Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

70 000 kroner spart er veldig teoretisk. Tesla har vel stort sett rentekampanje med jamne mellomrom på 2-3%, så i praksis er det ikkje nødvendigvis 5-6% rente som er alternativet? Renta kan òg gå ned framover, som ikkje vil få betydning for 0%-lånet, men kan føre til at alternative lån med høgare rente blir billegare.

I tillegg spørs det sjølvsagt kva du gjer etter tre år med låg rente.

Ang. prisutvikling så er det umogleg å vite, men det er absolutt ikkje utenkeleg at prisen kan gå ned om salget går dårleg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ProphetSe7en skrev (42 minutter siden):

Men en får gjerne ikke priskutt i tillegg til 0% rente.

.. og det vet du basert på historikken fra alle de tidligere gjeninnsettelsene av Trump og Musk i Doge-stil?

Poenget mitt er at hvilke tiltak de velger, og om de velger å kjøre dobbelt eller trippelt med tiltak på en gang, kommer an på salgstallene. Dersom dette 0%-tiltaket ikke får opp salget tilstrekkelig, da vet vi at det må sterkere lut til. F.eks et stort prisfall. Funker ikke det godt nok så må de doble opp med rentefritak på toppen av prisfallet. osv.

Når jeg legger inn betingelsene til Tesla/DNB/Santander så vil rentefritaket på lånet ha en verdi på 82 650 kr ved minimal egenandel, sånn at bilen som koster 535813 bare vil koste 601184 kr i stedet for 683834 kr dersom jeg fjerner det treårige rentefritaket fra kalkulatoren.

Det skal sies at termingebyr og etableringsgebyr utgjør en god slump sånn at det på ingen måte er gratis å låne pengene selv om renta er 0. Man må jo heller ikke glemme at lånet skal betjenes i 5 år etter at den rentefrie perioden er over. Disse fem årene har i utgangspunktet 5,95% rente. De totale lånekostnadene (alt utenom avdrag) er redusert med 56% i denne kampanjen.

Selv om man har penger på konto og velger å innfri restlånet etter den rentefrie perioden så er lånekostnadene = 36 mnd * 95 kr + etableringsgebyret på 1959 kr = 5379 kr.

Husk også at rentekampanjen kun gjelder dyreste variant av Model Y, så hvis 0% rente er det som vipper ditt valg oppover på stigen så koster det selvsagt mer enn hvis det ikke var noen rentekampanje.

Lenke til kommentar

Jeg tror også det kommer priskutt, men da gjerne i kombinasjon med at det fjernes utstyr. Prisnivået nå er allerede ganske attraktivt opp mot konkurrentene. Altså om det var slik at jeg ville ha billigst mulig Model Y og utstyrsnivå ikke er viktig, så ville jeg ventet, mens om det er godt utstyr bil man ønsker så ville jeg slått til nå.

Det kan også være at det vil lønne seg å ha is i magen helt til siste dag de har 0-rente tilbudet. Det ville ikke overraske meg om man plutselig får litt gratis superlading, gratis FSD eller noe i tillegg helt inn mot slutten av kvartalet. Men da er det også veldig mulig at man har få til ingen biler å velge mellom og må ta levering nesten øyeblikkelig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (52 minutter siden):

Jeg tror også det kommer priskutt, men da gjerne i kombinasjon med at det fjernes utstyr. Prisnivået nå er allerede ganske attraktivt opp mot konkurrentene. Altså om det var slik at jeg ville ha billigst mulig Model Y og utstyrsnivå ikke er viktig, så ville jeg ventet, mens om det er godt utstyr bil man ønsker så ville jeg slått til nå.

Det kan også være at det vil lønne seg å ha is i magen helt til siste dag de har 0-rente tilbudet. Det ville ikke overraske meg om man plutselig får litt gratis superlading, gratis FSD eller noe i tillegg helt inn mot slutten av kvartalet. Men da er det også veldig mulig at man har få til ingen biler å velge mellom og må ta levering nesten øyeblikkelig.

Utstyr? Kva utstyr skal dei fjerne? Det er ikkje noko inkludert utstyr å fjerne.

Lenke til kommentar

Har splittet noen innlegg tilbake etter flere klager på overnevnte moderering. Kontekst er vanskelig å bevare uten at innlegg som er "innafor" føringene til tråden og blir dradd med over. En prøver jo så godt som en kan, men er alltid noen som blir misfornøyd. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Det er masse utstyr, det er bare standard. Noen aktuelle kandidater for å ta ut av listen med standardutstyr er slik jeg ser det 8" skjerm bak, ventilerte seter og hengerfeste. Det er riktignok bare eksempler.

Eg las om ein modell i Kina med mindre utstyr, men har aldri høyrt dei har gjort sånn før. Ser ut som det kan vere noko på vei her òg.

https://www.motor.no/aktuelt/dette-kan-bli-fjernet-for-a-lage-en-billig-tesla/313858

Sitat

Nyhetsbyrået Reuters rapporterte i påsken at en lavkost-versjon av Tesla Model Y skal være på vei. En tilsvarende variant av Model 3 er også påtenkt. 

Produksjonen skal ifølge samme kilde begynne i USA, før Europa og Kina står for tur.

Sitat

● Prisgjetningene ligger litt på cirka 25.000 dollar, pluss minus.

● Bilen skal få mindre hjul enn den vanlige.

● Antallet høyttalere blir halvert.

● Det blir kun ett fargevalg for interiør.

● Setene blir i stoff, og de vil verken ha varme eller ventilasjon.

● Bakluken blir manuell.

● Panoramataket forsvinner og blir erstattet med metalltak.

● Ingen skjerm i baksetet.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Zeph said:

Eg las om ein modell i Kina med mindre utstyr, men har aldri høyrt dei har gjort sånn før. Ser ut som det kan vere noko på vei her òg.

https://www.motor.no/aktuelt/dette-kan-bli-fjernet-for-a-lage-en-billig-tesla/313858

Ja, det er snakk om en veldig rimelig utgave. Jeg er slettes ikke sikker på om det blir noe av denne. Men det er fortsatt mye de kan gjøre for å gjøre dagens Model Y billigere ved å ta ut utstyr fra listen over standardutstyr.

Jeg vet Tesla har i en del år nå forsøkt å unngå ha mange forskjellige varianter, for å forenkle produksjonen, men i veldig mange år slet Tesla med å produsere nok biler, mens nå er utfordringen mer det å finne tilstrekkelig etterspørsel. Ettersom de nå står ovenfor andre utfordringer enn tidligere er det fullt mulig at de må bevege seg mer bort fra modellen om å ha veldig få tilvalg, og nærme seg konkurrentene til større grad, der folk kan i større grad velge hva de ønsker betale for. Da treffer man litt bredere med tilbudet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 25.4.2025 den 6.55):

Er det? Har ikke hørt om noen som ikke har fått det dekket. Må ned med batteriet så er litt jobb.

Bytte av main computer:

https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-2AA012FD-0725-4F5A-998B-D46BCFDECDD3.html

Tilsynelatende noe sikkerhetskoder involvert om man swapper fra annen bil som kan bli litt knotete eneste, men mulig Tesla er behjelpelig med dem.

Godt mulig den gamle kan fikses også. Om det bare mangler 5V en plass er det kansje bare en liten transistor eller noe som må byttes.

Norske og utenlandske forum er fulle av eksempler på at dette ikke har blitt dekket.

Du lenker forøvrig til en manual som viser hvordan man fysisk bytter main computer. Det trenger man ikke manual for, og det er heller ikke relevant. For å få en ny main computer til å faktisk fungere i bilen, så må man enten være forhandler eller uavhengig verksted med Teslalisens. Jeg tillater meg å tvile på at en får noe hjelp av Tesla hvis en kommer trekkende med en brukt styreenhet som en har kjøpt på e-bay. 

Selvfølgelig kan et kretskort repareres, men det krever høy kompetanse, og jeg kjenner iallefall ikke til noen som tar det på seg. ACtronics, som er den største aktøren i Norge på området, gjør det iallefall ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Norske og utenlandske forum er fulle av eksempler på at dette ikke har blitt dekket.

Du lenker forøvrig til en manual som viser hvordan man fysisk bytter main computer. Det trenger man ikke manual for, og det er heller ikke relevant. For å få en ny main computer til å faktisk fungere i bilen, så må man enten være forhandler eller uavhengig verksted med Teslalisens. Jeg tillater meg å tvile på at en får noe hjelp av Tesla hvis en kommer trekkende med en brukt styreenhet som en har kjøpt på e-bay. 

Selvfølgelig kan et kretskort repareres, men det krever høy kompetanse, og jeg kjenner iallefall ikke til noen som tar det på seg. ACtronics, som er den største aktøren i Norge på området, gjør det iallefall ikke.

Ligger link der og til hvordan man tar backup og reinstallerer software på en ny Main Computer. 
Man trenger ikke mere enn Tesla Toolbox som alle har tilgang til.

https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-4E3FEEED-6E62-42BD-B9E7-4B97F2959D86.html

Og jeg kjenner flere privatpersoner som fikser elektronikk. Det gjør sikkert du og om du tenker etter.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Ligger link der og til hvordan man tar backup og reinstallerer software på en ny Main Computer. 
Man trenger ikke mere enn Tesla Toolbox som alle har tilgang til.

https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-4E3FEEED-6E62-42BD-B9E7-4B97F2959D86.html

Hva med punkt 7?

Complexity skrev (6 timer siden):

Og jeg kjenner flere privatpersoner som fikser elektronikk. Det gjør sikkert du og om du tenker etter.

Joda, men ikke 0402 resistorer. Da skal man ha rimelig bra utstyr...

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Og som kjent er det kun 0402 resistorer som ryker på disse kortene, så da taper du complexity 😳

Hva snakker du om? Det handler om at man bruker så små komponenter at det kreves veldig mye utstyr og kompetanse for å skifte dem ut. Det mangler litt troverdighet når man den ene dagen hevder at Tesla er så avansert at de ligger årevis foran alle andre, mens man den andre bagatelliserer hvordan det er å reparere de. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, AL123 said:

Hva med punkt 7?

Joda, men ikke 0402 resistorer. Da skal man ha rimelig bra utstyr...

Screenshot_20250429_063751_Chrome.thumb.jpg.db314c7858b0fa9db45a1201fa13e8f0.jpg

Står at om 3epart skal utføre dette må man ha disse kodene ja. Altså er det ikke bare Tesla som kan gjøre dette. Og som sakt godt mulig Tesla er behjelpelig med å utgi kodene man trenger.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jotun said:

Og som kjent er det kun 0402 resistorer som ryker på disse kortene, så da taper du complexity 😳

Haha! Med mikroskop og SMD lodde utstyr er ikke en 0402 så vanskelig å bytte heller.

Er det som sakt bare 5V som mangler på en plugg ut til ett kamera er det neppe så fryktelig mye som er ødelagt. Tipper en transistor eller noe som skal aktivere denne spenningen på denne utgangen.

Er vel forøvrig ikke første gang jeg hører om dette så kansje en svakhet på Hardware 2.5, og isåfall sikkert noen videoer/guides om dette.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Screenshot_20250429_063751_Chrome.thumb.jpg.db314c7858b0fa9db45a1201fa13e8f0.jpg

Står at om 3epart skal utføre dette må man ha disse kodene ja. Altså er det ikke bare Tesla som kan gjøre dette. Og som sakt godt mulig Tesla er behjelpelig med å utgi kodene man trenger.

Disse kodene vil man aldri få utlevert som privatperson, nei. Dette er sikkerhetsklareringer som  tilsvarer den europeiske cermigodkjenningen, og selv om det ikke er like strengt, så vil man miste jobben dersom man utleverer de til privatpersoner, så nei, dette er ikke noe man får hos Tesla, og derfor, nei, man kan ikke skifte ut maincomputer selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Haha! Med mikroskop og SMD lodde utstyr er ikke en 0402 så vanskelig å bytte heller.

Er det som sakt bare 5V som mangler på en plugg ut til ett kamera er det neppe så fryktelig mye som er ødelagt. Tipper en transistor eller noe som skal aktivere denne spenningen på denne utgangen.

Er vel forøvrig ikke første gang jeg hører om dette så kansje en svakhet på Hardware 2.5, og isåfall sikkert noen videoer/guides om dette.

Ja, sikkert kjempeenkelt. Foreslår at du spesialiserer deg på dette, både for å hjelpe andre Teslaeiere, og for å tjene mer penger enn det du noengang har gjort. Her er du alene om markedet, så her er det gode penger å tjene…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (42 minutter siden):

Ja men 0402 resistoren vet du 🫣🫣

Eg har aldri loddet en 0402. Kun en 1206. De som pleier ryke på Toyotaen det.

Og kan man ikke lodde en 0402 så kan du ikke fikse pluggen til 5v

Endret av Jotun
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 minutt siden):

Ja men 0402 resistoren vet du 🫣🫣

Eg har aldri loddet en 0402. Kun en 1206. De som pleier ryke på Toyotaen det.

0402 er 1 x 0.5 mm. i størrelse og er IKKE lett og lodde med vanlig loddebolt hjemme i kjelleren. Alt er enkelt når man kan det, men å lodde 1206 er null problem. Til dels 0805 også hvis man er stø på hånden. 0402 er ikke lett for hvermansen. Har du aldri loddet før og vil prøve deg på en 0402 får du en utfordring. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...