Gå til innhold

Riktig oppførsel i rundkjøring


Pusher 50

Anbefalte innlegg

Er det trafikk i rundkjøringen ville jeg holdt høyre felt ut og byttet etterpå. Det er mye lettere å håndtere en vikepliktsituasjon etter rundkjøringen da du ofte har bedre ro og oversikt. Det beste hvis det er mulig er å bytte felt før rundkjøringen. 

Og en god regel: kjør heller feil enn å risikere kollisjon. Det er bare å snu senere.. :) Lykke til med lappen!

 

Trodde jeg var den éneste som tenkte sånn. Jeg holder meg helt i høyre fil i enhver rundkjøring, helt til jeg skal ut, så blinker jeg meg ut. Hvis det er flerfelts-rundkjøring, så gjør jeg alt jeg kan for å ligge i ytterst høyre fil og kjøre heeele veien rundt hvis jeg skal rundt. Å drive og skifte filer i rundkjøring, å kjøre inn fra venstre fil og skifte filer i en rundkjøring, virker for meg som en av de verste idéene som noen ganger utformet i trafikkbildet. Det burde vært lyskryss over alt! Fjerne alle misforståelser! Tenk så mye problemer slike rundkjøringer skaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er "bare" en kjørelærer som synser. Og de har nok noe mer peilig enn gjennomsnittsbilisten, men jeg tror ikke mange av oss er veldig imponert over sine kjørelærere.

 

Ser at dette er blitt problematisert over før. Og med uvisst resultat:

https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705

 

Jeg heller mot å være enig med vegdirektoratet. Og svaret får vi kanskje ikke før det kommer en domsavsigelse i en rettssak?

Når man har jobb som innbærer og kunne visse regler pleier man ofte og ha mer kunnskap en gjennomsnitts mannen da men. Er selvfølgelig ingen garanti :p

 

Personlig liker jeg folk som blinker inn i rundkjøringene. Fordi da vet jeg hvem bilister jeg må passe meg for. 

 

Blinke inn i rundkjøring = Si i fra at jeg er inkompetent til og kjøre bil :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har to valg: 

1) Holde høyre felt gjennom rundkjøringa og velge høyre avkjøringsfelt i retning rett fram. Så skifte til venstre felt etter at rundkjøringa er tilbakelagt. 

 

2) Holde høyre felt gjennom rundkjøringa, men plassere oss direkte i venstre avkjøringsfelt (fortsatt i retning "rett fram").

 

Ville ihvertfall IKKE valgt alt. 2!

Det blir filskifte i rundkjøringen og er rom for mye misforståelser blant andre bilister.

 

Alt 3. ligge i venstre felt FØR rundkjøringen.

 

 

Ville gjort som foreslått i alt. 3.

Siden det ikke er noen avkjørsel til venstre i rundkjøringen, er det "inneforstått" at venstre kjørefelt går rett frem. Da ville jeg holdt venstre fil før, og ligget i denne gjennom rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Når man har jobb som innbærer og kunne visse regler pleier man ofte og ha mer kunnskap en gjennomsnitts mannen da men. Er selvfølgelig ingen garanti :p

 

Personlig liker jeg folk som blinker inn i rundkjøringene. Fordi da vet jeg hvem bilister jeg må passe meg for. 

 

Blinke inn i rundkjøring = Si i fra at jeg er inkompetent til og kjøre bil :p

 

Trafikkreglene er ganske klare her. Når medtrafikanter kan ha nytte av at du gir tegn, skal du gi tegn.

Og tegngiving i rundkjøring opplever ikke jeg at det krangles mye om fra faglig hold.

 

Skal du 1. til høyre, blinker du til høyre i god tid _før_ du kommer inn i rundkjøringa. Skal du til venstre, skal du som regel blinke til venstre i god tid _før_ du kommer inn i rundkjøringa. Og i det du passerer siste avkjøring før din egen, blinker du til høyre. Ved varianter av "rett fram", blinker man kun ut. 

 

Dessuten heter det "inkompetent til _å_ kjøre", ikke "og kjøre".

Lenke til kommentar

Gjelder ingen spesielle regler for rundkjøring, vikeplikt reglene gjelder som normalt om ikke annet er skiltet.

 

At noen rundkjøringer er oppmerket i strid med vikeplikt reglene, uten samsvarende skilting, er dog noe rart, man kan ofte ikke se slik oppmerking om vinteren.  Så  usikker på hvordan oppmerking som avviker fra vikeplikt reglene vil da håndteres ved en kollisjon.

 

Man kan fritt velge hvordan man passerer gjennom rundkjøringer, men må ta hensyn til vikeplikt reglene.(om ikke skiltet avvikende fra vikeplikt reglene med korrekt skilt type))

Tryggeste er og ligge helt til høyre hele veien i rundkjøringen, da slipper man og ta vikeplikt hensyn om man føler seg utrygg på dette.

 

Mange glemmer at man ikke har rett til og kjøre inn i en bil som ikke overholder vikeplikt(populært kalt "påkjørsrett)

 

Dog om det er god plass til 2 biler eller flere ved siden av hverandre gjelder vikeplikt på samme måte som om det skulle vært oppmerkede kjørefelt i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Trafikkreglene er ganske klare her. Når medtrafikanter kan ha nytte av at du gir tegn, skal du gi tegn.

Og tegngiving i rundkjøring opplever ikke jeg at det krangles mye om fra faglig hold.

 

Skal du 1. til høyre, blinker du til høyre i god tid _før_ du kommer inn i rundkjøringa. Skal du til venstre, skal du som regel blinke til venstre i god tid _før_ du kommer inn i rundkjøringa. Og i det du passerer siste avkjøring før din egen, blinker du til høyre. Ved varianter av "rett fram", blinker man kun ut. 

 

Dessuten heter det "inkompetent til _å_ kjøre", ikke "og kjøre".

Ser bare ikke behovet for og vite at noen skal inn i en rundkjøring.. De har inget annet valg.. Som regel kommer vi fra 1 kjørefelt som deler seg inn i 2 felt. Folk legger seg sømløst i det feltet de skal uten blinking. Siden folk kjører i rekke og rad siden det er bare 1 kjørefelt. Vil kalle slik signal bruk for unødig støy. 

 

Der det er akutuelt, blink for all del. Får trafikken til og flyte mye bedre.

 

Har 0 interesse for grammatikk. 

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at man skifter felt ved å kjøre rundt og rundt - bilen skifter felt når den kjører av. Så hvis en kjører ut i venstre felt har den vikeplikt for de som evt befinner seg der.

 

Her snakker vi tydeligvis forbi hverandre.

 

Det tilfellet jeg vil problematisere over er at en bil i høyre felt inne i selve rundkjøringa velger å kjøre "rundt-og-rundt" litt lenger enn det man vanligvis forventer for å kunne ta ut av rundkjøringa i venstre felt (av to) på den veien han akter å følge.

 

Hva skjer da hvis en bil i innerste (venstre) felt i rundkjøringa også vil ut i samme venstre felt på veien som går ut av rundkjøringa?

 

Med referanse til figuren i starten av tråden: To biler, den ene i venstre felt i rundkjøringa, den andre i høyre, ønsker begge å velge venstre felt på veien som går "rett nordover". Bilen i høyre felt i rundkjøringa forblir derfor i rundkjøringa litt lenger enn om han hadde ønsket å plassere seg i høyre felt på samme veg. Bilen i venstre felt i rundkjøringa kjører akkurat som pilene på figuren indikerer og vil også plassere seg i venstre felt på veien som går nordover. Hvem har da vikeplikt for den andre?

 

Og som du ser i noen lenker som jeg har angitt tidligere i tråden, her er faginstansene uenige. NAF og forsikringsselskaper er enige om at bilen i høyre felt i rundkjøringa bryter trafikkreglene. Vegvesenet/vegdirektoratet er like klare på at det er bilen venstre felt i rundkjøringa som har vikeplikt ved feltskifte.

Lenke til kommentar

Når man har jobb som innbærer og kunne visse regler pleier man ofte og ha mer kunnskap en gjennomsnitts mannen da men. Er selvfølgelig ingen garanti :p

 

Personlig liker jeg folk som blinker inn i rundkjøringene. Fordi da vet jeg hvem bilister jeg må passe meg for. 

 

Blinke inn i rundkjøring = Si i fra at jeg er inkompetent til og kjøre bil :p

 

Er vel en ganske vanlig holdning dette, at en ikke ser behovet for å gi tegn til andre trafikkanter hvor en har tenkt seg. Plasseringsevne har mye å si, men bruk av blinklys er like viktig.

Biler som venter ved 1. avkjøring har stor nytte av biler som blinker til høyre i god tid før de kjører inn i rundkjøringen. De har da mulighet til å "time" innkjøringen sin når det er mye trafikk.

Biler som venter ved 2. avkjøring har stor nytte av biler som ligger i innerste fil i rundkjøringen og blinker til venstre. Da slipper de å vurdere om vedkommende skal rett fram, eller skal ut i neste avkjøring.

 

Jeg så heller ikke behovet tidligere ved å blinke inn i rundkjøringene, men med mange nok timer bak rattet, ser en nytten av slik informasjon. Noen kommer dessverre aldri dit.

Endret av hightow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel en ganske vanlig holdning dette, at en ikke ser behovet for å gi tegn til andre trafikkanter hvor en har tenkt seg. Plasseringsevne har mye å si, men bruk av blinklys er like viktig.

Biler som venter ved 1. avkjøring har stor nytte av biler som blinker til høyre i god tid før de kjører inn i rundkjøringen. De har da mulighet til å "time" innkjøringen sin når det er mye trafikk.

Biler som venter ved 2. avkjøring har stor nytte av biler som ligger i innerste fil i rundkjøringen og blinker til venstre. Da slipper de å vurdere om vedkommende skal rett fram, eller skal ut i neste avkjøring.

 

Jeg så heller ikke behovet tidligere ved å blinke inn i rundkjøringene, men med mange nok timer bak rattet, ser en nytten av slik informasjon. Noen kommer dessverre aldri dit.

Til høyre er jo ut av rundkjøringen, jeg snakket om inn i rundkjøringen. Altså blinke til venstre...

 

Helt enig, blinke i god tid er veldig fint. Så man får flyt i trafikken. Blir litt arg når folk bare blinker 1 nano sekund før de kjører av. Jeg kunne jo kjørt om jeg viste at du skulle inn der.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Her snakker vi tydeligvis forbi hverandre.

 

Det tilfellet jeg vil problematisere over er at en bil i høyre felt inne i selve rundkjøringa velger å kjøre "rundt-og-rundt" litt lenger enn det man vanligvis forventer for å kunne ta ut av rundkjøringa i venstre felt (av to) på den veien han akter å følge.

 

Hva skjer da hvis en bil i innerste (venstre) felt i rundkjøringa også vil ut i samme venstre felt på veien som går ut av rundkjøringa?

 

Med referanse til figuren i starten av tråden: To biler, den ene i venstre felt i rundkjøringa, den andre i høyre, ønsker begge å velge venstre felt på veien som går "rett nordover". Bilen i høyre felt i rundkjøringa forblir derfor i rundkjøringa litt lenger enn om han hadde ønsket å plassere seg i høyre felt på samme veg. Bilen i venstre felt i rundkjøringa kjører akkurat som pilene på figuren indikerer og vil også plassere seg i venstre felt på veien som går nordover. Hvem har da vikeplikt for den andre?

Min forståelse:

Den som ligger i indre felt og skal ut av rundkjøringen foretar to skifter - først fra indre til ytre, deretter fra ytre til vanlig vei. Ergo har han vikeplikt for ytre felt når han ønsker å krysse det for å komme ut av rundkjøringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min forståelse:

Den som ligger i indre felt og skal ut av rundkjøringen foretar to skifter - først fra indre til ytre, deretter fra ytre til vanlig vei. Ergo har han vikeplikt for ytre felt når han ønsker å krysse det for å komme ut av rundkjøringen.

 

Klargjørende.

Og for hva det er verdt: Jeg er enig med deg (og vegdirektoratet/statens vegvesen).

Lenke til kommentar

Pusher 50:

 

I følge trafikkreglenes paragraf 6 (Svinging) punkt 3 kan du godt plassere deg direkte i venstre felt etter rundkjøringen. Forøvrig står det også (i punkt 1) at du i god tid skal kjøre inn i høyre felt ved svinging til høyre (enhver utkjøring av en rundkjøring er en høyresving). Så om skal man følge trafikkreglene bør man egentlig forlate rundkjøringer fra høyre felt.

 

 

§ 6.Svinging
 
1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
 
2. Ved sving til høyre skal det kjøres så nær høyre kant av kjørebanen som mulig.
På tovegs kjørebane skal det ved sving til venstre kjøres så nær midten av kjørebanen som mulig.
 
3. Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best.
 
4. Kjøretøyer som kommer fra motsatte retninger, kan svinges til venstre for hverandre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at man skifter felt ved å kjøre rundt og rundt - bilen skifter felt når den kjører av. Så hvis en kjører ut i venstre felt har den vikeplikt for de som evt befinner seg der.

 

 

Vet ikke om jeg helt skjønte denne? Mener du at om man ligger i høyre (ytre) i rundkjøringen og plasserer seg direkte i venstre felt på veien etter rundkjøringen skal vike for noen? I tilfelle hvem? Må være om det står biler rolig i venstre felt (f.eks kø) da eller?

Lenke til kommentar

Problemet i realiteten med hele denne problemstillingen er at de aller fleste som holder indre felt rett frem billister ikke vet at når de kjører i indre felt egentlig har vikeplikt for en bil som holder ytterste felt i rundkjøringen og vil ut av rundkjøringen i venstre kjørefelt.

 

i halvannet år har jeg kjørt inn til rundkjøringen på Aker Brygge fra E18, og det er praktisk umulig å stå på en slik "rett" om å svinge rett ut i venstre kjørefelt fra ytterste felt i rundkjøringen i en så kaotisk runkjøring som dette... Selv om det er et busstopp 50m lengre inn i munkedamsveien er det bedre å skifte felt etterpå. 

 

Selv om rød bil har vikeplikt vil det nesten garantert bli sammenstøt om du forsøker å stå på retten din. De hvite linjene illustrerer bare kjørefeltene. Det er ingen skilting eller vegoppmerking på stedet.

 

VpwKvp3.jpg

 

Dette er forøvrig en rundkjøring med forferdelig kultur, hvor de fleste bare kjører på, uten hensyn til at de kan ha noen på siden av seg, uten å blinke, og bare vilkårlig bråkjører gjennom og slenger seg inn i et felt. 

Endret av steinrawr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet i realiteten med hele denne problemstillingen er at de aller fleste som holder indre felt rett frem billister ikke vet at når de kjører i indre felt egentlig har vikeplikt for en bil som holder ytterste felt i rundkjøringen og vil ut av rundkjøringen i venstre kjørefelt.

 

Er du sikker på dette?

Når det er to kjørefelt inn og ut av rundkjøringen, er det å regne som to gjennomgående filer i rundkjøringen.

Den grønne bilen i ditt eksempel foretar her et filskift, og har derfor vikeplikt for biler som holder venstre fil rett frem.

 

ref. Vegvesenet:

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes.

rundkjoring_to_kjorefelt.jpg?width=572&h

Lenke til kommentar

Pålagt eller ikke, jeg er enig med gravypressure at det er slik man bør kjøre. Enhver skal ferdes aktpågivende osv - det mest naturlige/hensynsfulle/aktpågivende med to parallelle biler inn i rundkjøringen er at de holder seg parallelle også ut av den. Det er alltid tid til å skifte felt etterpå, eller legge seg bak/foran den andre når man krysser rundkjøringen så man får en luke til å skifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...