Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten at jeg er noen makroøkonom, tenker også jeg at fire dagers arbeidsuke burde vært standard. Spesielt i disse tider, der vi rævkjører kloden vår, gir det mening å ta produktivitetsveksten ut i redusert arbeidstid istedenfor enda mer lønn og forbruk. Men inntil dette eventuellt blir en realititet, så er det bare å ta saken i egne hender :fun:

 

Kjør på med å skaffe deg ekstrainntekter! Det gjør underverker for bunnlinja. Om du klarer å gjøre dem passive på en eller annen måte, er det jo enda bedre. Enig i at IT gir flere muligheter for (passive) ekstrainntekter. Men slik jeg har forstått det, så er det så mange om beinet at det skal godt gjøres å få til noe? Uansett om det er snakk om feks blogg eller boksalg. Hører gjerne mer om planene dine :)

 

Lykke til!

Jeg tenker at mulighetene er større enn noensinne. Internett i seg selv er tross alt veldig nytt. Og hvis man ser på antallet brukere av internett så vokser det fremdeles enormt. Verktøyene for å lage noe har også blitt smidigere og enklere å bruke. 

 

Men man kan også si at det meste av "low hanging fruit" har blitt tatt allerede. Skal man bygge et selskap i størrelsen facebook tror jeg det er mer vanskelig nå rett og slett grunnet konkurranse. 

 

Det internett går ut på er stort sett formidling av kunnskap og informasjon. Hvis man mestrer dette kan man komme langt. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Helt enig :) Jeg synes nettet er en spennende arena. En annen interessant ting, er at kravet til oppsparte midler for å oppnå FI reduseres betrakterlig om du klarer å ordne deg en inntekt på noen tusenlapper i måneden. Tryggere blir det også, for med flere bein å stå på, har du kanskje råd til å redusere fondsuttakene i dårlige tider.

 

En tanke jeg, som forholdsvis skrivefør og privatøkonomisk kompetent, leker med, er å starte en økonomiblogg. Det blir ikke "nå", for jeg har evig nok med å sjonglere lektor- og salgsjobb, men en gang i framtida, kunne det vært spennende. Feks om jeg kutter ut salgsjobben og/eller trapper ned i lærerjobben.

Lenke til kommentar

Skjønner poenget i utgangspunktet, men hadde nok gått lei etter et år på stranda en varm plass. En dag sitter du der med dine 7 mill og du skjønner plutselig at du er i en posisjon hvor du kan la pengene jobbe for deg på en raskere måte enn langtidsinvestering i fond og sikre aksjer. Hvis jeg plutselig arvet eller vant 7 mill i lotto så tror jeg ikke jeg hadde pensjonert meg, selv om det appelerer. Jeg ville vel heller sett at jeg nå har penger nok til å virkelig tjene penger.

Lenke til kommentar

Skjønner poenget i utgangspunktet, men hadde nok gått lei etter et år på stranda en varm plass. En dag sitter du der med dine 7 mill og du skjønner plutselig at du er i en posisjon hvor du kan la pengene jobbe for deg på en raskere måte enn langtidsinvestering i fond og sikre aksjer. Hvis jeg plutselig arvet eller vant 7 mill i lotto så tror jeg ikke jeg hadde pensjonert meg, selv om det appelerer. Jeg ville vel heller sett at jeg nå har penger nok til å virkelig tjene penger.

Hvorfor er det så mye lettere å tjene penger med 7 millioner enn med 700 000 eller 70 000?

Lenke til kommentar

Skjønner poenget i utgangspunktet, men hadde nok gått lei etter et år på stranda en varm plass. En dag sitter du der med dine 7 mill og du skjønner plutselig at du er i en posisjon hvor du kan la pengene jobbe for deg på en raskere måte enn langtidsinvestering i fond og sikre aksjer. Hvis jeg plutselig arvet eller vant 7 mill i lotto så tror jeg ikke jeg hadde pensjonert meg, selv om det appelerer. Jeg ville vel heller sett at jeg nå har penger nok til å virkelig tjene penger.

Hvorfor er det sånn at når folk når pensjonistalder er det plutselig deilig å nyte pensjonisttilværelsen? Hvis det er så kjedelig og kjipt å være pensjonist, hvorfor går så mange av i 62 års alder fremfor å jobbe så lenge de kan? 

 

Tror det handler mye om samfunnets forventninger jeg. Vi er flokkdyr med stort behov for å passe inn, tror det er mye av årsaken. Når man når 62 er det på en måte "rettferdig" at man ikke jobber lengre, men ikke så greit hvis man kutter ut i år 40. 

 

Synes det er litt snodig selv. 

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mye lettere å tjene penger med 7 millioner enn med 700 000 eller 70 000?

 

Det sier seg vel selv?

 

7 millioner åpner for langt flere muligheter. Både hva du kan investere i og mulighet for diversifisering (aksjer, obligasjoner, eiendom, starte opp noe selv, investere i andres selskap, etc.).

 

Om du tenker absolutt avkastning sitter du jo også igjen med langt mer per år. For å ikke snakke om renters rente effekten:

 

10 % årlig avkastning over 10 år:

 

7 000 000 x 1.1^10 = kr 18 156 197,22

 

70 000 x 1.1^10 = 181 561,97

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det sier seg vel selv?

 

7 millioner åpner for langt flere muligheter. Både hva du kan investere i og mulighet for diversifisering (aksjer, obligasjoner, eiendom, starte opp noe selv, investere i andres selskap, etc.).

 

Om du tenker absolutt avkastning sitter du jo også igjen med langt mer per år. For å ikke snakke om renters rente effekten:

 

10 % årlig avkastning over 10 år:

 

7 000 000 x 1.1^10 = kr 18 156 197,22

 

70 000 x 1.1^10 = 181 561,97

Alle de andre investeringsmulighetene du never har jo mye større risiko enn indeksfond. Selv med 7mill er det vel surt å tape 80%, selvom man sitter igjen med mer enn hvis man taper 80% av 70k.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok også gått lei etter et år på en strand. Men jeg ser ikke helt problemet. Målet mitt er å i større grad kunne være i en posisjon der jeg kan velge. Å jobbe fordi jeg vil, ikke fordi jeg må. Stooor forskjell. Eventuelt å jobbe 60-80%. Tre-fire dager fri hver uke, virker som et grassalt bra liv :fun:

 

Ps; når neste lønning tikker inn den 12., kommer det til å stå 565 000 i fondene mine. Har gjort opp regnestykke for 2019,og funnet ut at jeg faktisk sparer opp mot whoping 50 000/mnd (inkl avdrag på boliglånet, ekskludert verdistigning på boligene mine).

 

Ps2; hvis noen vet om noe som gir bedre risikojustert avkastning enn globale indeksfond, er jeg veldig interessert. Skeptisk, men interessert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du skrev to jobber, begge fulltid da eller? 50k utbetalt i måneden tilsvarer en årslønn på over 900k. Antar du har utgifter også,liksom.

 

Bedre risikojustert kan evt være om du girer noe med lavere risiko, men da er du avhengig av at noen faktisk vil gi deg muligheten. Der kommer jo det litt inn at det er lettere med 7mill enn 70k.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Alle de andre investeringsmulighetene du never har jo mye større risiko enn indeksfond. Selv med 7mill er det vel surt å tape 80%, selvom man sitter igjen med mer enn hvis man taper 80% av 70k.

 

Jaha?

 

Obligasjoner har generelt lavere risiko enn aksjer, men det er naturligvis avhengig av hvem du kjøper obligasjoner av. Risikoen ved boliginvestering kommer jo helt an på hva du gjør og hvor du investerer.

 

7 millioner gir deg uansett mer handlingsrom og muligheter. Du kan for eksempel sette 50 % på lav-risiko investeringer, 30% på medium-risiko og 20% på høyrisiko investeringer om du har apetitt for det. 

 

Men mer penger betyr selvsagt ikke at man ikke kan tape. Det er jo drøssevis av eksempel på formuende folk som har tapt alt. Men det var vel heller ikke spørsmålet jeg svarte på. :)

Lenke til kommentar

Ser du skrev to jobber, begge fulltid da eller? 50k utbetalt i måneden tilsvarer en årslønn på over 900k. Antar du har utgifter også,liksom.

 

Bedre risikojustert kan evt være om du girer noe med lavere risiko, men da er du avhengig av at noen faktisk vil gi deg muligheten. Der kommer jo det litt inn at det er lettere med 7mill enn 70k.

 

To jobber, ja. Heltid som kontaktlærer, og oppunder 40% som salgssjef. Sistnevnte varierer noe, da jeg jobber etter behov/lyst/hva jeg har overskudd og mulighet til. Samla, gir lærerjobben (524k) og salgsjobben (drøye 350k) meg oppunder 900k. I tillegg, leier jeg ut en leilighet i Oslo som gir meg ~3k netto/mnd i overskudd, og en hybelleilighet tilhørende min egen leilighet her i Harstad som gir meg 3k netto i mnd. 

 

Også har jeg lave utgifter. Ingen unger, ingen bil og generelt en temmelig spartansk og tilbudsjegende livsførsel.

 

Edit: månedlig overskudd på nesten 50k i mnd må modifiseres noe. Det stemmer at jeg fra januar til mai har spart cirka 250 000. Men med i det regnestykket er feriepenger på 31 000 fra salgsjobben. ~45 000, er nok derfor mer presist.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Jaha?

 

Obligasjoner har generelt lavere risiko enn aksjer, men det er naturligvis avhengig av hvem du kjøper obligasjoner av. Risikoen ved boliginvestering kommer jo helt an på hva du gjør og hvor du investerer.

 

7 millioner gir deg uansett mer handlingsrom og muligheter. Du kan for eksempel sette 50 % på lav-risiko investeringer, 30% på medium-risiko og 20% på høyrisiko investeringer om du har apetitt for det. 

 

Men mer penger betyr selvsagt ikke at man ikke kan tape. Det er jo drøssevis av eksempel på formuende folk som har tapt alt. Men det var vel heller ikke spørsmålet jeg svarte på. :)

Obligasjoner har også lavere avkastning enn aksjer, og man kan jo også kjøpe obligasjoner med 70k.

Så det handler om det gamle temaet om man kan slå markedet, og det er vel ganske opplest og vedtatt bland FI/RE folk at det ikke lønner seg å prøve å slå markedet.

Boliginvesteringer har høyere risiko enn ett bredt indeksfond, siden boliger er bare en bransje mens verdensindeksen inneholder alle bransjer. 

Man kan da også sette 50/30/20% i forskjellig risiko med 70k?

Uansett, poenget mitt var bare at man kan  oppnå like god avkastning i prosent med 70k som med 7mill med samme risiko, selv om det selvfølgelig blir mer kroner av avkastningen hvis du har 7m.

Og med 7m så er det nok lettere å investere i feks oppstartsprosjekter med høy risiko og dertil høyere potensiell avkastning. Og man kan jo tåle å tape mer når man har mer.

Endret av nils9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Obligasjoner har også lavere avkastning enn aksjer, og man kan jo også kjøpe obligasjoner med 70k.

 

Nå svarte jeg på ditt tilsvar hvor du sa at alt jeg nevnte hadde mye høyere risiko enn aksjer. ;) 

 

Boliginvesteringer har høyere risiko enn ett bredt indeksfond, siden boliger er bare en bransje mens verdensindeksen inneholder alle bransjer. 

 

Er bolig en bransje? 

 

Jeg mener uansett at det avhenger av hvordan og hvor du investerer i bolig.

 

Man kan da også sette 50/30/20% i forskjellig risiko med 70k?
 
Gi meg gjerne en eksempelportefølje på dette. Skal du kjøpe obligasjoner er det gjerne minstebeløp som langt over går 70K, men mulig det finnes obligasjonsfond som omgår dette.
 
Uansett, poenget mitt var bare at man kan oppnå like god avkastning i prosent med 70k som med 7mill med samme risiko, selv om det selvfølgelig blir mer kroner av avkastningen hvis du har 7m.
 

Jeg har vel strengt tatt ikke sagt noe annet hvis du sammenligner en ren aksjeinvestering (indeksfond) og det er alt du investerer i. Men det sier seg selv at du har langt mer handlingsrom og muligheter med 7 millioner enn med 70K. 

Lenke til kommentar

Synes i grunn det både er interessant og relevant med diskusjon som går på investering, avkastning, risiko osv :)

 

PgUp: Takk for fine ord :) Jeg er enig ;) 

 

Jeg synes det vanskelig å svare på når jeg ser for meg å være finansielt uavhengig. Et slikt svar vil avhenge av hvor mye jeg klarer å spare (avhengig av arbeidsmengde, og når jeg får meg unger), hvor mye penger jeg vil ha som "finansielt uavhengig" og om finansiell uavhengighet er et mål jeg går for. Å bli finansielt uavhengig, samtidig som man opprettholder en adekvat livsførsel, og får seg unger og hus, krever lang og hard innsats, samt store ofre. Det er også grenser for hvor lenge jeg klarer/orker å holde på slik jeg gjør nå. En ting er at jeg merker at jeg ønsker meg litt mer tid til å leve og puste, en annen ting er at det jeg gjør nå ikke er mentalhygienisk bærekraftig. 100% kontaktlærer + salgssjef er mye jobb, og mye ansvar.

 

Jeg begynner mer og mer å helle mot en reduksjon i arbeidstid til 40-60-80%, helt eller delvis finansiert av oppsparte midler. Da slipper jeg å bruke alle mine gode år på å jobbe rævva av meg for et mål i framtida. Siden jeg allerede er godt etablert på boligmarkedet, kan det godt hende at jeg finner ut at jeg har det helt fint med å ha en samla inntekt på feks 25 netto i måneden. Da kunne jeg sagt opp salgsjobben i dag og utelukkende jobba 80% som lærer allerede i dag. Eller gått ned til 60% om kanskje 2-5 år. Hvis jeg klarer å opprettholde sparing på 30 000/mnd, med 8% avkastning underveis, vil jeg ha rett over fem millioner i aksjefond om 8 år (da er jeg 35 år). Klarer jeg 45 000/mnd, skal pengene ha vokst til 7kk i samme periode. Også får vi se om jeg begynner å ta ut avkastninga med en gang jeg går ned til 40-60-80%, eller om jeg lever billig og lar fondet vokse videre. Kanskje sparer jeg til jeg har 3-4-5 millioner, bytter ut sparinga med redusert stillingsprosent, men lar pengene vokse videre uten at jeg tar ut.

 

Som du ser: mange variabler :) Konklusjonen er uansett den samme: jobbe og spare smart og hardt.

 

Det er for øvrig to grunner til at jeg lagde et eksempel på 30 000 spart i mnd, selv om jeg i dag sparer ~45. En er at 45k spart/mnd neppe er noe som holder seg. Sånn er bare ikke livet. En annen grunn, er at jeg i dag, spurte sjefen på skolen om å få gå ned til 80%. Jeg taper riktignok ikke 15k/mnd på det, men det vil utgjøre et inntektstap på ~6 000/mnd. Rasjonale bak er, som alt annet her, todelt: Jeg vil ha mer tid, mer energi og mer liv. Også er det tross alt bedre å tape 100k/året (brutto) på å redusere stillingsprosenten som lærer, enn å finne ut i oktober at jeg ikke klarer å vær salgssjef lenger, si opp, og tape 350 000 (brutto)/året. Kanskje klarer jeg å gjøre opplegget mitt mentahygienisk bærekraftig ved å jobbe litt mindre. Jeg vil uansett tjene rundt 800k + leie fra begge leilighetene mine, og med det kunne spare ~40k/mnd. Ikke dårlig det heller :) Antageligvis dekker jeg også inn noe av inntektstapet med at jeg orker å jobbe mer som salgssjef.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Økonomisk status:

 

Formue:

Leilighet i Oslo: 2 700 000

50% av leilighet i Harstad: 1 400 000

Aksjefond: 615 000

Bsu og pensjonssparing gjennom deltidsjobb: 260 000

Sum: 4 975 000

 

Lån:

Boliglån: 2 550 000

Studielån: 300 000

Sum: 2 850 000

 

Netto: 2 125 000

 

Sier meg fornøyd med en økning i netto på 191 000 siden siste post (22. april) ^^

 

Ps; fikk innvilga søknaden om å gå ned til 80% som lærer :fun:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gleder jeg meg helt brutalt til!

 

Den totale arbeidsmengden vil dog fortsatt være ganske stor. Legger ned ~15 timer/uka i salgsjobben. Men én fridag ekstra, der jeg kan ta morran i mitt tempo, få unna arbeid som jeg vanligvis gjør på kveldstid og i tillegg slappe av, det blir MAGISK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...