Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Grattis. Slipper du kontaktlærer også?

 

Klarte endelig å karre meg til (gratis) medlemskap i Akademikerforbund, så da blir det (slik det ser ut nå) 2.14% i effektiv rente når jeg søker boliglån.

 

Da er spm - hva er mest gunstig økonomisk sett? Gå for leilighet - ha mindre lån - bruke pengene jeg kunne satt i større bolig til indeksfondsparing (2 m over 25år er vel 2.6m elns når rentene er inkl), eller forsøke å gå for rekkehus/enebolig m uteleiedel og vesentlig høyere lånekostnader?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det! Nei, jeg beholder den posten. Irrasjonelt når man tenker kost/nytte, men samtidig trives jeg greit med det. Følger ihvertfall ut kullet mitt før jeg gjør noen endringer på den fronten :)

 

Gratulerer med medlemsskap! Jeg får ikke gitt et presist svar på spørsmålet ditt uten å vite antatt kjøpesum på leilighet og rekkehus, samt antatte leieinntekter, men utleiedel er ihvertfall ordentlig gull. Stabil, skattefri inntekt som fort kan dekke alle boutgiftene (avdrag ekskludert) dine. Jeg hadde ikke vært i tvil :)

 

Edit:

 

Det er mange fordeler med utleiedel:

 

- Du får penger inn på konto hver mnd. Det gjør du ikke med fond. Ja, du kan selge andeler, men da er det også det du må gjøre.

 

- Pengene er like tilgjengelige i en resesjon. Det er så klart også pengene i fondet, men det er kjipt å selge unna om fondet har gått ned 40%.

 

- De millionene ekstra rekkehus/enebolig koster, ville ikke vært tilgjengelig til fondssparing. Du får ikke lånt penger til boliglånsrente for å investere i aksjefond. Lavere lån vil kunne øke månedlig sparing med noen tusenlapper, men det vil ikke monne på samme måte som om du hadde hatt utleiedel.

 

Edit2: en annen del av regnestykket, kan også være at du etterhvert vil bo i noe større enn en leilighet? Spesielt om du får deg unger. Kjøper du enebolig/rekkehus med én gang, slipper du framtidige transaksjonskostnader (dokavgift, penger til megler) på bytte av bopel.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jo, det er fint, men hvordan er det relevant for denne diskujonen?Vi snakker ikke om de som har vært uheldige eller tatt ett dårlig valg; vi snakker om de som gjennom hele livet bevisst har svidd av alle tilgjengelige penger på fest, fjas og forbruk, de som har jobbet minst mulig, og aldri tenkt lenger enn nesetippen sin.Motpolen er de som faktisk tar ansvar for egen fremtid, og dermed også den andre gruppens fremtid. De som stort sett har tatt valg som gjør at de sågar tåler å ha litt motgang og uflaks. At fordelene i samfunnet konsekvent er mer rettet mot den første gruppen, synes jeg det er greit at blir belyst.Kommentaren som startet dette var jo nettopp at de som bruker opp alle pengene sine er smarte, og slik vi har skrudd sammen samfunnet så er det ikke vrient å argumentere for at det stemmer. Hadde ansvarlig oppførsel gitt flere fordeler, så hadde kanskje flere tatt ansvar ...Og for tredje gang: Hvilke ekstreme skattemessige fordeler har man ved å eie bolig?

Å si at dem som har brukt opp pengene sine for smarte blir feil, det vitner om en sjalusi som er litt motbydelig. For hva er det egentlig dere misunner med disse "smarte" menneskene? Er det det og stå opp og slippe og gå på jobb? Isåfall så kan du jo selv prøve noen år som voksen arbeidsledig og se om det er like gøyt som når du skulket skolen på ungdomsskolen.

 

Dere må alle revurdere hvorfor dere jobber visst det er kun for en lønning. Så tror jeg dere jakter på noe som kommer til å skuffe dere senere i livet. Og da er det for seint...

Lenke til kommentar

Spennende tråd. Selv har jeg aldri sett sett behovet for å førtidspensjonere meg 100 % i ung alder, siden jeg liker å jobbe og ha struktur i hverdagen. I tillegg er jobben min godt betalt, fleksibel og lite stressende. Jeg ser heller for meg å kanskje ikke jobbe 100 % i fremtiden, og heller ta noen ekstra dager fri fra jobben når det er fint vær ute eller når det er lite å gjøre på jobb. Evnt kortere arbeidsdager i sommerhalvåret, da jeg liker sommeraktiviteter.

 

P.t. sparer jeg ca 15-20 k i mnd gjennom boliglån og indeksfond. Regner med å kunne være gjeldsfri før jeg fyller 40, noe som er om litt over 10 år. Med "kunne være gjeldsfri" mener jeg muligheten til å kunne betale ned all gjeld øyeblikkelig. Antakelig kommer jeg ikke til å gjøre dette, siden realverdien på lånet vil ha sunket en del om 10 år, samt at reallønnen min på det tidspunktet blir en del høyere enn i dag. I tillegg vil indeksfondet generere relativt høy avkastning.

 

Arv er et annet moment her. Foreldrene mine har litt penger, noe som gjør at jeg ikke er veldig økonomisk bekymret, men jeg føler at jeg i utgangspunktet må klare meg selv. Derfor velger jeg å investere og leve en mer sparsom livsstil enn å bruke masse penger, noe som mange av vennene mine gjør.

Lenke til kommentar

Ikke alle som har muligheten til å få en jobb de trives med. Ikke alle som ønsker å gå tilbake til skolen å bruke 5 år på å kanskje få en jobb de digger. Kan også være folk som ønsker å starte for seg selv og jobbe på egne premisser.

 

Kamskje jobbe 3-4 dager med 6 timers dager f.eks. Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar

Spennende tråd. Selv har jeg aldri sett sett behovet for å førtidspensjonere meg 100 % i ung alder, siden jeg liker å jobbe og ha struktur i hverdagen. I tillegg er jobben min godt betalt, fleksibel og lite stressende. 

 

Målet til trådstarter og andre i en lignende situasjon er vel ikke nødvendigvis å slutte å jobbe, men å kunne være finansielt uavhengig slik at man jobber fordi man har lyst, men ikke må.

Hvordan er jobben din fleksibel? 

 

Jeg hører mange sier det om jobben sin, men for folk flest betyr det som regel at man kan velge å starte dagen når man vil. Man må fortsatt jobbe 40 timer i uken uansett. Så den fleksibiliteten mener jeg er en illusjon. I hvert fall har jeg opplevd det slik i de jobber jeg har hatt. :) 

Lenke til kommentar

Jeg jobber som rådgiver og har selvsagt fleksitid. Normal arbeidstid er 40 timer, men i min bedrift "må" man ikke nødvendigvis jobbe så mye hver uke, så lenge man leverer det man skal. Ved å jobbe mindre kan man også få ned antall interntimer, noe arbeidsgiver ikke har noe imot. I andre selskaper kan det være mer press på å fakturere massevis av timer.

 

I tillegg er hele jobbsystemet skybasert, slik at jeg kan jobbe på kontoret, hos en kunde og evnt. i utlandet, både på pc, mobil (ikke anbefalt, hehe) og tablet. Jeg synes alt dette kan regnes som fleksibelt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å jobbe mindre kan man også få ned antall interntimer, noe arbeidsgiver ikke har noe imot. I andre selskaper kan det være mer press på å fakturere massevis av timer.

Da får du vel også mindre lønn?

 

I tillegg er hele jobbsystemet skybasert, slik at jeg kan jobbe på kontoret, hos en kunde og evnt. i utlandet, både på pc, mobil (ikke anbefalt, hehe) og tablet. Jeg synes alt dette kan regnes som fleksibelt.

 

 

Kan du ta hjemmekontor nøyaktig som du vil og så mye du vil? I så fall vil jeg si at du har det rimelig fleksibelt.

 

I min nåværende jobb er det flere som skryter av hvor utrolig fleksibelt det er, men jeg opplever det ikke slik. Må/bør være tilstede på kontoret og jobbe 40 timer i løpet av uken. Om jeg har levert det jeg skal, så kan jeg ikke kalle det en uke selv om jeg har jobbet bare 30 timer. Hver/annenhver uke er det som regel leveranser som skal ut. Jeg er også rådgiver forøvrig. Men nå slutter jeg om 2 måneder uansett.

 

Om jeg må tilbake til arbeidslivet i fremtiden er nok 100% hjemmekontor og mer frihet i hverdagen noe jeg kommer til å ha som et veldig sterkt kriterium. Å kunne styre sin egen hverdag og å slippe å 'svare for noen' er for meg en utrolig stor verdi.

Lenke til kommentar

Da får du vel også mindre lønn?

 

 

Kan du ta hjemmekontor nøyaktig som du vil og så mye du vil? I så fall vil jeg si at du har det rimelig fleksibelt.

 

I min nåværende jobb er det flere som skryter av hvor utrolig fleksibelt det er, men jeg opplever det ikke slik. Må/bør være tilstede på kontoret og jobbe 40 timer i løpet av uken. Om jeg har levert det jeg skal, så kan jeg ikke kalle det en uke selv om jeg har jobbet bare 30 timer. Hver/annenhver uke er det som regel leveranser som skal ut. Jeg er også rådgiver forøvrig. Men nå slutter jeg om 2 måneder uansett.

 

Om jeg må tilbake til arbeidslivet i fremtiden er nok 100% hjemmekontor og mer frihet i hverdagen noe jeg kommer til å ha som et veldig sterkt kriterium. Å kunne styre sin egen hverdag og å slippe å 'svare for noen' er for meg en utrolig stor verdi.

Har du spart opp nok til å bli finansielt uavhengig?

Lenke til kommentar

Da får du vel også mindre lønn?

 

 

Kan du ta hjemmekontor nøyaktig som du vil og så mye du vil? I så fall vil jeg si at du har det rimelig fleksibelt.

 

I min nåværende jobb er det flere som skryter av hvor utrolig fleksibelt det er, men jeg opplever det ikke slik. Må/bør være tilstede på kontoret og jobbe 40 timer i løpet av uken. Om jeg har levert det jeg skal, så kan jeg ikke kalle det en uke selv om jeg har jobbet bare 30 timer. Hver/annenhver uke er det som regel leveranser som skal ut. Jeg er også rådgiver forøvrig. Men nå slutter jeg om 2 måneder uansett.

 

Om jeg må tilbake til arbeidslivet i fremtiden er nok 100% hjemmekontor og mer frihet i hverdagen noe jeg kommer til å ha som et veldig sterkt kriterium. Å kunne styre sin egen hverdag og å slippe å 'svare for noen' er for meg en utrolig stor verdi.

 

Det er klart at jeg får mindre lønn hvis jeg tar meg fri, så p.t. gjør jeg dette i liten grad. Målet er å kunne ta mer fri når jeg blir mer finansiell uavhengig. Akkurat nå blir det for dyrt å ta mye fri siden jeg trenger pengene til investering i indeksfond etc. 

 

Permanent hjemmekontor er ikke noe som sjefen ønsker, men det er ikke noe problem om det er mer fordelaktig for meg i en liten periode (typisk hvis man er hjemme ved rørleggerbesøk etc.). Mye kan uansett avtales med sjefen.

 

Hvis du vil kunne jobbe mye på hjemmekontor, så er et eget selskap kanskje veien å gå. Da kan du være underleverandør for et større selskap, og være din egen sjef. 

Lenke til kommentar

Det er jo helt normalt å kunne ha hjemmekontor når man vil. En svært stor andel i privat sektor har særlig uavhengige stillinger (om noe omdiskutert om alle burde ha dette). Med SUS har man fastlønn og ingen repporteringsregime som er koblet mot lønn og egen arbeidstid. En kan ta fri når man vil, og ha ferie når og hvor lenge man vil , og jobbe hvor man vil - så lenge man gjør dei oppgavene som jobben krever.

Dette er for mange svært fleksibelt, og man kan sitte på kontoret eller på ei strand i Spania uten at noen kan si noe på det - om da ikke noe gjør at du må være på arbeidsplassen (det være seg møter o.l)

 

For mange er dette meget fleksibelt, og man styrer stort sett alt mht jobb selv. Samtidig er det nok også slik at dei som har SUS jobber minst like mye som dei med overtidsbetaling.. mange er plassert i SUS for å unngå problem med arbeidsmiljøloven som setter begrensning på antall overtidstimer.

Lenke til kommentar

Så gøy med aktivitet her inne :D

 

Når det kommer til målsetning, kan jeg selvsagt ikke svare for andre enn meg selv. Men her i gården er er det, slik Duke skriver, å opparbeide seg nok penger på bok til å nyte mer frihet/selvstendighet. Jeg liker å lobbe, og kan helt ærlig ikke se for meg å ha et liv helt uten jobb. Men jeg vil gjerne velge selv. Jeg kan godt gjøre samme jobben som i dag, men om premisset er at jeg gjør det fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg må, så endrer det ganske mye. Hvis dere kan være med på logikken?

 

Det kan jo også hende at jeg en dag går lei av lærerjobben, og får veldig lyst til å jobbe i kassa på Rema. Eller at jeg har lyst til å jobbe frivillig med norskopplæring for innvandrere. Eller at jeg skulle endre mening angående arbeidslyst, og ta meg en tidsmessig ubestemt pause fra arbeidslivet.

 

Jeg ser også for meg at jeg i framtida vil jobbe 60-80%. Jobb tre/fire dager uka og fri tre/fire dager uka virker som en mye bedre ballanse enn 5/2.

 

I alle tilfeller er det greit med penger og passive inntekter i bakhånd :)

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så gøy med aktivitet her inne :D

 

Når det kommer til målsetning, kan jeg selvsagt ikke svare for andre enn meg selv. Men her i gården er er det, slik Duke skriver, å opparbeide seg nok penger på bok til å nyte mer frihet/selvstendighet. Jeg liker å lobbe, og kan helt ærlig ikke se for meg å ha et liv helt uten jobb. Men jeg vil gjerne velge selv. Jeg kan godt gjøre samme jobben som i dag, men om premisset er at jeg gjør det fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg må, så endrer det ganske mye. Hvis dere kan være med på logikken?

 

Det kan jo også hende at jeg en dag går lei av lærerjobben, og får veldig lyst til å jobbe i kassa på Rema. Eller at jeg har lyst til å jobbe frivillig med norskopplæring for innvandrere. Eller at jeg skulle endre mening angående arbeidslyst, og ta meg en tidsmessig ubestemt pause fra arbeidslivet.

 

Jeg ser også for meg at jeg i framtida vil jobbe 60-80%. Jobb tre/fire dager uka og fri tre/fire dager uka virker som en mye bedre ballanse enn 5/2.

 

I alle tilfeller er det greit med penger og passive inntekter i bakhånd :)

Enig :) hvordan har det vært å jobbe 80%?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke merka så nye til foreløbig :lol: Skoleåret her i Harstad starter på mandag. Onsdag, torsdag og i dag er planleggingsdager, og da er jeg like mye på jobb som resten av hurven. Men her er den nye timeplanen min :) :

 

post-156614-0-67101600-1565934404_thumb.jpg

 

På mandag og onsdag kan du plusse på fellestid fra halv to til halv fire.

 

Jeg synes dette ser veldig spiselig ut. Flere av dagene starter jeg tidlig og/eller slutter sent. Så har jeg en del luft i planen noen steder, og det er helt briljant. Den tida kan brukes til undervisningsopplegg/retting/Klassekampen. Jeg innbiller meg at jeg svært sjeldent vil ha behov for å ta med meg jobben hjem. Jeg antar feks at jeg kan ta meg 100% helg når jeg er ferdig med siste time på fredag. Her er det også mange muligheter til å legge treninga midt på dagen, ta meg fri fra kl tolv en dag, osv. Blir en del flex, jeg kan i langt større grad legge løpet og dagene slik jeg vil. Akkurat sånn jeg liker det :)

 

Så kan jeg velge å banne over at jeg ikke fikk en hel fridag, eller unødvendig må være på skolen på onsdager, men det bryr meg ikke så mye. Jeg var hovedsakelig på jakt etter en reduksjon i den totale summen av arbeidsoppgaver. Dessuten bor jeg fem minutter unna skolen.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei dere,

 

Straight to the point - jeg har laget en webapp for å tracke veien mot FI, bygget på en semi-sosial lest. Jeg prøver å få så mange som mulig nye brukere dit for å teste om konseptet er liv laga, så om noen vil teste så setter jeg pris på det: www.fireleap.com

 

Ambisjonen er at det kan være et supplement til regnearkene vi alle bruker til å logge, at det kan gi bedre visibilitet på hvordan andre ligger ann, og kanskje viktigst av alt, at det kan bli et slags samlingssted for folk i samme land, ettersom mye av det som er på nett er USA-sentrert.

Endret av androgen
Lenke til kommentar

Hei dere,

 

Straight to the point - jeg har laget en webapp for å tracke veien mot FI, bygget på en semi-sosial lest. Jeg prøver å få så mange som mulig nye brukere dit for å teste om konseptet er liv laga, så om noen vil teste så setter jeg pris på det: www.fireleap.com

 

Ambisjonen er at det kan være et supplement til regnearkene vi alle bruker til å logge, at det kan gi bedre visibilitet på hvordan andre ligger ann, og kanskje viktigst av alt, at det kan bli et slags samlingssted for folk i samme land, ettersom mye av det som er på nett er USA-sentrert.

 

 

 

Kunne jo vært morro å prøvd, men ikke når en må registrere e-mail adressen sin. Å logge reelle finansielle posisjoner på en random webside som har e-mailadressen min høres ikke så veldig fristende ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne jo vært morro å prøvd, men ikke når en må registrere e-mail adressen sin. Å logge reelle finansielle posisjoner på en random webside som har e-mailadressen min høres ikke så veldig fristende ut.

 

Fair enough, har sympati med det. Vanskelig å lage webapp med brukere uten å knytte det opp til en epost-adresser for å endre passord etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...