Gå til innhold

Tesla øker prisene på alle superladere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett billig i forhold til en del andre hurtigladere...

 

Akkurat hva jeg skulle si. Når jeg lader min elbil (ikke en Tesla) så er prisen mye høyere. Hos Fortum koster det 2,5 kr/min, hvilket ved 50 kW tilsvarer 3 kr/kWh. I virkeligheten kan ikke batteriet ta emot full effekt gjennom hele ladingen heller, sånn at prisen per kWh altså blir høyere. I Sverige koster Clever 5 SEK/kWh (eller 2,5 SEK/kWh + 99 kr/mån), E.ON 4-5 SEK/kWh.

Tesla sitt Supercharger-nett er helt fantastisk og jeg skulle ønske at de åpnet opp for andre merker (gjerne høyere pris, f.eks. 5 kr/kWh) nå når de uansett skal bygge om til CCS-kontakter for å lade Model 3. Jeg skjønner dog godt at de gjerne holder det for seg selv som et konkurrensefortrinn og salgsargument.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Akkurat hva jeg skulle si. Når jeg lader min elbil (ikke en Tesla) så er prisen mye høyere. Hos Fortum koster det 2,5 kr/min, hvilket ved 50 kW tilsvarer 3 kr/kWh. I virkeligheten kan ikke batteriet ta emot full effekt gjennom hele ladingen heller, sånn at prisen per kWh altså blir høyere. I Sverige koster Clever 5 SEK/kWh (eller 2,5 SEK/kWh + 99 kr/mån), E.ON 4-5 SEK/kWh.

Tesla sitt Supercharger-nett er helt fantastisk og jeg skulle ønske at de åpnet opp for andre merker (gjerne høyere pris, f.eks. 5 kr/kWh) nå når de uansett skal bygge om til CCS-kontakter for å lade Model 3. Jeg skjønner dog godt at de gjerne holder det for seg selv som et konkurrensefortrinn og salgsargument.

De har vel vært åpen for å dele laderne med andre siden de startet å bygge ut superladerene, men det var ingen av konkurrentene som ville bli med.

 

Men de påstår å være i dialog. Og med innføringen av CCS så kan det jo være enda mer realistisk kanskje?

 

https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/amp/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Uansett billig i forhold til en del andre hurtigladere...

 

Akkurat hva jeg skulle si. Når jeg lader min elbil (ikke en Tesla) så er prisen mye høyere. Hos Fortum koster det 2,5 kr/min, hvilket ved 50 kW tilsvarer 3 kr/kWh. I virkeligheten kan ikke batteriet ta emot full effekt gjennom hele ladingen heller, sånn at prisen per kWh altså blir høyere. I Sverige koster Clever 5 SEK/kWh (eller 2,5 SEK/kWh + 99 kr/mån), E.ON 4-5 SEK/kWh.

Tesla sitt Supercharger-nett er helt fantastisk og jeg skulle ønske at de åpnet opp for andre merker (gjerne høyere pris, f.eks. 5 kr/kWh) nå når de uansett skal bygge om til CCS-kontakter for å lade Model 3. Jeg skjønner dog godt at de gjerne holder det for seg selv som et konkurrensefortrinn og salgsargument.

Tesla har villig forsøkt å få andre produsenter med på laget helt siden de dro igang hurtiglading. Og tilbudet står fortsatt ved lag. Virker ikke som andre produsenter er game og at de ønsker proprietære løsninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Er vel ingenting å unnskylde seg for om de faktisk vil tjene litt på det heller. De driver ikke veldedighet.

De har vel sagt at de ikke ønsker å tjene på det. Men de bør i det minste ta såpass mye at de får dekket utgiftene.

Enig. Bare synes det er bra at de kutter alle subsidier rundt produktet deres som vervepremier og hurtigladere og heller fokuserer på å selge konkurransedyktige biler inn i fremtiden og ikke bare nå som alle ikke er på banen enda.

Lenke til kommentar

På Model 3 har man også muligheten å bare lade på CCS, hvis man ikke liker prisene til Tesla. Tror ikke denne prisøkningen egentlig vil gjøre noen forskjell på bruken, men om de skulle finne på å øke prisene enda mer så er det i hvert fall et alternativ.

 

På Model S/X har man også adapter for CHAdeMO, men så har de fleste S/X også gratis ubegrenset superlading i hele bilens levetid, så prisene spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Ved 200 Wh/km (høyt estimat) blir det 0,37 kr/km. Til sammenligning er diesel til 15 kr/l og 0,5 l/mil (lavt estimat) = 0,75 kr/km.

 

I tillegg er det vel ingen som kun lader på hurtigladere, de aller fleste lader mye billigere hjemme.. - og som du selv kommenterer med "(lavt estimat)" er det få biler som har et faktisk snitt på 0,5 l/mil - er nok som regel over dette. Så forskjellen er stor.

Lenke til kommentar

I tillegg er det vel ingen som kun lader på hurtigladere, de aller fleste lader mye billigere hjemme.. - og som du selv kommenterer med "(lavt estimat)" er det få biler som har et faktisk snitt på 0,5 l/mil - er nok som regel over dette. Så forskjellen er stor.

 

Tja, jeg kan fint holde 0,5 l/mil med en CX-5 på langkjøring så det er nok en del andre biler som også klarer det. Med bykjøring blir historien fort en annen selvom der er vel ikke konkurrenten hurtiglading heller.

 

Uansett, det liten tvil om at driftskostnadene er lavere på el-biler men et 0,5 l/mil snitt på langkjøring er ikke unormalt for diesel-biler.

Lenke til kommentar

Tesla har villig forsøkt å få andre produsenter med på laget helt siden de dro igang hurtiglading. Og tilbudet står fortsatt ved lag. Virker ikke som andre produsenter er game og at de ønsker proprietære løsninger.

Nå er det vel tesla som driver med proprietære løsninger. CCS som praktisk talt alle andre bruker er standardisert.

 

Hva teslas 'tilbud' angår, spør deg selv: Hvis noen hevder de vil selge noe men ikke får solgt, er det da kjøperne som det er noe feil med (alle sammen) eller er det selger som tar overpris? Jeg tror tesla ser større verdi i å holde laderne sine for seg selv enn å leie ut tilgang siden de i stadig større grad er deres viktigste konkurransefortrinn.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Missbrukerne har skylden, de som bor i området og bruker hurtigladerne for å spare penger.

Hurtigladerne ver tiltenkt de på gjennomreise

Kan nok ikke skylde på de som misbruker superladerne. De som gjør det har stort sett gratis superlading.

 

Vi tro dette er rett og slett en prisjustering i forhold til økende strømpriser, og i forhold til at de nå har fått bedre statistikk på hvordan Model 3 eierne bruker superladerne i USA. Da kan de blant annet regne inn infrastrukturkostnadene per bil.

Lenke til kommentar

Nå er det vel tesla som driver med proprietære løsninger. CCS som praktisk talt alle andre bruker er standardisert.

 

Hva teslas 'tilbud' angår, spør deg selv: Hvis noen hevder de vil selge noe men ikke får solgt, er det da kjøperne som det er noe feil med (alle sammen) eller er det selger som tar overpris? Jeg tror tesla ser større verdi i å holde laderne sine for seg selv enn å leie ut tilgang siden de i stadig større grad er deres viktigste konkurransefortrinn.

 

Nå har vel ikke den lett modifiserte Type-2 kontakten som Tesla bruker på sine superladere vært så veldig proprietær mtp. de har benyttet seg av samme kontakt som de aller fleste bilene hadde da laderne ble innført. Men det er vel ikke noe tema lenger iogmed CCS blir supplert på laderene nå med inntoget av Model 3 som bruker CCS. Men er ikke mer proprietær enn at BMW i3, nye Leaf, E-tron etc. kan lades på Tesla sin originale hjemmelader.

 

Et betimelig spørsmål om hva som gjør at konkurrentene vil hive seg på. Mulig de vil bygge ut selv og tjene sin del? Noe som er naturlig og forsåvidt sunt av konkurransehensyn.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Nå har vel ikke den lett modifiserte Type-2 kontakten som Tesla bruker på sine superladere vært så veldig proprietær mtp.

I den forstand at den ble modifisert av Tesla og kun brukt av tesla, så jo dagens kontakter på teslas biler er proprietær. For AC lading er den kompatibel med type 2 kontakter, men det er bare relevant for saktelading, den er fullstendig inkompatibel med standard CCS DC lading. Kontakten mangler fysisk HV DC pinnene.

 

Et betimelig spørsmål om hva som gjør at konkurrentene vil hive seg på. Mulig de vil bygge ut selv og tjene sin del? Noe som er naturlig og forsåvidt sunt av konkurransehensyn.

Det er neppe mye å tjene på å selge strøm til elbiler. Verdien i hurtigladenettverk sett fra industriens ståsted er å gjøre elbiler brukbare og dermed salgbare. Det er salg av bilene de etter hvert kan tjene penger på. De som driver ladestasjoner kan potensiellt tjene penger på mersalg av mat og andre tjenester. Dette er tilsvarende til hva bensinstasjoner gjør i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I tillegg er det vel ingen som kun lader på hurtigladere, de aller fleste lader mye billigere hjemme.. - og som du selv kommenterer med "(lavt estimat)" er det få biler som har et faktisk snitt på 0,5 l/mil - er nok som regel over dette. Så forskjellen er stor.

 

Tja, jeg kan fint holde 0,5 l/mil med en CX-5 på langkjøring så det er nok en del andre biler som også klarer det. Med bykjøring blir historien fort en annen selvom der er vel ikke konkurrenten hurtiglading heller.

 

Uansett, det liten tvil om at driftskostnadene er lavere på el-biler men et 0,5 l/mil snitt på langkjøring er ikke unormalt for diesel-biler.

Fint at du presiserte langkjøring :), for jeg hadde selv en CX-5 før jeg byttet til elektrisk - og; ja, på ren langkjøring i ikke altfor høy hastighet så klarte også jeg å presse den til ca. 0,5 - men, i snitt lå den langt over det. 

...og elbiler har også lavere forbruk på langkjøring

Endret av BJAX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...