Gå til innhold

Så lite kan du egentlig trekke med elbil med hengerfeste


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første hva totale hengervekt på en elbil kan du fort få en stor overraskelse at rekkevidden plutselig blir halvert. I forhold til fosilbil. At det står etter vært som elbilene kommer med hengerfeste så vil folk slutte og kjøpe fossile biler. Elbil og rekkevidde og hengerfeste er laaaangt unna fossil bil med henger og rekkevidde. Hvis du eks. Tar en elbil på vinterstid med henger full av ved eller andre tunge ting , så har du omtrent null rekkevidde i minus grader og bakker og snø på veibanen. Har prøvd selv og komme med full henger og så må stoppe og lade , først et helvete og må ta av tilhengeren som er bly tung og så kjøre bort bilen på en ladestasjon et sånt helvete og så i ladekø og så bort og sette hengern på bilen igjen. Jeg brukte nesten 3 timer mer med en lade bil en fossil bil. Det vil si elbil har laaaaang vei og gå på rekkevidde og påfylling stasjoner og bruk av hengere laaang vei og gå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fin oppfriskning selv om det er enkelte mangler og en null for mye.

 

Hvis man kjører henger sjeldent vil det ofte være mye å spare på å leie en varebil de få gangene. Holder man på denne tanken, kan en del av oss også kan spare hundretusner på å velge en bil uten hengerfeste, mindre batteri og bagasjeplass. For å dra frem et konkret eksempel kan man med klasse B førerkort leie en Renault Master L3H3 med 14,8 m3 volum og 1490 kg nyttelast. Disse koster typisk 1500 kr/døgn før rabatter og langtidsavtaler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nei, hengere sin tillate totalvekt kan ikke overskride 750KG med førerkort B

 

Så lenge tillatt totalvekt ikke overskrides, er det helt likegyldig hva tilhengeren faktisk veier, eller hva den faktiske vogntogvekten er.

Ikkje heilt presist. Ein kan - som det står i artikkelen - trekke tilhengar over 750 kg når tillatt totalvekt for bil+hengar er under 3500 kg. Med ein mindre bil (type Astra, Polo etc.) kan ein normalt trekke hengar på godt over 1000 kg.

"Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg med klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen»" (ref: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fin oppfriskning selv om det er enkelte mangler og en null for mye.

 

Hvis man kjører henger sjeldent vil det ofte være mye å spare på å leie en varebil de få gangene. Holder man på denne tanken, kan en del av oss også kan spare hundretusner på å velge en bil uten hengerfeste, mindre batteri og bagasjeplass. For å dra frem et konkret eksempel kan man med klasse B førerkort leie en Renault Master L3H3 med 14,8 m3 volum og 1490 kg nyttelast. Disse koster typisk 1500 kr/døgn før rabatter og langtidsavtaler.

Sikkert riktig, økonomisk.

Som det sikkert  er riktig,  at i stedet for å ha en privatbil kan du ta offentlig kommunikasjon & drosje og spare penger.

Men folk vil ha bil av bekmemmelighet-hensyn.   Men/og  de fleste savner  tilhengermulighet for hageavfall, for å flytte møbler når poden skal på hybel. Ikke nødvendigvis større ting.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert riktig, økonomisk.

Som det sikkert  er riktig,  at i stedet for å ha en privatbil kan du ta offentlig kommunikasjon & drorsje og spare penger.

Men folk vil ha bil av bekmemmelighet-hensyn.   Men/og  de fleste savner  tilhengermulighet for hageavfall, for å flytte møbler når poden skal på hybel. Ikke nødvendigvis større ting.

 

Det kommer jo an på bruken, for min del trenger jeg feste til båten. Det er 2 ganger i året, muligens noe mer. Å leie en bil for dette er absolutt mer økonomisk. For andre er det gjerne helt motsatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er vel bare å si at en personbil alltid kan trekke henger på 750kg, evt enda mere om summen i VOGNKORTENE er 3500kg eller mindre. Med ekstra utdanning og B96/BE kan tilhengeren være enda tyngre om du veier den og bilen og kommer under 3500+750=4250kg, da har teoretisk totalvekt ikke noe å si.

 

Dette er faktisk feil. Jeg titter endel på biler på Finn.no, og sjekker gjerne bilene for når de må på neste EU-kontroll, og da sjekker jeg gjerne tilhengerkalkulatoren. Ofte får jeg lavere vekt enn 750 kg, ihvertfall på hengere uten brems.

 

Anbefaler altså sterkt å bruke app for dette når du vurderer å låne/leie deg henger. Du kan taste inn regnr for bil og henger, og da få ganske så nøyaktig opp om disse er etter reglene mulig å kjøre sammen, på den førerkortklassen du innehar. Da får du og frem hvor mye du kan laste hengeren med, når du bruker "din" bil med akkurat den aktuelle hengeren.

 

F.eks. denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136323250

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

 

Med bare B

795 med bremser, Maks tillatt totalvekt: 795 kg, 700 uten bremser

Med B96

1545 med bremser, Maks tillatt totalvekt: 1545 kg, 700 uten bremser

Med BE

2000 med bremser, Maks tillatt totalvekt: 3500 kg, 700 uten bremser

 

 NB! Har intet med aktuell bil å gjøre, jeg valgte den ut etter lavest prisede transporter, fordi jeg visste disse ville være noe begrenset av førerkortklasser.

 

Da trenger du bare å forholde deg til å laste hengeren med maksimalt den vekten som er tillatt, og få dette balansert riktig og festet forsvarlig, slik at lasten er sikret og press på kula er innenfor riktig vekt. For lett, og hengeren kan hoppe av og skade egen bil eller andres, for tung og du kan ødelegge bil og miste kontroll på henger/ekvipasje.

 

Husk også fartsgrensene, for wobble oppstår lett med feilpakket henger og for stor fart, og mangel på kontroll på henger og/eller ekvipasje er farlige greier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tilhengerreglene er alt for kompliserte for folk flest. Er ikke sjeldent du ser en bil suse nedover motorveien i venstrefilen med en liten hagehenger bakpå som hopper som et trappetroll.

 

Reglene burde strammes inn betraktelig: 0 sertifikat på henger = 0 kjøring med henger. I tillegg: tilkoblet henger = elektronisk fartsperre på 90 km/t. Strengt ja, men majoriteten av tilhengerkjørere kan ikke reglene og da må det strammes inn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ikkje heilt presist. Ein kan - som det står i artikkelen - trekke tilhengar over 750 kg når tillatt totalvekt for bil+hengar er under 3500 kg. Med ein mindre bil (type Astra, Polo etc.) kan ein normalt trekke hengar på godt over 1000 kg.

"Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg med klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen»" (ref: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29)

 

 

Hadde du sett nøye etter ville du oppdaget at han korrigerer at det sto 7500 tusen(kilo egentlig, men det betyr tusen) og rettet det til 750 KG. Regner med det egentlig menes 750 kg siden det ikke handler om Kelvin og Giga. Det er altså et konkret tilfelle i artikkelen det refereres til. Din utvidelse her har sånn sett ingenting med den saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Dere burde sjekke/rette denne påstanden.

 

Nei, hengere sin tillate totalvekt kan ikke overskride 750KG med førerkort B

 

Så lenge tillatt totalvekt ikke overskrides, er det helt likegyldig hva tilhengeren faktisk veier, eller hva den faktiske vogntogvekten er.

 

Da må man inneha førerkort klasse BE.

 

Til sammenligning kan du med en lettere bil, som en eldre VW Passat, trekke tyngre tilhengere med samme førerkortklasse. Om bilen har tillatt totalvekt 2050 kilo, kan tilhengerens tillatte totalvekt være inntil 1450 kilo.

Joda. Det er lov. Du finner unntaket i campingvogn-forskriften.

Lenke til kommentar

Dette er faktisk feil. Jeg titter endel på biler på Finn.no, og sjekker gjerne bilene for når de må på neste EU-kontroll, og da sjekker jeg gjerne tilhengerkalkulatoren. Ofte får jeg lavere vekt enn 750 kg, ihvertfall på hengere uten brems.

 

Anbefaler altså sterkt å bruke app for dette når du vurderer å låne/leie deg henger. Du kan taste inn regnr for bil og henger, og da få ganske så nøyaktig opp om disse er etter reglene mulig å kjøre sammen, på den førerkortklassen du innehar. Da får du og frem hvor mye du kan laste hengeren med, når du bruker "din" bil med akkurat den aktuelle hengeren.

 

F.eks. denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136323250

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

 

Med bare B

795 med bremser, Maks tillatt totalvekt: 795 kg, 700 uten bremser

Med B96

1545 med bremser, Maks tillatt totalvekt: 1545 kg, 700 uten bremser

Med BE

 

2000 med bremser, Maks tillatt totalvekt: 3500 kg, 700 uten bremser

 

NB! Har intet med aktuell bil å gjøre, jeg valgte den ut etter lavest prisede transporter, fordi jeg visste disse ville være noe begrenset av førerkortklasser.

 

Da trenger du bare å forholde deg til å laste hengeren med maksimalt den vekten som er tillatt, og få dette balansert riktig og festet forsvarlig, slik at lasten er sikret og press på kula er innenfor riktig vekt. For lett, og hengeren kan hoppe av og skade egen bil eller andres, for tung og du kan ødelegge bil og miste kontroll på henger/ekvipasje.

 

Husk også fartsgrensene, for wobble oppstår lett med feilpakket henger og for stor fart, og mangel på kontroll på henger og/eller ekvipasje er farlige greier.

Lenke til kommentar

Her må man ikke blande hva loven sier og hva som er fabrikantens oppgitte kapasitet som framkommer på finn.no. Loven gir en maksgrense som kan være høyere enn det bilen tåler, trolig har vw satt grensen på 700kg, 50kg lavere enn max. Som du ser er B96 grensene 750kg høyere.

 

Eneste unøyaktighet var /BE siden man da kan gå helt opp til Max av hva bilen tåler, men ikke over lovens grense på 3500kg for klasse B, siden der begynner lastebil-/ minibusskravene.

 

Synd på de som trodde på en løgnaktig reportasje for noen år siden som rådet dem til ikke å søke om gratis 7.5tonn sertifikat. Nå kan de hverken kjøre stor campingbil eller trekke stor vogn!

Lenke til kommentar

Her må man ikke blande hva loven sier og hva som er fabrikantens oppgitte kapasitet som framkommer på finn.no. Loven gir en maksgrense som kan være høyere enn det bilen tåler, trolig har vw satt grensen på 700kg, 50kg lavere enn max. Som du ser er B96 grensene 750kg høyere.

 

Eneste unøyaktighet var /BE siden man da kan gå helt opp til Max av hva bilen tåler, men ikke over lovens grense på 3500kg for klasse B, siden der begynner lastebil-/ minibusskravene.

 

Synd på de som trodde på en løgnaktig reportasje for noen år siden som rådet dem til ikke å søke om gratis 7.5tonn sertifikat. Nå kan de hverken kjøre stor campingbil eller trekke stor vogn!

 

Her virker det som du ikke har satt deg inn i hvordan kalkulatoren virker, for det du klager på er hensyntatt. Har bilen en grense for vekt som er lavere enn hva førerkortklassen gir deg tillatelse til, så tilsier faktisk loven at det er bilens begrensning som gjelder.

 

Forøvrig, tok man klasse E før 19.01.13, så kan man trekke inntil 3500 kg uten å hensynta hengerens grense for totalvekt om denne er høyere enn 3500 kg.

 

«Tar du klasse BE 19. januar 2013 eller senere, skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

 

Tok du klasse BE før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt.»

 

Har du eller vurderer du å ta C1 eller D1 eller høyere, så kan du ikke bruke kalkulatoren for å sjekke hva du har lov å trekke med biler i tilsvarende klasser.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...