Gå til innhold

Riktig oppførsel i rundkjøring


Pusher 50

Anbefalte innlegg

Hei alle

 

Jeg skal lære familiens 17-åring å kjøre bil. 

 

Slik er situasjonen:
Vi kjører på firefelts vei. Ikke motorvei. Lav hastighet. Kort avstand mellom kryss. (For de lokale: Vi er på Solheimveien på Lørenskog, utenfor Metro Senter)

Så kommer ei rundkjøring. I rundkjøringa er det tre armer. Firefeltsveien går "tvers igjennom"/rett fram. To felt inn i rundkjøringa, to felter ut. Til høyre (90 grader) er det avkjøring til/påkjøring fra en tofelts vei. Til venstre er det ingen påkjøringer/avkjøringer.

 

Det er ingen skilter om feltvalg. Heller ingen markeringer i veibanen. 

 

Vi ligger i høyre felt foran rundkjøringa. Når vi nærmer oss rundkjøringa ser vi skilter leger fram som forteller at etter rundkjøringa er det venstre fil som leder dit vi skal (gule opplysningsskilter).

 

Vi har to valg: 
1) Holde høyre felt gjennom rundkjøringa og velge høyre avkjøringsfelt i retning rett fram. Så skifte til venstre felt etter at rundkjøringa er tilbakelagt. Da kommer vi i vikepliktssituasjon ved feltskifte på en vei med mye trafikk (= "kranglete" feltskift).

 

2) Holde høyre felt gjennom rundkjøringa, men plassere oss direkte i venstre avkjøringsfelt (fortsatt i retning "rett fram").
Ulempe: Risiko for kollisjon med biler som ligger i venstre felt inn i rundkjøringa og har til hensikt å velge venstre felt ut også.
Fordel: Slippe å komme i vikepliktposisjon ved feltskifte etter rundkjøringa.

 

Hva tenker forsamlingen om hva som er rett oppførsel her? Hvordan ville dere lære en 17-åring å kjøre?

 

- Pug

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det trafikk i rundkjøringen ville jeg holdt høyre felt ut og byttet etterpå. Det er mye lettere å håndtere en vikepliktsituasjon etter rundkjøringen da du ofte har bedre ro og oversikt. Det beste hvis det er mulig er å bytte felt før rundkjøringen. 

Og en god regel: kjør heller feil enn å risikere kollisjon. Det er bare å snu senere.. :) Lykke til med lappen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt lettere å se for seg hvis du viser hvilken av disse det gjelder. Jeg kjenner området, men klarer ikke å skjønne forklaringa :)

https://www.google.com/maps/@59.9274798,10.9573226,17z

https://www.google.com/maps/dir/59.9274852,10.9591787/59.9282378,10.9598868/@59.9293735,10.9556744,17z/data=!4m2!4m1!3e3

 

Det er ikke så lett å se, men det er en liten av/påkjøring til/fra et parkeringshus der.

Lenke til kommentar

Er det trafikk i rundkjøringen ville jeg holdt høyre felt ut og byttet etterpå. Det er mye lettere å håndtere en vikepliktsituasjon etter rundkjøringen da du ofte har bedre ro og oversikt. Det beste hvis det er mulig er å bytte felt før rundkjøringen. 

Og en god regel: kjør heller feil enn å risikere kollisjon. Det er bare å snu senere.. :) Lykke til med lappen!

Å unngå kollisjon har alltid førsteprioritet. 

Andreprioritet er å unngå å ha skylda hvis det først blir en kollisjon.

 

Min innstilling er at dersom man fra ytre felt i rundkjøringa plasserer seg direkte i venstre felt ut av rundkjøringa, så slipper man å være i vikepliktsposisjon i det hele tatt. Og jeg tar gjerne i mot korrektiver til denne virkelighetsoppfatningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde lagt meg i venstre felt FØR rundkjøringen :)

 

Om jeg var klar over at venstre felt ut er mest hensiktsmessig, ville jeg kanskje (men bare kanskje) også gjort det.

 

Men så lenge jeg ikke har noe informasjon om hvor feltene leder, kjører jeg etter den gode gamle regelen om "høyre for rett fram". 

Lenke til kommentar

Om jeg var klar over at venstre felt ut er mest hensiktsmessig, ville jeg kanskje (men bare kanskje) også gjort det.

 

Men så lenge jeg ikke har noe informasjon om hvor feltene leder, kjører jeg etter den gode gamle regelen om "høyre for rett fram". 

Men du ser vel at det ikke er noen vei ut til venstre som du skriver?

 

Når det ikke er arm til venstre, er regelen at man skal ligge i venstre felt om man skal rett frem, med mindre det er skiltet noe annet.

Lenke til kommentar

Hva skjer da dersom en bil i høyre felt i rundkjøringa velger å plassere seg direkte i venstre felt ut? (Slik det er indikert at den grønne bilen fra venstre kan gjøre.)

Da foretar den på et tidspunkt feltskifte, og har vikeplikt i det den beveger seg over i ditt felt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men du ser vel at det ikke er noen vei ut til venstre som du skriver?

 

Når det ikke er arm til venstre, er regelen at man skal ligge i venstre felt om man skal rett frem, med mindre det er skiltet noe annet.

 

Ja, på et tidspunkt blir det klart at det ikke er noen vei ut til venstre. Erindrer ikke akkurat når dog.

 

Den regelen du henviser til når du sier "Når det ikke er arm til venstre, er regelen at man skal ligge i venstre felt om man skal rett frem, med mindre det er skiltet noe annet." vil jeg gjerne ha en referanse til.  Hvis det finnes en slik regel, er min situasjon temmelig opplagt. Men jeg kjenner ikke til en slik regel.

Lenke til kommentar

Da foretar den på et tidspunkt feltskifte, og har vikeplikt i det den beveger seg over i ditt felt.

 

Den oppfatningen deler jeg ikke.

 

Med referanse til figuren lenger opp i tråden: Hvis den grønne bilen (klokka 9 i rundkjøringa) velger å plassere seg direkte i venstre felt, har den ikke skiftet felt. Den har i så fall bare holdt høyre felt litt lenger før den har valgt avkjøring fra rundkjøringa. Fram til det tidspunktet den grønne bilen tar til høyre ut av rundkjøringa og plasserer seg direkte i venstre felt på veien videre, har den fulgt akkurat samme trasé som den ville valgt om den skulle kjøre rett fram i rundkjøringa. 

 

Jeg er ikke med på at den som kjører rundt og rundt i ytre felt i ei rundkjøring skifter felt, hvis det ikke framgår av feltlinjer i rundkjøringa. 

Lenke til kommentar

Ja, på et tidspunkt blir det klart at det ikke er noen vei ut til venstre. Erindrer ikke akkurat når dog.

 

Den regelen du henviser til når du sier "Når det ikke er arm til venstre, er regelen at man skal ligge i venstre felt om man skal rett frem, med mindre det er skiltet noe annet." vil jeg gjerne ha en referanse til. Hvis det finnes en slik regel, er min situasjon temmelig opplagt. Men jeg kjenner ikke til en slik regel.

For eks

 

https://www.tv2.no/a/8984420/

Endret av TMB
Lenke til kommentar

 

Det der er "bare" en kjørelærer som synser. Og de har nok noe mer peilig enn gjennomsnittsbilisten, men jeg tror ikke mange av oss er veldig imponert over sine kjørelærere.

 

Ser at dette er blitt problematisert over før. Og med uvisst resultat:

https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705

 

Jeg heller mot å være enig med vegdirektoratet. Og svaret får vi kanskje ikke før det kommer en domsavsigelse i en rettssak?

Lenke til kommentar

 

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer

 

Noen utdrag relevant for temaet:

 
Feltplassering
 
Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.
 
For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.
 
På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
 
Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.
 
Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.
 
Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.
 
Merknader:
Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen.
Endret av Pusher 50
Lenke til kommentar

Den oppfatningen deler jeg ikke.

 

Med referanse til figuren lenger opp i tråden: Hvis den grønne bilen (klokka 9 i rundkjøringa) velger å plassere seg direkte i venstre felt, har den ikke skiftet felt. Den har i så fall bare holdt høyre felt litt lenger før den har valgt avkjøring fra rundkjøringa. Fram til det tidspunktet den grønne bilen tar til høyre ut av rundkjøringa og plasserer seg direkte i venstre felt på veien videre, har den fulgt akkurat samme trasé som den ville valgt om den skulle kjøre rett fram i rundkjøringa.

 

Jeg er ikke med på at den som kjører rundt og rundt i ytre felt i ei rundkjøring skifter felt, hvis det ikke framgår av feltlinjer i rundkjøringa.

Jeg mente ikke at man skifter felt ved å kjøre rundt og rundt - bilen skifter felt når den kjører av. Så hvis en kjører ut i venstre felt har den vikeplikt for de som evt befinner seg der.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er enig med toth. I ei rundkøyring er det eit eller fleire felt som går i sirkel.

Med den konsekvens alt det alltid er eit feltskifte når ein køyrer inn eller ut av ei rundkøyring fordi ein kryssar eit tverrliggande køyrefelt.

Det er ingen køyrefelt som går uavbrutt gjennom ei rundkøyring.

Dette betyr også at for å nå innerste køyrefelt så må ein foreta feltskifte fleire gongar, ein gong for å kome seg inn i rundkøyringa og minst ein gong til for å bevege seg frå ytre til indre felt. I praksis skjer dette feltbyttet samtidig slik at når ein står ved vikepliktskiltet og har klar bane så køyrer ein rett fram og inn i inste felt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...