Gå til innhold

Elon Musk viser frem den første tunnelen for autonome biler


Anbefalte innlegg

Vel, for å være helt korrekt, så har Max Levchin, Peter Thiel, Luke Nosek og Ken Howery lurt folk på internet med enkel betaling, Musk har kun kjøpt seg inn senere, for å blitt søkkrik på å selge ideen videre til eBay.

 

Vel, for å være helt korrekt igjen, så var det Martin Eberhard og Marc Tarpenning, som lurte folk til å kjøpe elbiler med høy ytelse, Musk har kun kjøpt seg inn senere, kastet ut de to grunnleggerne, dratt inn sin egen familie i selskapet, for å blitt søkkrik på å selge ideen til norske myndigheter.

 

Rakettene har han riktignok startet med selv, når han innså at han kunne lage raketter for 3% av hva det ville kostet å kjøpe de, men selve ideene er det nok i stor grad Mueller som har hatt, ikke Musk, og hvorvidt det i det hele tatt er en god ide, gjenstår å se.

Ja, tenk at Elon har kommet inn senere og tatt selskapene til der de er i dag. For en ubrukelig fyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stod vell i artikkelen at dette var en sak som faktisk måtte ettermonteres på bilene. Det blir jo litt åpenbart siden vi ikke har noen biler som har disse støttehjulene på seg fra før. 

 

Jo, men dette er jo fortsatt en konseptuell prototype. 

 

Elop finner ikke på alle ideene sine selv og han gjør ikke alt arbeidet selv heller, karer. Tunnelboring er kanskje ikke akkurat brain surgery... Men han har altså en rocket scientist som leder TBC. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jo, men dette er jo fortsatt en konseptuell prototype. 

 

Elop finner ikke på alle ideene sine selv og han gjør ikke alt arbeidet selv heller, karer. Tunnelboring er kanskje ikke akkurat brain surgery... Men han har altså en rocket scientist som leder TBC. 

Det stod ingenting om at disse støttehjulene skulle byttes ut. Det var jo til og med forklart at det ved et senere tidspunkt vil bli solgt med bilene slik, samt en animasjon på hvordan det skulle se ut. Det betyr jo at eldre modeller, og andre merker isåfall må ettermotere dette for om de skal få brukt tunnelene i det hele tatt? 

 

Hvorfor ta til seg bryet med å visualisere mekanismen om den ikke skal være med i selve løsningen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

Rengjøring av tunellene? Blir en del støv inni her etterhvert, av slitte dekk..

 

Dekk.. Alle bilene _må_ ha dekk som tåler 240km/t. En punktering i den hastigheten, blir fort fatal for flere enn personene i den ene bilen..

Ja, jeg syns det er en ekstremt snodig løsning. Man må altså stole på at bilene som bruker tunnelen foran seg ikke kjører på gamle dekk. 

 

Hva skjedde egentlig med å parkere bilene oppå en plattform? Ble for dyrt? Noen som har noe stoff angående hvorfor de andre løsningene ikke ble noe av? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stod ingenting om at disse støttehjulene skulle byttes ut. Det var jo til og med forklart at det ved et senere tidspunkt vil bli solgt med bilene slik, samt en animasjon på hvordan det skulle se ut. Det betyr jo at eldre modeller, og andre merker isåfall må ettermotere dette for om de skal få brukt tunnelene i det hele tatt? 

 

Hvorfor ta til seg bryet med å visualisere mekanismen om den ikke skal være med i selve løsningen? 

 

Hmm. Jeg ser ikke for meg at han får andre produsenter med på dette. Hvis dette er den endelige løsningen, så tror jeg raskt det kan gå samme veien som batteribyttestasjoner. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Problemet ligger jo i reaksjon sier du. Da følger jeg ikke helt argumentet ditt? En ball som kastes høyere opp har man mer tid på å regne på kontra en som går lavere. 

 

Skal du først generere et problem, så må det jo være et problem som er løsbart uten AI, men som AI ikke klarer å løse. Dette problemet henger jo ikke helt på greip. Klarer du å ta imot en ball fra 222 meter? 

 

Autonom kjøring utvikles med AI stort sett hos de fleste firmaer. 

https://www.nvidia.com/en-us/self-driving-cars/

 

Ta gjerne en kikk på motorsykkelen som BWM lager. 

https://www.forbes.com/sites/jeanbaptiste/2018/09/14/bmw-unveils-the-first-driverless-motorcycle/#3692bdfd26ad

 

Det ville vært bortkastet å brukt noe annet, som ikke klarer å lære av seg selv og andre. 

Jeg tror jeg gir opp å forklare videre. Du ser ut til å miste poenget fullstendig.

 

"Mer tid å regne på". Nei, man har ikke det. Om mottakeren må justere noe når ballen er f.eks. 10 meter over bakken har den 150 ms på det. Det fordrer at man har en sensor som kan lese ballens bane på så lang avstand og med høy presisjon. Jeg vet ikke om det kan forklares enklere, men dette er altså en stor ingeniør-teknisk utfordring. Tror du meg ikke, får det bare være. Dette var altså analogien.

 

Så til vårt problem. Nei, det er du som genererer et problem ved å ta bort støttehjulene. Med støttehjul trenger man ikke all denne avanaserte regnekraften, ei heller et superhuman bak rattet. Man setter sin lit til mekanikken.

 

Om linkene: jeg snakker om autonom kjøring med AI som er på veiene idag hos menigmann. Forskningen har pågått i 10-år.

Lenke til kommentar

Du trenger bare se på bildet for å se at disse tunnelene er mye, mye billigere å lage enn tunneler med normal = mye større diameter. Desto større diameter, desto større og sterkere og dyrere og tregere tunnelboremaskin. 

Tunneler med høyere diameter er dyrere ja, men har og større kapasitet. En sånn liten tunnel vil ikke ha samme passasjerkapasitet som T-bane tunnel i Oslo eksempelvis. Gitt at du også kun kjører med biler og ikke noe tog eller lignende faller kapasiteten ytterligere. Hvor mange tunneler må du da ha for å erstatte 1 tunnel? Det må du jo ha med, du kan ikke bare lage mindre tunnel og si det er billigere og så ignorere at du da må lage en del flere tunneler.

 

 

 

 

Du tar en forutsetning om én inngang og én utgang. Det er en forutsetning som ethvert T-banekart vil forklare deg ikke holder. Og det er ingen grunn til å begrense til én påkjøringsramp. Hvis man fletter sammen like mange "parkeringsplasser" som det tar sekunder å koble på bilen, kan man sende ut én bil i sekundet. Så må man begynne å begrense det på hvor mange biler det faktisk er plass til i minuttet, og hvor stort område man ønsker å bruke til fletting og akselerering

Kanskje du aldri har sett på et T-bane kart? Har du noensinne sett T-banen i Oslo? Du har en rekke stasjoner som alle tog må gjennom. Og i endene som Majorstuen stasjon så splitter sporet opp i mange retninger. Og Majorstuen stasjon er en trafikkbegrenser. T-banen er allerede over maks kapasitet der. tog må sakke ned og stoppe for å holde sikkerhetsklarering til neste tog. Og i t-bane kjører sånn 80 km/t? Hva med 220 km/t? Høyere fart er lavere kapasitet. Det at det er flere utganger og flere innganger hjelper lite, når alle togene skal gjennom de samme stasjonene, og spesielt den samme tunnelen. Det er et maks antall tog som kan passere per time, så enkelt er det. Og det vil det være for Musk også. Bortsett fra at hver bil har mye lavere kapasitet, og avstand mellom biler i 220 km/t vil være høy. De korter nok noe inn på redusert vekt, men det kommer litt an på bremselengder osv. De skal jo helst ha en måte å bremse biler om bremsene på bilen svikter. 

 

Vet ikke hvorfor du sier en bil i sekundet egentlig. Åpenbart ulovlig. Det er som å be om kjedekollisjon med hundrevis av dødsfall.

 

 

 

Definitivt. En av de største utfordringene for Boring Company er nok ikke kommentarfeltene, men statlige reguleringer. Det er strenge krav til tunneler i utgangspunktet, det er strenge krav til tog- og t-baner, og det bør være like strenge krav til denne type transport. 

Strenge krav av en grunn. Skal være sikkert. Kan ikke bare bygge billig og la folk dø.

 

 

 

Misforstå meg rett. Det er mange ting Boring Company kan gjøre feil, eller ikke lykkes med. Det er unike sikkerhetsutfordringer og man må se det i sammenheng med hvordan tog virker, men med et veldig avansert, helautomatisk trafikkstyringssystem. Det er ikke sikkert det vil lykkes. Men de fleste argumentene mot jeg ser her er bare parametre, ikke showstoppers. 

De kan definitivt lykkes. Det vil stort sett avhenge av når vi ser kontrakten de har bli fullført. Hva er kostnader sett opp mot kapasitet? Prosjektet de nå utfører har ikke raskere transport enn flytoget i Norge. Så alt avhenger av hvilken kapasitet til hvilken pris da.

 

 

Og ellers så forstår jeg ikke hvorfor du snakker om LA som om det er et fornuftig sted der liksom t-bane bare ikke fungerer eller noe. Nei offentlig transport er absolutt horribel, så folk bruker det ikke. Folk som har råd til bil tenker at offentlig transport er noe fattige tar. Det er billand som bare det i USA. De har ikke eksisterende eller elendig transport så godt som overalt. Sammenlign med byer i Asia eller Europa og det blir bare latterlig å se på det lille de presterer i USA. Ingen overraskelse at de ønsker en løsning der du kan kjøre bilen i tunnel under bakken.

 

Om det er mer effektiv transport av mennesker enn å ha tog og busser osv derimot er ekstremt tvilsomt. 

 

Eksempelvis trenger du 107 Gulfstream G650 for å frakte like mange mennesker som et A380-800. Det vil si at du bruker i overkant av 2 timer på å sende alle de flyene ut av flyplassen. Og på en flyplass vil det altså gi 100x høyere kapasitet å kun fly A380 over G650. Virker ikke som om alle som er så positive til dette prosjektet helt har innsett dette. 8 passasjerer per enhet vs 800 passasjerer per enhet er en enorm forskjell i kapasitet. Det at G650 i praksis kan ta av mye raskere og du kan få mange flere av dem ut av flyplassen er irrelevant så lenge trafikk er begrenset av sikkerhetsmarginer. 

Lenke til kommentar

Uff, nei, skrev jeg noe negativt om helten din, det er best du kommer med beskyldninger om krisemaksimering og FUD snarest

Nei, jeg er helt enig med deg. Musk har ikke fått til noe som helst. Han har ikke løftet flere selskaper til å bli million- eller milliardforetak. Han har ikke snudd hele bilindustrien på hodet. Han er rett og slett ubrukelig. Alle andre får til alt, han har ikke gjort noe som helst.

 

Du og jeg bror, vi har skjønt det.

 

 

 

Har jeg sagt noe som tilsier at jeg ikke gjør det?

Ja, siden du gir uttrykk for at en prototype må være et ferdig produkt ("spare tid").

Lenke til kommentar

Hvorfor må bilene ha disse klemmene på? Kan ikke bilene selv holde bilen i "veibanen"?

 

Uansett så er nok dette fremtiden, jeg tror vi vil se flere strekk med vei som kun er for autonome biler hvor man kan kjøre i høye hastigheter mens man tar en lur.

Tviler. Høy hastighet = lavere kapasitet. Er folk villig til å betale mer bompenger kan jo slike veier bygges, men det er ikke akkurat uten ekstra kostnad.

 

Folk som kjører på motorvei bryter sikkerhetsmarginer hele tiden, en autonom bil kan ikke.

Lenke til kommentar

Dette må være en av de dummeste ideene som noen gang er lansert med en slik pengebruk. Hadde man i det minste laget en større shuttle som kunne ta et stort antall personer, så hadde det kanskje vært en noenlunde kurant idé. Men å sende en og en bil gjennom systemet kombinert med heiser gjør det helt latterlig ineffektivt. I tillegg til vanvittige store kostnader per bil og antall personer, så får man garantert kødannelser som senker hastigheten. Og utfordringen med parkering.

 

Dávid Vitézy, direktør av Hungarian Transit Museum treffer spikeren på hodet her:

 

Dear @elonmusk! Metro line 3 in Budapest has a train per every 150 sec in peak hours, capacity is 28200 ppl per hour. To provide this capacity with 5-seat cars, you would need 3 Teslas in every 2 seconds (94 cars/min). How is this is an innovation and not a scam?

 

https://jalopnik.com/what-the-actual-shit-was-that-1831214583

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 fakta og folk med kunnskap ser ut til å stå i veien for "revolusjon", "disrupsjon" og "paradigmeskiftene" som de strør om seg med på inn- og utpust.

 

Dette er med all respekt å melde, det reneste vissvass. Fellesnevner for Musks selskaper er at de samler noe av det råeste engineering-talent som finnes på feltet. Særlig SpaceX er et bevis på dette, og det er vel ca ingen grunn for at ikke Boring Company skal klare det samme. Du har tydeligvis bare skummet artikkelen over, for det nevnes jo spesifikt der at man blant annet skal se på design av kutterhodet for å klare høyere hastigheter.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg ser ikke for meg at han får andre produsenter med på dette. Hvis dette er den endelige løsningen, så tror jeg raskt det kan gå samme veien som batteribyttestasjoner. 

Enig. Ergo skeptisen til denne løsningen. Den ser keitete og ubrukelig ut, og noe jeg har null tiltro til at vil slå ann. 

 

 

Derfor de lager protyper først kanskje?

Ja, i skala. Det å lage en fullblods prototype i fullformat tilsier jo at de når mærmer seg noe de mener kommer til å bli det endelig resultatet, eller? 

 

Prototypen i denne sammenheng var jo måten støttehjulene var satt på plass. De hadde ingen mulighet til å felles inn og ut, slik som animasjonen viste. 

 

Om linkene: jeg snakker om autonom kjøring med AI som er på veiene idag hos menigmann. Forskningen har pågått i 10-år.

All autonom kjøring på veiene idag, er laget av kode iterert fra AI og deep learning. Noe annet ville vært absurd. 

 

Det å i det hele tatt lage en slik løsning der bilene i seg selv skal sørge for fremdrift og styringen er totalt ubrukelig. Hvordan skal man sjekke om dekkene til bilene er godkjent? Hvor gamle skal dem være? 

 

Det å sette sikkerheten til systemet hos menneskene, og ikke i systemet i seg selv kommer aldri til å bli godkjent. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...