Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Jeg vil anta at det vil påvirke valgene til en som skal kjøpe bil og vurderer gammel vs ny Y. Juniper har vel gjort det mer attraktivt å velge den framfor brukt Y. Med andre ord blir gamle Y mer tungsolgte biler. Kanskje man må kutte prisantydningen betydelig før noen finner den interessant.

Skulle likt å se prisutviklingen måned for måned på f.eks en 2022-modell. Finn.no deler vel ikke sånne data.

Skulle de levert samme bilen for å spare tidligere eiere? 😛 Hvem andre driver på slikt? Jeg kommer ikke på noen..

EDIT: Foruten noen få eksempler(som plaid feks) så har Tesla historisk holdt seg GODT i pris. Stort sett alle jeg har solgt har solgt over forventet pris.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
10 minutes ago, Simen1 said:

Jeg vil anta at det vil påvirke valgene til en som skal kjøpe bil og vurderer gammel vs ny Y. Juniper har vel gjort det mer attraktivt å velge den framfor brukt Y. Med andre ord blir gamle Y mer tungsolgte biler. Kanskje man må kutte prisantydningen betydelig før noen finner den interessant.

Skulle likt å se prisutviklingen måned for måned på f.eks en 2022-modell. Finn.no deler vel ikke sånne data.

Definitivt. Men det positive i det er jo at folk får seg en god og billig og ikke minst veldig trygg bil på bruktmarkedet etterhvert. 

Selv tør jeg ikke prøvekjøre Juniper riktig enda. Må holde ut og og spare noen hundre tusen på bruktmarkedet er planen. Er jeg heldig må jeg ikke vente alt for lenge.. :p

Prøvekjørte Highland og der var en stor skuffelse å sette seg i min veteran Model 3 igjen etterpå..

Endret av Complexity
  • Liker 1

Det er noe riv ruske galt med bruk og kast-kulturen når man kaller en 6 år gammel bil for veteran.. Mon tro hvor mange av de som fortsatt er i live når de blir dobbelt så gamle som det igjen.

Gjennomsnittlig alder på personbiler som ble vrakpantet her i Troms i fjor var 21,6 år. Gjennomsnitt altså. Det betyr at med mindre bilene utsettes for uhell som forkorter levetida så lever de i snitt lengre enn det. (Kilde: SSB tabell 05522). Det blir spennende å se om Teslaer eller elbiler generelt klarer å leve opp til en sånn snittalder.

• Liker 2
Complexity skrev (1 minutt siden):

Korrekt 👍 Var samme med Model S når den fikk facelift. Da gikk den gamle under navnet Veteran. Eventuelt Legacy som Tesla kaller det.

Om jeg ikke husker feil var det en sånn hen kjørte og baserer hele sin erfaring i fra. Den var vell 10 år gammel eller noe slikt også og kjørt over snittet biler vrakes på

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Det er noe riv ruske galt med bruk og kast-kulturen når man kaller en 6 år gammel bil for veteran.. Mon tro hvor mange av de som fortsatt er i live når de blir dobbelt så gamle som det igjen.

Gjennomsnittlig alder på personbiler som ble vrakpantet her i Troms i fjor var 21,6 år. Gjennomsnitt altså. Det betyr at med mindre bilene utsettes for uhell som forkorter levetida så lever de i snitt lengre enn det. (Kilde: SSB tabell 05522). Det blir spennende å se om Teslaer eller elbiler generelt klarer å leve opp til en sånn snittalder.

Som @Jotun skriver, var nok kun for å markere at det var 1. generasjon.

Men uansett, bilene skrotes jo ikke, de bare selges til folk som ikke vil/kan/ønsker å kjøpe splitter ny bil. Gamleholken selges videre når "ny" bruktbil kommer på plass, om man ikke "arver" biler innad i familien, og selges videre, helt til sistemann/dame kjører den til bilopphøggeriet.

Akkurat som man har gjort med ice-bilene før elbilene nå er i ferd med å ta over. "Ice-age" for biler er på hell, nå overtar elbilene for stadig flere!

• Innsiktsfullt 1
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tesla sitt tilbud var sykt dårlig denne gangen, det skal sies 😛 De har nok fult lager 😛

.. eller så har de bedre tilgang på statistikk over risiko* enn den vanlige mann i gata.

* for at feil oppstår, kostnadene av reparasjoner, vedlikeholdskostnader, reklamasjoner etc.

Simen1 skrev (Akkurat nå):

.. eller så har de bedre tilgang på statistikk over risiko* enn den vanlige mann i gata.

* for at feil oppstår, kostnadene av reparasjoner, vedlikeholdskostnader, reklamasjoner etc.

Tja, nå har jeg søkt innbytte på ganske mange biler. Noen ganger gir de gode priser, andre forferdelige. Sistnevnte er ofte når de fokuserer på salg. Som nå. De ønsker ikke inn biler, de ønsker ut biler. 

Men det er såklart bare en hypotese basert på ett lite datasett. 

Er bare happy jeg får langt mer enn forventet prisfall jeg, som vanlig. 

• Liker 4
1 hour ago, Salvesen. said:

Tja, nå har jeg søkt innbytte på ganske mange biler. Noen ganger gir de gode priser, andre forferdelige. Sistnevnte er ofte når de fokuserer på salg. Som nå. De ønsker ikke inn biler, de ønsker ut biler. 

Men det er såklart bare en hypotese basert på ett lite datasett. 

Er bare happy jeg får langt mer enn forventet prisfall jeg, som vanlig. 

Kan ikke si jeg var spesielt fornøyd med tilbudet på innbytte på min 2017 Model X 100D, i hvert fall. De ville bare gi 120k, der den billigste 100D på finn er på 238k. Selv om man ser på den absolutt billigste Model X 75D er den på 174k.

Tenker den bør gå ganske raskt til noe sånt som 220k. (Den har riktignok gått 280k km, så kan ikke forvente alt for mye.)

• Liker 1
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Kan ikke si jeg var spesielt fornøyd med tilbudet på innbytte på min 2017 Model X 100D, i hvert fall. De ville bare gi 120k, der den billigste 100D på finn er på 238k. Selv om man ser på den absolutt billigste Model X 75D er den på 174k.

Tenker den bør gå ganske raskt til noe sånt som 220k. (Den har riktignok gått 280k km, så kan ikke forvente alt for mye.)

Ja det er ikke alltid de leverer, men har levert inn til så og si markedspris flere ganger.

• Liker 1
1 hour ago, Hanhijnn said:

Å sette seg inn i min "gammel-Y" etter 5 timer i Juniper tydeliggjorde forskjellen markant. Jeg trives veldig i gammel-Y'en enda, men kjøpelysten ble sterk ja...

"gammel Y" er jo også ett løft kontra veteran Model 3 da. Du har jo doble vindusglass og litt sånt som forbedrer veistøyen litt iallefall. Mine tynne glass klaprer jo nesten i vinden 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Bjerknez skrev (49 minutter siden):

Modern synes feks. at Caddyen er den beste bilen ho har kjørt. Jeg kan vel ikke si meg enig i det.... 

Nyere Shabby (Caddy) er ganske gode å kjøre på rolig pen kjøring. Har brukt en sånn ganske mye til øvelseskjøring med tenåringen min. Man sitter godt og med god oversikt over omgivelsene. Så jeg forstår din mor ganske godt (stakkars menneske 😉).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...