Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Satte på dekkplate foran stikk, strømmen gikk :(


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke enig i at man "må" ha elektriker på slikt småarbeid. Men er helt enig i at man i det minste bør vite hva man driver med, eventuelt google seg frem til hvordan det bør gjøres.

 

Jeg ville i det minste satt på en "sukkerbit", også teipa rundt der, men jeg har ikke veldig peiling eller erfaring selv, det kan jeg glatt innrømme.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Denne tråden er ett kroneksempel på hvorfor "hobby-tuklere" som liker å pusse opp kanskje ikke bør få lov til det.

Dvs. kun fagfolk (godkjent utdanning) bør gjøre noesomhelst på/i ett hus.

Men det er selvsagt utopi :)

Hadde nettopp ett tilfelle av (nesten) lysbuebrann i eget hus der tidligere eier har lekt elektriker og koblet til alt selv (han er bror til en utrangert elektriker).

 

Det gikk heldigvis bra da jeg luktet smeltet plastikk og fikk koblet fra forbrukere og varslet elektriker (samme firma/utrangert elektriker).
Vedkommende (pensjonert elektriker/firma) presterte da å sende den udugelige fyren (pensjonist og tidligere eier av huset) for å "fikse det" (slik trådstarter som er enda mindre kyndig forsøker her).

Denne dusten forlot åstedet etter å ha klippet av de halvt utbrente ledningene til en dobbelbryter hvor all strøm til den delen av huset gikk igjennom (= FAIL). Fordi han ikke klarte å fikse sin egen udugelige tilkobling.

Så det ble ett puslespill å finne ut av for meg og ung nyutdannet elektriker for å (midlertidig) fikse feilen/branntilløpet.

Her ble dessverre enn Wago-kobling koblet til feil ledninger slik at nå må en bryter (til strøm til lyst på loftet) alltid stå på for at det skal være strøm til stikkontaktene i den delen av huset.

 

Så moralen er:

 

IKKE RØR DET ELEKTRISKE MED MINDRE DU *ER* ELEKTRIKER!!!

 

:realmad:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Mange uten fagutdanning som gjør en bedre jobb enn de med fagbrev og sånt

 

Kanskje det, men de med fagutdanning har i hvert fall bedre forutsetning for å gjøre jobben skikkelig. Eller mener du at ekspertise bare er luftslott?

 

 

Helt klart, men det skjer også ofte at fagfolk insisterer på at kun de kan gjøre enkle ting som ufaglærte kunne gjort selv på et 5-minutt.

 

Det er ikke tidsbruken som ligger til grunn for begrensningene, men kvaliteten på jobben som er utført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det, men de med fagutdanning har i hvert fall bedre forutsetning for å gjøre jobben skikkelig. Eller mener du at ekspertise bare er luftslott?

 

 

 

Det er ikke tidsbruken som ligger til grunn for begrensningene, men kvaliteten på jobben som er utført.

Ja, ekspertisen er gedigne luftslott, da de med fagbrev oftere tar snarveier for å spare tid

Lenke til kommentar

Ja, ekspertisen er gedigne luftslott, da de med fagbrev oftere tar snarveier for å spare tid

 

Jeg tar med popkorn den gangen du skal opereres og tar med kniv til mannen i gata, heller enn å gå til en kirurg. Jeg sier ikke at alle fagfolk er gode fagfolk. Men din anekdotiske uttalelse må du nesten ha noe grunnlag for. Har du f.eks. noen tall på hvordan det er med branntilløp på installasjoner utført av hvermannsen kontra de som er utført av faglærte? Det har ikke jeg, men kan ikke se for meg at hobbyfolk utklasser fagfolk. Og dessuten, dersom det skulle bli brann står du stødig med dokumentasjon fra installatør, enn om de ser at det er gjort udokumentert arbeid på kåken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at elektrikertape ikke isolerer 230V?

Ut fra bildet så ser det ut som det er brukt elektrikertape. Det er kurant å tape en blank ledning. Ser heller ikke noe galt i å tape sammen isolerte ledninger.

 

I prinsippet ja, men i praksis nei.  Det er uhyre lett å få en liten skade på tapen. Jeg ville iallefall aldri turt å tape sammen to slike ledninger. De gangene jeg jukser i faget så lar jeg alltid aldri slike ender ligge i nærheten av hverandre. Men, nå bruker jeg stort sett bare Wago når ledningene ikke er koplet til noe. 

 

 

 

Edit: 19:52. Endret "alltid" til "aldri": Krøll i setningene. 

Endret av Tor C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...