Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Planen min er dessuten å holde meg innenfor de fire anbefalte prosentene. Dvs at fondet mitt i teorien skal vare evig. Når offentlig pensjon + ovenfornevnte pensjonskapitalbevis* tikker inn på toppen av det som allerede er en adekvat levestandard, så tipper jeg at jeg kommer til å ha det mer enn greit :yes: Kanskje jeg attpåtil får råd til en paraplydrink eller to :fun:

 

*Pensjonskapitalbeviset stopper forhåpentligvis heller ikke på 70k. Ideelt, holder jeg jobben i Kk en stund til, slik at summen blir enda større.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frugalt og frugalt. Gjør en del sparetiltak, men jeg er ikke helt nazi. Snuser (men det koster meg ikke mer enn 600/mnd,takket være lenka jeg tidligere posta), kjøper alkohol i ny og ne (blir bæsj 1-3 ganger/mnd), kjøper øl om jeg er ute, og kjøper attpåtil en brus i ny og né. Men:

 

- Har ikke bil.

 

- Ikke TV-kanaler, jeg er en av hipsterme som streamer alt.

 

- Handler ofte på tilbud. Kan feks ikke huske sist gang jeg kjøpte en ordinært prisa frossenpizza. Bruker Mattilbud-appen flittig.

 

- spiser svært, svært sjeldent ute.

 

- Handler stort sett First Price/Prima o.l. Som oftest like bra, eller omtrent like bra som de vanlige varene.

 

- Betaler aldri over 100 kr/kg for kjøtt/fisk/måltidets basisvare. Det blir mye egg, ost, strimla svinekjøtt og burgere. Pro tips: Ost er genial mat. 27g protein per 100g (65% mer enn biff), men koster bare drøye 70/kg om du kjøper Xtra/First Price sin. Vanvittig mye mat for penga.

 

- Handler lite klær eller annet juggel man egentlig ikke trenger.

 

Kunne sikkert spart 2-3000 til per mnd om jeg stramma inn livreima helt, men det gidder jeg rett og slett ikke. Den relative økninga, 35 - 38 000 er uansett ikke så stor for min del. Mindre forskjell på dét, og å gå fra 3 - 6 000.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er naturlig gjerrig så det blir vel aldri noe enormt forbruk. I begynnelsen var jeg vant til å leve på studentbudsjett. Etterhvert som arbeidsinntekten og særlig kapitalinntektene har gått opp er det relativt sett lite å spare på å leve svært sparsommelig, og jeg angrer heller på de tidligere årene jeg har brukt for lite på meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke :D Og det er det som er hele poenget!

 

Jeg tviler brutalt på at jeg aldri kommer til å gjøre noe arbeid igjen. Jeg trives med å ha ting å gjøre. Mest sannsynlig, kommer jeg til å fortsette som lærer. Kanskje hundre prosent, men mest sannsynlig i 60 eller 80%. Eller så tar jeg meg en salgsjobb. Eller så starter jeg på norskopplæring for innvandrere. Eller noe helt annet. For meg, er det det som er hele poenget :) At jeg kan bestemme hva jeg vil gjøre, og hvor mye jeg vil gjøre det. Selv om jeg ender opp med å gjøre akkurat det samme som jeg "alltid" har gjort (lærerjobb + evt Klassekampen), så har det evig mye å si om premisset er at det er noe jeg selv velger å gjøre. Selv om arbeidsmengden og forpliktelsene er de samme. 

 

Ps; april blir en grådig god måned. Var i Oslo en uke mens det var vinterferie her i Harstad, og både solgte og la ned en del ledelsestimer. Resultatet, er et meget hyggelig hopp på Kk-lønna. Det ligger an til å bli noe lignende dette:

 

Lærerlønn: 44 000

Klassekampen: 42 000

Leie, Oslo: 11 000

Leie, Harstad: 3000

Sum: nesten 100 jævla tusen. Det svinger!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rått :D Tar ikke så lang tid å nå FI når du fortsetter slik. Blir det mye fritid, føler du at du "ofrer" nåtiden for fremtiden?

 

Ellers støtter jeg veldig målene dine, er helt samme her. Ønsker ikke å ikke gjøre noe etter å ha blitt FIRE, men ønsker å gjøre det jeg vil. Hvis jeg ønsker å ta en måned i USA, så vil jeg ha muligheten til å gjøre det. Drømmen er å skape en form for inntekter som ikke er så tett knyttet til timene jeg legger inn i det, dvs. delvis passive inntekter som ikke forsvinner om jeg velger å gjøre noe annet. Et eksempel på dette er jo leieinntekter. Jeg har mye egenkapital, men jeg tviler på at banken vil tillate meg å kjøpe flere enheter med det første. 

Lenke til kommentar

Ja, tar syvmilssteg nå :) I skrivende stund, har jeg 418 000 i aksjefond nå. Noen hakk mer enn 285', som jeg hadde da jeg starta tråden :yes:. Som en liten bonus, har jeg også nedbetalt drøye ti tusen i bolig- og studentlån (glemte å stoppe trekket, så Lånekassafikk et avdrag av meg).

 

Om jeg føler jeg ofrer nåtida? Tjæ, tjo, både og. På den ene sida, trives jeg godt med det jeg gjør. Og jeg føler jeg har mer fritid og energi nå enn da jeg var student, så det går jo rett vei. Og hvis jeg vil noe/trenger en pause, har jeg såpass med autonomi i begge jobbene at det stort sett er lett å ordne. Men, klart, jeg skulle gjerne hatt mer tid. Til å pelle meg i nesa, til å jogge, til å drikke, til å være med venner, osv. Å jobbe 80% som lærer, høres veldig forlokkende ut.

 

Jeg tror vi tenker veldig likt. Kanskje trenger jeg aldri en måned i USA. Men det at jeg selv kan bestemme om jeg vil til USA, det endrer alt for meg. Passiv inntekt hadde vært nydelig. Men jeg er litt i beit på hvor jeg skal finne en. MLM er bare lureri, utleie er komplisert, ikke helt passivt, innebærer høyere risiko, og henger tungt på giring og rentenivå , og utbytteaksjer er ikke så bra som det ved første øyekast virker. Da sitter jeg igjen med indeksfond som beste alternativ.

 

Hvis jeg kunne fått mer lån (det er høyst usikkert), hadde jeg vurdert en leilighet til. Men det er stress, og er ikke nødvendigvis så mye bedre enn indeksfond.

 

Edit: hvor mye egenkapital har du?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Under følger en oversikt over økonomisk status per dags dato, samt planer og mål for framtida. Gøy om andre også vil dele :fun:

 

Formue:

Leilighet i Oslo: 2 670 000 (basert på DNBs estimat)

50% av leilighet i Harstad: 1 400 000 (basert på DNBs estimat)

Aksjefond: 461 000

BSU: 195 000

Pensjonskapitalbevis: 60 000

 

Sum: 4 787 000

 

Lån:

Boliglån: 2 553 000

Studielån: 300 000

 

Sum: 2 853 000

 

 

Netto: 1 934 000

 

Det går radig fremover dette her, og det er gøy å se :)

 

En meget motiverende ting, som jeg kom på i dag, er at jeg faktisk er 25% på vei til å ha spart nok penger i aksjefond til at avkastninga vil dekke inn inntektstapet ved å gå ned til 80%. Ikke at det nødvendigvis skal være målet, målet er foreløbig ikke definert utover å spare så mye som mulig, men å vite at jeg allerede om forholdsvis kort tid kan fikse meg tre fridager uka for resten av livet, er gøy å tenke på.

 

Hvordan står det til med dere?

Endret av Bjarnemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ganske ny når det kommer til investering i aksjefond eller indeksfond. Har hittil lagt  ca.2k i hver av disse fondene:
- DNB Norge indeks

- DNB Teknologi

- DNB Global indeks

- Storebrand Indeks

- KLP aksjeglobal indeks

 

Er DNB Teknologi en aktiv aksjefond? Slik jeg har fortsatt det så baserer aksjefond seg på å slå referanseindeksen, noe som er lite sannsynlig? 

 

- Hvor mye penger bør man ha i et indeksfond? Det vil selvfølgelig variere fra person til person, men jeg har en bufferkonto som jeg taper penger på i form av inflasjon. Bør jeg spre pengene i de nevnte fondene eller er det for en stor risiko å ta. Tror ikke jeg får bruk for pengene i nærmeste fremtid og skulle det bli krise kan jeg alltid ta ut pengene

Lenke til kommentar

Du trenger ikke flere globale indeksfond enn ett. Om du vil overvekte Norge ved å ha et norsk fond så bør du isåfall forsvare det, de fleste anbefaler ikke det. DNB Teknologi er et aktivt fond, samme tanke gjelder i grunnen der, du bør ha en god grunn for å ha det.

 

Hvor mye penger du bør ha et globalt indeksfond er like mye som du bør ha i aksjemarkedet av din totale portefølje. Hvordan du kommer frem til sistnevnte kommer an på andre planer, som f.eks. boligkjøp, bilkjøp, og andre store utgifter, samt risiko for endring av livssituasjon. En tommelfingerregel er at penger du ikke kommer til å bruke på 5-10 år (nærmere 10 etter min mening) kan trygt settes i aksjemarkedet. Skal du kjøpe bolig om 5 år for de pengene bør du altså ikke sette dem i aksjemarkedet, da det i worst case kan være lavere enn i dag og ikke ha rukket å ta seg opp igjen. 

Lenke til kommentar

Du trenger ikke flere globale indeksfond enn ett. Om du vil overvekte Norge ved å ha et norsk fond så bør du isåfall forsvare det, de fleste anbefaler ikke det. DNB Teknologi er et aktivt fond, samme tanke gjelder i grunnen der, du bør ha en god grunn for å ha det.

 

Hvor mye penger du bør ha et globalt indeksfond er like mye som du bør ha i aksjemarkedet av din totale portefølje. Hvordan du kommer frem til sistnevnte kommer an på andre planer, som f.eks. boligkjøp, bilkjøp, og andre store utgifter, samt risiko for endring av livssituasjon. En tommelfingerregel er at penger du ikke kommer til å bruke på 5-10 år (nærmere 10 etter min mening) kan trygt settes i aksjemarkedet. Skal du kjøpe bolig om 5 år for de pengene bør du altså ikke sette dem i aksjemarkedet, da det i worst case kan være lavere enn i dag og ikke ha rukket å ta seg opp igjen. 

 

"Om du vil overvekte Norge ved å ha et norsk fond så bør du isåfall forsvare det, de fleste anbefaler ikke det."

 

Hva er årsaken til det? Uansett takk for svar. Ser at jeg innlegget mitt skulle vært i den andre tråden

Lenke til kommentar

Formue:

Leilighet i Oslo: 2 670 000 (basert på DNBs estimat)

50% av leilighet i Harstad: 1 400 000 (basert på DNBs estimat)

 

Lån:

Boliglån: 2 553 000

 

Gøy at du deler :)

Husker jeg rett i at du er under 30? Hvordan har du klart å ende opp med to boliger med så lite lån? Arv, kjøpt tidlig eller lignende?

 

Nesten skummelt like tall som deg her (bsu, studielån, aksjesparing, lielighet oslo og boliglån er ca likt), bare at jeg ikke har en leilighet i Harstad i tillegg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 men jeg har en bufferkonto som jeg taper penger på i form av inflasjon. Bør jeg spre pengene i de nevnte fondene eller er det for en stor risiko å ta. Tror ikke jeg får bruk for pengene i nærmeste fremtid og skulle det bli krise kan jeg alltid ta ut pengene

Størrelse på bufferkonto varierer med livssituasjonen. Er du ung, barnløs, singel og uten særlige forpliktelser trenger man ikke store summer på en bufferkonto. Jo mer man eier og er avhengig av jo større må den være. 

Jeg liker å ha 3 avdrag til huslån tilgjengelig, slik at man ikke blir stresset om man får problemer med arbeidsgiver eller blir syk. Har man bil vil det jo før eller siden dukke opp behov for å bytte turbo på dieseldroget, og det koster fort 25k. Har man barn er det totalt uaktuelt for de fleste å leve uten vaskemaskin og tørketrommel... Alle disse summene må ikke summeres, da det er usannsynlig at man mister jobben og alt man eier går i stykker samtidig...  

Så jeg ville nok ikke vært superkomfortabel med mindre enn 60k lett tilgjengelig. Og det hadde vært surt om man var midt i et stort børsfall og måtte tappe 50k ut av fondet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sony23: synes ikke det var så på viddene å spørre her. En sentral del av det vi snakker om, er jo nettopp det å få pengene til å vokse på best mulig måte. Ellers, ser jeg at du har fått gode svar både her i aksjefondtråden. Slenger meg på de. Dropp DnB Teknologi, dropp Norge-fond, og plasser penga i et globalt indeksfond.

 

Matsemann: så bra :) Synes selv det er gøy å dele. Men dere andre, er også hjerterlig velkomne til å bidra! Synes det er minst like artig å lese som å skrive.

 

Og, ja, er 27 år gammel. Grunnen til at jeg har så "lite" lån, er at jeg kjøpte den første leiligheten i 2012. Av de 1.8kk den kosta, stilte jeg 300k i egenkapital. Så har jeg betalt ned noe på lånet siden da, samtidig som det har vært en ganske så pen prisvekst. Har faktisk ikke arva noe som helst. Men jeg jobba og sparte mye mens jeg gikk på videregående, i tillegg til at jeg som nittenåring flytta hjem igjen til mamma og pappa i et år mens jeg jobba og sparte egenkapital. Derfor kom jeg meg så tidlig inn :)

 

newman221: selv har jeg ikke bufferkonto. Men som du påpeker, har det en del å gjøre med at jeg er ung, barnløs og uten større forpliktelser. Jeg ser nytten i å ha penger tilgjengelig når det kommer barn og større forpliktelser inn i bildet. Samtidig, vil det statisitisk sett lønne seg å heller måke alle penga inn i fond. Ja, det er en risiko for at fondet har tapt seg den dagen du trenger penger, men sannsynligheten for at du har hatt god avkastning på pengene, er større. Mange aktører tilbyr dessuten kostnadsfri betalingsutsettelse. Hvis man må ha penger, ikke har buffer, og fondet har gått til helvete, kan jo det være et alternativ. Får man tre måneders utsettelse, bør det være mulig å spare opp en del penger innen da.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Vil dere tenke at det, finansielt sett, er realistisk å jobbe i 80% stilling hvis man har familie? Både for fruen og jeg.

 

Da ville vi hatt drøye 50 utbetalt i måneden. Holder dette til å drifte boutgifter, unger, og muligens også en bil? Skjønner at det blir mindre kaffe latte og dyre ferier, men hvis man firer litt på forbruket?

 

Edit: i mitt hode burde det fint gå an, kanskje til og med med noe sparing i ny og ne. Men hva vet jeg, jeg har ennå ikke noen familie.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Vil dere tenke at det, finansielt sett, er realistisk å jobbe i 80% stilling hvis man har familie? Både for fruen og jeg.

 

Da ville vi hatt drøye 50 utbetalt i måneden. Holder dette til å drifte boutgifter, unger, og muligens også en bil? Skjønner at det blir mindre kaffe latte og dyre ferier, men hvis man firer litt på forbruket?

 

Edit: i mitt hode burde det fint gå an, kanskje til og med med noe sparing i ny og ne. Men hva vet jeg, jeg har ennå ikke noen familie.

Ja, definitivt. Mange lever jo på 20k alene, og man får jo litt stordriftsfordel av å være 2.

 

4 dagers arbeidsuke burde være standard spør du meg. Tenk hvor mye mer man kunne oppleve med 3 dager fri i uka. Mange flere muligheter for å reise litt / oppleve litt flere ting enn jobb. Tviler på at så veldig mye produktivitet hadde blitt tapt heller. Hadde folk for eksempel kjøpt mindre mat? Nei, de hadde bare kanskje måtte ta til takke med litt kortere åpningstider. 

 

Uansett er livet for å leve, ikke bare for å jobbe. Derfor jeg også går for FIRE veien. Akkurat nå tjener jeg ganske bra, men det er jo definitivt limitert hvor mye jeg kan stige med en fulltidsjobb. Det blir jo som regel en ganske gradvis økning i inntekt. Ambisjonene mine er ikke et direktørjobb der man må jobbe 60-70 timer i uka heller. 

 

Jeg vurderer derfor å bruke en del av fritiden jeg har til overs utover en 37.5 timers arbeidsuke til å starte noe nytt. Internett har jo ufattelig mange muligheter, og når man er utdannet innenfor dette sitter man gjerne med endel ideer. Jeg ønsker å skape noe som kan gi relativt passive inntekter, men som kan korte ned tiden til jeg blir FI betydelig. Jeg bryr meg egentlig null om statussymboler, dyre ferieturer, dyre leketøy og lignende. Er mer fan av den frugale minimalistiske miljøvennlige måten å tenke og leve på, noe som gjør at FIRE tallet mitt kanskje er lavere enn for andre. 

 

Så jeg legger litt planer for hvordan jeg kan oppnå FI, og gjør noen forsøk. I verste fall lærer jeg noe nytt mens jeg holder på. En fordel med IT er at man nesten ikke trenger noen startkapital for å starte noe. Og i starten vil det være mer hobby virksomhet enn noe annet.

 

Innenfor IT kan man skape et produkt som er tilnærmet gratis å kopiere, skalerbar,  har 100% oppetid osv. Det er mange egenskaper digitale produkter har som er fordelaktige fremfor fysiske produkter.

 

Så det er egentlig min plan fremover.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uten at jeg er noen makroøkonom, tenker også jeg at fire dagers arbeidsuke burde vært standard. Spesielt i disse tider, der vi rævkjører kloden vår, gir det mening å ta produktivitetsveksten ut i redusert arbeidstid istedenfor enda mer lønn og forbruk. Men inntil dette eventuellt blir en realititet, så er det bare å ta saken i egne hender :fun:
 

Kjør på med å skaffe deg ekstrainntekter! Det gjør underverker for bunnlinja. Om du klarer å gjøre dem passive på en eller annen måte, er det jo enda bedre. Enig i at IT gir flere muligheter for (passive) ekstrainntekter. Men slik jeg har forstått det, så er det så mange om beinet at det skal godt gjøres å få til noe? Uansett om det er snakk om feks blogg eller boksalg. Hører gjerne mer om planene dine :)

 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...