Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Syar-2003 said:

Det står anbefalt 80% i bilens brukermanual og bmw skiller seg ikke fra andre. "Jeg" forholder meg til 80% med unntak av de få gangene med planlagte langturer dagen derpå.

IMG_1971.jpeg

IMG_1972.jpeg

Hva er grunnen til at man ikke kan la bilen stå plugget i?
Tesla er jo helt motsatt hvor de sier man alltid skal la bilen stå plugget i så den kan holde 12V batteriet og slikt oppladet uten å tappe hovedbatteriet..

• Liker 1
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Jo bms har noe å si , har du ikke hørt om trickle charging av lithium for mest mulig skånsom topping av charge.

Ja bms har noe å si for helheten men har en maks spenning på batteriet så har det ingenting å si. Men om en ikke har maks spenning på batteriet hele tiden(justert av feks bms) så har det jo noe å si. 

Forøvrig så er BMS ofte super enkel og er mer på plass for sikkerhet også er det annen software som styrer lading etc. 

Feks i robotene jeg jobber med så har BMS mer eller mindre ingenting med ladingen å gjøre, det er det en dedikert lader med egen elektronikk som tar seg av. I noen tilfeller snakker de sammen i andre er BMS mer som en kontaktor å regne hvor en bare slår seg ut ved høy risiko etc. 

Men uansett, det er velkjent at å lade celler til topp spenning og ikke minst beholde de der er negativt på livsløpet. Men det finnes være ting, som varme feks.

• Innsiktsfullt 1
Complexity skrev (1 minutt siden):

Hva er grunnen til at man ikke kan la bilen stå plugget i?
Tesla er jo helt motsatt hvor de sier man alltid skal la bilen stå plugget i så den kan holde 12V batteriet og slikt oppladet uten å tappe hovedbatteriet..

Det er nok av sikkerhetshensyn at det anbefales å ikke står tilkoplet strøm uten tilsyn i lengre perioder. Dessiten går bilen i ordentlig dyp dvale og bruker tilnærmet ikke noe av 12v batteriet etter tre-fire dager om man unnlater å vekke den med remote kommandoer. Vi trenger ikke tenke på at 12v batteriet utlades ved langtidsparkering.

Bilen til madammen er 5 år gammel og har gått snart 63.000km. (VW e-UP). Denne var på test for ikke lenge siden og batterikapasiteten var 94%. Ho lader bilen hver eneste dag på 10A og en sjelden gang 16A AC. Stort sett hver eneste dag i 5 år. 

Bilen hennes har omtrent 70% igjen på batteriet hver gang ho lader den. Bilen hennes har ikke varmepumpe heller. 

Har aldri vært noe galt med den bilen. Men klart, den er jo linke simpel som en trillebåre.....

Skrevet (endret)
14 minutes ago, Syar-2003 said:

Det er nok av sikkerhetshensyn at det anbefales å ikke står tilkoplet strøm uten tilsyn i lengre perioder. Dessiten går bilen i ordentlig dyp dvale og bruker tilnærmet ikke noe av 12v batteriet etter tre-fire dager om man unnlater å vekke den med remote kommandoer. Vi trenger ikke tenke på at 12v batteriet utlades ved langtidsparkering.

Pussig. Høres ganske unødvendig ut.
Trenger forøvrig heller ikke tenke på at 12V batteriet tappes - men det vil ta litt av hovedbatteriet å holde det oppladet om ikke laderen er tilkoblet. Spesielt om man bruker appen eller sentrymode osv.

Fra Tesla sine sider:
Model Y has one of the most sophisticated battery systems in the world. The most important way to preserve the high voltage Battery is to LEAVE YOUR VEHICLE PLUGGED IN when you are not using it. This is particularly important if you are not planning to drive Model Y for several weeks.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html

Endret av Complexity
  • Liker 1
Syar-2003 skrev (23 minutter siden):

Det står anbefalt 80% i bilens brukermanual og bmw skiller seg ikke fra andre. "Jeg" forholder meg til 80% med unntak av de få gangene med planlagte langturer dagen derpå.

Så da sier altså manualen noe helt annet enn hva selgeren sa. Stoler mer på manualen, da den (forhåpentligvis) er skrevet av noen som har peiling, og ikke bare hørt fra en på marketing! 😉

Jamfør diskusjonen over, BMS er bare systemet som overvåker og styrer batteriene, og skal selvsagt passe på at cellene får jevnt med spenning og utlading.

Man beregner jo SoC basert på hvor høy cellespenningen er, der man har antydet hva 100 % er, og hva 0 % er. Er maks på 4,2, ja så er 100% lik når alle cellene er på dette nivået.

Her er f.eks. oversikt over cellespenning ved et LifePo4-batteri:

image.thumb.png.d4dd792ce6f209c11cd9b5587c099e99.png

https://www.lithiumbatterytech.com/no/lithium-battery-voltage/

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Syar-2003 said:

Det er feil. 
Å eie en bil og kun gjøre DC ladinger medfører raskere og større degradering enn kun AC (sakte) lading av samme totale kWt.

Ja derfor jeg skrev sånnsett.
Om du lader til 100% med AC og lar bilen stå en uke eller lader bilen 100% på DC og lar bilen stå en uke så er det like skadelig.

Så det at folk tror det går fint å lade til 100% fordi det er AC er jo feil.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Det er feil. 
Å eie en bil og kun gjøre DC ladinger medfører raskere og større degradering enn kun AC (sakte) lading av samme totale kWt.

Enig med deg her. Men nå viser det jo seg at man faktisk forlenger batteriets levetid og reduserer degraderingen ved hyppig og forskjellig bruk. Batteriet har altså godt av å både saktelades og hurtiglades, og at man både tar noen raske akselerasjoner og retardasjoner med tilhørende regenerering.

Altså bedre med et batteri som blir brukt som normalt, enn å være overforsiktig, og enda bedre enn med regelrett "herping".

• Innsiktsfullt 1
Complexity skrev (13 minutter siden):

Pussig. Høres ganske unødvendig ut.
Trenger forøvrig heller ikke tenke på at 12V batteriet tappes - men det vil ta litt av hovedbatteriet å holde det oppladet om ikke laderen er tilkoblet. Spesielt om man bruker appen eller sentrymode osv.

Fra Tesla sine sider:
Model Y has one of the most sophisticated battery systems in the world. The most important way to preserve the high voltage Battery is to LEAVE YOUR VEHICLE PLUGGED IN when you are not using it. This is particularly important if you are not planning to drive Model Y for several weeks.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html

Da får du følge din brukermanual til "din" bil og jeg følger min brukermanual til "min" bil som ikke er tesla og som har NMC batterier 😉 

Det skal sies at jeg bruker bilen hver eneste dag og den atår aldri med 100% strøm over tid. På søndag er det sjelden jeg kjører i det hele tatt så jeg setter den ikke på lading etter bruk på lørdag feks.  Men jeg lader den hver dag ellers hvis jeg skal bruke den dagen etter. 

Skal jeg på ferie så kommer jeg nok ikke til å la den stå med 100% hvis jeg blir borte lenge, og på langturer med bilen så er det 80ish % som gjelder. 

liquidsquid skrev (4 timer siden):

Jeg hadde lånebil for noen måneder siden, og da betalte Tesla all superlading.

Jeg testet nå for en time siden; og ladet maks 5 minutt på kaldt batteri, så et par kW/h maks.
Det kom sånn "Siste betalte ladeøkt" sånn og sånn, og kr. xx,xx

Men ingenting er trekt fra kortet mitt enda...😇🤞 og det pleier jo komme veldig kjapt!
Så ser ut som om Tesla lader lånebilene sine gratis også!

Imponert jeg: De betaler altså både bompenger, ferger, og drivstoffet ditt, når du ha fått et garantiproblem med bilen din mens de reparerer!

• Liker 2
2 minutes ago, Syar-2003 said:

Da får du følge din brukermanual til "din" bil og jeg følger min brukermanual til "min" bil som ikke er tesla og som har NMC batterier 😉 

Er da NMC batteri i Model Y også.

Tesla sine biler med LFP batteri annbefales forøvrig å lades til 100% ukentlig for å nulstille BMS. Dette viser ser i praksis å ikke være så lurt det heller da det er stor degradering på dem..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...