessen kan ta tid. Hvis gammelbilen er verdt 500k og man regner med 12% verditap pr år (inkl aldring og kjørelengde) så koster 1,5 mnd 7500 kr i verditap. Verditapet regnes normalt i faste kronebeløp så inflasjon kommer på toppen av det. Med en inflasjon på 3%/år så utgjør det ca 1875 kr for 1,5 mnd.
  • Hvis den gamle er en fossilbil så kommer differansen i drivstoffutgifter og bompenger på toppen av det i 1,5 mnd. For en vanlig bensinbil med vanlig kjørelengde kan det bli rundt 1500 kr i merkostnader. Hvis gammelbilen er en elbil så kan man stryke dette punktet.
  • Et annet alternativ til å leie eller forlenge eierskap av den gamle bilen, er å kjøre kollektivt. 1,5 mnd med kollektivt koster sikkert ~1500 kr for én typisk Tesla-kjøper (30 dager periodebillett voksen) hvis man hadde visst på forhånd at man trengte 30 dager. Er man flere i husholdningen som må busse i stedet for å kjøre så blir det selvsagt dyrere. Hvis leveringsutsettelsene kommer i mindre porsjoner så kan det hende man velger andre billettyper og da kan det potensielt bli dyrere. Ennå et alternativ er å sykle, men det regnestykket gir jeg opp før jeg starter. Verdien av tid og risiko osv. er veldig ulikt for folk.
  • Hvis man tar sparepenger fra aksjer og fond til å kjøpe bil for, så flytter man det gjerne over til en bankkonto med statistisk lavere avkastning enn fondet før man regner med å betale. Hvis man gjør den overføringen i forkant av da man trodde man skulle betale første gangen, og så blir pengene stående på bankkontoen i 1,5 mnd mer enn planlagt, så taper man nok litt potensiell gevinst fra det fondet.

Dette er kostnader folk flest ikke tenker over, men som er reelle. Hva er deres regnestykker? Vennligst ikke svar "jeg lukker bare øynene og synger nananana". Jeg vil ha seriøse svar og skikkelige tall, eget for å koordinere regnestykkene våre sånn at vi kommer nærmest mulig en slags saklig begrunnet fasit.

Skrevet
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Sorry, min feil. Jeg tenkte man betalte ved bestilling siden det er et nettkjøp/fjernkjøp med 14 dager reklamasjonsrett.

"Alt for høyt" og "giga svartmaling" tyder på at du har et (lavere) regnestykke på det. Hva er dine tall?

Det er flerdelt:

• Inflasjon og tapte renter på det utestående beløpet når man har betalt og venter på levering. Avkreftet som vi snakket om.
  • Man selger jo gjerne forrige bil i forbindelse med kjøpet av ny så man slipper overlapp. Det kan bety at man blir nødt til å leie bil i gapet mellom gammel og ny. Noen dager er et lavt beløp vi kan ignorere, men når man har fått forventning om en dato og så utsettes dette i flere runder med totalt 1,5 måned så begynner leiekostnaden å bli betydelig.
  • Alternativet til å leie er å utsette salget av den gamle. Da vil man få et verditap på den de 1,5 månedene det varer + eventuell tid det tar å selge bilen, siden man venter til levering før man legger den ut for salg og salgsprosessen kan ta tid. Hvis gammelbilen er verdt 500k og man regner med 12% verditap pr år (inkl aldring og kjørelengde) så koster 1,5 mnd 7500 kr i verditap. Verditapet regnes normalt i faste kronebeløp så inflasjon kommer på toppen av det. Med en inflasjon på 3%/år så utgjør det ca 1875 kr for 1,5 mnd.
  • Hvis den gamle er en fossilbil så kommer differansen i drivstoffutgifter og bompenger på toppen av det i 1,5 mnd. For en vanlig bensinbil med vanlig kjørelengde kan det bli rundt 1500 kr i merkostnader. Hvis gammelbilen er en elbil så kan man stryke dette punktet.
  • Et annet alternativ til å leie eller forlenge eierskap av den gamle bilen, er å kjøre kollektivt. 1,5 mnd med kollektivt koster sikkert ~1500 kr for én typisk Tesla-kjøper (30 dager periodebillett voksen) hvis man hadde visst på forhånd at man trengte 30 dager. Er man flere i husholdningen som må busse i stedet for å kjøre så blir det selvsagt dyrere. Hvis leveringsutsettelsene kommer i mindre porsjoner så kan det hende man velger andre billettyper og da kan det potensielt bli dyrere. Ennå et alternativ er å sykle, men det regnestykket gir jeg opp før jeg starter. Verdien av tid og risiko osv. er veldig ulikt for folk.
  • Hvis man tar sparepenger fra aksjer og fond til å kjøpe bil for, så flytter man det gjerne over til en bankkonto med statistisk lavere avkastning enn fondet før man regner med å betale. Hvis man gjør den overføringen i forkant av da man trodde man skulle betale første gangen, og så blir pengene stående på bankkontoen i 1,5 mnd mer enn planlagt, så taper man nok litt potensiell gevinst fra det fondet.

Dette er kostnader folk flest ikke tenker over, men som er reelle. Hva er deres regnestykker? Vennligst ikke svar "jeg lukker bare øynene og synger nananana". Jeg vil ha seriøse svar og skikkelige tall, eget for å koordinere regnestykkene våre sånn at vi kommer nærmest mulig en slags saklig begrunnet fasit.

Informasjon; ALLE biler har verditap.

Så når man velger å vente med å selge gammelbilen i påvente av at den nye skal komme, så er det et normalt stipulert verditap som kommer uansett om man har vært så dum/lettlurt at man har bestilt en Tesla. Det er ikke noe ekstraordinært verditap der.

Eneste måten å unngå verditap på bil, er å selge den, eller la vær å kjøpe bil.

At man får et ekstraordinært verditap ved å bestille en Tesla er sannsynligvis det mest søkte argumentet du har servert sålangt. Men det passer vel inn i rekka.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Det er flerdelt:

Mine tall er ca 20% tap på 2 år. Dette er snitt i fra 6 salg. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Det er flerdelt:

Det må man jo gjøre uansett så da må man beregne overlevering av gammel bil. Innbytte hos bilselger er her sikreste/enkleste metode som mange benytter eller time annonsering/salg så overlapp blir minst mulig. Syar sa nettopp i en annen tråd at han hadde 4mnd ventetid på en BMW. Dette er mer normalen når man bestiller bil. 

I dette tilfellet med null rente så er det vel ingen som tar ut penger fra aksjer/fond for å betale ned ekstra. Blir rart og konstruert å begynne å regne på den bakdelen da. 

Mitt regnestykke på kostnad i overlapp er enkel. 0kr. Jeg skal beholde bilene jeg har så det utgjør ikke noe fra eller til. Skulle jeg solgt bil hadde jeg også ventet med å annonsere den til jeg fikk bekreftet leveringsdato og satt forbehold i annonsen om at salg/overlevering ikke skjer før jeg henter ut ny bil. Worst case mistet jeg noen potensielle kjøpere som ikke ville vente, men trolig ikke rare forskjellen. Kostnad hadde da vært lenger annonsetid som hadde blitt noen hundrelapper. 

Skrevet
Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Informasjon; ALLE biler har verditap.

Takk for påminnelsen. Her må jeg ta med et kulepunkt jeg glemte i farta:

• Verditapet på bilen man har reservert. Biler taper seg i verdi av to grunner: Alder og bruk. Det er alders-delen som er opphavet til at forhandlere setter ned prisen på modeller med ujevne mellomrom, så fremt de ikke kompenserer på andre måter med f.eks utstyrsoppgradering eller annen fornyelse. Siden prisreduksjonene går i ujevne rykk og napp så må man stipulere et gjennomsnitt over tid. Det blir altså et stipulert verditap på den nye bilen, selv om den kjøres 0 km og registreringsdatoen bare skyves på. Den går fra å være helt siste skrik - til å bli en bittelitt mindre siste skrik, i løpet av de 1,5 månedene. Det gir et stipulert nypristap, som også vil reflektere seg i bruktprisen etter hvert. Hvis vi ser for oss at Juniper i samme konfigurasjon selges 12% billigere om 12 mnd, så kan vi stipulere 1%/mnd og 1,5%/1,5mnd i nyprisreduksjon, som vil reflekteres i bruktprisene senere. Evt 8% billigere om 12 mnd, så vil vi få 1%/1,5 mnd. 1% høres sikkert ut som en bagatell og er vanskelig å se for seg siden man ikke får en konkret regning i posten som viser dette tallet, så mange vil nok føle at dette er litt svevende og uhåndgripelig. Men skal vi først finregne så må det vel med. 1% av en bil til 500k, er 5000 kr.

Hvis disse 1,5 mnd skulle drøye mer og man tror det nærmer seg en prisreduksjon, så kan det være lurt å kansellere kjøpet og reservere på nytt når prisreduksjonen kommer. Det er denne pristrappen som er grunnlag for stipuleringen av nypris over tid, men velger man smart så kjøper man rett etter et prisfall og ikke rett før.

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Mine tall er ca 20% tap på 2 år. Dette er snitt i fra 6 salg. 

Ok, jeg regner 12% per år. Da blir det litt lavere med dine tall. Jeg fikk 7500 kr/1,5 mnd for en gammelbil med en verdi på 500k. Senker jeg verditapet til 10% per år blir det 6250 kr/1,5 mnd i stedet for.

Skrevet (endret)
minim skrev (14 minutter siden):

Det må man jo gjøre uansett så da må man beregne overlevering av gammel bil. Innbytte hos bilselger er her sikreste/enkleste metode som mange benytter eller time annonsering/salg så overlapp blir minst mulig. Syar sa nettopp i en annen tråd at han hadde 4mnd ventetid på en BMW. Dette er mer normalen når man bestiller bil. 

I dette tilfellet med null rente så er det vel ingen som tar ut penger fra aksjer/fond for å betale ned ekstra. Blir rart og konstruert å begynne å regne på den bakdelen da. 

Mitt regnestykke på kostnad i overlapp er enkel. 0kr. Jeg skal beholde bilene jeg har så det utgjør ikke noe fra eller til. Skulle jeg solgt bil hadde jeg også ventet med å annonsere den til jeg fikk bekreftet leveringsdato og satt forbehold i annonsen om at salg/overlevering ikke skjer før jeg henter ut ny bil. Worst case mistet jeg noen potensielle kjøpere som ikke ville vente, men trolig ikke rare forskjellen. Kostnad hadde da vært lenger annonsetid som hadde blitt noen hundrelapper.

Jeg leser dette som et "lukke øynene"-svar. Kostnadene er der - du vil bare ikke tenke på de, regne på de og legger de i båsen "trolig ikke rare forskjellen".

Hvis det er så stor motvilje mot å tenke på og regne på disse kostnadene, kanskje det hjelper å f.eks først hypotetisere over svært mye lengre leveringsutsettelse, og deretter dele på en faktor for å få reell leveringsutsettelse? F.eks Hypotetiser en utsettelse på 1,5 år og del på 12 til slutt.

En annen måte å sette perspektiv på det er å se paralleller til kjøp av bolig. Blir levering av den nye boligen utsatt med 1,5 mnd så gir det reelle kostnader som kan være vanskelige for folk. For ikke å snakke om 1,5 år.

Jeg synes det er et merkelig psykologisk fenomen at folk forsøker å benekte ovenfor seg selv, bagatellisere og bortforklare konseptet merkostnader som følge av leveringsutsettelse. Er det virkelig så ubehagelig å snakke om og sette tall på at hjernen forsøker å vri seg unna tanken? "🙈 nananana.."

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Anser også kostnad ved overlapp som minimal. En del verditap er relatert til kmstand i stedet for alder, og det er ikke slik at man kjører dobbelt så mye bare fordi man har to biler. Når bilen er omkring 8 år gammel er det også liten forskjell på et par måneder på alderen.

Verditap på den nye bilen starter ikke før den er registrert, og det skjer et par dager før levering. Det er da garantien begynner løpe og det er den alderen man må oppgi når man selger den. Ja, bilen er kanskje litt mindre ny om overtakelsen skyves, men det blir veldig konstruert problemstilling. Da må man jo regne inn to år med verditap om man kjøper en nybil som ikke er oppdatert på to år... Det er ikke helt slik det fungerer.

Skal ikke si effekten er *null*, men den er ikke veldig stor per måned heller. Hvor mye billigere kan man forvente at ny Juniper er om to år? Jeg ville anta ca samme pris, pga inflasjon. Dollarkursen har nok større betydning, og her kan man faktisk både tjene og tape penger på utsatt overtakelse.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Jeg leser dette som et "lukke øynene"-svar. Kostnadene er der - du vil bare ikke tenke på de, regne på de og legger de i båsen "trolig ikke rare forskjellen".

Hvis det er så stor motvilje mot å tenke på og regne på disse kostnadene, kanskje det hjelper å f.eks først hypotetisere over svært mye lengre leveringsutsettelse, og deretter dele på en faktor for å få reell leveringsutsettelse? F.eks Hypotetiser en utsettelse på 1,5 år og del på 12 til slutt.

En annen måte å sette perspektiv på det er å se paralleller til kjøp av bolig. Blir levering av den nye boligen utsatt med 1,5 mnd så gir det reelle kostnader som kan være vanskelige for folk. For ikke å snakke om 1,5 år.

Jeg synes det er et merkelig psykologisk fenomen at folk forsøker å benekte ovenfor seg selv, bagatellisere og bortforklare konseptet merkostnader som følge av leveringsutsettelse. Er det virkelig så ubehagelig å snakke om og sette tall på at hjernen forsøker å vri seg unna tanken? "🙈 nananana.."

Det havner I båsen for å regne på skoslitasje for min del. Det er jo ingen kostnader her om overlapp gjøres riktig. Verdifallet på bilen jeg henter ut starter ikke ved bestilling. Det blir jo helt søkt å regne på din måte. Starter man da fra facelift eller fra når Model Y ble lansert? Fra når den ble annonsert første gang? Når tesla ble stiftet? Når Elon went crazy? Selvsagt starter verdifall når jeg henter ut bilen. 

Om du må konstruere 1.5år forsinkelse er du bra på viddene med svartmalingen din. Da hadde jeg selvfølgelig avbrutt kjøpet og funnet meg noe annet. 1.5mnd leveringstid på nybil er relativt normalt. Som sagt var det 4mnd+ på BMW og hos de fleste andre biler jeg har vurdert med mindre man går for en bil som er på lager hos selger. 

I mitt tilfelle er det ikke leveringsutsettelse egentlig. Man må se på om det er utenfor normal leveringstid. Det blir tydelig informert om at det er forventet leveringstid og at bekreftet dato vil komme. Forventet er å se på som i beste fall. Når dato bekreftes så kan man heller begynne å se på avviket og regne, men da er det trolig bare snakk om noen dager pluss/minus. Kjøper man nybil I dag så har man alltid leveringstid med mindre lagerbil kjøpes. I begge tilfeller må overlapp planlegges og planlegges overlapp riktig blir det ikke merkostnader. Nå som jeg har fått bekreftet dato tenker jeg at jeg hadde annonsert bil om jeg skulle selge og da hatt ok med tid på å selge samt ha forbehold om leveranse av min gamle bil når jeg selger den nye. Altså ingen overlapp kostnad utover normalen. Forskyves da bekreftet dato noen dager avventes levering av gammel bil. 

Det her må være tekst bok eksempel på å male fanden på veggen :D

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...