Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heia!

Så gøy med aktivitet :D Har tenkt på tråden et par ganger i det siste, men pga et helvete med jobbene*, har det blitt med tanken.

Uansett. Her kommer en oppdatering:

 

Formue:

Leilighet i Oslo: 2 700 000

50% av leilighet i Harstad: 1 400 000

Aksjefond: 956 000

Pensjon (utenom pensjon fra lærerjobben): 70 000

BSU: 180 000

Sum: 5 306 000

 

Lån:

Boliglån: 2 536 000

Studielån: 300 000

Sum: 2 836 000

 

Netto: 2 470 000 

 

Dette er opp 345 000 fra forrige post (2 125 000), som var 2. juli. 345 000 opp på syv mnd = månedlig økning på 49 285. Dette må jeg jo si meg fornøyd med!

 

Det er dog en ting som må sies om dette regnystykket: siden forrige gang, har jeg bytta bank (FUCK OF, DNB :D), og har derfor ikke lenger tilgang på boligpriskalkulatoren deres. Eventuell verdistigning på leilighetene er derfor ikke tatt med i regnestykket. Jeg lager derfor, for senere sammenlignings skyld ett nytt regnestykke, basert på SOL sin boligpriskalkulator:

 

Formue:

Leilighet i Oslo: 2 962 000

50% av leilighet i Harstad: 1 353 000

Aksjefond: 956 000

Pensjon (utenom pensjon fra lærerjobben): 70 000

BSU: 180 000

Sum: 5 521 000

 

Lån:

Boliglån: 2 536 000

Studielån: 300 000

Sum: 2 836 000

 

Netto: 2 685 000.

 

Jeg må si jeg liker SOL sin kalkulator bedre. Med SOL sin verdivurdering lagt til grunn, har Bjarne AS økt med 560 000 siden 2. juli - 80 000/måneden.

 

Så, ja, det er sånn det går her i gården :) Også må jeg si at jeg er veldig glad for at du spurte, PgUp. Selv om jeg fortsatt sjekker aksjefondene daglig, og synes det er kjempegøy å se sparebeholdninga vokse, skal jeg har vært hakket mindre opphengt i dette med finansiell uavhengighet. Grunnen til det er nok en blanding av at det er lett å bli opphengt i daglig kjas og mas og skjøting av jobbene, at dette med finansiell uavhengighet er et fjernt og hårete mål som ligger langt fram i tid, at jeg har plukka opp et MMORPG fra ungdomstida som er jævig artig å bruke tid på, at jeg er kjempesikker på at det snart kommer et krakk/en korreksjon og beholdninga mi derfor kommer til å reduseres*, og at jeg har blitt bitte litt flinkere til å unne meg ting i hverdagen. Sistnevnte er forsåvidt relativt bokstavelig ment, det dreier seg hovedsakelig om to ting: flybilletter til Oslo for å se Slipknot 22. februar, samt innkjøp av 3-6 øl hver/annenhver uke for å få seg en hyggelig buzz til Dagsrevyen eller Nytt på Nytt. Eller en krigsdokumentar, for den saks skyld. Sett bort fra det, er jeg vel akkurat like gjerrig og traust som før. Det gir meg ikke så mye glede å blåse penger unødvendig.

 

Derfor var det en skikkelig vitamininnspøytning å gå gjennom beholdningene på nytt, og se at Bjarne AS har økt med 50-80 000/mnd på tross av 80% stilling som lærer og litt mer kortsiktig lykke.

 

*Helvete med jobbene: i november hadde jeg en nasty hjernerystelse som satt meg ut av arbeid i ~fire uker. Når du er så (u)heldlig å jobbe som lærer og ha lederansvar (Klassekampen), er det ikke bare å melde seg ut av jobb. Jeg hadde vel ~300 vurderinger (samt 240 skriftlige halvårsvurderinger) som venta på meg da jeg plukka opp lærerjobben for fullt i januar. Kombiner dette med daglige gjøremål i Klassekampen samt utvidelse av salgsvirksomheten til Bergen (med tilhørende ansettelsesprosess+++), så har det vært et sant og salig helvete. Sykemeldingsperioden får deg dog til å tenke litt: det er litt av et system vi har, som tillater at man kan være borte fra jobb i en måned uten å i tillegg måtte streve med økonomiske bekymringer - samtidig som man får helsehjelp (de frykta blødning, så her var det både MR og tett oppfølging av lege) i verdensklasse. Jeg vet det er litt delte meninger om dette i tråden, men etter en slik førstehånds opplevelse, så er det vanskeligere å gråte over skatt og formueskatt. Og, ja, jeg vet jeg er en vandrende selvmotsigelse.

 

*Korreksjon/krakk: vel. Ingen vet hvor høna sparker, eller hvilken vei aksjemarkedene går. Det eneste vi vet, er at aksjer tradisjonelt har vært en av de beste måtene å spare på. Så her er det fortsatt bare å måke det som er av penger inn. Men, helvete, jeg nekter å tro at det kan fortsette sånn som det har gjort. Noe så bra, kommer ikke ustraffa. Alt for et år sida, hadde vi aldri sett en like lang oppgangsperiode i akjsemarkedene som da. Og hva har skjedd siste året? + ~30%. Dette kommer til å gå til helvete. Men hva vet vel jeg. Det eneste jeg vet, er at jeg fortsatt sparer alt jeg har i akjsefond. Gode motargumenter for korreksjon/krakk, er jo for øvrig at markedene har tålt både Trump, BREXIT, Corona og handelskrig. Hvis det hadde vært så jævla skjørt som mange tror, burde vel dette vært nok til å utløse en nedgangsspiral?

 

Også tror jeg vi endrer navn på tråden til "Bjarnes dagbok". Hehe. 

 

Også vil jeg ha noen oppdateringer fra dere andre som leser i tråden!! Jeg vil jo vite hvordan det går med deres sparing og målsetninger. Uretfeigt at jeg er den enste som skriver maratonposter om dette.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (1 time siden):

*Korreksjon/krakk: vel. Ingen vet hvor høna sparker, eller hvilken vei aksjemarkedene går. Det eneste vi vet, er at aksjer tradisjonelt har vært en av de beste måtene å spare på. Så her er det fortsatt bare å måke det som er av penger inn. Men, helvete, jeg nekter å tro at det kan fortsette sånn som det har gjort. Noe så bra, kommer ikke ustraffa. Alt for et år sida, hadde vi aldri sett en like lang oppgangsperiode i akjsemarkedene som da. Og hva har skjedd siste året? + ~30%. Dette kommer til å gå til helvete. Men hva vet vel jeg. Det eneste jeg vet, er at jeg fortsatt sparer alt jeg har i akjsefond. Gode motargumenter for korreksjon/krakk, er jo for øvrig at markedene har tålt både Trump, BREXIT, Corona og handelskrig. Hvis det hadde vært så jævla skjørt som mange tror, burde vel dette vært nok til å utløse en nedgangsspiral?

Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap om fundamental analyse til å uttale meg, men mange av de som har det mener at markedene er svært overpriset per dags dato, skjønt det er vel litt variasjon i meningene der også.

Amerikansk økonomi går jo bra om dagen, men oppgangen vi har sett de siste årene og fortsetter å se virker irrasjonell. FED har gitt og fortsetter å gi markedene massiv støtte i form av likviditet og lave renter. De har til og med åpnet for å låne penger direkte til hedge fond. Why?  Etter å først ha hevet rentene i starten av 2019 kuttet de rentene etter at Trump mobbet Powell på Twitter og har fortsatt å holde rentene lave/uendret. Dette i en økonomi som alt går bra og med et aksjemarked som printer nye toppnoteringer på daglig basis.

Hoveddriveren av markedet og økonomien de siste årene har jo vært nettopp lave renter og ingenting har endret seg der. Mye av oppgangen kan sannsynligvis også tilskrives amerikanske selskaps massive tilbakekjøp av egne aksjer. 

Andre periodes valgår i USA har historisk gitt en avkastning rundt 10%. Jeg gjorde også en teknisk prediksjon før året som taler for opptur også i år.

Derfor er jeg 'bullish' for året enn så lenge og tror ikke den store nedturen kommer i år, med unntak av om demokratene skulle vinne valget. Noe jeg heller ikke tror skjer.

Lenke til kommentar

Mine fond også økt mye siste året (28%) men mye av det er vel pga globale indeksfond mot en svak krone. Så kjøpekraftsmessig kanskje ikke like bra?


Ellers solgt min halvdel av en leilighet og kjøpt en dobbelt så dyr. Det tok all egenkapital jeg oppspart i den forrige pluss noen hundretusener til. Så litt kjipe er jeg nesten ikke satt inn penger i sparing/fond siste året. Har jo spart mye hver måned, men bare ikke like synlig når det ble bundet opp i ny leilighet, versus som et tall i nettbanken for fond er.

 

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (På 11.2.2020 den 9.06):

Også vil jeg ha noen oppdateringer fra dere andre som leser i tråden!! Jeg vil jo vite hvordan det går med deres sparing og målsetninger. Uretfeigt at jeg er den enste som skriver maratonposter om dette.

Nylig vært i banken og lånt penger til å kjøpe mer indeksfond, så min totale beholdning har økt en del., og BSU-en ble makset 1. januar. Selv om formuen voksen "sakte", går det i riktig retning, ettersom jeg sparer 6k+ per mnd. Målet mitt om finansiell uavhengighet har derimot endret seg litt den siste tiden. Nå er ikke lenger målet mitt å kunne gå ned veldig mye i arbeidstid, men heller å på sikt jobbe 80 %, samt kunne jobbe enda mindre i enkelte perioder (i gjennomsnitt < 80 % gjennom året). 

Lenke til kommentar

Duke: jeg tror også at det fortsetter positivt. Straks folk slutter å stresse over Corona og handelskrig, fjerner det usikkerhet i markedene, og det burde legge grunnlaget for mer vekst. Men hva vet vel jeg eller vi. Ekspertene har vel en hitrate på ganske nøyaktig 50%. Så bare å lene seg tilbake, fortsette å gjøre innskudd, også får det gå den veien det går. Enten mer avkastning, eller så blir "bensinen" billig. Begge deler funker forsåvidt.

 

Mats: nja. Svak krone har nok hjulpet, men S&P500 er opp nesten 30% de siste 12 månedene. Så det har også vært en kraftig vekst i markedene.

 

Logaritme: spennende! Hva slags lån tok du? På boligen, eller et spesifikt fond mynta mot aksjefondinvesteringer? Har lurt litt på å gjøre det samme selv, men latt  det være siden jeg allerede har 4kk i lån på mitt navn (samboer er student, så vi har måka alt på meg - selv om vi deler utgiftene og eierandelen). Angående mål, så tenker vi nok likt. Tenker ikke mye på å bli 100% finansielt uavhengig. En stillingsreduksjon til 60-80% er i seg selv fette najs (som vi sier her i Nord-Norge). Men får jeg muligheten til å bli finansielt uavhengig, gjør jo ikke det noe heller. Uavhengig av målsetning, er det bare å spare det som spares kan. Så får man senere finne ut av hvordan man gjør det med jobb/stillingsprosent.

Edit: la ved et bilde av S&P500 siste ti åra. Dette synes jeg lukter markedsmageplask lang vei ? Men, igjen: hva vet vel jeg. Har heller ikke tenkt til å slutte å investere. 

 

 

:)

Screenshot_20200212_184647_com.android.chrome.jpg

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (18 timer siden):

Duke: jeg tror også at det fortsetter positivt. Straks folk slutter å stresse over Corona og handelskrig, fjerner det usikkerhet i markedene, og det burde legge grunnlaget for mer vekst. Men hva vet vel jeg eller vi. Ekspertene har vel en hitrate på ganske nøyaktig 50%. Så bare å lene seg tilbake, fortsette å gjøre innskudd, også får det gå den veien det går. Enten mer avkastning, eller så blir "bensinen" billig. Begge deler funker forsåvidt.

Mer vekst av hva da? Aksjekurser eller underliggende verdier?

Her må fundamentale analytikere som kan verdsettelse og makroøkonomi gjerne komme med innspill, men jeg ser ingen logikk i at aksjemarkedene på et fundamentalt grunnlag kan forsvare en slik vekst vi har hatt og ser ut til å fortsette å ha. 

Allikevel - all den tid alternativ avkastning er tilnærmet lik null og kreditt er billig, så vil både enkeltpersoner, forvaltere og selskaper fortsette å kjøpe aksjer - noe som fører til høyere kurser. Kan disse forsvares på et fundamentalt nivå? Jeg vet ikke, men for min del virker det mer og mer som en boble. 

Vi ser jo for eksempel at logaritmemannen låner penger for å kjøpe aksjer og han er nok langt fra den eneste.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (21 timer siden):

Logaritme: spennende! Hva slags lån tok du? På boligen, eller et spesifikt fond mynta mot aksjefondinvesteringer? Har lurt litt på å gjøre det samme selv, men latt  det være siden jeg allerede har 4kk i lån på mitt navn (samboer er student, så vi har måka alt på meg - selv om vi deler utgiftene og eierandelen). Angående mål, så tenker vi nok likt. Tenker ikke mye på å bli 100% finansielt uavhengig. En stillingsreduksjon til 60-80% er i seg selv fette najs (som vi sier her i Nord-Norge). Men får jeg muligheten til å bli finansielt uavhengig, gjør jo ikke det noe heller. Uavhengig av målsetning, er det bare å spare det som spares kan. Så får man senere finne ut av hvordan man gjør det med jobb/stillingsprosent.

 

Jeg økte boliglånet mitt, så renten er den samme som tidligere. 

Bedre å spare og investere penger nå enn å bare forbruke det, så kan man heller finne ut av hva man skal gjøre med det på et senere tidspunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å avklare: jeg har null peiling på markedsanalyse. Men samtidig har jeg skjønt såpass at selv de som har studert dette lenger enn jeg har levd, også har null peiling. Det er rett og slett for mange variabler. Derfor slår jeg meg til ro med at jeg ikke kan noe som helst, lener meg tilbake, og fortsetter å peise inn penger. Folkeopplysninga har et program om tematikken som får fram poenget på en elegant måte. 

Så tenker jeg likevel at markedene ikke er så jævla skjøre som mange skal ha det til. Da burde vel Corona, Brexit, handelskrig og riksrett vært mer enn nok til å sende markedene nedover? 

På den annen side, ser det faens bobleaktig ut. Se feks vedlagt bilde av Nasdaq siste ti år. Og selv om det har gått greit i verdensøkonomien i det siste, har det vel langt på når gått godt nok til å forsvare slik vekst? 

Screenshot_20200213_170441_com.android.chrome.jpg

Synes også at jeg ser ting som ligner på det såkalte Minsky-øyeblikket oftere og oftere. 

 

Logaritme: takk :) Har tenkt på det samme selv, men det får inntil videre holde med avdragsfrihet på 60% av lånene mine. Gjeld er jo også risiko, og med 4kk totalt på navnet mitt, så er det greit å få den litt ned. 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
2 hours ago, newman221 said:

Hva er de underliggende faktorene som gjør at "markedsverdien" av Tezos har gått fra $900 mill til $2,6 milliarder siden nyttårsaften? Eller økning på 150% siste 18 dagene...?  

For det første så er altcoin-sesongen i gang igjen etter et omtrent 2 år langt bear-market. Tezos har muligens blitt mer populært de siste månedene etter den ble listet på Coinbase. Og interessen rundt såkalt "staking" har økt.

Lenke til kommentar
Leon83 skrev (6 timer siden):

Satser på å bli mangemillionær på Tezos (XTZ) i løpet av noen år. Vekslet alt jeg hadde av Bitcoin til 11000 XTZ @ $3,32 per stk.

Den "vanlige måten" å gjøre seg finansielt uavhengig er å spare. Kutte forbruk, og putte pengene i brede indeksfond. Lav risiko over mange år, og renters rente gjør det blir veldig lukrativt på sikt. Det er altså en langsiktig plan.

Det der, er derimot gambling ;) Kanskje det funker, kanskje ikke. Men det er ingen plan, det er et one-off-bet.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Matsemann said:

Den "vanlige måten" å gjøre seg finansielt uavhengig er å spare. Kutte forbruk, og putte pengene i brede indeksfond. Lav risiko over mange år, og renters rente gjør det blir veldig lukrativt på sikt. Det er altså en langsiktig plan.

Det der, er derimot gambling ;) Kanskje det funker, kanskje ikke. Men det er ingen plan, det er et one-off-bet.

Ja det er den vanlige måten. Og det som anses å være det mest fornuftige. Men å utnytte de markedene som presterer best (krypto) til riktig tid er virkelig ikke dumt hvis man har satt seg litt inn i ting. Å satse stort på krypto i 2018 f,eks ville vært forferdelig timing.

Nå er Bitcoin i en fase der prisen bare vil gå opp på lang sikt fram til en ny boble tilsvarende den i desember 2017 (sannsynligvis i slutten av 2021 eller tidlig 2022). Og Bitcoin vil dra med seg altcoins opp (de er nå veldig underpriset). Tezos f,eks har enorme rom for å øke i markedsverdi/pris. Hvis den når markedsverdien til Ethereum ala januar 2018 så vil prisen for 1 XTZ ligge på rundt 200 dollar.

 

Lenke til kommentar

Jeg sluttet å jobbe for noen år siden etter å ha spart opp det jeg tror er nok penger. Har aldri angret. Jeg har alltid vært forsiktig med pengebruken, men det ble ikke et konkret mål før ca 10 år før jeg sa opp. Målet var hovedsaklig å ha det jeg i ettertid har lært at kalles "fuck you money", ikke å si opp en konkret dato. Jeg sa heller ikke opp med en gang jeg hadde nok penger. Det skjedde da det ble såpass utrivelig på arbeidsplassen at jeg ikke orket å være der lenger. Å få en ny og like godt betalt jobb jeg ville trives vesentlig bedre med virket usannsynlig, og jeg hadde diverse prosjekter jeg heller ønsket å bruke tiden på.

Når det gjelder avkastning på investeringer hadde jeg svært konservative målsettinger. Det rekker med god margin at pengene jeg har spart opp beholder verdien etter skatt og inflasjon for å klare meg fram til jeg er 67. I ettertid har jeg tjent såpass med penger at det uansett ikke blir noe problem, men det var ikke noe jeg gamblet på da jeg beregnet formuekrav.

For de fleste er nok dette ganske utopisk, men det er bare fordi de ikke har viljen til å tilpasse seg et kraftig redusert forbruk. Har man viljen og tålmodighet er det i praksis ikke noe særlig vanskeligere enn i f.eks. USA. Skatten er noe høyere, men på den andre siden trenger man ikke helseforsikring. Prisen på noen typer mat er veldig høy i Norge, men det finnes også mye som er svært rimelig, spesielt i forhold til lønningene.

Formueskatten og skatt på avkastning gjør derimot at kalkulatorene for å beregne nødvendig formue ikke gir direkte overførbare resultater. Man må ha en større formue for å sitte igjen med like stor nettoavkastning.

Totalt sett har lykkenivået mitt gått kraftig opp siden jeg sluttet å jobbe, og holdt seg der. Det er godt mulig at de som tror at livet vil falle mer eller mindre sammen hvis ikke de har en jobb å gå til har rett for sin egen del, men jeg står fortsatt opp til relativt fast tid og har ting å drive med hele dagen. Er du en person som har mange ting du gjerne skulle gjort, men ikke får tid til, og som ikke må ha noen som forteller deg hva du skal gjøre, så kan jeg anbefale det på det varmeste. Ønske du å gjøre noe nyttig sammen med andre så finnes det alltids steder som https://frivillig.no/.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...