Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Ikke vær for sikker, internett har enorm påvirkningskraft og ting som i utgangspunktet starter i det små kan gå skikkelig viralt til slutt.

Muligens jeg overvurderer intelligensen til Ola Dunk, men allikevel så er det sånn at hver eneste nyfrelste privatøkonom vil konkurere om matfatet til alle de andre. Det skal nok ikke mer enn en dobbling av folk som lever smart og langsiktig økonomisk før man merker endring i markedet. 

I norge tenker du? Hvilket matfat snakker du om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler så absolutt ikke at jeg gir avkall på noe særlig mens jeg sparer så agressivt som jeg gjør. Snarere tvert imot. Jeg opplever glede når jeg er fornuftig med penga mine.

 

@sidehustle: en salgsjobb kan ha stort potensiale. Det er mye dritt i markedet, bla rævva produkter, selgere som opererer på uetiske måter og uordna arbeidsforhold, men om du treffer rett, kan du få deg en jobb med høy grad av fleksibilitet og vanvittig god timelønn. Du kan lett tjene opp mot 10 000 i måneden på å jobbe lørdager, for eksempel. I tillegg, vil jeg påstå at en slik type jobb er noe du kan vokse mye som person på. Du må bo i en større by for at noe slikt skal være aktuelt, men gjør du det, ville jeg absolutt vurdert det om jeg var deg.

 

Nytt tips: hvis det er flere her inne som er så dumme at de snuser, så er det 2000/mnd (ved forbruk på én boks dagen) spart ved å bytte til denne: https://www.snuslageret.no/prillan/prillan-original-500

 

Neida, Prillan er ikke like god som feks 06, men den er ikke så aller verst. Og snuser du Skruf, bytter du deg faktisk opp. Tips: hvis du øker saltmengden med 30-50%, får du en god del mer punch i snusen.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde du vist hvis du faktisk hadde peiling. 

Hehe. Har på følelsen at det er noe MLM eller pyramidespill siden du er så hemmelighetsfull :p Kanskje crypto haha. 

 

Ikke veldig nyttig og relevant for tråden ihvertfall. Godt mulig jeg kjenner til det, men sånn du formulerer det kan det jo være hva som helst. Så velger å tro at du ikke har noe til det motsatte er bevist. 

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke alle som er interessert i 2-4 ferier hvert år. Ikke så bra for planeten ihvertfall. Slik han fremstiller det er FI for folk som bor i hytter og leve på absolutt minimum. Ingenting med Fi som tilsier at man må det. Og helsevesen er gratis i Norge. Så føler ikke den videoen er så veldig mye mer relevant for andre enn hovedpersonen. 

 

Ingen som tilsier at man bare skal sitte på en stand hvis man pensjonerer seg tidlig. Er andre ting å gjøre enn å bare tjene penger og bidra til å produsere et produkt som kanskje ikke har en positiv påvirkning på samfunnet. Man kan fint gjøre masse nyttig frivillig arbeid. 

 

Sparer man opp 15 millioner er det ikke mye man gir slipp på om man ellers skulle hatt en fulltidsjobb for å si det sånn. 

 

Tror mange som pensjonerer seg tidlig ønsker å jobbe med andre ting på egne premisser, og potensielt tjene penger på dette. 

 

Som han nevner på slutten av videoen, det handler først og fremst om frihet. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Hehe. Har på følelsen at det er noe MLM eller pyramidespill siden du er så hemmelighetsfull :p Kanskje crypto haha. 

 

Ikke veldig nyttig og relevant for tråden ihvertfall. Godt mulig jeg kjenner til det, men sånn du formulerer det kan det jo være hva som helst. Så velger å tro at du ikke har noe til det motsatte er bevist. 

Du kan velge å tro hva du vil. Du har allerede innrømmet at du ikke finner bedre muligheter her i Norge enn globale index fond :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan velge å tro hva du vil. Du har allerede innrømmet at du ikke finner bedre muligheter her i Norge enn globale index fond :p

Du bidrar ikke til tråden, at du sitter på gode investeringer men ikke vil si hva er av ingen interesse for oss andre.

 

Forøvrig egne tråder for aksjer og andre investeringer, så klart mye overlapp men rene investeringsdiskusjoner kanskje ta i en av dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan velge å tro hva du vil. Du har allerede innrømmet at du ikke finner bedre muligheter her i Norge enn globale index fond :p

Sikkert mange flere muligheter, men det må jo være noe generaliserbart skal man påstå at det er bedre enn foreksempel globale indeksfond :p Du blir ikke rik raskt via globale indeks fond for å si det sånn. Men det er en relativt sikker måte å garantert tjene penger og etterhvert oppnå FI via. Mange andre måter å bli rask rik på, men ingen av de vil være like garantert. Er jo slik at jo mer risiko, jo mer sjanse for gevinst men også større sjanse for tap. Man kan fort bli styrtrik ved daytrading men man kan også tape alt på noen få timer. 

 

Det du skriver minner litt om jenter på facebook som skriver kryptiske meldinger på facebook om hvor kjipt ting er og når folk spør hva som er galt nekter de å gi et svar. 

 

Jeg synes det er litt håpløst å oppføre seg slik da du ikke bidrar med noe til diskusjonen her :p

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du bidrar ikke til tråden, at du sitter på gode investeringer men ikke vil si hva er av ingen interesse for oss andre.

 

Forøvrig egne tråder for aksjer og andre investeringer, så klart mye overlapp men rene investeringsdiskusjoner kanskje ta i en av dem?

 

Sikkert mange flere muligheter, men det må jo være noe generaliserbart skal man påstå at det er bedre enn foreksempel globale indeksfond :p Du blir ikke rik raskt via globale indeks fond for å si det sånn. Men det er en relativt sikker måte å garantert tjene penger og etterhvert oppnå FI via. Mange andre måter å bli rask rik på, men ingen av de vil være like garantert. Er jo slik at jo mer risiko, jo mer sjanse for gevinst men også større sjanse for tap. Man kan fort bli styrtrik ved daytrading men man kan også tape alt på noen få timer. 

 

Det du skriver minner litt om jenter på facebook som skriver kryptiske meldinger på facebook om hvor kjipt ting er og når folk spør hva som er galt nekter de å gi et svar. 

 

Jeg synes det er litt håpløst å oppføre seg slik da du ikke bidrar med noe til diskusjonen her :p

Nå skal dere få lov til å lure også kanskje dere kommer på bedre investeringsmuligheter enn globale index fond i samme slengen. Dere får ikke noe mer hjelp fra meg annet enn at jeg ønsker dere lykke til. 

Lenke til kommentar

Det var svært lite du kom med, kanskje sitter du på noe lurium, eller har hatt styrtflaks og mangedoblet på crypto eller høyrisiko aksjer.

Man må alltid se avkastning i forhold til markedet og deretter justert for risiko. Jo mer midler man har omløp jo større sjanse for å lage store penger. Robot trading og algoritmer er det man kjemper mot. Hvorfor er akkurat du smartere enn alle andre? Sjansen er nok stor for at du ikke er det, men så lenge du tror det så er det jo "fint" for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan faktisk hende at han vet hvordan man slår aksjemarkedet. Jeg har selv hatt ca. dobbel avkastning av børsen siden jeg startet med aksjer for ti år siden, uten at jeg vil beskrive porteføljen min som spesielt aktiv eller risikofylt. Jeg ønsker derimot ikke å poste strategien min her siden det vil kunne gjøre det vanskeligere. Det finnes måter å slå indeks på, men å prøve å slå indeks er ikke et godt råd å gi til de store massene.

Lenke til kommentar

Nå skal dere få lov til å lure også kanskje dere kommer på bedre investeringsmuligheter enn globale index fond i samme slengen. Dere får ikke noe mer hjelp fra meg annet enn at jeg ønsker dere lykke til. 

Åpenbart finnes det bedre investeringsmuligheter enn globale index fond. Ingen påstår noe annet. Men med større muligheter for gevist blir det også større risiko. Dette er investering 101. Poenget er at i denne konteksten, Finansiell Uavhengighet, er det globale indeksfond som regnes for den tryggeste måten å oppnå via 4% regelen. 

Lenke til kommentar

Det eneste man har trengt å gjøre i aksjemarkedet for å slå indeks de siste 10 årene er å gire investeringen, eller at man er blant den halvparten som slår den gjennomsnittlige avkastningen (mindre etter kostnader). Det beviser fint lite i seg selv uten at man tar risiko med i vurderingen. 

Endret av Ziff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...