Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Satte på dekkplate foran stikk, strømmen gikk :(


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Flyttet inn i hus like før jul og holder nå på å pusser opp i forbindelse med det. På den ene veggen så hang det et gammelt oppheng og en stygg boks for panelovn som ikke var i bruk. Jeg tok av dette opphenget og boksen, tok elektrotape rundt de løse ledningene og satte på dekkplate.

Det som også skjedde da var at to stikk i nærheten også mistet strøm. Det skjønner jeg ikke noe av. Hvorfor? De ledningene jeg tapet var ikke festet i noe annet som virket å ha noe formål, kun i den boksen som jeg har bilde av under her.

Jeg husker heller ikke hvor de var koblet i inn i boksen. Noen av dere som kan hjelpe meg med det? :)

post-507467-587364_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De må kobles sammen farge på farge for at de skal føre spenning videre til neste stikk.

 

Dette må du IKKE gjøre med tape, men med Wago.

 

Rettere sagt, skal ikke DU gjøre det da du åpenbart ikke har peiling nok til å drive med slikt selv, og det er fare for at noe kan skje (brann).

 

Jeg anbefaler deg å få en trikker til å fikse dette for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Rettere sagt, skal ikke DU gjøre det da du åpenbart ikke har peiling nok til å drive med slikt selv, og det er fare for at noe kan skje (brann).

 

 

Dette bør understrekes til det uendelige! 

 

Noen hobbyelektrikere kan alltids fikse sånne småting, men når man ikke har snøring i det hele tatt bør man absolutt ikke røre med noe som helst. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tapet ledningene sammen. De er tapet hver for seg og sammen etterpå.

Det er bra. For å tape ledningene sammen ville være å lage en svært farlig brannfelle.

 

Inntil du får elektriker til å fikse problemet så må du slå av sikringen til den kursen og helst være hjemme

Det får da være måte på. Ikke noe grunnlag for en slik påstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bra. For å tape ledningene sammen ville være å lage en svært farlig brannfelle.

 

Det er jo det han har gjort! 

 

 

Jeg har ikke tapet ledningene sammen. De er tapet hver for seg og sammen etterpå.

(min utheving)

 

Det er ikke bra i det hele tatt når man har så høy spenning. 

Lenke til kommentar

Mener du at elektrikertape ikke isolerer 230V?

Ut fra bildet så ser det ut som det er brukt elektrikertape. Det er kurant å tape en blank ledning. Ser heller ikke noe galt i å tape sammen isolerte ledninger.

 

Problemet er om det er en god gammal twist'n tape løsning, altså kobber mot kobber i en kobling med teip rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...