Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
sverreb skrev (7 timer siden):

Det er jo en binding, men er nok en god avtale det. Hvilken bank?

Finnes det sparekontoer som har fritt antall uttak altså? 

Vil si 12 uttak er en helt standard sparekonto.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Sjekket nettopp, gebyret er 95 kroner pr måned. Renter 0 kroner. Også var det vell 2000 i start gebyr eller noe sånn. Langt i fra 3+%... 

Er ikke dette godt over normalen for slike lån? Banken henter nok inn noe av det forlokkende tilbudet på den måten. Resten er nok effektivt en skjult rabatt på bilen, dvs. Tesla betaler banken penger for å gi den renterabatten, i stedt for å gi kunden direkte rabatt på kjøpesummen. Smak og behag.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Er ikke dette godt over normalen for slike lån? Banken henter nok inn noe av det forlokkende tilbudet på den måten. Resten er nok effektivt en skjult rabatt på bilen, dvs. Tesla betaler banken penger for å gi den renterabatten, i stedt for å gi kunden direkte rabatt på kjøpesummen. Smak og behag.

Det vet jeg ikke, jeg har kun hatt billån i dnb tror jeg. iallefall de siste 10 årene når det har vært aktuelt. Samme termingebyr når jeg ikke hadde 0% rente også ser jeg. Tenker dog det er VELDIG rimelig å få låne over 500 000 kroner for 1140 kroner pr år.

Ja ingen tvil om at dette er et alternativ til å sette ned prisen. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Tror det er normale gebyrer for billån. De er i tillegg svært godt priset sammenlignet med tilsvarende biler. Jeg speccet en Kia ev6 og Enyaq likt med model Y of begge havnet omtrent 100k over med egentlig en dårligere totalpakke. Å skjule denne 100k rabatten I form av rentekampanje gir vel også mye mindre støy blant de som har kjøpt Model Y fra før uten slikt :p

• Liker 1
Skrevet

Det står spesifikt i låneavtalen at låneavtalen er subsidiert av tredjepart (Tesla) tilsvarende forskjellen i renten for de første tre årene og for de påfølgende årene. For min del regnet jeg meg fram til at Tesla betaler sånn ca 85k NOK for 0%/6,35%, 563k lån og 10 års nedbetalingstid.

Rett fra avtalen:

"Rente i Periode 1 er subsidiert av tredjepart (kampanjerente). Subsidiert rente er lik differansen mellom nominell rente i Periode 2 og Periode 1. Flytende kampanjerente i Periode 1 justeres til gjeldende flytende produktrente i Periode 2 og ev. 3. Både kampanje- og produktrente er flytende og følger normal renteutvikling i hele låneperioden. Renten kan reguleres i alle perioder, se punktet Renter og omkostninger."

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jeg og samboeren bestilte oss en ny Juniper LR AWD på fredag med innbytte av vår 19' Model 3 med kun 113 000km. Må bytte batteri for andre gang på den samt sideskjermene og sidekanalene flasser jo lakk og ruster bort.. 

Utolmodig selvsagt - hvor lang behandlingstid er det hos DnB/Tesla?? Står levering fra 26.mail-10.juni. 

Skrevet
7 minutes ago, Joachim Vadseth said:

Jeg og samboeren bestilte oss en ny Juniper LR AWD på fredag med innbytte av vår 19' Model 3 med kun 113 000km. Må bytte batteri for andre gang på den samt sideskjermene og sidekanalene flasser jo lakk og ruster bort.. 

Utolmodig selvsagt - hvor lang behandlingstid er det hos DnB/Tesla?? Står levering fra 26.mail-10.juni. 

For min del tok det 11 dager fra bestilling til overtakelse. Men da var bilen allerede i Drammen havn, og jeg tok levering i Drammen.

• Liker 1
Skrevet
18 minutes ago, Joachim Vadseth said:

12V batteri, eller fremdriftsbatteri?

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Snart på tide å innse at tilbudet er bra selv om Tesla står bak? Hva er det neste du skal klage på, at det må betales avdrag hver mnd?

😅

Endret av Jotun
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
40 minutes ago, bzzlink said:

12V batteri, eller fremdriftsbatteri?

Bytta 12v først i fjor, så hjalp ikke det så ble det hytt hv-batteri og nå nytt hv-batteri igjen. BMS_079a var det det feilkoden var da.. så hadde de ikke tid på sjappa her å få gjort det før ferien. 

Får ikke lada mer enn typ 30% og det er jo litt knapt til tider. 

Endret av Joachim Vadseth
  • Liker 2
Skrevet
Joachim Vadseth skrev (1 time siden):

ring en selger der du har bestilt, da kan hen gi deg bedre info. Jeg bestilte på en fredag og hentet på onsdag. Men da må en  såklart ta det som er tilgjengelig. Heldigvis for meg var det en helt lik den jeg hadde bestilt klar til å gå ut døren. Men de har solgt mye i det siste så lageret er nok skralt. 

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (56 minutter siden):

Snart på tide å innse at tilbudet er bra selv om Tesla står bak? Hva er det neste du skal klage på, at det må betales avdrag hver mnd?

😅

Det er helt utrolig hvordan en kan snu alt om til noe negativt så lenge Tesla er inkludert. Å kalle usle 95 kroner pr måned for å låne 500k+ er helt utrolig. Det er jo en sinnsykt god deal. og om de hadde halvert kostnaden så hadde en spart en hel FEMTILAPP pr måned, det er jo nesten som kronestykker å regne i dag 🤣

Ikke rart denne tråden er poppis når selv de enkleste ting skal ihel diskuteres, missforstås, "hates" osv 😛

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
Joachim Vadseth skrev (28 minutter siden):

Bytta 12v først i fjor, så hjalp ikke det så ble det hytt hv-batteri og nå nytt hv-batteri igjen. BMS_079a var det det feilkoden var da.. så hadde de ikke tid på sjappa her å få gjort det før ferien. 

Får ikke lada mer enn typ 30% og det er jo litt knapt til tider. 

wow det var voldsomt! Og likevel går du for Tesla igjen? Det er jo ganske utrolig! 

Selv har jeg aldri hatt slike store problemer og håper jeg slipper, men det er dessverre noen mandagsbiler der ute og høres ut som du fikk en 😕

Håper Juniper blir en feilfri opplevelse for deg! 

• Hjerte 1
Skrevet

@Jotun Jeg har ikke sagt at tilbudet er dårlig. Det er et godt tilbud, på linje med kraftig rabatt på bilkjøpet. @Espen Hugaas Andersen beregnet at det tilsvarer 85k rabatt på bilen. Det er bra - veldig bra.

Når jeg skriver smak og behag, så gjør jeg det fordi noen vil foretrekke 85k rabatt på bilen i stedet for 85k rabatt på et billån.

Videre, så forklarer jeg jo bare hvordan en bank kan tjene penger på et "lån" med 0% rente, og det svaret er selvsagt at bilprodusenten har betalt disse 85k. Lønnsomheten forutsetter også riktig forbrukeradferd: Utnytte lånetilbudet de 3 årene og deretter innfri resten. Følger man ikke dette strategisk så synker rabatten man fikk i utgangspunktet, fordi slike lån er dyrere enn boliglån, etter de 3 årene.

Med dyrere så mener jeg at 95 kr/mnd er 95 kr/mnd mer enn å bake det inn i boliglånet. Og startkostnaden på 2000 kr får man jo ikke tilbake noen gang så det er 2000 kr der også. I tillegg kommer renta på 6,35% etter de 3 årene, dersom man ikke innfrir lånet etter nøyaktig 3 år. Selvsagt kan man kalle det dumskap og unødvendig, men nå er det nå statistisk sånn at noen av ulike grunner ikke innfrir etter akkurat 3 år. Dette er selvsagt penger i kassa for banken, selv om majoriteten klarer å styre unna.

Så ja, det er et svært godt tilbud - men man må passe litt på og være litt strategisk og ta risikoen for at uforutsette ting setter en stopper for å innfri lånet etter 3 år.

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Ikke rart denne tråden er poppis når selv de enkleste ting skal ihel diskuteres, missforstås, "hates" osv 😛

Hehe, høres ut som først demonisering og deretter påfølgende exorsime fra en menighet. :p Av helt saklige ikke-religiøse ikke-demonbesatte innlegg. Det er til tider slitsomt at saklig debatt skal tolkes i verste mening og alt skal gjøres til et supporterklubb-slagsmål.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Skrevet
8 minutes ago, Salvesen. said:

wow det var voldsomt! Og likevel går du for Tesla igjen? Det er jo ganske utrolig! 

Selv har jeg aldri hatt slike store problemer og håper jeg slipper, men det er dessverre noen mandagsbiler der ute og høres ut som du fikk en 😕

Håper Juniper blir en feilfri opplevelse for deg! 

Ja vi er jo egentlig fornøyd med servicen, rekkevidde osv. Vi kjøpte 3'ern i 2020 eller 2021 og da var den gått ca 60k km, mye på grusvei så det ut som. Vi har mest lyst på en XC40 men det blir jo en annen pris (og kvalitet kanskje). Men ja, fornøyd med app og ting og tang, ok hengervekt osv. Men så leser jeg jo det at Juniper er like rustutsatt som tidligere xD 

Skrevet
Joachim Vadseth skrev (15 minutter siden):

Ja vi er jo egentlig fornøyd med servicen, rekkevidde osv. Vi kjøpte 3'ern i 2020 eller 2021 og da var den gått ca 60k km, mye på grusvei så det ut som. Vi har mest lyst på en XC40 men det blir jo en annen pris (og kvalitet kanskje). Men ja, fornøyd med app og ting og tang, ok hengervekt osv. Men så leser jeg jo det at Juniper er like rustutsatt som tidligere xD 

Juniper er langt mindre utsatt enn model 3, eller Y generelt sett da den har en del plastikk i utsatte områder som hjulbue og sideskjørt. Men panelet bak bakdørene etc er jo utsatt, men det er i det minste PPF der fra fabrikk :)

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Får se om vi hiver på et sånt antirust-kitt med noe fett og noe plastdeksler osv. Vi vurderer også å legge PPF på enten front eller hele bilen, eller helfoliering, men det koster jo det også. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Joachim Vadseth said:

Får se om vi hiver på et sånt antirust-kitt med noe fett og noe plastdeksler osv. Vi vurderer også å legge PPF på enten front eller hele bilen, eller helfoliering, men det koster jo det også. 

Om du har tilgang til vann og kansje en høytrykkspyler vil du spare mye rustproblemer ved å spyle av bilen etter den er innsmurt i salt..

Mange lar være å vaske bilen om vinteren da den uansett et skitten hele tiden da, men er jo da man burde vaske den for å hindre rust.

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

låneavtalen er subsidiert av tredjepart (Tesla

Det er vel snarere sånn at låneavtalen er subsidiert av kjøperen / kunden. Men nullrente tar det 3 år å få full effekt av. Et priskutt på 85 tusen får man effekt av fra første dag. Man "subsidierer" seg selv egentlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...