Gå til innhold

Kollidert søskenbarnet mitt sin grombil i en lyktestolpe når jeg ville sladde


Sommereng

Anbefalte innlegg

Er nok ingen som går på den når man kjører sidelengs inn i en lyktestolpe på en parkeringsplass som gjør så stor skade at bilen blir rammeskjev..

Det skal nok noe til å bli anmeldt i slike saker, har man en plausibel forklaring så kommer i stor grad tvilen sjåføren til gode i forhold til anmeldelse og førerkortbeslag.

 

Ettersom lyktestolpen traff midt på passasjersiden på bilen, så skal det ikke så mye til før den blir skjev heller, og ved en slik kollisjon var vel bilen høyst sannsynlig fremdeles kjørbar, slik at man undres litt hvordan politiet ble involvert i saken til å begynne med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nok noe til å bli anmeldt i slike saker, har man en plausibel forklaring så kommer i stor grad tvilen sjåføren til gode i forhold til anmeldelse og førerkortbeslag.

 

Ettersom lyktestolpen traff midt på passasjersiden på bilen, så skal det ikke så mye til før den blir skjev heller, og ved en slik kollisjon var vel bilen høyst sannsynlig fremdeles kjørbar, slik at man undres litt hvordan politiet ble involvert i saken til å begynne med?

Det var eier av parkeringsplassen som anmeldte saken til politiet da lyktestolpen måtte repareres da lyset gikk og stolpen ble helt skjev. Hadde det ikke vært for det hadde ikke politiet vist om saken

Lenke til kommentar

Ettersom lyktestolpen traff midt på passasjersiden på bilen, så skal det ikke så mye til før den blir skjev heller, og ved en slik kollisjon var vel bilen høyst sannsynlig fremdeles kjørbar, slik at man undres litt hvordan politiet ble involvert i saken til å begynne med?

 

Mulig det, men når begge dørene er bulket fra gulv til tak og lyktestolpen er ødelagt vil de nok anta at det var noe annet enn en uheldig parkering..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig det, men når begge dørene er bulket fra gulv til tak og lyktestolpen er ødelagt vil de nok anta at det var noe annet enn en uheldig parkering..

 

"... kjørte raskt over parkeringsplassen sent på kvelden fordi jeg så etter et lempelig sted å urinere, plutselig kom det en katt så jeg måtte svinge brått til ...."

 

Nå oppfordrer ikke jeg til å avgi falsk forklaring, men i enkelte tilfeller bør man kanskje heller la være å uttale seg om saken, eventuelt ta det gjennom advokat, i stedet for å innrømme at man har sladdet rundt på en parkeringsplass for så å treffe en lyktestolpe?

 

Uansett, gjort er gjort, nå er det vel bare å betale og ta straffen.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg blir sjokkért, oppgitt og trist over all fordømmelse du møter i tråden her. Jeg lurer på hvor moderatorene er. Det tilfører ikke tråden noe nyttig, og det er svært tydelig at du ikke er ute etter å lure noen, du er genuint opptatt av å ta skyld og skvære opp. Det viser en retning forumet har tatt som er særdeles uhyggelig og urovekkende. Det er tydelig for alle normale mennesker at personen søker sympati, fornuftig veildedelse og forståelse.

 

Jeg er glad for at du er genuin og angrer, og det er noe du også skal være glad for. Dét er en positiv ting i det her. Du har de riktige naturlige impulsene.

 

I slike krisesituasjoner er det naturlig å føle seg overveldet. Men du skal tenke at, så lenge du har et naturlig ønske om å skvære opp, så vil det alltid ordne seg for din del.

 

Tiden spiller ingen rolle. Ditt søskenbarn må få reagère til sin tid. Og du er i gang med utdannelse. Jeg ville fokusért på å gjøre det best mulig der, sånn at du får en først av alt tryggest mulig jobbsituasjon gjennom livet ditt. Først når disse tingene er på plass, bør du begynne å tenke på å betale tilbake.

 

Men, én ting du kan gjøre, for å bygge tillit til deg selv og eventuelt søskenbarnet ditt, er å enten 1) Hvis ditt søskenbarn er villig, å betale en sum penger hver måned. Størrelsen spiller ingen rolle. Det kan være 5, 20, 50, 500 eller 5000 kr, alt ut fra hva du har. Målet er å bygge tillit, både til deg og han (regner med det er han). Eller 2) Hvis sitt søskenbarn ikke er villig til å høre deg ut, opprett din egen konto som du setter av en sum penger til hver måned, som skal gå til han når han eventuelt åpner opp for kontakt. Da bygger du direkte tillit til deg selv, at du viser for deg selv at du takler situasjonen på den beste mulige måten, og indirekte til søskenbarnet. Selv om det tar 20 år før du får kontakt, skal de penga stå der. Jeg tror han åpner opp før eller siden, du må bare gi tid.

 

Tiden spiller ingen rolle. Dine følelser, verdier og holdninger er det sentrale her. Og du må tenke livslangt. Denne situasjonen kan snus om til noe meget positivt, hvis vi skal våge å være egoistiske i det her: At du nå får en sjanse til å vise for deg selv og andre at du har et høyt nivå av integritet, til å virkelig ta ansvar, til å bli et enda bedre menneske.

 

Ingen liv har gått tapt, og du har ikke blitt skadet for livet, dét er noe å være takknemlig for! Og det er nok noe søskenbarnet ditt er takknemlig for, på ett eller annet nivå. Med tiden, kan det hende han også bebreider seg selv for ikke å ha hatt disse følelsene. Men du er forståelsesfull nok til å tåle det.

 

Har ikke lest hele tråden, for den første siden var bare fordømmelse og det var bare smertefullt å lese, men om det ikke har blitt nevnt: Er det noe forsikring inne i bildet her?

 

Jeg har tro på at alt kommer til å ordne seg. Alt henger på din tro på det samme. Det er ikke snakk om millioner. Som jeg har skrevet til andre: Hvis du kan tjene 20 000 i måneden etter skatt i en vanlig jobb 40 år resten av livet, så vil du tjene ca 9,6 millioner i løpet av livet etter skatt. Dét er en oppløftende tanke. Du -vil- få råd til å betale, og mere til, så lenge du holder deg på den rette veien.

 

Så får alle følelsene, og forholdet med ditt søskenbarn, få all den tid det trenger til å reparere seg. Dét skal aldri fremtvinges, du kan rekke ut en hånd, men ikke tving ting til å skje. La han få reagere ferdig, uansett hvor lang tid det vil ta. Når tiden er inne, så trenger du bare være åpen.

 

Jeg ville sendt en melding hvor det stod noe sånt som: "Jeg er svært lei meg for det her, og jeg lover å betale det jeg klarer hver måned helt til alt er betalt. Jeg håper du har forståelse for at det vil ta tid, siden jeg er i en tidlig fase i livet og ikke har jobb eller fast inntekt. Det blir sannsynligvis en anselig bot å betale også. Men jeg lover på min ære at det vil bli betalt, og at jeg alltid er åpen for forsonelse. Nok en gang, jeg er svært lei meg."

 

Så ville jeg ikke sendt noe mer før en veldig lang stund eller til han til kontakt.

 

Det fører nemlig ikke noe godt med seg at du skal pine og piske deg selv i lang tid etterpå. Skaden er gjort, skjedd er skjedd, du er åpen og ønsker å gjøre opp, dét -burde- være godt nok for ditt søskenbarn. Jeg tror derfor at med tiden, vil dette ordne seg. Så ikke fortvil, kom deg tilbake på hesten, og legg for tiden denne episoden i en bok i den mentale bokhylla, så kan du ta den frem når tiden er riktig for det. Du har et liv å leve, og det ville vært trist for samfunnet om du gikk nedenom og hjem bare på grunn av en bilskade og en ulykke som det her. Folk må få lov til å lære av sine feil. Særlig når kan er så genuin som du fremstår. Du er ikke yrkeskriminell som slår ned folk på gata.

 

Det ordner seg!! Ikke hør på haterne på forumet her, det er en del av dem, og lederskapet her bryr seg ikke nevneverdig om etikk eller empati. Så gro en tykk hud fortest mulig og be dem ryke og reise. Du er genuin og fortjener respekt for dét.

Endret av Taurean
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg blir sjokkért, oppgitt og trist over all fordømmelse du møter i tråden her. Jeg lurer på hvor moderatorene er. Det tilfører ikke tråden noe nyttig, og det er svært tydelig at du ikke er ute etter å lure noen, du er genuint opptatt av å ta skyld og skvære opp. Det viser en retning forumet har tatt som er særdeles uhyggelig og urovekkende. Det er tydelig for alle normale mennesker at personen søker sympati, fornuftig veildedelse og forståelse.

 

 

 

Moderatorene er i Juss delen

 

Tråden hadde bare hatt 1 side om den lå der..

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Ts her

 

Lappen er nå mistet, forsikringen dekker lite av skadene, kraftig redusert samt at bilen hadde verdi på mye mer enn jeg trodde. Bilen har verdi på 395 000 kr

 

Det er enda litt uvisst om bilen kan reddes da den har fått rammeskjevhet.

 

Jeg klarer aldri å betale tilbake en slik stor sum, jeg må bare få jobb og få lån

 

Hva er en kraftig redusering av forsikringspengene? Hvorfor? Det er jo ikke eier av bilen som har tabbet seg ut, er det noen grunn til at den er redusert i forhold til bileier?

Lenke til kommentar

Hvis ditt søskenbarn er villig, å betale en sum penger hver måned. Størrelsen spiller ingen rolle. Det kan være 5, 20, 50, 500 eller 5000 kr, alt ut fra hva du har. Målet er å bygge tillit, både til deg og han (regner med det er han). 

 

Men hvorfor skal han betale til søskenbarnet?

 

Forsikringsselskapet vil i alle tilfeller betale ut full forsikring for skadene, både for lyktestolpen og bilen, minus egenandel.

Regresskravet rettes direkte mot skadevolder i ettertid, slik at trådstarter får et krav på sin del.

 

Det skal mye til før forsikringen faller bort, generelt må det vanligvis dreie seg om promillekjøring, i andre tilfeller vil det kreves grov uaktsomhet.

 

Jeg ville tro sladding på en parkeringsplass generelt vil føre til noe avkorting, ikke bortfall, men trådstarter får uansett den regningen i posten fra forsikringsselskapet.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal han betale til søskenbarnet?

 

Forsikringsselskapet vil i alle tilfeller betale ut full forsikring for skadene, både for lyktestolpen og bilen, minus egenandel.

Regresskravet rettes direkte mot skadevolder i ettertid, slik at trådstarter får et krav på sin del.

 

Det skal mye til før forsikringen faller bort, generelt må det vanligvis dreie seg om promillekjøring, i andre tilfeller vil det kreves grov uaktsomhet.

 

Jeg ville tro sladding på en parkeringsplass generelt vil føre til noe avkorting, ikke bortfall, men trådstarter får uansett den regningen i posten fra forsikringsselskapet.

 

Som trådstarter har sagt så har forsikringsselskapet uttalt at dei dekker lite av skadene. Kor lite er uklart, men etter bilansvarslova har forsikringsselskapet lov til å korte forsikringsutbetalinga med mellom 0 og 100%.  Sidan trådstarter seier at forsikringsslekapet dekker lite så er underforstått at avkortninga er på over 50%.

I tillegg til forsikringsutbetalinga så vil bileigaren også ha eit tap som følge av at verdien på bilen heilt sikkert er skrevet ned, slik at sjølv med 100% forsikringsutbetaling så hadde nok ikkje bileigaren kunne rekne med å kunne kjøpe ein heilt tilsvarande bil.

 

Leik med bil, der ein i tillegg beviseleg ikkje har hatt kontroll vil typisk ha svært stor avkortning.

 

Sidan søskenbarnet til trådstarter sjølv har lånt ut bilen til trådstarter så er det søskenbarnets forsikring heile skada går på.

Hadde bilen vært stjålet, og søskenbarnet hadde anmeldte biltjuveriet, og søskenbarnet hadde hatt kaskoforsikring så ville søskenbarnet fått utbetalt full forsikringsutbetalting med ein gong medan forsikringsselskapet går til regresskrav mot føraren.

Men i dette tilfellet så skiller ikkje forsikringsselskapet mellom skadevolder og forsikringseigaren.

 

 

 

Trådstarter:

Det einaste du eigentleg får gjort no når skaden fyrst har skjedd er å sette opp ein nedbetalingsplan, og sjå på kva muligheiter du har til å betale tilbake til søskenbarnet så raskt som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen har for stor rammeskjevhet, den blir kondemnert

 

Forsikringen til søskenbarnet mitt kommer til å betale 50%, resten må jeg betale. Jeg må jo såklart også betale bonustapet og alt ellers som søskenbarnet mitt har betalt, leiebil osv.

Da løste det seg jo på en god måte, 50% skal du være fornøyd med i denne situasjonen. Bare å stå på - Dette klarer du! Skjedd har skjedd, og det er viktig å ikke hate seg selv for mye, prøv heller å legg deg bak deg og fokuser positivt. Du har hele livet ditt foran deg :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da løste det seg jo på en god måte, 50% skal du være fornøyd med i denne situasjonen. Bare å stå på - Dette klarer du! Skjedd har skjedd, og det er viktig å ikke hate seg selv for mye, prøv heller å legg deg bak deg og fokuser positivt. Du har hele livet ditt foran deg :)

Ja det løste seg på en måte, men jeg synes forsikringen kunne dekket alt, derfor man har forsikring mener jeg. Men å betale egenandel og tapet av bonus er slik jeg skulle betalt, ikke mye annet også, er skaden som koster penger ikke bonustap og egenandel. I tillegg får jeg også stor bot fra politiet på 50000 for å dekke skadene og arbeidspengene som det firmaet som reparerte lyktestolpen har sakt ekstra bot for at jeg stakk av ???

Lenke til kommentar

Hva et grunnen til at eier ikke får full erstatning? Det var jo ikke han som kjørte.

Det er vel noe som kalles medansvar. Den som er eier av bilen har plikt til å se til at den som benytter bilen er skikket/har sertifikat. Husker ikke ordrett, men om du låner bort bilen til en som ikke har sertifikatet eller lignende, så kan du bli delansvarlig. I og med at TS mistet lappen samt ble politianmeldt er det ikke helt umulig at selskapet har ment at eier burde vite bedre. I så fall god anledning å klage på det. Jeg vil tro at selskapet har anledning å dekke 100%, og så rette regress til føreren av bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei ts her!

 

Idag var jeg å snakket med et lokalt mindre gartneri her jeg bor om jobbmuligheter. Jeg forklarte min historie for de om at jeg trenger jobb for å betale for det jeg gjorde.

Jeg fikk da tilbud om jobb på gartneriet for 110 kr timen, bør jeg si ja til jobben? Jeg synes egentlig 110 kr var veldig lite men samtidig mye mer enn det jeg får idag. Så hva synes dere, bør jeg takke ja til jobben eller takke nei? De har nok ikke så mye økonomi selv da det er ganske lite gartneri, så å forhandle om høyere lønn hjelper kanskje ikke?

Jeg er veldig i tvil, men føler jeg bare må takke ja så jeg får begynt å betale han litt så fort som mulig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...