Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
kremt skrev (23 minutter siden):

Det er vel snarere sånn at låneavtalen er subsidiert av kjøperen / kunden. Men nullrente tar det 3 år å få full effekt av. Et priskutt på 85 tusen får man effekt av fra første dag. Man "subsidierer" seg selv egentlig. 

Priskutt er ikke ett alternativ, en har ikke valget.. Det er problemet med "matematikken" deres. Det kan komme, men det kan også være at Tesla bare slutter all kampanje etter mai og beholder prisene... 

Jeg tviler sterkt at vi ser en LR Y i nedre sjiktet av 400 000 med det første... Om noen gang.  

EDIT: Sett bort i fra utgående lagerbiler som vi ser på gamle modellen nå, da får en kupp. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Det er vel snarere sånn at låneavtalen er subsidiert av kjøperen / kunden. Men nullrente tar det 3 år å få full effekt av. Et priskutt på 85 tusen får man effekt av fra første dag. Man "subsidierer" seg selv egentlig. 

Jeg tror Tesla tenker litt slik:

'Det mange potensielle kunder som verken har råd til 400 eller 500 tusen! Bilen er utilgjengelig for dem uansett!
For mange kvier seg for å ta opp et vanlig billån på egenhånd, eller å ta den lange prosessen med å utvide huslånet.'

Men med et nullrente lån "hos Tesla" blir terskelen plutselig lav nok for mange til å ta steget.

Jeg tror Tesla selger mye mer biler ved å subsidiere lånet for kunden, heller enn å sette ned prisen på bilen med samme beløp.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Antar de i hovedsak velger å innføre et slik priskutt (effektivt sett) på denne måten fordi det har litt negative konsekvenser å drive med jojo-prising av bilene. En dag er bilen 530k og så neste uke er den 450k og så neste uke igjen er den 530k, det blir fort oppfattet som useriøst av kundene. Men en rentekampanje - det sitter de færreste og tenker veldig igjennom, det bare virker som et godt tilbud.

I tillegg er de 85k jeg regnet meg frem til nærmere worst-case enn best-case for Tesla. En del folk vil velge kortere nedbetalingstid. En del folk vil gi bil i innbytte. En del folk velger betale innskudd. Det kan også være at om låneavtalen avsluttes tidligere enn tre år så kan Tesla få tilbake penger fra banken. (Usikker på om rente-subsidien betales som engangsbeløp eller over tid.)

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
12 minutes ago, ozone said:

Jeg tror Tesla tenker litt slik:

'Det mange potensielle kunder som verken har råd til 400 eller 500 tusen! Bilen er utilgjengelig for dem uansett!
For mange kvier seg for å ta opp et vanlig billån på egenhånd, eller å ta den lange prosessen med å utvide huslånet.'

Men med et nullrente lån "hos Tesla" blir terskelen plutselig lav nok for mange til å ta steget.

Jeg tror Tesla selger mye mer biler ved å subsidiere lånet for kunden, heller enn å sette ned prisen på bilen med samme beløp.

Det er også en mulig årsak - det at renteavtalen kun gjelder de første tre årene kan få folk til å bruke mer penger enn de ellers ville brukt. Mange vil nok fort se på hva de må betale per måned, uten å tenke på at man må betale mer per måned om tre år.

For en person som har f.eks 4700 kr tilgjengelig per måned, så vil de kunne låne 550k ved 0% rente, men bare ca 405k ved 6,35% rente.

Hvis renteavtalen fører til at noen som ellers ville kjøpt en RWD kjøper en LR AWD, så kan Tesla tjene mer penger på salget selv ved å subsidiere lånet ganske betydelig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jeg tror veldig mange blir lurt av lang betalingstid og lav rente. Det blir gjenspeilet på Finn.no med at folk legger ut bilene sine til nesten samme pris som de kjøpte dem for, for å gå i 0.

• Liker 2
Skrevet
Emsal skrev (9 minutter siden):

Jeg tror veldig mange blir lurt av lang betalingstid og lav rente. Det blir gjenspeilet på Finn.no med at folk legger ut bilene sine til nesten samme pris som de kjøpte dem for, for å gå i 0.

Om de selger for dette også så blir de jo ikke lurt akkurat :p

• Liker 1
Skrevet
Emsal skrev (16 minutter siden):

Solgte nettopp selv, prisene biler ligger ute for(i nedre sjiktet) er det de går for. Hadde vell ~10% tap på min over ett år eller 50% av forventet tap. Utrolig nok. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Solgte nettopp selv, prisene biler ligger ute for(i nedre sjiktet) er det de går for. Hadde vell ~10% tap på min over ett år eller 50% av forventet tap. Utrolig nok. 

Det vil jeg kalle gratis bil. Har ingen forhåpninger om å havne der, men det er en fin bonus om det skjer. Jeg må nok bytte annethvert år om det skal være noe igjen på garantien til neste mann. Hvor langt hadde din gått med det beskjedne tapet? 

Skrevet
minim skrev (7 minutter siden):

Det vil jeg kalle gratis bil. Har ingen forhåpninger om å havne der, men det er en fin bonus om det skjer. Jeg må nok bytte annethvert år om det skal være noe igjen på garantien til neste mann. Hvor langt hadde din gått med det beskjedne tapet? 

Den hadde akkurat passert 14 000 :) Ja det var rimelig bilhold, var også teslas billigste så det svarer seg nok å være kjip når en kjøper bil. Eneste jeg spanderte på meg var vinterhjul originalt. Kunne spart en del der om jeg kjøpte 3 parts og sannsynligvis fått tilsvarende pris. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Complexity said:

Om du har tilgang til vann og kansje en høytrykkspyler vil du spare mye rustproblemer ved å spyle av bilen etter den er innsmurt i salt..

Mange lar være å vaske bilen om vinteren da den uansett et skitten hele tiden da, men er jo da man burde vaske den for å hindre rust.

Ikke så fryktelig interessert i å ha skøytebane utenfor huset dessverre. 

Skrevet
4 minutes ago, Joachim Vadseth said:

Nei da må du finne på noe annet lurt om du vil holde bilen rustfri :p

Spyler av bilen min titt og ofte om vinteren og har ikke noe problem med skøytebane. Men så er det vel annet klima her jeg bor.

Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

Nei da må du finne på noe annet lurt om du vil holde bilen rustfri :p

Spyler av bilen min titt og ofte om vinteren og har ikke noe problem med skøytebane. Men så er det vel annet klima her jeg bor.

Hydro har ett anlegg her i området, og jeg er nesten missunnelig på de som jobber der. På grunn av så mye måker som skiter har de en "kjøre igjennom vaskeautomat" som en kan bruke så mye en ønsker som ansatt. Den spyler bare vann, men over hele bilen. Også under tror jeg. Det må være sykt bra for bilen i vinterstid! 

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Salvesen. said:

Hydro har ett anlegg her i området, og jeg er nesten missunnelig på de som jobber der. På grunn av så mye måker som skiter har de en "kjøre igjennom vaskeautomat" som en kan bruke så mye en ønsker som ansatt. Den spyler bare vann, men over hele bilen. Også under tror jeg. Det må være sykt bra for bilen i vinterstid! 

Høres jo helt fantastisk ut.

Har sett noen rikinger som har bildusj rett innfor garageporten som spyler av den før parkering. Men det er nok mest for å holde dem rene og ikke rustfrie.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

Høres jo helt fantastisk ut.

Har sett noen rikinger som har bildusj rett innfor garageporten som spyler av den før parkering. Men det er nok mest for å holde dem rene og ikke rustfrie.

Ja den er helt fantastisk! Men bilene er jo nedsnødd i måkeskit da 😛 Men når jeg er i området så sniker jeg meg innom må jeg innrømme, kjip som jeg er 😛

• Hjerte 1
Skrevet
Joachim Vadseth skrev (1 time siden):

Evt bla opp 100k til og få en Volvo EX40, så slipper du problemet. 

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Det er jo en klasse ned i størrelse. 35 cm kortere, halvparten av bagasjeplassen.

Kan like gjerne kjøpe i3, ja.

Det er ikke avgjørende, ifølge vedkommende. Og størrelse vs pris er det eneste gode argumentet for en Model Y

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...