Gå til innhold

Riktig oppførsel i rundkjøring


Pusher 50

Anbefalte innlegg

Pålagt eller ikke, jeg er enig med gravypressure at det er slik man bør kjøre. Enhver skal ferdes aktpågivende osv - det mest naturlige/hensynsfulle/aktpågivende med to parallelle biler inn i rundkjøringen er at de holder seg parallelle også ut av den. Det er alltid tid til å skifte felt etterpå, eller legge seg bak/foran den andre når man krysser rundkjøringen så man får en luke til å skifte.

 

Men kva då om det samtidig kjem ein eller fleire bilar på tvers som også meiner at dei har gjennomgåande parallell køyrefiler sett frå sin ståstad.

Minst ein av dei kryssande bilane skiftar felt, om begge har forkjørsrett så blir det full stopp og kollisjon.

 

Det einaste fornuftige måten å praktisere vikeplikt ved feltskifte er at rundkøyringa består av eit eller fleire sirkulære køyrefelt, og at ein i teorien har vikeplikt både på veg inn og ut av rundkøyringa, samt ved posisijonsendring frå indre til ytre felt inne i rundkøyringa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på dette?

Når det er to kjørefelt inn og ut av rundkjøringen, er det å regne som to gjennomgående filer i rundkjøringen.

Den grønne bilen i ditt eksempel foretar her et filskift, og har derfor vikeplikt for biler som holder venstre fil rett frem.

 

ref. Vegvesenet:

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes.

 

Med mindre noe annet er merket ved oppmerking eller skilt er jeg sikker, ja! Den grønne bilen i mitt tilfelle foretar ikke et feltskifte, men det gjør derimot den røde.

 

FnSfLew.jpg

 

Ingen kan kjøre i det innerste feltet av en rundkjøring og ut, uten å først skifte til ytre felt (selv om du i praksis bare kjører rett over det/krysser det). 

 

Men jeg er enig i at det som flyter best og er mest praktisk er å kjøre parallellt og bytte felt etterpå, det skaper også minst rom for misforståelser og irritasjon. 

Lenke til kommentar

Hva mener du? Det er jo vikepliktpiler ved hver innkjørsel, så om 2 biler allerede er i rundkjøringen kan ikke noen komme (lovlig) på tvers.

 

Legg ved ein illustrasjon.

 

Dersom rundkøyringa har samanhengade køyrefelt utan filskifte gjennom heile rundkøyringa, så har ein i denne rundkøyringa tre felt som i illustrasjonen.

 

I mitt eksempel er det ingen køyretøy i grøn fil, dette feltet er tomt.

Raud bil legg seg innerst og skal rett fram, blå bil køyrer forbi vikepliktskiltet og inn i det grøne feltet med den trafikkeforståelsen at også blå bil har eit samanhengande køyrefelt gjennom rundkøyringa så vil ein få eit ulykkespunkt ved gul stjerne.

 

Meinar du då at raud bil har vikeplikt ved gul stjerne fordi blå bil kjem frå høgre?

Eg tolkar det som at raud bil skiftar felt frå inste felt, via det ytre feltet og ender opp i venstre felt, og har vikeplikt.

 

Ein skal sjøvsagt uansett være aktsom og ikkje køyre på ein slik måte at det oppstår ulykker, så i mitt eksempel så burde grøn bil ha venta dersom det vare fare for kollisjon.

Problemet med å sjå på køyrefeltet som samanhengade gjennom rundkøyringa er at ein får forkjørsrett og ikkje har større grunn for å redusere farta i dette krysset enn ein har i andre kryss.

Altså at ein etter å ha passert vikepliktslinja på veg inn i rundkøyringa kan gi flat pedal gjennom og ut av rundkjøyringa utan å vikeplikt.

 

Slik som eg ser det så er det det feltskifte inne i rundkøyringa, som gir den som er inne i rundkøyringa vikeplikt ved endringa frå ytre til indre del, og dermed må avpasse farta slik at rundkøyringa gir god trafikkavvikling.

post-12755-0-66553600-1546600586_thumb.png

Lenke til kommentar

Ref din illustrasjon:
ved korrekt signalbruk skal rød bil varsle med blinklys til høyre ut av rundkjøringen i punktet like før den markerte stjernen.
Blå bil skal da oppfatte dette og avpasse farten. Det naturlige er da for blå bil å slippe rød bil forbi og ut av rundkjøringen da den kommer fra venstre.

 

Er enig i problemstillingen din, men det er fortsatt noe som heter sunn fornuft. Man har ikke påkjørsrett, og vanlig praksis er å vike for biler fra venstre når man kommer inn i en rundkjøring.
Prinsippet er ganske enkelt å forholde seg til, men en del misforståelser oppstår fordi folk er elendige med blinklys og ikke viser hvor de skal!

Lenke til kommentar

Legg ved ein illustrasjon.

 

Dersom rundkøyringa har samanhengade køyrefelt utan filskifte gjennom heile rundkøyringa, så har ein i denne rundkøyringa tre felt som i illustrasjonen.

 

I mitt eksempel er det ingen køyretøy i grøn fil, dette feltet er tomt.

Raud bil legg seg innerst og skal rett fram, blå bil køyrer forbi vikepliktskiltet og inn i det grøne feltet med den trafikkeforståelsen at også blå bil har eit samanhengande køyrefelt gjennom rundkøyringa så vil ein få eit ulykkespunkt ved gul stjerne.

 

Meinar du då at raud bil har vikeplikt ved gul stjerne fordi blå bil kjem frå høgre?

Eg tolkar det som at raud bil skiftar felt frå inste felt, via det ytre feltet og ender opp i venstre felt, og har vikeplikt.

 

Ein skal sjøvsagt uansett være aktsom og ikkje køyre på ein slik måte at det oppstår ulykker, så i mitt eksempel så burde grøn bil ha venta dersom det vare fare for kollisjon.

Problemet med å sjå på køyrefeltet som samanhengade gjennom rundkøyringa er at ein får forkjørsrett og ikkje har større grunn for å redusere farta i dette krysset enn ein har i andre kryss.

Altså at ein etter å ha passert vikepliktslinja på veg inn i rundkøyringa kan gi flat pedal gjennom og ut av rundkjøyringa utan å vikeplikt.

 

Slik som eg ser det så er det det feltskifte inne i rundkøyringa, som gir den som er inne i rundkøyringa vikeplikt ved endringa frå ytre til indre del, og dermed må avpasse farta slik at rundkøyringa gir god trafikkavvikling.

 

 

Det var forsåvidt ikke dette jeg mente - det med to gjennomgående felt var kun ment ifht når to biler krysser parallelt, jeg og loven er enig i at skifte fra indre til ytre ring er et feltskifte.

 

Men ellers når det kommer til situasjonen du tegner vil jo blå uansett ha vikeplikt i mine øyne, spesielt om rød blinker ut - blå krysser da vikepliktslinjen når det ikke er klart i rundkjøringen. Selv om det skulle være sammenhengende felt tvers gjennom rundkjøringen har man fortsatt vikeplikt for alt som befinner seg i rundkjøringen før man kjører inn i den selv.

 

Altså at røde linjer markert her er absolutte vikepliktslinjer - om da en bil kommer fra vest, har den vikeplikt for alt foran seg før den kjører inn i rundkjøringen.

FzAWLrY.png

Legg ved ein illustrasjon.

 

Dersom rundkøyringa har samanhengade køyrefelt utan filskifte gjennom heile rundkøyringa, så har ein i denne rundkøyringa tre felt som i illustrasjonen.

 

I mitt eksempel er det ingen køyretøy i grøn fil, dette feltet er tomt.

Raud bil legg seg innerst og skal rett fram, blå bil køyrer forbi vikepliktskiltet og inn i det grøne feltet med den trafikkeforståelsen at også blå bil har eit samanhengande køyrefelt gjennom rundkøyringa så vil ein få eit ulykkespunkt ved gul stjerne.

 

Meinar du då at raud bil har vikeplikt ved gul stjerne fordi blå bil kjem frå høgre?

Eg tolkar det som at raud bil skiftar felt frå inste felt, via det ytre feltet og ender opp i venstre felt, og har vikeplikt.

 

Ein skal sjøvsagt uansett være aktsom og ikkje køyre på ein slik måte at det oppstår ulykker, så i mitt eksempel så burde grøn bil ha venta dersom det vare fare for kollisjon.

Problemet med å sjå på køyrefeltet som samanhengade gjennom rundkøyringa er at ein får forkjørsrett og ikkje har større grunn for å redusere farta i dette krysset enn ein har i andre kryss.

Altså at ein etter å ha passert vikepliktslinja på veg inn i rundkøyringa kan gi flat pedal gjennom og ut av rundkjøyringa utan å vikeplikt.

 

Slik som eg ser det så er det det feltskifte inne i rundkøyringa, som gir den som er inne i rundkøyringa vikeplikt ved endringa frå ytre til indre del, og dermed må avpasse farta slik at rundkøyringa gir god trafikkavvikling.

 
Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til høyre er jo ut av rundkjøringen, jeg snakket om inn i rundkjøringen. Altså blinke til venstre...

 

Hvis du mener de blinker til venstre for å komme seg inn i rundkjøringen, så har du nok misforstått. En blinker til venstre for å signalisere at en skal ut ved 3. eller 4. avkjøring.
Lenke til kommentar

Hvis du mener de blinker til venstre for å komme seg inn i rundkjøringen, så har du nok misforstått. En blinker til venstre for å signalisere at en skal ut ved 3. eller 4. avkjøring.

Har 2 felt, 4 utkjørseler. 

 

De som skal ut 1 og 2 avkjøring legger seg i høyre om det ikke er skiltet anderledes. 3 og 4 legger seg i venstre.. Hvorfor blinke? Gir meg 0 info jeg ikke allerede hadde utifra bilplassingen.

 

Men blås i det, virker som dette er over hode på mange.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her svarer jo trådstarter selv på spørsmålet allerede i første innlegg: "Firefeltsveien går "tvers igjennom"/rett fram."

 

Altså følger man feltet man er i og bytte av felt medfører en vikepliktsituasjon. Høyre inn=høyre ut, venstre inn=venstre ut.

Jeg føler meg ganske trygg på at forsikringsselskapene ville tolket det omtrent slik også.

Lenke til kommentar

Her svarer jo trådstarter selv på spørsmålet allerede i første innlegg: "Firefeltsveien går "tvers igjennom"/rett fram."

 

Altså følger man feltet man er i og bytte av felt medfører en vikepliktsituasjon. Høyre inn=høyre ut, venstre inn=venstre ut.

Jeg føler meg ganske trygg på at forsikringsselskapene ville tolket det omtrent slik også.

 

Kjørefeltene går rundt i sirkel, ikke "tvers igjennom".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...