Gå til innhold

Elon Musk viser frem den første tunnelen for autonome biler


Anbefalte innlegg

Du forutsetter at Musks løsning har like mange (få) plattformer som dagens system, altså en sentralisering av av- og påstigning. Det er ikke riktig.Kritikerne gidder ikke høre på hva Musk sier om dette, men forutsetter ting som er basert på dagens system, når det ikke er slik Musks prosjekt er ment å fungere.

Kom igjen, hva sier Onkel Musk om dette? For jeg har lyttet og han snakker bare piss. Han har ikke kommet med noe som helst rundt tunneler som ikke allerede er kjent. Det er mye fjas som kommer fra Onkel Musk, men tunnelene er vel det mest blåste siden pedo-kommentaren. Så kom igjen, kom med regnestykket som viser hvordan dette Soria Moria skal skalere. Hvordan i helsikken skal dette bli billigere og bedre enn det vi allerede har?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motivasjonen til Musk er grei. Han misliker kollektivtransport hvor man må sette seg ved siden av en fremmed person som meget vel kan være en seriemorder. Når Musk gikk på skole i Sør-Afrika ble han kjørt dit i en Rolls Royce Corniche. Nå pendler han fram og tilbake til jobb i verdens største og dyreste privatfly, en Gulfstream G650 til over en halv milliard kroner.

 

Spørsmålet er om man skal basere byers transportsystem på nykkene til en bortskjemt milliardær som lever i en boble.

Endret av uname -l
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Motivasjonen til Musk er grei. Han misliker kollektivtransport hvor man må sette seg ved siden av en fremmed person som meget vel kan være en seriemorder. Når Musk gikk på skole i Sør-Afrika ble han kjørt dit i en Rolls Royce Corniche. Nå pendler han fram og tilbake til jobb i verdens største og dyreste privatfly, en Gulfstream G650 til over en halv milliard kroner.

 

Spørsmålet er om man skal basere byers transportsystem på nykkene til en bortskjemt milliardær som lever i en boble.

Jobber med å fikse gratis internett til hele verden.

 

Brukte masse tid, energi og penger på å sette opp vannfilter for Flink, Michigan. Sponset en skole med nytt vannsystem som g drikkevann gratis til alle elever.

 

Jobber med batteriteknologi som kan hjelpe fattige mennesker å skaffe strøm uten bruk av kablet strømnett.

 

Hva har du gjort for de fattige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://no.wikipedia.org/wiki/MX3000

 

MX3000 i Oslo har 493 plasser per vogn, og de kjører 2 vognsett. Så nesten 1000. Alle vogner kan og fylles til overkapasitet. Dette skjer alltid når det er mye folk og folk presser seg inn i vogner. Togsettet er og laget for lite passasjerer og fokuserer på mye plass for seter og lite ståplasser. Drar du til andre byer som London, hvor som helst i Asia osv er det helt annet design på vogner. Så selv med lav-kapasitet bane i Oslo oppnår du altså 1000 passasjerer per tog. Jeg tippet 800. Så beklager jeg tok et tilfeldig tall der.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Toei_10-300_series

 

Ser du her fra Tokyo er det 10x vogner der de fleste har plass til 144 passasjerer. Så 1400 passasjerer per tog, før en begynner å stue folk litt tettere. 2000 i rushtiden hadde ikke overrasket. Travle linjer går minst 50% over kapasitet.

 

Og for hastighet så er det jo bare se på biltrafikk det. Du har 3 sekunders regel. Altså du skal være 3 sekunder bak bilen foran deg. Om du kjører 80 km/t er det 22 meter. Om du kjører 250 km/t er det 69 meter. Så basert på 3 sekunder kan et tog være 50 meter og en bil 3 meter og du får plass til like mange tog som biler per km tunnel. Men så har bane langt mer avstand enn 3 sekunder da. Som bare gjør regnestykket enda dårligere for bilene vs tog. Du kan jo ta tiden ved Majorstuen eksempelvis. Tiden mellom et tog forlater stasjon og neste kommer. Der står tog ofte og venter på å komme inn og kjører sent inn på stasjon selv om det er ingen tog der for å opprettholde sikkerhetsmarginer. Der er tunnelen under slottet ved maks kapasitet per i dag. Ligger vel i området 1-2 minutter avstand mellom togene. Den store begrensningen er altså ikke størrelsen på togene, men avstanden mellom de. Den kan ikke gjøres kortere, da den er lovbestemt.

 

Så det er helt åpenbart at du må bygge 100+ tunneler gitt at du kjører 8 passasjers biler i 250 km/t gjennom tunnelene. Det er derfor ingen har foreslått noe slikt som dette. Og det er derfor at det ikke har mye å si om han kan bygge tunnelene billig, da han må bygge utrolig mange med denne transportløsningen for å konkurrere på kapasitet. Og det byer ønsker seg er kapasitet alle steder utenom USA.

Sukk. Hvorfor forutsetter du at Musks system skal fungere som t-banesystemet? Alt skal ikke gjennom en enkelt tunell. Det skal ikke være en t-bane.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

:rofl:

 

Vintage roller coaster fans see familiar tech in Elon Musk's Loop tunnel

 

"It seems like they've built essentially a side-friction roller coaster, minus the coasting part," said Nick Weisenberger, an automotive engineer who co-manages Coaster101, a roller coaster news and appreciation site. "That's old-school."

 

"You don’t see side-friction roller coasters built anymore," Weisenberger said. "You're not really securing the vehicle to the track."

 

"Side-friction makes it feel like you’re actually going to fall off the track," he said. "The side motion stuff actually gets people sick."

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

:rofl:

 

Vintage roller coaster fans see familiar tech in Elon Musk's Loop tunnel

 

"It seems like they've built essentially a side-friction roller coaster, minus the coasting part," said Nick Weisenberger, an automotive engineer who co-manages Coaster101, a roller coaster news and appreciation site. "That's old-school."

 

"You don’t see side-friction roller coasters built anymore," Weisenberger said. "You're not really securing the vehicle to the track."

 

"Side-friction makes it feel like you’re actually going to fall off the track," he said. "The side motion stuff actually gets people sick."

Jeg skjønner ikke hva som skal være så morsomt med dette. Dette nye systemet har ikke noe med berg og dalbaner å gjøre. Det er rimelig desperat å prøve å kjøre en sammenligning her.

 

Men FUDdere gir seg aldri.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva som skal være så morsomt med dette. Dette nye systemet har ikke noe med berg og dalbaner å gjøre. Det er rimelig desperat å prøve å kjøre en sammenligning her.

 

Men FUDdere gir seg aldri.

 

Musks revolusjonerende teknologi må se seg slått av et østeuropeisk tivoli? Jo, det er faktisk ganske morsomt.

 

 

:rofl:

 

Vintage roller coaster fans see familiar tech in Elon Musk's Loop tunnel

 

"It seems like they've built essentially a side-friction roller coaster, minus the coasting part," said Nick Weisenberger, an automotive engineer who co-manages Coaster101, a roller coaster news and appreciation site. "That's old-school."

 

"You don’t see side-friction roller coasters built anymore," Weisenberger said. "You're not really securing the vehicle to the track."

 

"Side-friction makes it feel like you’re actually going to fall off the track," he said. "The side motion stuff actually gets people sick."

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Musks revolusjonerende teknologi må se seg slått av et østeuropeisk tivoli? Jo, det er faktisk ganske morsomt.

 

 

Blir urettferdig kritikk synes jeg. Det Musk sier er revolusjonerende er tunnelen, ikke skinnene og bilen inni. Hvorvidt det er revolusjonerende er vel tvilsomt, men det kan godt være bedre enn slik vi gjør det i dag. Dette vet vi ikke per i dag.

 

Han mener du skal kunne lage tunneler og frakte biler eller folk under bakken og unngå kø. Han har tidligere kommet med et konsept, og nå noe nytt. Altså har han ikke bekreftet en måte han skal gjøre det på. Så det er klart de undersøker hva som er best.

 

Derimot så ville han altså vise tunnelen som jeg synes er kult. Kult at han velger å vise det frem til folk, selv om det er for å promotere selskap og seg selv for å tjene penger. Da måtte han jo ha noe, og dette er altså veldig enkelt å få til. Så da lagde de det til. Det betyr jo ikke at Musk sier at sånn skal det være. Derimot så begynner ingen tester med å bygge et drøyt dyrt system, når de ikke engang helt har bestemt seg for hvilken system de vil benytte seg av.

 

Så ser ikke helt grunnen til å finne dette morsomt? Om ikke annet bekrefter dette bare at det er en midlertidig løsning som ble laget for testing/fremvisning og ikke er ment som ferdig produkt. Som utvilsomt vil være bedre.

Lenke til kommentar

Blir urettferdig kritikk synes jeg. Det Musk sier er revolusjonerende er tunnelen, ikke skinnene og bilen inni. Hvorvidt det er revolusjonerende er vel tvilsomt, men det kan godt være bedre enn slik vi gjør det i dag. Dette vet vi ikke per i dag.

Hva er revolusjonerende med en mindre tunnel uten sikkerhet? 

 

Dette kommer aldri til å bli godkjent, av noen - i den formen vi ser den i nå. Og så fort han må tenke på å tilfredsstille kravene innenfor sikkerhet, så blir det straks ikke "billig" lengre. Da går han straks over gjennomsnitts kostnadene for å lage tunneler - ettersom det er der han er. Det er rein løgn det han sier angående besparelsene på denne type tunnel mot T-bane f.eks. Selvfølgelig er det billigere å bore ei mindre tunnel i diameter kontra vanlige tunneler. Men om man ser på kloakk, som jo dette i realiteten er størrelsesmessig, så borer han ikke noe billigere enn normalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stoppet å lese der.

Du forstår ikke at Musk sammenligner på totalt feil premisser altså? 

 

Han sammenligner mot et komplett T-banesystem i priser mot det å bore et høl som helst burde sammenlignes med kloakkrør i størrelse. Ser man på prisene det koster (altså andre som borer tilsvarende systemer, derfor sammenligningen til et kloakkrør), så ser man at Musk sine tunneler ikke sparer noen verdens ting - han ligger rett i gjennomsnittet for hva det koster. 

 

Det er absolutt ingen som kommer til å godkjenne denne prototypen i dagens form. Man er nødt til å tenke på sikkerhet. 

 

Hva skjer om en bil stopper midt i tunnelen? 

Hva skjer om en bil tar fyr? 

Hva skjer om en bil punkterer?

 

Det er jo ikke noen mulighet for passasjerene å ferdes ved siden av sporene.

 

Ergo, det å sammenligne prisene for denne tunnelen uten å ta til rette for ventilasjon, strøm, sikkerhet etc etc som også må bygges og legges, så er det rett og slett bare "bait" for å få inn mer penger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk skal kritisere et produkt som ikke er ferdig. Hva vet vi om sikkerhetstiltakene her? Svært lite. Vi vet derimot at dette er en testtunnel som er boret. Testtunneler er for å teste, ikke frakte mennesker i. De har aldri påstått at den følger regler for sikkerhet for normal bruk. De har aldri sagt systemet vil være slik.

 

Han som ble intervjuet her fra et selskap som borer tunnel i Norge sa vel han trodde de måtte ha en sikkerhetstunnel for dette systemet. Og det ligger kanskje i planene. 4 tunneler rundt en sikkerhetstunnel f.eks? Eller tunneler som er så nær hverandre at de kan lage overganger. Finnes sikker mange løsninger. Og de tester sikkert det meste.

 

Joda Musk sammenligner tunnelboringen sin med langt større tunneler for t-bane, og påstandene om boretid samsvarer ikke med forhold i Norge eksempelvis. Så den mengden penger han ser for seg skal spares vil ikke på langt nær være så høy som han legger frem. Dette er standard da. Det betyr ikke at han ikke vil klare å bore tunneler billigere.

 

Vi kan 100% si at dette aldri vil kunne konkurrere med t-bane på kapasitet, men pris og sikkerhet på tunneler vet vi faktisk ingenting om. Så hvorfor kritisere det? Gir null mening. Boring Company har sikkert enda ikke bestemt seg for den beste løsningen engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk skal kritisere et produkt som ikke er ferdig.

 

Fordi det er dusinvis av Muskianere som ikke har forstått at produktet ikke er ferdig, men som allikevel hyller det som det beste som har skjedd innen transportsektoren "since bread came sliced"? Null motforestillinger, 100% hype.

 

Da vekkes "hør nå her:"-dyret i mange.

Da super-optimistene på 50-tallet jublet over tanken på flyvende biler før år 2000, så var "hør nå her:"-folkene der med en gang - ikke uten grunn, og sånt har gjentatt seg flere ganger innen for ulike sektorer.

 

Men den viktigste grunnen til at mange ting ikke blir noe av er ikke fordi teknologien ikke finnes, men fordi innføring av ny teknologi i et allerede eksisterende system/samfunn ikke er enkelt, det være seg om det handler om koordinering av flyvende farkoster i lufta eller koordinering av tunnelgraving under bakken. Sånn sett kunne det sikkert fungert fint fra den ene enden til den andre av en "Gigafactory".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk skal kritisere et produkt som ikke er ferdig. Hva vet vi om sikkerhetstiltakene her? Svært lite. Vi vet derimot at dette er en testtunnel som er boret. Testtunneler er for å teste, ikke frakte mennesker i. De har aldri påstått at den følger regler for sikkerhet for normal bruk. De har aldri sagt systemet vil være slik.

1. Fordi han selv nevner finansielle tall som ikke stemmer. 

2. De viser frem prototype samt en animasjon som stemmer overens med prototypen i hvordan det skal fungere. Hva mener du de påstår isåfall om det ikke er det de viser? 

 

Han som ble intervjuet her fra et selskap som borer tunnel i Norge sa vel han trodde de måtte ha en sikkerhetstunnel for dette systemet. Og det ligger kanskje i planene. 4 tunneler rundt en sikkerhetstunnel f.eks? Eller tunneler som er så nær hverandre at de kan lage overganger. Finnes sikker mange løsninger. Og de tester sikkert det meste.

 

Helt i orden, men da må han faktisk bruke dette under sin presentasjon, og argumentene for at "hannes" system er bedre enn andres.

 

Det å sammenligne kloakktunneler mot T-banesystemer blir litt på kanten syns jeg i prisingen av det hele.  

 

Vi kan 100% si at dette aldri vil kunne konkurrere med t-bane på kapasitet, men pris og sikkerhet på tunneler vet vi faktisk ingenting om. Så hvorfor kritisere det? Gir null mening. Boring Company har sikkert enda ikke bestemt seg for den beste løsningen engang.

 

Hvorfor ikke kritisere det? Folk biter jo på det han sier uten å være kritisk. 

 

Dessuten, om formålet her er å lage det beste systemet, så kommer man ikke ditt uten kritikk. Musk er faktisk litt flink der i å ta til seg kritikk for å forbedre, så det er viktig at kritikken når frem og blir tatt opp - eventuelt at han prøver på noe annet nytt, og gir opp denne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...