Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Satte på dekkplate foran stikk, strømmen gikk :(


Anbefalte innlegg

Årets melding!!!  :D

 

Må innrømme at jeg aldri har opplevd akkurat det der... og jeg er gammel.

 

 

Nåja. Jeg er temmelig sikker på at jeg kan klare å hoste opp en ufaglært som er svært flink, og er flinkere enn en dårlig fagmann.  :tease:

 

Men generelt sett så er nok fagfolk flinkere enn lekfolk... 

 

MEN, hvis du aldri har opplevd fagfolk som er så dårlige at du ikke kunne gjort det bedre selv så har du hatt ekstremt flaks. Mulig jeg selv har hatt ekstremt flaks med valg av elektriker, men akkurat dem har jeg ikke hatt problemer med. Rørleggere, tømrere, mekanikere og en rekke andre yrkesgrupper har jeg hatt problemer med. Uhyre mye dårlige fagfolk, men det finnes også veldig mange flinke. Hvis man er veldig selektiv så finner man gode fagfolk, og bruker bare dem. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det holder å lese dette forumet for å se at det er mange som slurver, men det hender at det kommer artikler i avisen også

Nå er det snakk om elektrikere her og ikke kirurger 

Tja, jeg tror aldri jeg har opplevd at en ufaglært kirurg har operert feil. Men jeg kan finne mange eksempler på at kirurger har gjort feil. 

At det finnes faglærte som gjør feil betyr ikke at det er bedre å ikke benytte seg av faglært arbeidskraft. For å si det sånn: Jeg har hatt elever i elektrofag som ikke er godt egnet som elektrikere(og som sannsynligvis ikke fullfører læretiden), men de er uansett mye bedre etter 2 år på skole enn da de startet. Det er få ting som er like farlig som en gal teori. Jeg foretrekker folk som vet de ikke kan over folk som, feilaktig, tror de kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåja. Jeg er temmelig sikker på at jeg kan klare å hoste opp en ufaglært som er svært flink, og er flinkere enn en dårlig fagmann.  :tease:

 

Men generelt sett så er nok fagfolk flinkere enn lekfolk... 

 

MEN, hvis du aldri har opplevd fagfolk som er så dårlige at du ikke kunne gjort det bedre selv så har du hatt ekstremt flaks. Mulig jeg selv har hatt ekstremt flaks med valg av elektriker, men akkurat dem har jeg ikke hatt problemer med. Rørleggere, tømrere, mekanikere og en rekke andre yrkesgrupper har jeg hatt problemer med. Uhyre mye dårlige fagfolk, men det finnes også veldig mange flinke. Hvis man er veldig selektiv så finner man gode fagfolk, og bruker bare dem. 

 

Jeg var kanskje litt kjapp der. Finnes kanskje noen eksempler på det. Sikkert en del enkeltjobber.

 

Tar man med en del hobbymekanikere  (og lignende) med brennende interesse, så finnes det nok en del eksempler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Faglært vs ikke-faglært.

Det er ikke der nødvendigvis problemet ligger.

 

Har sett dårlige fagfolk som burde få sparken vs "hobby-entusiaster" som er særdeles dyktige (både kunnskap og utførelse).
Sistnevnte er ikke sjelden "pensjonerte" fagfolk med både relevant utdanning og evne til å sette seg inn i nytt i faget.

 

Men det er utrolig hva litt stor selvtillit eller mangel på innsikt kan føre til av dårlige avgjørelser.

 

Å tukle med el-anlegg eller VVS er noe som bør overlates til noen som *kan* det.

Lenke til kommentar

Nettopp, og hvordan skal vi kvalitetssikre at noen kan det, foruten fagbrev?

Jevnlig kontroll, la oss si hvert 5 år..

Hvorfor er det bare yrkessjåfører som må på kurs hvert 5. år, når elektrikere eller rørleggere som gjør en dårlig jobb kan være farligere?

og det er svært lite som skjer med vogntog på 5 år, men mye som kan skje med strøm og vann på samme tiden

 

(Ambulanse har kurs hvert år etc. men la oss holde "sykehus" utenom da de har strengere krav)

Lenke til kommentar

Elektrikere kurses hvert år med tanke på sikkerhet for arbeid på elektriske anlegg. Er selvsagt mer i et HMS perspektiv, men dog. Din fremstilling at elektrikere jevnt over gir faen og gjør en dårlig jobb virker mest som en anekdote du drar ut av toern. Igjen, kom med tall så kan vi sammenlikne kvalitet på arbeid utført av faglært kontra ufaglært.

Lenke til kommentar

Jevnlig kontroll, la oss si hvert 5 år..

Hvorfor er det bare yrkessjåfører som må på kurs hvert 5. år, når elektrikere eller rørleggere som gjør en dårlig jobb kan være farligere?

og det er svært lite som skjer med vogntog på 5 år, men mye som kan skje med strøm og vann på samme tiden

 

(Ambulanse har kurs hvert år etc. men la oss holde "sykehus" utenom da de har strengere krav)

Du vet elektrikere må ha FSE-kurs hvert år? Se tillegg til §7 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-04-28-458

Lenke til kommentar

Vel, kan si det ikke er unormalt i IT bransjen.

 

Ikke unormalt - vil det si at det er normalt?

 

Det er best å ansette folk som ikke vet hva en pc er som for eksempel IT ansvarlige?

 

Edit: Forresten glem det. Jeg orker ikke å delta i denne mildt sagt fjerne diskusjonen lenger. Sorry  :D

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Ikke unormalt - vil det si at det er normalt?

 

Det er best å ansette folk som ikke vet hva en pc er som for eksempel IT ansvarlige?

Det er korrekt, vil kanskje ikke si det er gjelder majoriteten av massen, men urovekkende mange, til at det er normalt å møte på en i arbeidslivet.

 

Den tidligere arbeidsplassen min brø seg absolutt ingenting om formell utdannelse, eller det brø dem nok til at det kunne gi deg et intervju, men den samme jobben gjorde hobbyprosjekt.

 

Det var mye viktigere for dem hvordan kandidater håndterte oppgaver og hvordan de svarte for seg (teknisk) på intervju.

 

Nye arbeidsplassen bryr seg veldig mye om formelle kriterier (samt. erfaring) og var definitivt ikke flinke til å evaluere kandidater med tekniske utfordringer som er relevant for bransjen.

 

Det setter spor, og er veldig synlig i hvordan bedriften fungerer.

Lenke til kommentar

Dette ble en merkelig diskusjon gitt. Men trådstarter endte opp med en løsning som antagelig er brukbar nok, og ikke brannfarlig, frem til han skal ha elektriker på besøk neste gang. 

Generelt råd er å bruke folk med fagkunnskap, og når man tukler med sikringsskap bør det følge med en samsvarserklæring. 

Bilde nr. 2 i tråden, med elektrikerteip istedetfor wago/sukkerbit i en koblingsboks så definitivt ikke bra ut, og er et tegn på at elektriker burde vært der fra første stund. 

Og seriøst: man kan ikke ringe elektriker hver eneste gang man skal fikse noe på det elektriske anlegget. Da blir man fort fattig. Og irritert, for det hender de har en liten ukes responstid før de har tid. Men man bør vurdere sine egne ferdigheter og handle deretter. Å koble på et ekstra stikk på enden av en kurs er ikke spesielt vanskelig. Å sette på 3 wagoklemmer slik trådstarter endte opp med burde de fleste klare uten å brenne ned huset og sjokke seg selv til døde. 

Lenke til kommentar

Det er korrekt, vil kanskje ikke si det er gjelder majoriteten av massen, men urovekkende mange, til at det er normalt å møte på en i arbeidslivet.

 

Den tidligere arbeidsplassen min brø seg absolutt ingenting om formell utdannelse, eller det brø dem nok til at det kunne gi deg et intervju, men den samme jobben gjorde hobbyprosjekt.

 

Det var mye viktigere for dem hvordan kandidater håndterte oppgaver og hvordan de svarte for seg (teknisk) på intervju.

 

Nye arbeidsplassen bryr seg veldig mye om formelle kriterier (samt. erfaring) og var definitivt ikke flinke til å evaluere kandidater med tekniske utfordringer som er relevant for bransjen.

 

Det setter spor, og er veldig synlig i hvordan bedriften fungerer.

 

Får være høflig å svare deg - siden du svarte meg.

 

Vi snakker ikke om formell utdannelse - Dubius skriver om fagutdannelse, fagbrev og ekspertise. Rett og slett at kompetanse er noe negativt.

 

I en slik tankegang bør for eksempel folk i IT bedrifter sørge for at ingen av de ansatte blir kurset i noe som helst, ingen sertifisering osv - fordi da kommer du til å gjøre en dårligere jobb.

 

Edit: Man bør vel antagelig avvikle hele lærlinge/fagbrev-ordningen - og da vil jo, som enhver med litt vett forstå at kompetansehvevingen hos håndtverkere vil bli gigantisk.

 

Men nå orker jeg ikke mer altså, dette er så dumt at klokkene her i kåken har stoppet.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Får være høflig å svare deg - siden du svarte meg.

 

Vi snakker ikke om formell utdannelse - Dubius skriver om fagutdannelse, fagbrev og ekspertise. Rett og slett at kompetanse er noe negativt.

 

I en slik tankegang bør for eksempel folk i IT bedrifter sørge for at ingen av de ansatte blir kurset i noe som helst, ingen sertifisering osv - fordi da kommer du til å gjøre en dårligere jobb.

 

Edit: Man bør vel antagelig avvikle hele lærlinge/fagbrev-ordningen - og da vil jo, som enhver med litt vett forstå at kompetansehvevingen hos håndtverkere vil bli gigantisk.

 

Men nå orker jeg ikke mer altså, dette er så dumt at klokkene her i kåken har stoppet.

Du sa utdanning og siterte ingenting som skulle tilsi noe annet.

 

Ekspertise har vel strengt talt ingenting med noe av det andre du nevner å gjøre da det er et resultat og ikke en metode.

 

Jeg har personlig mest erfaring med utviklere. Og da, jeg kan signere på at opplæring/utdannelse på dette område kan ha negative konsekvenser for den aktuelle og deres evne til å utvikle.

 

Og nei, jeg har aldri sagt eller antydet at bedrifter ikke bør kurse eller sertifisere sine ansatte. men det betyr heller ikke at du bør kaste alle dine ansatte på kurs fordi det var en reklame for et kurs som kom i posten, eller at du har satt av X antall kroner i året til kursing av de ansatte så da må du kurse de.

Lenke til kommentar

Dette ble en merkelig diskusjon gitt. Men trådstarter endte opp med en løsning som antagelig er brukbar nok, og ikke brannfarlig, frem til han skal ha elektriker på besøk neste gang. 

Generelt råd er å bruke folk med fagkunnskap, og når man tukler med sikringsskap bør det følge med en samsvarserklæring. 

Bilde nr. 2 i tråden, med elektrikerteip istedetfor wago/sukkerbit i en koblingsboks så definitivt ikke bra ut, og er et tegn på at elektriker burde vært der fra første stund. 

Og seriøst: man kan ikke ringe elektriker hver eneste gang man skal fikse noe på det elektriske anlegget. Da blir man fort fattig. Og irritert, for det hender de har en liten ukes responstid før de har tid. Men man bør vurdere sine egne ferdigheter og handle deretter. Å koble på et ekstra stikk på enden av en kurs er ikke spesielt vanskelig. Å sette på 3 wagoklemmer slik trådstarter endte opp med burde de fleste klare uten å brenne ned huset og sjokke seg selv til døde.

 

Godt eksempel på misinformasjon. Alt arbeid på det elektriske anlegget skal ha vedlagt en samsvarserklæring. Ikke "bør" og ikke bare ved sikringsskap. Og nei, det er ikke vanskelig å montere opp en stikkontakt på enden på en kurs, altså stedet der det er dårligst kortslutningsverdi. Hvordan kvalitetssikrer du at vernet ditt løser ut ved kortslutning i den stikkontakten eller utstyr plugget i den stikkontakten? Du mener man kan ikke gjøre det slik, men lovberket sier at slik skal det være. Hva du personlig mener er totalt irrelevant og potensielt farlig om folk tar det til seg som korrekt informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...